Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 807 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Balqis Ramasari Nursofinia
"Tugas akhir ini dijalankan atas dasar untuk membuktikan bahwa kapasitansi, yang diukur dalam satuan Farad, diantara konduktor-konduktor paralel memiliki besar kapasitansi yang sama tetapi berbeda tanda (+/-). Selanjutnya, proyek ini dilakukan untuk menunjukkan bahwa arus listrik mengalir di dalam konduktor oleh pergantian arus (displacement current) dan dipengaruhi oleh penurunan tegangan (voltage drop) di segala bentuk konfigurasi pengaturan konduktor-konduktor secara paralel.
Pelaksanaan tugas akhir ini menggunakan program Finite Element Method Magnetics (FEMM) simulasi 2D planar untuk problematika elektromagnetik. Seluruh simulasi telah dilakukan semaksimal mungkin untuk menunjukkan hasil yang baik untuk mendukung teori-teori yang telah ada. Program ini dianggap cukup mampu untuk mengukur medan elektromagnet dan besar kapasitansi.
Keterbatasan yang dialami dalam pelaksanaan tugas ini adalah program ini tidak dapat menunjukkan hasil output gelombang arus untuk setiap konduktor-konduktor paralel yang diberi tegangan/ arus masuk. Tujuan proyek ini adalah untuk memperdalam dan memperjelas pengetahuan penulis di dalam dasar-dasar keelektromagnetikan, khususnya di bidang hukum kapasitansi untuk di masa depannya.

The aim of this project is to show that capacitance between parallel conductors are having the same magnitude with different signs if applied with a step voltage and assumed in a free space. The second aim of the project is to prove that the current flows in conductors is by the displacement current and affected by voltage drop in four parallel conductor's configuration. The third aim of this project is to show the behavior of parallel plate cable and capacitors during the charging and discharging state.
This project uses Finite Element Method Magnetics (FEMM) 2D planar in electromagnetic problem as the supporting software to do the simulation. All simulations have been done to prove results to support theories in practical world. The software is able to show the electromagnetic field and capacitance magnitude. For the laboratory experiments, this project uses a specially designed circuit to charge the capacitors with a step voltage. The measurements that occur meant to show the applied voltage and the terminal currents of the capacitors.
The limitation found in the software is that it can not show current waveform output if the parallel conductors injected with step voltage/current. The limitation found in the circuit is that it cannot drive a fast voltage to charge the capacitors. The importance of the project is to give students a deeper and clear knowledge in fundamental of electromagnetism especially in capacitance law consciousness for the future.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
S40428
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Yakub Raditya
"Skripsi ini merupakan laporan tugas akhir yang membahas tentang displacement current pada kapasitor yang diberi beda tegangan. Beberapa percobaan telah dilakukan dengan cara men-charge dan men-discharge sebuah kabel dengan plat conduktor paralel dan beberapa jenis kapasitor lainnya. Pengambilan data pada percobaan ini dilakukan dengan praktikum di laboratorium dengan cara mengambil sinyal tegangan dan arus konduksi pada kabel dan kapasitor dengan menggunakan alat yang didesain untuk percobaan ini. Hasil percobaan pada kabel menunjukkan hasil yang sama dengan yang ditunjukkan pada teori, sedangkan hasil percobaan pada kapasitor menunjukkan hasil yang sama, sesuai dengan besarnya kapasitansi pada kapasitor-kapasitor tersebut.

This final year project report is focusing on the displacement current of capacitors with applied step voltages. Some experiments were conducted by charging and discharging a parallel plate cable and other capacitors. The data for this report were taken from laboratory experiments by taking the signal of the terminal voltage and conduction current from the experimental objects, using a specially designed circuit. The results from the experiments using the cable show the same behavior as theory, while the results from the capacitors shows the same behavior between them, varying on the capacitance."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
S51070
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Asep Nurdiansyah
"Sistem transportasi pada kota besar seperti Jakarta berkembang seiring dengan bertambahnya jumlah penduduk. Salah satu transportasi di Jakarta yang dianggap dapat mengatasi masalah kemacetan adalah Transjakarta. Untuk dapat melayani calon penumpangnya terutama pada waktu sibuk maka perlu dilakukan penelitian untuk mengetahui karakteristik penumpang. Hal ini dapat dilakukan dengan membuat model simulasi yang dijalankan pada berbagai skenario. Hasil simulasi pada skenario yang dibuat menggambarkan bahwa dengan peningkatan pelayanan yang relatif kecil dapat berdampak besar terhadap kualitas pelayanan.

Transportation system in a big city such as Jakarta grows corresponding to the growth of its population. Transjakarta is one of the transportation systems in Jakarta that expected to lessen the level of congestion. In order to be able to serve the passengers during peak time, the project needs to have a research to find out the passenger characteristics. It can be conducted by making model simulation that runs on different scenarios. The simulation results illustrate that with a relatively small increase in services could have a major impact on quality of service."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S44641
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abdullah Umar
"Beberapa masalah timbul saat sel surya langsung dihubungkan dengan baterai untuk melakukan proses pengisian. Hal ini disebabkan sel surya menghasilkan keluaran yang fluktuatif bergantung pada intensitas cahaya matahari yang diterimanya. Saat mencapai maksimum, arus keluaran sel surya dapat melebihi arus pengisian yang diperbolehkan sehingga dapat memperpendek usia (lifetime) baterai. Begitu juga ketika turun, arus pengisian yang dihasilkan akan sangat kecil sehingga pengisian dapat berlangsung sangat lama atau bahkan pengisian tidak dapat berlangsung.
Skripsi ini membahas perancangan sebuah rangkaian charging current monitor yang dapat digunakan sebagai solusi permasalahan di atas. Fungsinya adalah untuk mendeteksi arus keluaran sel surya agar arus listrik pengisian baterai dapat termonitor seiring berubahnya intensitas cahaya matahari. Alat ini menggunakan prinsip voltage subtraction dan inverting amplifier yang dilengkapi dengan Mikrokontroler ATmega 8535. Di samping itu, juga akan dibahas mengenai perancangan perangkat karakterisasi sel surya untuk mengetahui kemampuan sel surya yang digunakan.

Some problems occur when the solar cell is connected directly to a battery for charging process. They are caused by the output of solar cell depend on intensity of sunlight. When the intensity reach the maximum value, the current of charging will exceed the permitted current. Therefore, it will shortened the lifetime of the battery. Beside that, when the intensity is droped, the charging process need a long time, moreover it will not performed.
This paper investigates the design of charging current monitor that is used as the solution of the problem mentioned above. The system is used for detecting the output current from the solar cells as a charging current monitor following the fluctuation of sunlight intensity. The system use the principal of voltage subtraction and inverting amplifier supported by ATmega 8535 Microcontroller. This paper also investigates about solar cells characterization device which is used to measure the performance of the solar cells.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
S175
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Herawati Ys
"ABSTRAK
Sebenarnya, Gyrator kapasitor hampir menyerupai dengan transformator konventional mempunyai inti magnet permanen dengan permeabilitas tinggi dan diberi celah udara. Konvertor Cuk sebelum modifikasi mempunyai riak arus keluaran lebih dari 30 %, pada saat tanpa beban. Saat ini konvertor Cuk menggunakan metoda soft switching dengan komponen aktif seperti IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor), GTO (Gate Turn Off). Thyristor sebagai switching dengan metoda PWM (Pulse Wave Modulation) sampai menjadi 6 %. Hasil penelitian ini diperoleh dengan menggunakan empat inti magnet tipe E berbahan ferit, berpemeabilitas tinggi, dengan enam celah udara, disertai puntiran konduktor, sehingga mampu meredam riak arus keluaran ketika dibebani R,L dan C. Hasil studi tentang kopling elektromagnetik dengan metoda pendekatan rangkaian magnet, sampai efisiensi 99,4 %, meninggikan magnetomotans dan arus, meredam riak arus 0,36 %. Pemodelan inti magnet tipe E yang terbaik diperoleh pada model 1, dengan tiga konduktor puntir beradius 1,6 10-3mm. Dengan konfigurasi model riak arus keluaran mampu direduksi sampai menjadi 0,036 %.

ABSTRACT
Principally, the Gyrator capacitor in the Cuk converter has a similiar construction with an ordinary transformer having a permanent magnet?s core with high permeability and with an air gaps. An ordinary Cuk convertor has an output ripple current more than 30 %, at no load condition. Nowadays the Cuk converter?s use soft switching methods with an active components such as IGBT (insulated Gate Bipolar Transistor), GTO (Gate Turn Off) Thyristors for switching or by using PWM (Pulse Wave Modulation) to reduce the ripple current to 6 %. In this research, the Gyrator capasitor consist of four magnet core type E with 6 air gaps. magnet cores materials of Ferrite having high permeability and twisted conductor winding are being used to reduce the output ripple current for a R, L,C load. The study result about the electromagnetic coupling with the approached magnetic circuit method shows an efficiency 99.4%, the best model of magnetic core is the type E was obtained by the model 1, with three twisted conductor?s of with radius of 1.6 x 10-3 m. By using this configuration, the model enables to reduce output ripple current to 0.036%."
Depok: 2011
D1209
UI - Disertasi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Yosua Adriadi
"ABSTRACT
Pada penelitian ini, penulis merancang, membuat simulasi, dan membuat sebuah power supply berbasis DC-DC Buck Converter sebagai charger kendaraan listrik. Penelitian ini bertujuan agar kendaraan listrik dapat di-charge di mana saja di tempat yang terdapat sumber PLN 220VAC. Dengan demikian, kendaraan listrik tidak harus di-charge pada sebuah charging station khusus saat keadaan darurat. Pada pembuatan alat ini, berhasil dirancang sebuah charger yang dapat mengubah tegangan 220VAC menjadi DC dan menurunkannya menjadi tegangan 100V dengan arus 700mA. Terdapat beberapa tahap dalam proses charging ini yang menggunakan rangkaian elektronika seperti full wave rectifier circuit, filter kapasitor, dan buck converter. Dengan demikian, tegangan charging dapat lebih sesuai dengan tegangan baterai yang akan dipakai, yakni sebesar 96 Volt.

ABSTRACT
In this study, the author designs, simulating, and build a DC DC Buck Converter based power supply as an electric vehicle charger. This study aims to electric vehicles can be charged anywhere in the place where PLN mains sources 220VAC is available. Thus, an electric vehicle does not have to be charged at a special charging station during an emergency. In making the charger, the author successfully designed a charger that can change the voltage from 220VAC and lower it to 100VDC voltage with 700mA current. There are several stages in this charging process that use electronic circuit such as full wave rectifier circuit, filter capacitor, and buck converter. Thus, the charging voltage can be more appropriate with the battery voltage to be used, which is equal to 96 Volts."
2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Topan Dinovan
Depok: Universitas Indonesia, 2009
S29322
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Schenk, George
California: Lane book, 1964:
635.967 2 Sch h
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
cover
"Research and development activities on Liquefied Petroleum Gas (LPG) vehicles have increased LPG engine performance to that of gasoline engines. LPG evaporation in the fuel system also has a potential cooling effect that can be taken advantage of. The results from previous studies, however, do not explain the level of fuel in the tank at the time of data collection. LPG is a mixture of several molecules which have different properties. This paper presents an investigation of LPG composition characteristics in the fuel line during the discharging process. Samples were taken periodically on the fuel line by special gas syringes. Afterwards, the samples were injected into the Gas Chromatography-Mass Spectrometry (GC-MS) device. This series of tests, which was conducted on lengthy LPG tanks, showed that the propane and butane 2-methyl molecules are unevenly dispersed during the discharging of the tank. However, this study found that a change in LPG composition during the discharging process does not have significant influence on the energy delivery and the potential cooling effect."
2017
PR-Pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>