Skripsi ini membahas mengenai kesalahan ejaan dan tata bahasa Korea pada
karangan yang dibuat oleh 35 mahasiswa Program Studi Bahasa dan Kebudayaan
Korea Universitas Indonesia angkatan 2013/2014. Penelitian ini menggunakan
analisis kesalahan berbahasa dan metode campuran dengan mendiskripsikan jenis
kesalahan ejaan dan tata bahasa dari data kuatitatif yang didapat. Sumber penelitian
ini diambil dari soal ujian TOPIK (Test of Profiency in Korean). Hasil penelitian
menunjukan bahwa kesalahan berbahasa Korea terjadi pada kesalahan ejaan vokal,
konsonan, dan susunan kata, serta kesalahan tata bahasa yakni pada partikel, final
ending, kala, dan struktur.
The topic of this paper is Korean Grammar and Spelling Errors of writing
examination result which was made by 35 Korean Studies Students of the academic
year of 2013/3014 of the University of Indonesia. This research is using language
error’s analysis, and also using mix method by describing types of grammar and
spelling errors from the qualitative data that was got. This sources in this research is
taken from writing case of TOPIK (Test of Profiency in Korea). The result of this
reseach shows that spelling error is occured on vowel and consonant writing, word
formation, and also occurred in grammar, such as Korean particle using, final
ending, tenses , and the structure of sentence.