Twitter is a social media application, which can give a sign for identifying user emotion. Identification of user emotion can be utilized in commercial domain, health, politic, and security problems. The problem of emotion identification in twit is the unstructured short text messages which lead the difficulty to figure out main features. In this paper, we propose a new framework for identifying the tendency of user emotions using specific features, i.e. hashtag, emoji, emoticon, and adjective term. Preprocessing is applied in the first phase, and then user emotions are identified by means of classification method using kNN. The proposed method can achieve good results, near ground truth, with accuracy of 92%.
Sebuah tweet dapat mengandung dan menggambarkan kecenderungan emosi seseorang. Penelitian me-ngenai identifikasi emosi dapat diterapkan pada domain komersial, kesehatan, politik, dan keamanan. Teks pendek yang tidak terstruktur dalam data tweet menyebabkan sulit menemukan fitur-fitur penting. Pada pe-nelitian ini diusulkan sebuah model baru untuk mengidentifikasi kecenderungan emosi pengguna Twitter menggunakan fitur khusus yaitu hashtag, emoji, emoticon, dan kata sifat. Tahap awal dilakukan prepro-cessing, kemudian identifikasi emosi pengguna dengan metode klasifikasi. Hasil penelitian ini mempunyai kecenderungan emosi yang mendekati ground truth dengan akurasi 92% menggunakan kNN.