UI - Tesis Membership :: Back

UI - Tesis Membership :: Back

Intervensi "Social Story" untuk meningkatkan perilaku Initiation (memulai) dan Joining In (bergabung) pada remaja penyandang sindroma Asperger = Social story intervention to improve behaviors of Initiation and Joining In for adolescent with Asperger's Syndrome / Kurniawati Krisna Dewayuti

Kurniawati Krisna Dewayuti; Ediasri T. Atmodiwirjo, examiner; Eko Handayani, supervisor; Dini P. Daengsari, examiner; Judiawati E. Markum, examiner (Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2013)

 Abstract

ABSTRAK
Penelitian ini menguji tentang penggunaan intervensi social story untuk meningkatkan perilaku initiation dan joining in pada remaja laki-laki penyandang sindroma asperger, yang berusia 13 tahun. Masalah Keterampilan sosial merupakan karakteristik utama individu dengan sindroma asperger. Pada penelitian ini, anak mengalami defisit dalam perilaku initiation dan joining in. Social story digunakan untuk mengajarkan perilaku-perilaku yang defisit pada anak dengan sindroma autis termasuk asperger. Social story merupakan intervensi yang fokus pada pembelajaran isyarat dan perilaku sosial untuk anak dengan sindroma autis termasuk asperger, agar mereka dapat berinteraksi secara tepat dan sesuai dengan aturan sosial yang berlaku di masyarakat. Perilaku initiation dan joining in meningkat setelah intervensi selesai dilakukan. Hal ini konsisten terjadi saat anak berinteraksi dengan teman baik di rumah maupun di sekolah. Studi ini menambah kajian penelitan yang menggunakan social story untuk meningkatkan keterampilan sosial pada remaja dengan sindroma asperger, khususnya perilaku initiation dan joining in.

ABSTRACT
This research was about using social story to improve social intervention behaviors of initiation and joining in for a teenage boy with asperger’s syndrome who being 13 years old. Deficit in social skills are the major issue of individu with asperger’s syndrome. In this research, the participant is having deficits in behaviors of initiation and joining in. Social story teached deficit behaviors in children with autism (ASD), including asperger’s syndrome. Social story intervention focus on teaching children with ASD including Asperger the social cues and behaviors that they need to know to interact with others in a socially appropriate manners. Behaviors of initiation and joining in improved after intervening done. This results were consistent occurs when the participant of interacting with friends at home and school. This research may add to the literature of study about the using social story intervention to improve social skills for adolescent with asperger’s syndrome, specially in the behaviors of initiation and joining in.

 Digital Files: 1

Shelf
 T 32948-Kurniawati Krisna Dewayuti.pdf :: Download

LOGIN required

 Metadata

Collection Type : UI - Tesis Membership
Call Number : T32948
Main entry-Personal name :
Additional entry-Personal name :
Study Program :
Subject :
Publishing : [Place of publication not identified]: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia, 2013
Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text
Media Type unmediated ; computer
Carrier Type volume ; online resource
Physical Description x, 74 pages : illustration ; 28 cm + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, Lantai 3
  • Availability
  • Review
  • Cover
Call Number Barcode Number Availability
T32948 TERSEDIA
Review:
No review available for this collection: 20330061
Cover