This paper aims to examine the performance measurement using the CSR Balanced Scorecard system in SMEs firms in Malaysia. It investigates the relationships of the four perspectives of CSR
Balanced Scorecard system toward performance measurement. The purpose of this paper is to investigate
whether or not the improvement of the non-financial CSR measures will lead to the improvement
of performance measures. To test these relationships, data were collected using the four
perspectives approach introduced by Utting (2007). The finding indicates that the organizational
business performance can be greatly increased by putting greater emphasis to CSR measures. The
results also reveal that the increases of firms customer?s satisfaction is caused by the increase implementation
of CSR measurement. At the end of the article, the implications of this study for SME
industries and some suggestions are discussed for future studies.
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji pengukuran kinerja dengan menggunakan sistem CSR Balanced
Scorecard pada perusahaan-perusahaan UKM di Malaysia dengan menguji hubungan
keempat perspektif sistem CSR Balanced Scorecard terhadap pengukuran kinerja. Peningkatan
ukuran-ukuran CSR non-finansial akan dikaji apakah dapat memberi pengaruh terhadap peningkatan
ukuran-ukuran kinerja. Untuk menguji hubungan tersebut, data dikumpulkan berdasarkan
pendekatan empat perspektif yang diperkenalkan oleh Utting (2007). Temuan riset ini mengindikasikan
bahwa kinerja bisnis organisasi dapat sangat ditingkatkan dengan memberikan penekanan
yang lebih pada ukuran-ukuran CSR. Selain itu, peningkatan implementasi pengukuran CSR juga
meningkatkan kepuasan pelanggan. Implikasi dari hasil studi ini dan saran untuk industri UKM
akan didiskusikan pada bagian akhir artikel.