Ditemukan 1031 dokumen yang sesuai dengan query
Kohl, Benyamin H.
New York: Zed Books, 2006
320.513 984 KOH i
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
Bocock, Robert
Yogyakarta: Jalasutra, 2007
305.5 BOC h
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
Zen Wisa Sartre
"Penelitian ini membahas representasi hegemoni ideologi intoleran dalam novel Perjalanan ke Akhirat (1969) karya Suherman, komik Siksa Neraka (1999) karya Rahimsyah, dan Kepedihan Siksa Neraka (2017) karya Rohim sebagai ekspresi budaya populer. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan sosiologi sastra dan kajian hegemoni. Hasil dan analisis mengungkapkan bahwa hegemoni ideologi intoleran dalam karya sastra sebagai ekspresi budaya populer direpresentasikan melalui hukuman, siksaan, kritik, dan konstruksi identitas. Suherman, Rahimsyah, dan Rohim sebagai pengarang merepresentasikan hukuman, siksaan, kritik, dan konstruksi identitas yang merujuk pada konsep kafir dalam Periode Makkah Pertama hingga Ketiga. Ketiga pengarang memanfaatkan hukuman, siksaan, dan kritik terhadap tokoh-tokoh yang berdosa dan kafir agar pembaca menyadari pentingnya nilai dan moral. Sementara, konstruksi identitas dimanfaatkan agar pembaca menyadari keberadaan orang lain yang dilabeli kafir karena tidak sesuai dengan nilai dan moral keislaman yang sejalan dengan pemahaman pengarang. Dengan demikian, nilai dan moral keislaman dimanifestasikan pengarang untuk mengklasifikasikan para tokoh sebagai orang yang berdosa dan kafir sehingga layak mendapat hukuman dan siksaan di neraka.
This research discusses the representation of hegemony intolerant ideology in the novel of Perjalanan ke Akhirat (1969) by Suherman, the comics of Siksa Neraka (1999) by Rahimsyah and Kepedihan Siksa Neraka (2017) by Rohim as an expression of popular culture. This research uses a descriptive qualitative method with a sociological approach of literature and hegemony analysis. The results and analysis reveal that hegemony intolerant ideology in literature as an expression of popular culture is represented in punishment, torture, criticism, and identity construction. Suherman, Rahimsyah, and Rahim, as an author represents punishment, torture, criticism, and identity construction that refer to the concept of kufr in the First to Third Meccan Period. Those three authors use punishment, torture, criticism, and identity construction for the characters who are sinful and kufr to make the reader realize the importance of values and morals. Meanwhile, identity construction is used to make the reader realize the existence of other people labeled as kufr because they are not in accordance with Islamic values and morals of the author's understanding. Thus, Islamic values and morals are manifested by the authors to classify the characters as sinners and kufr, so they deserve to receive punishment and torture in hell."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tugas Akhir Universitas Indonesia Library
Rahmalia Wulan Azizah
"Penelitian ini berusaha menelusuri tindakan resistensi kelompok musik lokal Mother Bank jika ditinjau dari perspektif kajian ilmu komunikasi. Mother Bank menekankan identitasnya pada ruang kesenian sebagai sekelompok perempuan yang berasal dari daerah rural lalu menyuarakan keresahannya lewat musik. Mereka menggunakan medium-medium tertentu untuk menyuarakan resistensinya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan paradigma konstruktivis, serta metode studi kasus untuk melihat kejadian secara lebih mendalam dan terhubung. Data dikumpulkan melalui observasi lapangan, wawancara, serta studi literatur dengan menelusuri berbagai artefak media yang bertebaran. Temuan menunjukan bahwa ada suatu pola yang terbentuk di balik resistensi yang dilakukan oleh Mother Bank, dimana ada aktor-aktor tertentu yang menjadi inisiator resistensi Mother Bank selaku pelaku budaya. Peneliti juga melihat munculnya indikasi Mother Bank sebagai sebuah subkultur berdasarkan resistensi mereka yang mengarah pada gagasan counter hegemoni yang lebih besar.
This research attempts to explore the resistance actions of the local music group Mother Bank when viewed from the perspective of communication science studies. Mother Bank emphasizes its identity in the arts space as a group of women from rural areas who voice their concerns through music. They use certain media to voice their resistance. This research uses a qualitative approach with a constructivist paradigm, as well as a case study method to look at events in more depth and connection. Data was collected through field observations, interviews, and literature studies by collecting various scattered media artifacts. The findings show that there is a pattern that has formed behind the resistance carried out by Mother Bank, where there are certain actors who are the initiators of Mother Bank's resistance as cultural actors. Researchers also see the emergence of indications of Mother Bank as a subculture based on their resistance which leads to the idea of a larger counter-hegemony."
Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Hiroshi, Mitani
Tokyo : International House of Japan, 2006
327.952 HIR e
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
Siti Ainum Sakiman
"Tesis ini membahas tentang album Dari Rakyat Untuk Rakyat-DRUR dan teks lagunya sebagai medium resistensi menjadi sebuah kajian menarik. Dengan berlandaskan paradigm kritis, penelitian ini bertujuan untuk mengintegrasikan kajian budaya kritis ke dalam proses komunikasi politik.
Penelitian ini coba memberikan fokus untuk membongkar dan memahami bagaimana teks-teks musik populer digunakan untuk mengkonstruksi suara-suara resistensi dan menyiasati perubahan konteks sosio-kultural dan politik.
Analisis wacana kritis Norman Fairclough dengan pendekatan kualitatif digunakan untuk menggali lebih dalam peran bahasa dalam konstruksi dari album Dari Rakyat Untuk Rakyat-DRUR. DRUR memperlihatkan faktor-faktor yang berkontribusi pada kekuatan produktif musik dalam upaya untuk mengkonstruksi resistensi budaya dan politik.
Penemuan penelitian ini menunjukkan bahwa teks-teks musik merupakan bentuk budaya yang kuat untuk mengajak atau membangkitkan dukungan pada suatu gerakan atau kasus, membangun solidaritas dan kohesi sosial, mempromosikan kesadaran atau sekadar memberikan harapan di kalangan penggemarnya.
This thesis studies about album of Dari Rakyat Untuk Rakyat-DRUR and song text as a medium of resistance into an interesting study. With a paradigm based on critical, this study aims to integrate the critical cultural studies into the processes of political communication. This study tries to give focus to unpack and understand how texts of popular music are used to construct the voices of resistance and deal with changes in socio-cultural context and politics. Norman Fairclough critical discourse analysis with a qualitative approach is used to dig deeper into the role of language in the construction of the album Dari Rakyat Untuk Rakyat-DRUR shows the factors that contribute to the productive power of music in an attempt to construct a cultural and political resistance. This research findings suggest that the texts of the music is a powerful cultural form to ask or raise support for a movement or a case, build solidarity and social cohesion, promote awareness or just give hope among fans."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2012
T31376
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Nurul Hikmah
"Tesis ini meneliti perlawanan terhadap dominasi tersamar melalui novel gratis berjudul Persepolis: 77ze Story of A Childhood karya Marjane Satrapi. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan paradigma konstruktivis-kritis. Kemudian, semiotik Roland Barthes digunakan untuk menganalisis tiga subjudul yang ada dalam buku komik tersebut, yaitu The Veil, The Trip, dan Kim Wilde, sehingga akan terungkap mitos di balik itu.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa komik tidak hanya sebagai alat penyebar hegemoni, tetapi alat untuk melawan adanya hegemoni itu sendiri. Melalui penggambaran kembaii hegemoni dan penggambaran perlawanan terhadap hegemoni, komik menjadi alat untuk melawan hegemoni terhadap kelas berkuasa di Iran yang mengeluarkan kebijakan kewajiban memakai jilbab untuk perempuan.
This thesis examine resistance of hidden domination through grapich novel Persepolis: The Story of A ChiI$xood by Marjane Satrapi. This research is qualitative method with critical-eonstructionism paradigm. Then, semiotic of Roland Barthes is used to reveal myth in three subtitle (The Veil, The Trip, and Kim Wilde) of the comic. The result of this research reveal that comic was not only a tool to spread hegemoni, but a tool to resist that hegernoni. From repeatedly description of hegemoni and resistance of that hegemoni, comic become tool to resist hegemoni to powerful class in Iran which made a policy about obligation of wear veil to Iran’s woman."
Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2009
T33925
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Hwok-Aun Lee
"The New Economic Policy has transformed Malaysia since 1971. Pro-Bumiputera affirmative action has been intensively pursued and continuously faced pushback. This paper revisits three key junctures in the NEP’s fifty-year history that heightened policy debates—and the ensuing persistent polarization and stalemate in policy discourses. First, at its inception in the early 1970s, despite substantial clarity in its two-pronged poverty alleviation and social restructuring structure, the NEP was marred by gaps and omissions, notably its ambiguity on policy mechanisms and long-term implications, and inordinate emphasis on Bumiputera equity ownership. Broader discourses have imbibed these elements, and they tend to be more selective than systematic in policy critique. Second, during the late 1980s, rousing deliberations on the successor to the NEP settled on a growth-oriented strategy that basically retained the NEP framework and extended ethnicity-driven compromises. Third, since 2010, notions of reform and alternatives to the NEP’s affirmative action program have been propagated, which despite bold proclamations again amount to partial and selective—not comprehensive—change. Affirmative action presently drifts along, with minor modifications and incoherent reform rhetoric stemming from conflation of the NEP’s two prongs. Breaking out of the prevailing polarization and impasse requires a systematic and constructive rethink."
Kyoto : Nakanishi Printing Company, 2022
050 SEAS 11:2 (2022)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Chomsky, Noam
New Zealand: Allen Unwin, 2003
327.73 NOA h
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
"This article looks at the relation of the global role of English to the English hegemony found in the Jakarta post articles. In highlights the readers point of view specifically the arguments they used in opposing the Education and Culture Ministry plan to scrap English from Elementary School Curriculum. It underlines the contemporary phenomenon of English as a world language and the role it plays in contributing to the dominance of English reflected on the readers opinion. "
LINCUL 7:1 (2013)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library