Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis daya saing karet alam Indonesia di pasar dunia, Amerika Serikat, Jepang dan Cina dengan menggunakan Revealed Comparative Advantage (RCA), Indeks Spesialisasi Ekspor (ESI) dan Competitiveness Matrix. Produk yang dipilih adalah Natural Rubber, Balata, Gutta-Percha, Guayule, Chicle and Similar Natural Gums, in Primary Forms or in Plates, Sheets or Strip (HS 4001). Analisis penelitian dilakukan pada tahun 2004 sampai dengan tahun 2008 dengan negara tujuan adalah Amerika Serikat, Jepang dan Cina.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa daya saing dari komoditi karet alam Indonesia lebih kuat dibandingkan dengan rata-rata dunia, daya saing dari komoditi karet alam Indonesia lebih kuat dibandingkan dengan ratarata ekspor karet alam dari negara-negara lain ke pasar Amerika Serikat, Jepang dan China, karet alam Indonesia memiliki posisi yang baik untuk dipertahankan di pasar Amerika Serikat, Jepang dan Cina dan strategi harus difokuskan pada strategi penetrasi pasar.
This research?s purposes are analyzing the competitiveness of Indonesian natural rubber in the global, the USA?, Japan?s and China's market using Revealed Comparative Advantage (RCA), Export Specialization Index (ESI) and Competitiveness Matrix. The product that selected is Natural Rubber, Balata, Gutta-Percha, Guayule, Chicle and Similar Natural Gums, in Primary Forms or in Plates, Sheets or Strip (HS 4001). Analysis of research conducted in 2004 until 2008 with the countries of destination are the United States, Japan and China.The results of this research show that the competitiveness of Indonesian natural rubber commodity is stronger than the world average, the competitiveness of Indonesia's natural rubber commodity is stronger than the average natural rubber exports from other countries to the United States, Japan?s and China's market, Indonesian natural rubber has a good position to be maintained in the United States, Japan's and China's market and the strategy should be focused on market penetration strategy.