Universitas Indonesia Library
The Crystal of Knowledge
 Collection Type : Artikel Jurnal
Title Evaluasi program corporate social responsibility dan community development pada industri tambang dan MIGAS / Dody Prayogo
Call Number PDF
Main Entry-Personal Name
Keyword
Subject
Publisher
Year

ISBN/ISSNnone24069183
Physical Descriptionnone
Serial Notes none
General Notesnone
Locationnone
VolumeVol. 15, No. 1, July 2011: Hal. : 43-58
Electronic Access http://hubsasia.ui.ac.id/index.php/hubsasia/article/view/893
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, Lantai 4, R. Koleksi Jurnal
 
  • Availability
  • Digital Files: 1
  • Review
  • Cover
  • Abstract
Call Number Barcode Number Availability
PDF TERSEDIA
Review:
No review available for this collection: 20441571
Program corporate social responsibility (CSR) dan community development (CD) telah menjadi kegiatan wajib bagi
semua korporasi setelah disahkannya UU No. 40 Tahun 2007 tentang Perseroan Terbatas. Khusus bagi industri tambang
dan migas, program ini memiliki posisi strategis guna membangun relasi resiprokal antara korporasi dengan pemangku
kepentingan (stakeholder)-nya. Berhasil atau gagalnya program ini dapat turut menentukan “keabsahan sosial”
korporasi. Untuk itu diperlukan evaluasi agar dapat menunjukkan kelebihan dan kekurangan program CSR dan CD
yang telah dilakukan. Evaluasi ini sangat penting dilakukan untuk membangun dan menjamin relasi yang baik antara
korporasi dengan pemangku kepentingan-nya. Untuk itu, artikel ini memaparkan hal-hal pokok dalam evaluasi
program, berkenaan dengan apa (definisi) dan bagaimana (metode) evaluasi program CSR dan CD harus dilakukan,
serta bagaimana implikasi (signifikansi) hasil evaluasi secara bisnis, social, dan legal.

Corporate social responsibility (CSR) and community development (CD) programs are now a legal requirement that
should be implemented by corporations after the enactment of UU No. 40 Tahun 2007 with the limited liability
company. Especially for mining and oil corporations, CSR and CD programs are strategic and significant in order to
develop good and reciprocal relationships between corporation and its stakeholders. The successes or failure of the
implementation of CSR and CD will directly influence “social legitimacy” of the corporation. Hence, evaluation of the
program implementation is strategic in order to assess the social performance of the corporations. The result of
evaluation is also important to ensure the relationships between corporation and its social stakeholders. In this regard,
this article deals with the meaning of evaluation (definition), how to conduct the evaluation (method), and what is the
implication (significance) of CSR and CD program, socially, legally and commercially.
, || User : Universitas Indonesia Library || Best view with  Firefox