UI - Tesis Membership :: Back

UI - Tesis Membership :: Back

Strategi Bisnis Mocca Cafe Dalam Menghadapi Pandemi COVID-19 = Mocca Cafe's Business Strategy in Facing The COVID-19 Pandemic

N. Kiasatina Ekibtri Putri; Sari Wahyuni, supervisor; Tengku Ezni Balqiah, examiner; Imam Salehudin, examiner (Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021)

 Abstract

Industri makanan dan minuman bekembang pesat di Indonesia. Namun, semenjak adanya pandemi COVID-19 telah berdampak negatif pada industri tersebut. Hal tersebut juga dirasakan oleh Mocca Cafe yang beroperasi di Kota Bogor, sehingga diperlukan strategi bisnis bagi Mocca Cafe dalam mempertahankan keberlangsungan bisnisnya dan untuk dapat bersaing di industri tersebut. Pendekatan pada penelitian ini menggunakan matriks SWOT untuk mengidentifikasi faktor internal menggunakan matriks IFE dan dengan analisis VRIO, serta faktor eksternal menggunakan matriks EFE, untuk menentukan strategi alternatif yang dapat dilakukan oleh Mocca Cafe. Setelah mendapatkan alternatif strategi, dilakukan proses Arsitektur Strategik untuk menyusun tahapan pelaksanaan strategi tersebut. Hasil dari matriks SWOT yang terdapat dalam penelitian ini menghasilkan 13 strategi dan hasil analisis Arsitektur Strategik menghasilkan urutan strategi yang dapat digunakan oleh manajemen Mocca Cafe. Penerapan strategi tersebut diharapkan membuat pihak manajemen Mocca Cafe dapat menghadapi distrupsi dari kondisi pandemi COVID-19 yang sedang berlangsung, meningkatkan kinerja operasional perusahaan, meningkatkan daya saing perusahaan, dan mendapatkan sustainable competitive advantage.

The food and beverages industry has grown rapidly in Indonesia. Unfortunately, the COVID-19 Pandemic has negatively influenced the industry. Mocca Cafe's one of the cafes operating in Bogor City had also negatively affected by the pandemic. The case study aims to develop the business strategy for Mocca Cafe's to maintain its sustainability and ability to compete in the industry. This study used a SWOT matrix to identify internal factors using the IFE matrix and with VRIO analysis. To analyse the external factors, used the EFE matrix to determine alternative Mocca Cafe strategies. In addition, the study develops strategic architecture to compile the stages of implementing these strategies. After obtaining an alternative strategy, the Strategic Architecture process is carried out to create the strategy's steps. The results of the SWOT matrix produce 13 strategies, while the results of the strategic architecture analysis produce a sequence of methods that can be used by Mocca Cafe management. The implementation of this strategy is expected to enable the Mocca Cafe management to face disruption from the ongoing COVID-19 pandemic, improve the company's operational performance, increase the company's competitiveness, and gain a sustainable competitive advantage.

 Digital Files: 1

Shelf
 T-N. Kiasatina Ekibtri Putri.pdf :: Download

LOGIN required

 Metadata

Collection Type : UI - Tesis Membership
Call Number : T-pdf
Main entry-Personal name :
Additional entry-Personal name :
Additional entry-Corporate name :
Study Program :
Subject :
Publishing : Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text
Media Type computer
Carrier Type online resource
Physical Description xi, 122 pages : illustration + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI
  • Availability
  • Review
  • Cover
Call Number Barcode Number Availability
T-pdf 15-25-24514616 TERSEDIA
Review:
No review available for this collection: 9999920555671
Cover