UI - Tesis Membership :: Back

UI - Tesis Membership :: Back

Kehadiran Sosial Kampanye Permanen Politisi Selebriti Dalam Channel Youtube: Analisis Isi Vlog Ganjar Pranowo = Social Presence of Permanent Campaigns Celebrity Politicians on YouTube Channels: A Content Analysis of Ganjar Pranowo Vlog

Priya Falaha Muttaqien; Ummi Salamah, supervisor; Donna Asteria, examiner (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2024)

 Abstract

Kampanye permanen yang dilakukan oleh politisi selebriti melalui media sosial youtube memerlukan keterlibatan penontonnya. Komentar penonton yang diberikan dalam vlog merupakan bentuk keterlibatan. Penelitian ini mengkaji Kehadiran Sosial Kampanye Permanen Politisi Selebriti dalam channel media sosial Youtube. Penelitian ini menggunakan framework Kehadiran Sosial dari Lowenthal. Studi ini menggunakan analisis isi untuk memahami fenomena yang diteliti. Data didapatkan dari komentar 3 video vlog yang dipilih, terkumpul 27.087 komentar untuk dianalisis. Penelitian ini menemukan bahwa Affective Responses merupakan respons dominan yang diberikan oleh penonton vlog Ganjar. Hasil ini sejalan dengan temuan Lowenthal. Interactive response dan Cohesive Responses sangat tergantung dari materi vlog dan dinamika interaksi penonton. Bentuk dukungan pada kolom komentar berkorelasi dengan narasi vlog, sementara bentuk penolakan masih pada pendukungan pasangan capres lain dan isu negatif yang lekat dengan Ganjar.

Permanent campaigns carried out by celebrity politicians via YouTube social media require the involvement of the audience. Viewer comments given in vlogs are a form of involvement. This research examines the social presence of Permanent Campaigns Celebrity Politicians on YouTube social media channels. This research uses Lowenthal's social presence framework. This study uses content analysis to understand the phenomenon. Data was obtained from comments on 3 selected vlog videos, collecting 27,087 comments for analysis. This research found that Affective Responses was the dominant response given by vlog viewers. This result is in line with Lowenthal's findings. Interactive response and cohesive response really depend on the vlog material and the dynamics of audience interaction. The form of support in the comments column is correlated with the vlog narrative, while the form of rejection is still in support of other presidential candidates and negative issues related to Ganjar.

 Digital Files: 1

Shelf
 T-Priya Falaha Muttaqien.pdf :: Download

LOGIN required

 Metadata

Collection Type : UI - Tesis Membership
Call Number : T-pdf
Main entry-Personal name :
Additional entry-Personal name :
Additional entry-Corporate name :
Study Program :
Subject :
Publishing : Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2024
Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text
Media Type computer
Carrier Type online resource
Physical Description xii, 96 pages : illustration + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustaan UI
  • Availability
  • Review
  • Cover
Call Number Barcode Number Availability
T-pdf 15-25-11277946 TERSEDIA
Review:
No review available for this collection: 9999920546208
Cover