Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 96149 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Mohamad Afin Faisol
"Penggunaan BBM untuk kendaraan bermotor di Indonesia meningkat setiap tahunnya. Pada tahun 2010, jumlah subsidi BBM 88.89 triliun rupiah, dan pada tahun 2012 dapat mencapai 178.6 triliun rupiah. Mobil hibrida BBG-listrik merupakan alternatif yang mampu mengkombinasikan sistem penggerak motor bakar dan motor listrik dengan mengambil keuntungann dari tiap komponennya. Penelitian ini menunjukkan hasil rancang bangun untuk sebuah sistem traksi kendaraan hibrida BBG-Listrik berpengggerak roda belakang dan model MPV. Sistem traksi tersusun oleh motor BLDC dengan daya operasional 10 kW dengan transmisi timing belt dan pulley jenis HTD 8M. Performa sistem traksi pada saat mengalami pembebanan statis dan modal telah memenuhi standar kelayakan dengan nilai safety factor melebihi angka 3.975 dan defleksi terbesar pada saat menerima beban bergerak sebesar 0.13 mm.

The use of fuel for motor vehicles in Indonesia is increasing every year. In 2010, the number of fuel subsidy is about 88.89 trillion rupiahs, and in 2012 to reach 178.6 trillion rupiah. CNG-electric hybrid car is an alternative propulsion system combines an electric motor and a combustion engine by taking benefits of each component. This study shows the results for a design of traction system for CNG-Electric hybrid vehicles which rear wheel driven and MPV models. Traction system composed of BLDC motor with 10 kW operating power with timing belt and pulley transmission type HTD 8M. Traction system performance while experiencing static loading and capital in compliance with the industry standards exceed the value of the safety factor is 3.975 and the largest deflection when the load moves received by 0,13 mm."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S53391
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nasruddin
"Electric car is one technology that is designed to reduce the risk of pollution that causes global warming but an air conditioning system is required to create thermal comfort for its users. Therefore national electric car (MOLINA) made by the University of Indonesia will use BLDC compressor for the air conditioning system. Cooling load calculation is required to design the air conditioning system. This research will calculate the cooling load of MOLINA UI and also select the compressor that will be used in the air conditioning system. Then, the air conditioning system that has been designed and built will be tested for its performance. In the performance test, temperature and flow velocity of MOLINA air conditioning duct will be measured. Then proceed with simulation of temperature distribution and air flow in MOLINA cabin. Moreover, the energy consumption of MOLINA air conditioning systems that is using a BLDC compressor will also be measured. Based on this research it is known that the value of the cooling load on MOLINA UI is 2894.12 Watt (9875.15 BTU/h), average energy consumption of air conditioning systems MOLINA UI without inverter is ranged about 540 to 857.3 Watts and efficiency of inverter is ranged about 84.7% to 89.4%."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:6 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Sinambela, Hotdian
"ABSTRAK
Mobil listrik merupakan salah satu teknologi yang diciptakan untuk mengurangi resiko polusi yang menyebabkan pemanasan global. Sistem AC sangat dibutuhkan untuk menciptakan kenyamanan bagi penggunanya dan sistem AC sangat dibutuhkan terutama pada mobil di negara-negara yang beriklim tropis. Untuk itu pada mobil listrik nasional yang dibuat oleh Universitas Indonesia akan dibuat sistem AC dengan menggunkan kompresor BLDC. Dalam pembuatan sistem AC dibutuhkan perhitungan beban pendinginan. Dimana dalam penelitian ini akan dilakukan perhitungan pembebanan pendinginan pada molina UI dan juga pemilihan jenis kompresor yang akan digunakan pada molina UI. Kemudian sistem AC yang telah dirancang dan dibuat akan dilakukan pengujian performanya. Dalam pengujian performa akan dilakukan pengukuran temperatur dan kecepatan aliran dari saluran AC molina. Kemudian dilanjutkan dengan simulasi distribusi temperatur dan aliran pada kabin molina. Selain itu juga akan dilakukan pengukuran terhadap konsumsi sistem AC molina dengan menggunakan kompresor BLDC. Pengujian ini dilakukan untuk mengetahui tingkat konsumsi maksimal dan tingkat konsumsi rata-rata sistem AC tersebut. Berdasarkan penelitian ini maka diketahui besarnya beban pendinginan pada molina UI adalah 2894,12 Watt (9875,15 Btu/hr), konsumsi energi rata-rata sistem AC molina UI tanpa inverter adalah berkisar 540 hingga 857,3 Watt dan nilai efisiensi inverter adalah berkisar 84,7% hingga 89,4%.
ABSTRACT
The electric car is one technology that is designed to reduce the risk of pollution that causes global warming. Air conditioning system is needed to create comfort for its users and air conditioning system is needed especially for the car in tropical countries. Therefore, the national electric car made by the University of Indonesia will be using BLDC compressor for the air conditioning system. Cooling load calculation is required in the manufacture of air conditioning system. Where in this research will be calculated the cooling load of molina UI and also selected the compressor that will be used in the air conditioning system of molina UI. Then the air conditioning system that has been designed and created will be tested for its performance. In the performance test, temperature and flow velocity of molina air conditioning duct will be measured. Then proceed with the simulation of the temperature distribution and air flow in the molina cabin. Moreover, the energy consumption of molina air conditioning systems that is using a BLDC compressor will also be measured. The test is performed to determine the maximum level of energy consumption and the average level of energy consumption on the molina air conditioning system. Based on this research it is known that the magnitude of the cooling load on molina UI is 2894.12 Watt (9875.15 Btu / hr), the average energy consumption of air conditioning systems molina UI without the inverter is in the range 540 to 857.3 Watts and the efficiency of the inverter is in the range 84.7% to 89.4%."
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S58799
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bima Dipantara
"Indonesia merupakan negara yang beriklim tropis dan merupakan negara yang dilewati oleh garis khatulistiwa. Temperatur permukaan setiap wilayah Indonesia dapat mencapai 27-37o C. KARLING merupakan kendaraan ramah lingkungan yang mempunyai sumber penggerak dari motor listrik. Kebanyakan motor listrik yang digunakan pada kendaraan listrik merupakan motor BLDC. Indonesia merupakan negara berkembang dimana motor BLDC yang digunakan merupakan produk negara-negara maju. Dengan konstanta temperatur yang menyesuaikan kondisi dari negara pembuat motor BLDC, performa motor BLDC di Indonesia akan terpengaruh terhadap temperatur tropis.
Metodologi yang digunakan pada penlitian ini, yaitu melakukan pengujian motor BLDC pada laboratorium dan pada KARLING. Pada laboratorium, temperatur ambient direkayasa mencapai temperatur 55o C dari temperatur normal 23o C, sedangkan pada KARLING temperatur disesuaikan dengan keadaan di pagi hari dengan temperatur ambient 27,7o C dan sore hari dengan temperatur 34,2o C. Kenaikan temperatur motor pada pengujian laboratorium mengakibatkan perubahan paramater motor BLDC. Kenaikan temperatur motor menurunkan arus motor dan torsi motor, akan tetapi semakin tinggi temperatur semakin tinggi kecepatan putaran motor.

Indonesia is a country with a tropical climate and a country passed by the equator line. Surface temperature each region in Indonesia can reach about 27 37o C. KARLING is a eco friendly vehicle that driving source from elecetric motor. Electric motor mostly used by electric vehicle is BLDC motor. Indonesia is a developing country its means BLDC motor that used is product from developed countries. With the temperature constant that adjusting the condition of country which make BLDC motor, performance of BLDC motor in Indonesia will affected by tropical temperature.
Methodology that used in this reseach, that is do the testing of BLDC motor at laboratory and KARLING. In laboratory, manipulate ambient temperature until reach 55 o C from the normal temperature 23 o C, while at KARLING temperature be adapted with the morning condition which ambient temperature until 27,7o C and the evening condition with temperature 34,2o C. Increase of ambient temperature at laboratory testing affect change of parameter BLDC motor. Increase of ambient temperature lowered motor current and motor torque, however the increase of ambient temperature will increase rotation speed of the motor.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Didi Widya Utama
"Hybrid electric vehicle banyak dikembangkan di negara maju karena memiliki keunggulan yakni dapat menghemat pemakaian bahan bakar hingga dua kali lipat. Kendaraan hibrida adalah kendaraan yang memiliki dua atau lebih sistem propulsi, umumnya adalah penggerak berbahan bakar minyak bumi/sel bahan bakar dan sistem pengerak elektrik. Dalam riset ini telah dilakukan perancangan dan pengujian prototipe kontrol traksi kendaraan hibrida berpenggerak kombinasi serial-paralel mesin bensin berdaya 6,54 kW dan motor listrik 0,5kW. Pengunaan transmisi CVT (continous variable transmission) dan penggerak bertenaga listrik brushless terintegrasi sebagai motor dan generator serta melekat pada masingmasing roda belakang memperhalus perpindahan daya ketika beroperasi.
Sistem pengisian baterai kendaraan ini berasal dari tiga buah sumber pengisian dengan dua buah jalur tegangan yakni altenator berkapasitas pengisian 12 V / 7 Ah, sistem power take off berupa alternator tambahan yang digerakkan motor bakar untuk mengatasi kekurangan pengisian empat buah baterai disusun seri dengan kapasitas 48 V/ 32 Ah dan sistem regenerative berasal dari kedua motor listrik pada saat kendaran bekerja menggunakan motor bakar maupun pada saat pengereman. Pengujian regenerative dari motor listrik menghasilkan daya sebesar 199,44 W pada putaran 737 RPM dan pada pengujian jalan mode hibrida dapat menghemat pemakaian bahan bakar hingga 80%.

Hybrid electric vehicle developed in many developed countries because it has the advantage that can save fuel consumption more than doubled. Hybrid electric vehicles have two or more propulsion systems, generally is driven by internal combustion engine / fuel cell and electric motor. In this research design and testing of a prototype hybrid electric vehicle traction control having a serialparallel configuration by combining of gasoline engine power 6,54 kW and 0,5 kW electric motor. The use of transmission CVT (continuous variable transmission) and electric-powered drive brushless motor and generator are integrated as well as attached to each rear wheel is refined the displacement power when operating.
Vehicle battery charging system is derived from three sources of charge with two lines namely voltage altenator with charging capacity of 12 V / 7 Ah, the power take-off in the form of additional motor driven alternator to overcome the deficiency charging of four batteries in series connection with a capacity of 48 V / 32 Ah and regenerative system comes from two electric motors at work using a motor vehicle fuel or when braking. Tests of the regenerative electric motor to produce power equal to 199,44 W at 737 rpm and for test drive result on Hybrid mode has reduced consumtion of fuel up to 80%.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
T29529
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Steven Pratama
"Hybrid Electric Vehicle banyak dikembangkan di negara maju karena memiliki konsumsi bahan bakar yang lebih baik dibanding kendaraan bensin. Pada umumnya, kendaraan hibrida ,yang memiliki dua atau lebih sistem propulsi, memiliki penggerak berbahan bakar minyak bumi dan sistem penggerak elektrik. Dalam riset ini dilakukan perancangan dan pengujian prototype kendaraan hibrida berbahan bakar compressed natural gas (CNG) dan sistem penggerak elektrik dengan kombinasi series - parallel mesin bensin berdaya 81 kW dan motor listrik 10 kW yang bertujuan sebagai system konversi untuk kendaraan jenis MPV.
Mesin bensin ditambahkan converter kit CNG yang memiliki kapasitas 15 LSP (liter setara premium), sedangkan penggerak elektrik dengan 6 buah baterai lead ? acid dihubungkan secara parallel dengan spesifikasi 12V 200 Ah per baterai. Dari hasil perhitungan secara teoritis, didapat bahwa konsumsi bahan bakar kendaraan hibrida hasil rancangan mencapai 17.43 km/L.

Hybrid Electric Vehicle developed in many developed country because of its better fuel consumption compared to gasoline vehicle. In general, hybrid vehicles, which have two or more propulsion systems, have a gasoline fueled propulsion and electric propulsion system. In this research design and testing of a prototype hybrid electric vehicle with compressed natural gas (CNG) and electric propulsion system with a combination of series - parallel gasoline fueled engine with 81 kW power and a 10 kW electric motor that is intended as a conversion system for MPV type vehicles.
Gasoline engine added CNG converter kits which have a capacity of 15 GLE (Gasoline Liter Equivalent), while the electric drive with 6 pieces of lead acid battery connected in parallel with a specification of 12V 200 Ah per battery. From the result of theoretical calculation, it?s found that the fuel consumption of designed hybrid electric vehicles reached 17.43 km/L.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S64961
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Very Nugroho
"Penggunaan transportasi berbasis energi listrik merupakan suatu upaya untuk mengurangi permasalahan lingkungan. Salah satu jenis motor listrik yang banyak digunakan pada kendaraan listrik adalah motor BLDC. Performansi motor BLDC dapat dilihat dari karakteristik arus saluran, torsi, kecepatan putar, tegangan induksi, dan daya masukan motor. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh variasi pembebanan terhadap performansi motor BLDC pada KARLING. Pada pengujian motor BLDC sebagai penggerak KARLING dengan variasi berat penumpang 55 kg, 78 kg, dan 143 kg, diperoleh durasi waktu terlama saat arus saluran dan torsi elektromagnetik relatif stabil dalam proses mencapai kecepatan konstan yaitu 41 detik dengan berat penumpang 143 kg. Kemudian saat kecepatan motor relatif konstan, diperoleh nilai arus saluran dan torsi terbesar saat berat penumpang 143 kg, yaitu 41,52 A dan 23,88 Nm. Durasi waktu terlama untuk mencapai kecepatan putar relatif konstan pada 32 rad/s diperoleh saat berat penumpang 143 kg yaitu 46 detik dengan nilai tegangan induksi 18,23 V. Dan konsumsi energi terbesar berdasarkan karakteristik daya masukan diperoleh saat berat penumpang terbesar yaitu 143 kg yaitu 0,06 kWh/km. Kemudian pada pengujian dengan kemiringan lintasan 1,25 dengan berat penumpang 55 kg diperoleh percepatan yang lebih rendah dan konsumsi energi yang lebih besar yaitu 0,07 kWh/km dibanding pada lintasan mendatar dengan berat penumpang yang sama yaitu 0,046 kWh/km.

The use of electric energy based transportation is an effort to reduce environmental problems. One type of electric motors that is widely used in electric vehicle applications is BLDC motor. The performance of BLDC can be seen from the characteristics of current, electromagnetic torque, back emf voltage, angular velocity, and input power. This study aims to determine the effect of loading variation on the performance of BLDC motor at KARLING. In BLDC motor test as KARLING driver with variations of passenger weight are 55 kg, 78 kg, and 143 kg, obtained the longest duration when line current and electromagnetic torque is relatively stable in process reaching constant speed which is 41 second with passenger weight 143 kg. Then, when the motor angular velocity is relatively constant, the highest line current and torque occurs at 143 kg passenger weight, with the values are 41,52 A dan 23,88 Nm. The longest duration of time to reach a relatively constant rotational speed at 32 rad s is obtained when the passenger weight is 143 kg that is 46 seconds with back emf voltage value is 18.23 V. And the largest energy consumption based on input power characteristics obtained when the passenger weight is 143 kg as the largest passenger weight is 0.06 kWh km. Then at the test with a slope of the track of 1.25 with weight of passengers is 55 kg obtained lower acceleration and greater energy consumption that is 0.07 kWh km than on a horizontal track with the same weight which is 0.046 kWh km."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Aldino Jazmi Purnomo
"Seiring dengan perkembangan jaman, kebutuhan akan sistem penggerak listrik untuk kendaraan listrik yang efisien, kecepatan serta torsi yang tinggi, dan perawatan yang murah semakin meningkat. Akan tetapi motor yang sering digunakan saat ini yakni motor DC belum mampu memenuhi kebutuhan akan hal tersebut. Oleh karena itu, digunakan motor BLDC untuk memenuhi kebutuhan tersebut.
Dalam penggunaan motor BLDC sebagai penggerak kendaraan listrik diperlukan suatu sistem Power Electronics yang handal. Fokus dari Skripsi ini adalah membahas perancangan Prototipe BLDC Motor Controller yang handal dan efisien untuk digunakan sebagai penggerak kendaraan listrik dengan metode pengendalian Six Step Commutation. Setelah itu BLDC Motor Controller hasil Simulasi, Reference, dan Prototipe yang dibuat oleh penulis akan dianalisa output fasanya, pengendalian kecepatannya dan performanya pada rancang bangun kendaraan Listrik (Karling) melalui metode Test Drive.
Pengujian Test Drive Kendaraan Listrik (Karling) sejauh 1 kilometer membutuhkan waktu 2 menit 20 detik dan diperlukan energi rata rata sebesar 26,469 Wh/Km. Kecepatan maksimum yang bisa dicapai Kendaraan Listrik (Karling) adalah 32 Km /jam, dengan efisiensi sebesar 63,28%.

Along with the development, the need for electric drive systems for electric vehicles that are efficient, has high speed and torque, and need low maintenance is increasing. However, the motor that often used at this time, the DC motor, has not been able to meet the demand for it. Therefore, BLDC motors are used to meet those needs.
BLDC motors used as an electric vehicle propulsion need a reliable system of Power Electronics. The focus of this thesis is to discuss the design of the prototype BLDC Motor Controller that is reliable and efficient to use as an electric vehicle propulsion using the Six Step Commutation drive control method. After that BLDC Motor Controller Simulation results, Reference, and prototypes created by the author will be analyzed in terms of its output phase , the speed control and its performance on Electric Vehicles ( Karling ) through the method of Test Drive.
Testing Electric Vehicles ( Karling ) through Test Drive as far as 1 kilometer takes 2 minutes 20 seconds and the energy required average of 26.469 Wh / km. The maximum speed that can be achieved by Electric Vehicles ( Karling ) is 32 km / h , with an efficiency of 63.28 %.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S64059
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bayu Dwi Aprianto
"Kendaraan listrik diproyeksikan akan menggantikan kendaraan Internal Combustion Engine (ICE) dalam beberapa tahun ke depan. Penelitian terkait mobil listrik terus dilakukan oleh para ahli. Salah satu bagian penting dari kendaraan listrik adalah powertrain, motor listrik. Mobil dengan ICE dapat diubah menjadi mobil listrik dengan mengganti ICE dengan motor listrik. Penelitian ini strategis karena diperkirakan masih ada kendaraan ICE di era transisi mobil listrik. Jika tidak dikonversi, akan banyak bangkai kendaraan konvensional. Penulis mengubah kendaraan ICE menjadi kendaraan listrik.
Mobil ini memiliki sistem transmisi manual. Sistem kopling dan transmisi yang ada masih digunakan. Kendaraan ini menggunakan penggerak roda depan. Ruang yang sempit dan jarak poros drive shaft depan ke pusat poros transmisi juga menjadi tantangan. Agar motor listrik tidak membentur drive shaft, maka motor listrik dioffset tidak tepat ditengah seperti poros transmisi. Penggunaan gearbox perantara berhasil mengatasi masalah tersebut. Rasionya pada gearbox perantara dapat diubah sesuai kebutuhan. Agar motor dapat dipasang ke transmisi, flensa perantara dikembangkan. Itu membuat kopling berfungsi dengan benar. Sistem ini terdiri dari motor listrik, gearbox perantara, dan adaptor. Bahan casing dari bagian-bagian itu adalah aluminium. Proses pembuatan casing dilakukan dengan mesin CNC. Keyakinan pada kekuatan desain dan material motor sangat penting. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus pada analisis kekuatan yang dilakukan dengan menggunakan metode analisis elemen hingga (FEA) dan diperkuat dengan perhitungan matematis. Penelitian ini juga menjelaskan tentang proses pembuatan dan perakitan motor listrik hingga motor listrik terpasang dengan baik.
Hasil analisa kekuatan beberapa komponen motor listrik 25 kW dengan kecepatan 300 rpm menunjukan bahwa komponen seperti casing motor menggunakan ukuran baut M10, shaft motor berdiameter 25 mm, casing gearbox perantara menggunakan ukuran baut M12, input dan output shaft gearbox perantara berdiameter 25 mm dan mempunyai safety factor diatas 1.5 sehingga komponen tersebut dapat dimanufaktur. Gearbox perantara membuat posisi motor tidak menghalangi pergerakan drive shaft dan tidak menghalangi komponen yang lain. Kemudian TKDN komponen motor listrik, seperti: casing motor dan casing gearbox perantara, shaft motor dan shaft gearbox perantara yaitu Rp 59.892.040,- dan TKDN 100% dengan self assessment.

Electric vehicles are projected to replace Internal Combustion Engine (ICE) vehicles in the next few years. Research related to electric cars continues to be carried out by experts. One of the essential parts of an electric vehicle is the powertrain, an electric motor. A car with ICE can be converted into an electric car by replacing the ICE with an electric motor. This research is strategic because it is forecasted that there are still ICE vehicles in the transition era of electric cars. If they are not converted, there will be many carcasses of the conventional vehicle. The authors converted an ICE vehicle into an electric vehicle. The car has a manual transmission system. The clutch system and existing transmission were still in use.
This vehicle uses front wheels drive. The narrow space and the propeller shafts/front axles distance to the center of the transmission axis are also a challenge. So that the electric motor does not hit the propeller shaft, the electric motor was offset not in the exact center as the transmission axis. The use of an gearbox perantara succeeded in overcoming these problems. The ratio in the gearbox perantara can be changed as needed. In order for the motor to be attached to the transmission, an intermediate flange was developed. It keeps the clutch functioning correctly. The system consists of an electric motor, gearbox perantara, and adapter. The housing material of those parts is aluminum. The housing manufacturing process was carried out with a CNC machine. Confidence in the strength of the motor design and material is vital. Therefore, this study focuses on strength analysis carried out using the finite element analysis (FEA) method and strengthened by mathematical calculations. This study also describes the process of manufacturing and assembling an electric motor until the electric motor is properly installed.
The results of the analysis of the strength of several components of a 25 kW electric motor with a speed of 300 rpm show that components such as the motor casing use M10 bolt size, motor shaft diameter of 25 mm, intermediate gearbox casing using M12 bolt size, input and output intermediate gearbox shaft diameter of 25 mm and has safety. factor above 1.5 so that component can be manufactured. The intermediate gearbox makes the motor position not restrain the movement of the drive shaft and does not hold other components. Then the TKDN of electric motor components, such as motor casing and intermediate gearbox casing, motor shaft and intermediate gearbox shaft is Rp. 59,892,040,- and 100% TKDN with self assessment.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
TA-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fian Ady Saputro
"Pertumbuhan kendaraan di Surabaya terus meningkat setiap tahunnya akan berpengaruh terhadap jumlah konsumsi BBM di Surabaya. Bila kondisi ini terus dibiarkan maka kondisi ini akan mengganggu ketahanan energi nasional dan APBN. Berkaitan dengan hal itu maka pemerintah memanfaatkan CNG sebagai salah alternatif kebijakan diversifikasi energi sebagai bahan bakar pengganti BBM untuk kendaraan umum pada sektor transportasi jalan. Namun, kebijakan ini terkendala dengan minimnya infrastruktur CNG meliputi keterbatasan jaringan pipa gas dan SPBG CNG di Surabaya. Hal ini menyebabkan distribusi CNG menjadi tidak dapat dikembangkan secara menyeluruh sehingga menyebabkan biaya distribusi dan harga jual CNG menjadi tinggi di Surabaya. Oleh karena itu, diperlukan suatu pengembangan sistem distribusi CNG untuk mengatasi keterbatasan ini.
Pada penelitian ini, pengembangan sistem distribusi dilakukan dengan menentukan sistem pendistribusian CNG yang sesuai dengan wilayah Surabaya serta membentuk rantai suplai distribusi CNG secara efisien. Hasil dari pengembangan ini dihasilkan sistem distribusi CNG mengunakan sistem pendistribusian mother and daughter station. Melalui mekanisme subsidi pemerintah dihasilkan harga jual CNG sebesar Rp. 2.154,- /lsp dan biaya distribusi rata-rata sebesar Rp. 503,-/lsp. Sedangkan melalui mekanisme business as usual dihasilkan harga jual CNG sebesar Rp. 3.608,-/lsp dan biaya distribusi rata-rata sebesar Rp. 1.394,-/lsp.

The growth of in Surabaya vehicles continues to increase each year and will have an effect on the amount of gasoline consumption in Surabaya. If this condition is neglected then this condition will disturb national energy security and state budget. In that regard, the government utilizing CNG as alternative energy diversification policies as a fuel substitute fuel for public transport in the road transport sector. But, this potential is constrained by the lack of CNG infrastructure limitations include gas pipelines and CNG gas fuel stations in Surabaya. But, this policy is constrained by the lack of CNG infrastructure limitations include gas pipelines and CNG gas fuel stations in Surabaya. This causes the CNG distribution can be fully developed, causing the cost of distribution and a high selling price of CNG in Surabaya. Therefore, Surabaya requires a development of CNG distribution system to solve this problem. In this study, the development of the distribution system is done by determining the of CNG distribution system in accordance with the Surabaya region and establish of CNG distribution supply chain efficiently.
The result of this development is to make a distribution system of CNG using mother and daughter stations distribution system. Through the mechanism of government subsidies produced CNG selling price of 2.154 IDR/lsp and distribution costs an average of 503 IDR/lsp. While the mechanism through business as usual, selling price of CNG generated at 3.608 IDR/lsp and distribution costs an average of 1.394 IDR/lsp.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S52826
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>