Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 147920 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Atikha Nurhayati
"Adapun perencanaan tapak pada perumahan mencakup tata guna lahan, konsep perencanaan, prinsip pembagian kavling, dan perencanaan jalan. Dalam penelitian ini mengambil studi kasus Perumahan X di Bekasi yang akan dianalisa berdasarkan konsep pihak pengembang yaitu keleluasaan dan kelegaan. Hasil analisis deskriptif frekuensi menunjukkan bahwa konsep kelegaan yang diwujudkan oleh pihak pengembang adalah dalam bentuk penyediaan ruang terbuka beserta penghijauan dan fasilitas umum. Sedangkan konsep keleluasaan yang diwujudkan oleh pihak pengembang adalah dalam bentuk lebar jalan yang besar supaya keluar masuk di perumahan menjadi lancar. Efektifitas tapak perumahan dapat diukur dari peningkatan penjualan properti rata – rata per bulan dimana penjualan properti dari tahap I ke Tahap III mengalami kenaikan yang signifikan.

As for the residential site planning includes land use, planning concept, the principle ofdivision of lots, and street plans. In this research takes a case study in Bekasi Residential X will be analyzed based on the concept of developer freedom and relief The results of descriptive analysis of frequencies showed that the concept of relief that is realized by the developer is in the form of provision of open space and greenery and public facilities. While the concept of freedom embodied by the developer is in the form of a largewidth of the street and out of the housing in order to become fluent. Effectiveness can be measured tread of residential property sales increase in the average - average per month in which the sale of the property from Phase I to Phase III has increased significantly."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57608
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ditto Ferakhim
"Pemerintah menargetkan kekurangan pasokan atau backlog perumahan di 2019 menjadi 5,4 juta. Dengan kekurangan kebutuhan rumah susun sewa yang masih sangat besar, maka kebutuhan pembangunan rumah susun sewa di masa yang akan datang masih sangat tinggi.
Namun di lain pihak, pada pelaksanaan proyek konstruksi di Indonesia secara umum jumlah kecelakaan kerja juga meningkat. Merujuk data Badan Penyelenggara Jasa Sosial (BPJS) Ketenagakerjaan, secara nasional angka kecelakaan kerja sektor konstruksi tercatat sebagai sektor terbanyak nasional angka kecelakaan kerja.
Manajerial keuangan penting untuk membantu proses pembuatan keputusan terkait keselamatan kerja. Sedangkan penerapan pembiayaan SMK3 di Indonesia pada sektor konstruksi terutama pada bangunan gedung belum diatur secara jelas dan terukur. Pada pelaksanaannya, peraturan yang adapun belum sepenuhnya diikuti oleh para pelaku konstruksi bahkan di lingkungan Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat sendiri.
Activity-Based Costing (ABC) atau perhitungan biaya berbasis aktivitas telah muncul sebagai pendekatan baru yang menghubungkan biaya yang terkait langsung dengan kegiatan bisnis dengan produk manufaktur. Untuk membuat perhitungan biaya berbasis aktivitas, membuat WBS dan menentukan item pekerjaan secara tepat merupakan upaya yang bermanfaat dan diperlukan untuk penilaian risiko berbasis aktivitas yang efektif.
Pekerjaan arsitektur pada pembangunan gedung dalam hal ini pembangunan rumah susun sewa, adalah pekerjaan yang memiliki jumlah item pekerjaan paling banyak dibandingkan dengan item jenis pekerjaan yang lain.
Maka berdasarkan temuan di atas, mengingat masih tingginya rencana pembangunan rumah susun sewa, masih tingginya angka kecelakaan kerja dan masih belum diterapkannya pembiayaan K3 secara menyeluruh di lingkungan Kementerian PUPR maka penelitian ini fokus terhadap pengembangan biaya K3 untuk pekerjaan komponen arsitektur pada bangunan gedung rumah susun sewa di Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat berbasis WBS.

The government is targeting a supply shortage or housing backlog in 2019 to be 5.4 million. With the shortage of rental housing needs that are still very large, the development needs of rental flats in the future are still very high.
But on the other hand, the implementation of construction projects in Indonesia in general the number of work accidents also increased. Referring to Labor Social Service Agency (BPJS) data, nationally the number of occupational accidents in the construction sector is recorded as the most national sector of the number of occupational accidents.
Managerial finance is important to assist the process of making decisions related to work safety. While the regulations and provisions concerning OHS financing in Indonesia in the construction sector, especially in buildings, have not been clearly and measurably regulated. In its implementation, the existing regulations have not been fully followed by construction actors even within the Ministry of Public Works and Public Housing itself.
Activity-Based Costing (ABC) has emerged as a new approach that connects costs directly related to business activities with manufactured products. To make activity-based cost calculations, creating a WBS and determining work items appropriately is a useful and necessary effort for effective activity-based risk assessment.
Architectural work on building construction in this case the construction of rental apartments, is a job that has the highest number of work items compared to other types of work items.
Based on the findings above, given the highly demands for the construction of rental apartments, the high number of occupational accidents and the lack of overall implementation of safety cost financing within the Ministry of Public Works and Housing, this study focuses on safety cost components development for architectural component work in rental apartments building project at the Ministry of Public Works and Public Housing base on Work Breakdown Structure.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
T53357
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Anandita Sancoyo Murti
"Eksploitasi air tanah dangkal telah menyebabkan penurunan muka air tanah. Penulisan skripsi ini bertujuan memberikan solusi transisi dalam mengurangi ekploitasi air tanah dangkal. Solusi yang ditawarkan yaitu perancangan sumur dalam terpusat disertai sistem perpipaan dengan studi kasus di kawasan perumahan.
Metode perancangan sumur dalam terpusat meliputi perancangan sumur dalam menggunakan pompa submersible, serta jaringan distribusi perpipaan dengan metode Hardy-cross. Desain ini kemudian ditinjau kelayakannya dari sisi finansial, sosial, dan lingkungan. Kelayakan finansial meliputi biaya perancangan sumur dalam terpusat, kelayakan sosial berupa peningkatan harga jual properti yang berdampak pada taraf hidup pengguna, dan kelayakan lingkungan meninjau pengaruh penurunan muka air tanah pada kawasan perumahan.
Hasil analisa menunjukkan bahwa peningkatan harga jual properti akibat perbandingan sumur dalam terpusat terhadap sumur dangkal sebesar 1,62 kali lebih besar. Penurunan muka air tanah mengakibatkan tersedianya ruang discharge dan recharge. Nilai B/C rasio dari perancangan sumur dalam terpusat adalah 3,05. Secara umum keseluruhan perancangan sumur dalam terpusat layak diterapkan di kawasan perumahan.

The exploitation of shallow ground water has led to the decrease in groundwater. This study aims to offer transition solutions in reducing the exploitation of shallow ground water. Solutions that are proposed consist of the design of centralized deep well equipped with piping system in residential area.
The design method of deep well covers the utilization of submersible pump as well as design of piping distribution system using the Hardy-cross method. The feasibility level of the design is analyzed base on the financial, social, and environmental aspects. The financial analysis deal with the total cost of deep well construction, social feasibility calculate the increasing rate of properties pricing that will directly affect the quality of user’s life, and the environmental feasibility assess the impact of the decrease in groundwater at residential area.
The analysis results show that the increasing rate of property pricing due to the centralized comparison wells in shallow wells is 1.62 times greater, with the decrease itself causes the formation of recharge and discharge areas, and the value of B/C ratio is 3,05. At last, it can be concluded that the design of centralized deep well feasible to be implemented in residential area.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S46359
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bancin, Ricky Kapri Saut Malen
"Kestabilan lereng merupakan suatu analisa statis dan dinamis dari lereng alami, bangunan dam, dan lereng timbunan tanah. Lereng dapat terjadi secara alami maupun dibuat oleh manusia dengan tujuan tertentu. Analisa stabilitas lereng mempunyai peran yang sangat penting pada konstruksi-konstruksi sipil. Kondisi tanah asli disuatu daerah yang dianggap memmiliki daya dukung yang rendah diperkuat dengan pemotongan lereng atau penimbunan tanah dan lain sebagainya, sehingga diperlukan suatu analisa yang akurat agar diperoleh nilai stabilitas yang baik.
Dengan semakin bertambahnya jumlah penduduk maka perluasan wilayah menjadi salah satu solusi bagi pemerintah dan swasta. Sebagian masyarakat yang menyalahi aturan bahkan membuat pemukiman disekitar lereng yang tergolong rawan kelongsoran khususnya pada musim hujan. Untuk memenuhi kebutuhan seperti air, banyak masyarakat yang memilih tinggal di lereng sepanjang sungai tanpa adanya pengetahuan tentang bahaya dari tindakan tersebut.
Lereng dapat dikatakan aman jika memiliki nilai faktor keamanan sama dengan 1. Nilai faktor keamanan umumnya dipenagruhi oleh parameter - parameter tanah seperti nilai kohesi (c) dan phi (ϕ). Lereng sungai terbagi menjadi beberapa elevasi dan bentuk. Lereng sungai ini umumnya terbagi menjadi bagian lurus dan belokan (cembung dan cekung) yang tersebar disepanjang sungai. Dengan menggunakan program GEO SLOPE/W dapat diketahui perbedaan dari faktor keamanan pada kedua jenis lereng ini dan dapat melihat faktor - faktor yang dapat mempengaruhinya.

Slope stability is the analysis of static and dynamic stability of slopes of earth and rock-fill dams, slopes of other types of embankments, excavated slopes, and natural slopes in soil and soft rock. Slopes can occur naturally or created by humans for specific purposes. Slope stability analysis has an important role in civil constructions. Native soil conditions in an area that is considered to have a low carrying capacity of reinforced slope cutting or stockpiling of soil and so forth, so it requires an accurate analysis in order to obtain good stability values.
With the increasing population of the expansion of the region into one of the solutions for the government and the private sector. Most of the people who violate the rules even makes the settlement around the slopes are quite prone sliding especially during the rainy season. To meet the needs such as water, many people who choose to live on the slopes along the river without the knowledge of the dangers of such action.
Slopes can be considered safe if it has a value equal to 1. Value of safety factor is generally influenced by many parameter such as soil cohesion value (c) and phi (φ). Slopes of the river splits into several elevation and shape. Slopes of the river is generally divided into the straight and curves (convex and concave) are scattered along the river. By using the program GEO SLOPE/W can be determined from the difference in safety factor in both types of these slopes and can see the factors that can influence it.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S53188
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hendra Radiansyah
"Skripsi ini membahas tentang analisa perhitungan Track Acces Charge (TAC) pada perkeretaapian Indonesia atas penggunaan infrastruktur kereta api. Pendekatan yang digunakan menggunakan metode Marginal Cost Plus Markup (MC+). Metodologi yang digunakan pada penelitian ini adalah dengan melakukan benchmarking terhadap komponen-komponen penyusun TAC di berbagai negara Eropa. Penelitian ini akan menghasilkan sebuah simulasi untuk menentukan besaran TAC berbasis Infrastructure Maintenance and Operations (IMO) yang bisa digunakan untuk memperkirakan besaran TAC yang seharusnya dibayarkan oleh Operator serta dukungan dan komitmen dari Pemerintah terkait subsidi yang diberikan untuk perkembangan transportasi kereta api di Indonesia.

This final report discuss about analysis of Track Access Charge (TAC) calculation on Indonesian railways for the use of railway infrastructure. The approach used in this study is Marginal Cost Plus Markup (MC+). The methodology of this study is benchmarking the components that compose TAC in Europe countries. The research done for this thesis will generate a simulation to design the TAC that is Infrastructure Maintenance and Operation (IMO) based which can be used to determine the amount of TAC that should be paid by the Operator. The simulation can also be used to determine the goverment’s support and commitment as subsidy on railway development in Indonesia."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57026
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Megaputra Dirgantara
"Kebutuhan moda transportasi umum kereta api di Indonesia mengalami kemunduran. Salah satu penyebab kemunduran adalah kualitas dari moda transportasi tersebut. Penelitian ini dilakukan untuk memberi solusi untuk sebuah penyelesaian masalah dari salah satu faktor penyebab kemunduran kualitas dari kereta api tersebut. Dalam penelitian ini dilakukan analisa komponen-komponen dari TAC (Track Access Charge) dan kemudian dilakukan benchmarking kepada negara-negara Eropa yang telah menggunakan sistem TAC tersebut. Perhitungan dilakukan berdasarkan hasil analisa benchmarking. Hasil perhitungan menunjukan bahwa besaran TAC (track Access Charge) lebih besar dibandingkan besaran IMO (Infrastructure Maintenance and Operation). Walaupun demikian, pemerintah masih bisa menurunkan besaran TAC dengan memberikan subsidi kepada operator kereta api.

The needs of public transportation mode of railways in Indonesia suffered a setback. One of the causes of the decline is the qualities of the transportation. This research was conducted to provide a solution for solving the problems of one of the factors causing the decline of the quality of the railway. In this research, researcher conducted analysis of the components of the TAC (Track Access Charge) and then carried out benchmarking to the European countries which have been using the TAC system. The calculation is done based on the results of the benchmarking analysis. The results show that value of TAC is bigger than the value of IMO (Infrastructure Maintenance and Operation). However, Government could still decrease the value of TAC by giving subsidies to train operator."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S55640
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ersa Irawan
"Salah satu permasalahan yang sering terjadi di dalam pelaksanaan suatu proyek konstruksi bangunan gedung secara umum, yaitu timbulnya suatu perubahan perubahan pekerjaan, perubahan-perubahan pekerjaan ini biasa disebut dengan istilah change order atau variation order. Perubahan pekerjaan yang bersifat signifikan dan berskala besar akan mempengaruhi kinerja biaya secara keseluruhan.
Untuk itu diperlukan usaha untuk meminimalkan dampak dari change order terhadap kinerja biaya. Salah satu usaha yang dilakukan oleh pemilik proyek dalam pengendalian biaya akibat adanya pekerjaan change order yaitu dengan menggunakan jasa konsultan Quantity Surveyor didalam pelaksanaan proyek konstruksi.
Skripsi ini membahas mengenai peranan konsultan Quantity Surveyor dalam proses pengendalian biaya akibat adanya pekerjaan change order pada proyek konstruksi dan skripsi ini juga membahas mengenai faktor-faktor apa saja yang menyebabkan terjadinya change order dilihat dari sisi penyebab terjadinya.
Penelitian dilakukan dengan cara penyusunan dan penyebaran kuesioner berupa pertanyaan-pertanyaan yang berhubungan dengan penelitian. Metode yang digunakan untuk menganalisa data yaitu dengan metode AHP (Analitycal Hierarchy Process).

One of the problems that often occur in the implementation of a building construction project in general, the emergence of a job changes, job changes are commonly referred to as change order or variation order. Changes in work that is significant and large scale will affect the overall cost performance.
It required an effort to minimize the impact of the change order to the performance fee. One of the efforts made by the owner of the project cost control due to the change order work is by using the services of a consultant Quantity Surveyor in the implementation of construction projects.
This thesis discusses the role of consultant Quantity Surveyor in the process of cost control due to the change order work on construction projects and this paper also discusses about what are the factors that caused the change order in terms of cause.
The study was conducted by preparing and distributing the questionnaire in the form of questions related to research. The method used to analyze the data, namely the AHP method (Analitycal Hierarchy Process).
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S61721
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"One of the consequences of regional autonomy is that many regional governments are anthusiastic to improve their transportaion infrastructures, such as constructing simple suspension bridges. Direktorat Jenderal Bina Marga Depertemen Pekerjaan Umum has published standards and compiled information of suspension bridges in various areas in Indonesia. The bridge-span is generally between 20 to80 m, some are 120 m, and about 1.7 m in width of deck. Based on the standards, some regional governments want to have the simple suspension bridge, but need larger span. Kabupaten Sragen is one of the regional governments planning to construct the suspension bridge connecting Kliwonan to Butuh. However, it is important to notice that such a type of bridge is light, thin, limited in width and in length, sensitive to bending, torsion and vibrations, which are due to the asymetric life-load and wind loads.
The objective of this study is to identify the influence of the deck-width augmentation to the behaviour of 40 m to 130 m span suspension bridge by reviewing the natural frequency of structure (bending and torsion behavior) caused by asymmetric life-loads and dynamic wind loads.
Greater length of the bridge-span results in lower natural bending frequency (fb). For a bridge with more than 90 m span length, fb is significantly low (less than 0.6 Hz). Augmenting the deck-width from 1.5 m to 1.7 m and 1.9 increases the frequency ratio (torsional frequency/fb).
Greater length of the bridge-span will also result in larger vertical and horizontal bending. However, horizontal bending declines when the bridge deck is widened. As for a bridge with more than 100 m in span and 1.5 m in width, the bending value exceeds the allowable limit. The declining percentage of the horizontal bending value due to the 0.2m width augmentation ranges between 1 to 10%. Greater span result in gretaer angle of rotation. On the other hand, wider deck shows lessening angle of rotation. It is shown that augmenting the bridge width from 1.5 m to 1.7 m and 1.5 m to 1.9 m decrease the angle of rotation to 10% and 20%, respectively. The maximum torsion response due to dynamic wind load increases in conjunction to the bridge-span augmentation. However, augmenting the bridge deck from 1.7 m to 1.9 m reduces the maximum torsion response from 1.5% to 13.4%.
For simple suspension bridge, it is suggested to limit the span length to 100 m, and deck-width augmentation from 1.5 m to 1.9 m at maximum. Greater span requires steel stiffening reinforcement on the bridge deck."
MTUGM 30:4 (2008)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Wiratman Wangsadinata
Bandung: Bandung, 1968
624.01 WIR t
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Sulistyoweni Widanarko
"ABSTRAK
Penelilian tahap perlama ini merupakan penelitian survai, yang bertujuan untuk
memperoleh informasi tentang : (1) urutan kompetensi ahli teknik mesin yang
dibutuhkan oleh dunia kerja, (2) urutan penguasaan kompetensi sarjana teknik
mesin, (3) urutan kompetensi ahli teknik mesin yang perlu didngkatkan, (4)
kompetensi lulusan teknik mesin yang perlu ditingkatkam menurut perguruan
tinggi, (5) kompehensi yang perlu mendapat perhatian perguruan tinggi dalarn
pengcmbangan kurikulum, (6) urutan prioritas cabang ilmu heknik mesin yang
perlu dikembangkan, (7) kerjasama perguruan tinggi dan industri, (8) kondisi
perguruan tinggi. Lnformasi tersebut di atas akan dijadikan sébagai landa,san_)
dalam penelitian berikutnya, yaitu perancangan model pernbelajaz-an yang
mampu mendukung terciptqnya kebutuhan kompetensi yang telah dirumuskan
pada penelitian `
Untuk mendapatkan infonnasi tersebut di atas, dilakukan survai pada '16 industri
yang bergerak di bidang teknik mesin dan 6 perguruan tinggi negeri. Industri
yang disurvai mencakup induslri mesin yang memproduksi bahan, barang jadi,
dan jasa. Perguruan tinggi yang di survai adalah UNSRL ITB, UI, UGM, ITS,
UNHAS. Instrumen penelitian yang dipakai dalam penelitiah ini berupa
kuesioner yang dibuat untuk industzi dan keperluan pergunzan tinggi. Kuesipner
untuk keperluan industri terdiri dari 4 bagian yailu idemitas responden, persepsi
kemampuan dasar ahli heknik mesin, penguasaan kompetensi sazjana teknik
mesin clan kerjasama dengan perguruan tinggi. Kuesioner untuk keperluan
pérgliruan tinggi terdiri dari 5 bagian yaitu identitas responden, `pe1nbekalan
pengetahuan teknik mesin, kelengkapan fasilitas pendidikan, kondisi pengajaran,
kerjasama dengan instansi lain.
Hasil analisis data secara deskriptif mengungkapkan bahwa A). Kebutuhan ahli
teknik mesin menurut industri adalah 1 (1) lima umtan prioritas kompetensi dari
yang paljng penting adalah : perencanaan & perancangan nekayasa, rnanajemen rekayasa, pendidikan dan pelatihan, komunikasi, pengetahuan 8: keterampilan
dasar rekayasa profesional; (2) Urutan penguasaan kompctensi diurut mulai dari
yang paling lemah adalah kumuniksi, penelitian & pengembangan,
komersialisasi, manajemen aset, implementasi proyek, manufaktur 6: produksi;
(3) umtan kompetensi yang perlu ditingkatkan diurut mulai dari yang paling
-penting adalah komunilcasi, perencanaan & perancangan rekayasa, pendidikan &
pelatihan, penelitian & pengembangan, komersialisasi; (4) arah perkembangan
bidang ilmu tekni1< mesin diurut mulai dari yang paling penting adalah konversi
energi, pemipaan & instalasi, variasi mesin untuk kebutuhan khusus, mesin-
mesin otomotif, mesin-mesin pertanian; B) Kebufsuhan ahli teknik mesin menurut
pergnu-uan tinggi adalah: (1) kompetensi yang perlu dilingkatkan adalah prinsip
& etika profesi, (2) kompebensi yang perlu dipertimbangkan dalam
pengembangan kudkulum adalahz komunikasi, perencanaan '& perancangan
rekayasa, pendidikan 8: pelatihan, manajemen aset, penelitian & pengembangan,
komersialisasi; prinsip 8: etilca profesi; (3) seluruh perguruan Iinggi ternyata
pernah melakukan kezjasama dengan industri, namun masing-masing melihat
dari kepantingannya sendiri, belum pada kepentingan bersama, (4) praktikum
pada umumnya berjalan lancar, fasilitas perpustakaan dan administrasi
pelayanan memadai, metoda, media pembelajaran serta tugas yang diberikan
pada mahasiswa miskin variasi.
Berdasarkan kesimpulan di atas, maka dapat diiemukaan bebe)-apa saran
implikasi hasil temuan penelitian sebagai berikul: (1) model pembelajaran yang
dikembangkan dirancang sedemikian, sehingga dapat meningkatkan kemampuan
(kompetensi) sebagai berikut : (a) kemampuan berkomunikasi secara efektif
(terlulis dan lisan), (b) lcemampuan rancang bangun dan rekayasa dalarn bidang
pcrmesinan, (c) kemampuan mengaplikasikan konsep dan prinsip manajemen
dalam proses belajarnya, (d) kemampuan menjelaskan prinsip-prinsip penelitian
cjan pengembangannya untuk menghasilkan produk Iayak jual, (e) kemampuan
menjalankan tugas sesuai dengan kode etik profesional, (2) mata kuiiah yang
akan digunakan sebagai obyek garapan pengembangan model pembelajaran
adalan mata kuliah yang memungkinkan (cocok) untuk climinati. Stra pembelajaran yang diusulkan adalah strategi mendukung ke arah pembentukan kompetensi sebagaimana tertera di atas, (3) bidang garapan kerjasama Perguruan Tinggi - Industri yang ada agar diupayakan untuk dimanfaatkan sebagai lahan penerapan dalam menumbuhkan kompetensi yang diperlukan, (4) temuan mengenai arah pengexnbangan bidang ilmu teknik mesin, agar diperlimbangkan,
sebagai masukan dalam mengembangkan metode pernbelajaran, (5) kegiatan
pembelajaran, jenis tugas yang diberikan, media pembelajaran dan kegiatan
praktikum seria fasilitas laboratorium yang ada, agar dimanfaatkan, dimoclifikasi
sedemikian sehfngga mendulcung ke arah tercapainya kompetensi yang
diharapkan, (6) karakheristik dosen, mahasiswa perlu digali, agar efektlfitas
pembelajaran meningkat.

Abstract
The aim of this first stage research were to find out the information about : (1) the ranking
priority of Mechanical Engineer?s competence in industries, (2) the ranking of mastering
level?s competence of Mechanical Engineer who works in industries, (3) the kinds of
competence of Mechanical Engineer needed to be improved proposed by industries, (4)
the competence of Mechanical Engineer?s needed to be improved proposed by the
Technical Higher Education, (5) the ranking priority of Mechanical Engineering
Specialisation needed to be developed, (6) kind of partnership activities between industry
and technical higher education., (7) the existing condition of instructional facilities usage
in the technical higher education. All this infomation above will be`used as main input,
instrumental input for developing instructional model that will be able to support the
competency needed by the Mechanical Engineer that will be held in the second stage of
research.
Survey in 16 industries producing materials, goods and mechanical engineering service,
and 6 (six) States Technical I-Hgher Education in Mechanical Engineering Division had
been done in order to gather infomation needed for this research. The (six) States
Technical Higher Education in Mechanical Engineering Division were UNSRI, ITB, UI,
UGM., ITS, UNHAS. The instmments for survey consist of questiormaire for industries
and for universities. The questionnaire for industry consists of 4 parts, there are
respondent identity, the perception items of basic knowledge competency needed for the
professional mechanical engineer, the perception of mastering level competency of
Mechanical Engineer who works in industries, kind of partnership activities between
industry and university. The questionnaire for States Technical Higher Education in
Mechanical Engineering Division consists of 5 (five) parts, there are respondent identity,
the perception of mechanical engineering content to be given in promoting competency
,needed for Mechanical Engineer in university, the existing facilities in education, the
existing condition of instructional activities to be handled, kind partnership activities
between industry and university. This research find out : A) From industrial point of view that : (1) The ranking priority of Mechanical Engineer competency, presents from the most important competency were Engineering Planning and Design, Management of Engineering Works, Education and Training, Communication, Professional Engineering Practice Skill and Basic Engineering Knowledge, (2) The ranking mastering level competence of Mechanical Engineer who
works in industry presents from the lowest level ofmzistcring were Communication,
Research Development and Commercialisation, Asset Management, Project
Implementation and Production ; (3) The ranking of competence needed to be improved
according to the industries, presents from the most important competency were
Communication, Engineering Planning and Design, Education and Training, Asset
Management, Research Development and Commercialisation ; (4) The direction of
mechanical engineering specialist needed to be developed presents from the most
important were Energy Conversion & Electric Power, Plant and Piping Engineering,
Various Special Industries Machinery Engineering, Automotive Engineering, Agricultural
Machine Engineering ; B) From Higher Education point of view this research find out that
2 (1) The competency needed to be improved according to respondent in the higher
education technology was The Professional Ethics and Principles; (2) The competency
needed to be considered in curriculum development were Communication, Engineering
Planning and Design, Education and Training, Asset Management, Research.
Development and Commercialisation, Professional Ethics and Principles, (3) Almost all
higher education technology in mechanical engineering division ever having activities with
industry ; (4) Almost all higher education technology in mechanical engineering division
had done very well the laboratory works ; library facilities and services also in good order; the instructional method and media usage and task to be given to the students were in
poor in variety.
Base on the summary above, some suggestions are proposed as follow: __ (l) _In order to
develop instructional model for mechanical engineering division: (a) the ranking priority
of competence needed to be achieved have to be used as the instructional objective , (b) he condition of the mechanical engineering division , such as the characteristics of course
content, the characteristics ofthe students, the constraints and strength in the education
institution and industries. (2) By knowing the type of collaboration activities between
university and industry, it can be used as an input for improving a better collaboration
which can give benefits for both clearly, (3) By knowing the direction of mechanical
engineering specialist needed to be developed _ it can be used as an input for designing
specific instructional task for students in order to increase enrichment in knowledge or for
curriculum development. "
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 1998
LP-pdf
UI - Laporan Penelitian  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>