Sejak tahun 2007 materi Information Literacy (IL) terintegrasi dalam program Orientasi Belajar Mahasiswa (OBM) Universitas Indonesia. Dalam kegiatan ini, pustakawan berperan sebagai instruktur yang menyampaikan materi IL atau literasi informasi. Permasalahan dalam penelitian ini berfokus pada bagaimana ketrampilan instruktur literasi informasi OBM 2007 dalam penguasaan maupun penyampaian materi literasi informasi. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan desain deskriptif. Konsep literasi informasi mengacu pada Information Literacy Competency Standard for Higher Education yang dikeluarkan ACRL, kajian Webb dan Powis untuk konsep pengajaran, dan kajian Palan untuk menentukan tingkat kompetensi kerja.
Dari analisis hasil wawancara, disimpulkan bahwa: 1) pemahaman informan terhadap konsep literasi informasi tergolong cakap (proficient); 2) dalam penguasaan literasi informasi ada tiga golongan yaitu pembelajar (learner), cakap (proficient), dan mahir (professional); 3) kemampuan informan dalam menyampaikan materi tergolong cakap (proficient). Sedangkan faktor-faktor yang memengaruhi penguasaan literasi informasi adalah pendidikan, pengalaman kerja dan pelatihan. Hasil penelitian menyarankan Perpustakaan UI menyediakan berbagai program pelatihan dalam mempersiapkan pustakawan menjadi instruktur yang efektif. Materi dalam pelatihan mencakup teori dan praktik tentang literasi informasi dan pelatihan presentasi. Pelatihan diberikan berdasarkan pada tingkat ketrampilan pustakawan.
Since 1997, Information Literacy (IL) has been integrated to the Student Learning Orientation Program of the University of Indonesia. In this program, the librarians have the role as the instructor in delivering the IL material. The focus of this research is to explore the skill of information literacy?s instructors and their ability to teach was delivered on the 2007 program. This research is a qualitative research with descriptive design. The concept of information literacy referred to Information Literacy Competency Standard for Higher Education from ACRL, the study of Webb and Powis on teaching concept, and Palan?s study on determining the competency level.
The result of the interview?s analysis concludes that: 1) the interviewees? Understanding on the concept of information literacy is at the proficient level; 2) in regards to the level of information literacy knowledge, there are three types of instructors: learner, proficient, and professional; 3) the ability of instructors in teaching delivering the program is quiet proficient. The result of the research also shows that the factors affecting the ability in majoring the information literacy are: education, working experience and training. The result of this research suggests that The Library of the University of Indonesia should provide various training programs in preparing the librarians to be the effective instructors. The subjects that should be given in the training consist of theories and practical guides on information literacy and how to present them. The training will be given based on the librarians? skill level.