Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 112177 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Ihsan Barran
"ABSTRAK
Perkembangan teknologi sekarang ini banyak membuat inovasi sistem yang baru, termasuk di bidang perindustrian. Selain di perindustrian biasanya teknologi terbaru juga berperan aktif dalam pengembangan alat transportasi baik di darat maupun lautan. Indonesia merupakan negara kemaritiman yang luas keseluruhan wilayahnya hampir berisi lautan, oleh karena itu perkembangan teknologi di dunia kemaritiman harus dikembangkan secara baik termasuk teknologi yang digunakan di dalam sistem yang ada pada kapal laut.
Sumber daya alam yang banyak diperairan Indonesia membuat para pembuat kapal berlomba-lomba guna mengembangkan teknologi sistem kapal yang bisa menghemat bahan bakar dan efisien. Anjungan-anjungan lepas pantai yang berjamuran di perairan Indonesia tidak lepas dari penggunaan transportasi laut, secara umum kapal tugboat biasa digunakan sebagai media transportasi serta kebutuhan yang berhubungan dengan pengoperasian suatu pekerjaan.
Tugboat secara umum mempunyai sistem yang sama dengan kapal lainya, namun memiliki daya mesin yang cenderung lebih besar dari kapal lainya, karena sesuai fungsinya juga yaitu menarik kapal besar di pelabuhan maupun menarik bangunan lepas pantai yang baru dibangun. Sistem pelumas diantaranya merupakan salah satu sistem yang ada di mesin tugboat, fungsinya buat melumasi agar kerja mesin tetap baik dan menjaga suhu mesin agar tetap berada pada suhu operasinya. Selain itu dengan pelumasan ini juga membuat material pada mesin tidak cepat mengalami keausan, karena dengan adanya kerusakan material pasti efisiensi mesin akan menurun. Di dalam sistem pelumasan tentunya banyak berbagai katup yang digunakan, diantaranya adalah termostatik valve. Termostatik valve berfungsi mengalirkan minyak pelumas menuju mesin, namun jika temperatur minyak pelumas tersebut terlalu tinggi termostatik valve tersebut mengalirkan fluida ke sisi lainya yaitu menuju heat exchanger. Sistem kontrol pada termostatik valve ini di rancang agar menjaga suhu minyak pelumas, karena pengaruh temperatur terhadap kekentalan minyak pelumas sangat erat kaitanya. Sebuah sistem pelumas tidak baik jika viskositasnya terlalu rendah karena temperatur yang tinggi. Dengan sistem kontrol valve ini diharapkan dapat meningkatkan kerja dari mesin itu sendiri dan menjaga keawetan material yang ada di dalam mesin.
ABSTRACT
Technological development is now widely create new systems of innovation, including in the field of industry. In addition to the latest technology in the industry usually also play an active role in the development of transportation on land or sea. Indonesia is a vast maritime territory nearly the entire ocean contains, therefore, the development of technology in the world of maritime must be well developed, including technology used in existing systems on ships.
Natural resources that many Indonesian waters make the shipbuilders vying to develop technologies that can save the ship's systems and fuel efficient. -Offshore rig which shot up in the waters of Indonesia can not be separated from the use of sea transport, generally tugboat used as a transport medium and needs associated with the operation of a job.
Tugboat in general have the same system with other ships, but has a machine which tend to be larger than other ships, as well as its function is attractive large ships in the harbor and offshore interesting new buildings are built. Lubrication system is one such system in the engine tugboat, functions for lubricating the engine in order to work well and keep the temperature of the engine to remain at operating temperature. In addition to lubrication also makes the material on the machine does not quickly wear out, because of the existence of material damage certainly will decrease the efficiency of the engine. In the lubrication system is certainly a lot of various valves are used, such as thermostatic valve. Thermostatic valve serves the lubricating oil to the engine, but if the lubricating oil temperature is too high the thermostatic valve to drain fluid that is towards the other side of the heat exchanger. The thermostatic valve control system is designed to maintain the temperature of the lubricating oil, because of the influence of temperature on the viscosity of lubricating oil is very close relation. A lubrication system is not good if the viscosity is too low due to high temperatures. With the valve control system is expected to improve the working of the machine itself and maintain the durability of the material that is in the machine."
2015
S57744
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ridho Luhur Pambudi
"[Seiring dengan semakin banyaknya kapal yang beroperasi pada saat ini seharusnya menuntut pihak pemilik dan pembuat kapal untuk meningkatkan kehandalan mesin utama kapal dalam proses pembuatan kapalnya melalui rancangan sistem pendukungnya yang optimum maupun ekonomis. Mesin yang dipasang pada kapal dirancang untuk bekerja dengan efisiensi maksimal dan berjalan selama berjam-jam lamanya. Hilangnya energi paling sering dan maksimum dari mesin adalah dalam bentuk energi panas. Untuk menghilangkan
energi panas yang berlebihan harus menggunakan media pendingin untuk menghindari gangguan fungsional mesin atau kerusakan pada mesin. Salah satu bagian yang harus diperhatikan adalah sistem pendingin untuk mesin kapal. Sistem pendingin adalah salah satu bagian penting pada sebuah kapal yang memerlukan perhatian yang cukup, karena lancar atau tidaknya pengoperasian kapal sangat tergantung pada hasil kerja mesin, sebab dalam mesin diesel dinding silinder selalu dikenai panas dari pembakaran. Jika silinder tidak didinginkan, maka minyak yang melumasi torak akan encer dan menguap dengan cepat, sehingga torak maupun silinder dapat rusak akibat suhu tinggi hasil dari
pembakaran. Sistem pendingin pada kapal tentunya akan optimal jika dilakukan perancangan yang baik melalui perhitungan yang tepat dan dilaksanakan sepraktis mungkin dengan minimum bengkokan dan sambungan las atau brazing untuk memperkecil adanya kerugian pada aliran pipa. Begitu juga dengan perhitungan dari sistem pompa harus dibuat secara efisien agar kinerja pompa menjadi optimum sehingga terciptanya rancangan sistem perpipaan untuk sistem pendingin mesin pada kapal yang dapat bekerja secara optimal. Pada penulisan ini bertujuan untuk mempelajari mengenai perhitungan kerugian aliran yang terjadi pada aliran sistem perpipaan untuk sistem pendingin mesin pada kapal tug boat 2 x 1600 HP sehingga dapat dijadikan pembelajaran dalam menentukan atau meningkatkan kinerja dari sistem pendingin mesin kapal.

Along with the increasing number of vessels operating at this time should sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in the process of making his ship through optimum support system design as well as economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to
the machine engine. One part that must be considered is the cooling system for ship engines. The cooling system is one of the important parts on a ship that requires considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion. The cooling system on the ship would be optimal if done good design through precise calculations and implemented as practical as possible with minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work optimally. In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for
engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in determining the learning or improving the performance of the ship's engine cooling system.;Along with the increasing number of vessels operating at this time should sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in the process of making his ship through optimum support system design as well as
economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to the machine engine. One part that must be considered is the cooling system for ship engines.
The cooling system is one of the important parts on a ship that requires considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion. The cooling system on the ship would be optimal if done good design through precise calculations and implemented as practical as possible with minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work optimally. In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in determining the learning or improving the performance of the ship's engine cooling system., Along with the increasing number of vessels operating at this time should
sue the owners and shipbuilders to improve the ship's main engine reliability in
the process of making his ship through optimum support system design as well as
economical. Engine mounted on a vessel is designed to work with maximum
efficiently and runs for hours on end. Loss of the most frequent and maximum
energy from the engine is in the form of heat energy. To get rid of excess heat
energy must use the cooling medium to avoid functional impairment or damage to
the machine engine.
One part that must be considered is the cooling system for ship engines.
The cooling system is one of the important parts on a ship that requires
considerable attention, as well whether or not the operation of the vessel depends
on the work of the machine, because the diesel engine cylinder wall is always
subjected to the heat of combustion. If the cylinder is not cooled, the oil that
lubricates the piston will dilute and evaporates quickly, so that the piston and the
cylinder can be damaged by high temperatures result from combustion.
The cooling system on the ship would be optimal if done good design
through precise calculations and implemented as practical as possible with
minimum bends and welded or brazed connections to minimize the loss in pipe
flow. So also with the calculation of the pump system must be made efficiently in
order to be the optimum performance of the pump so that the creation of the
design of piping systems for engine cooling systems on ships that can work
optimally.
In this study aims to learn about the calculation of losses in pipe flow for
engine cooling systems on ships tug boat 2 x 1600 HP so it can be used in
determining the learning or improving the performance of the ship's engine
cooling system.]
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S58663
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Hutapea, Peter Kolbert
"Manajemen operasional merupakan hal yang sangat penting dan tidak boleh diabaikan dalam suatu industri galangan kapal. Pengembangan dan penyusunan model pada manajemen risiko akan dilakukan agar pembangunan kapal lebih efisien dalam segi waktu dan juga biaya. Langkah yang dilakukan dalam melakukan manajemen risiko tersebut adalah dengan cara melakukan konsep IIAR yaitu: (1) Identification, melakukan identifikasi yaitu identifikasi lokasi, waktu, sebab, dan proses terjadinya peristiwa risiko yang dapat menghalangi, menurunkan, menunda, atau meningkatkan tercapainya pekerjaan di galangan tersebut; (2) Inventory of data,melakukan pengumpulan data yang mendukung dalam pengidentifikasian segala risiko yang ada, mulai pada saat penyerahan dokumen rancangan dari owner hingga pada saat kapal ereksi (erection); (3)
Analyze (assessment) adalah melakukan analisa diantaranya dengan cara schedule risk menggunakan pendekatan model matematis, analisis yang dilakukan dengan pengurangan schedule risk pada management proyek, menggunakan database, menggunakan cost risk dan schedule risk dalam analisis risiko; dan (4) Result atau hasil yang didapat setelah melakukan penilaian risiko, peringkat risiko, identifikasi peringkat risiko, dan pengontrolan risiko yang termasuk mitigasi risiko di dalamnya.

Operational management is very important and should not be ignored in a shipbuilding industry. Development and modeling in risk management should be applied to make the construction of vessel is more efficient in terms of time and costs. the first step in the risk management is concepting IIAR: (1) Identification, is identifying of the location, time, cause, and the process of the happen of risk that may block, degrade, delay, or increase the aim of work in the shipyards; (2) Inventory of the data, perform of collecting data that supports the identification of all the risks that exist, starting at the submission of the draft document from the owner until the ship erection; (3)
Analyze (assessment) is analyzing by schedule risk using a mathematical model approach, the analysis conducted by the reduction of schedule risk on project management, using the databases, using cost risk and schedule risk in the risk analysis; and (4) Result, is the results obtained after conducting a risk assessment, risk ratio, identification of risk rating, and control risks including risk mitigation.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S58613
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Meilissa Ayu Pratiwi
"Skripsi ini membahas tentang gambaran pemenuhan kesesuaian pelaksanaan sistem tanggap darurat PT X dalam upaya mempersiapkan proses tanggap darurat jika terjadi keadaan darurat/bencana. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan desain studi deskriptif yang menggunakan dua jenis data, yaitu pata primer yang didapatkan melalui wawancara dan observasi, serta data skunder melalui telaah dokumen.
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kesesuaian implementasi sistem tanggap darurat di Oil and Gas Services Company PT X ditinjau dari National Fire Protection Association 1600 (NFPA 1600) tahun 2012. Hasil penelitian ini diharapkan agar PT X dapat mempertimbangkan saran yang diberikan untuk meningkatkan pemenuhan semua elemen persyaratan NFPA 1600 dalam mengimplementasikan sistem tanggap darurat di perusahaannya.

Focus of this study is looking for overview of compliance conformity for implementation emergency response system at PT X to prepare emergency response in the event of an emergency/disaster. This research is a qualitative descriptive study design that use two types of datas, primary data obtained through interviews and observations, and secondary data through document review.
The purpose of this study to determine conformity of the implementation emergency response system in Oil and Gas Services Company PT X as per National Fire Protection Association 1600 (NFPA 1600) in 2012. PT X are expected to consider the advice had given based on results of this study to improve compliance to all elements requirements of NFPA 1600 in the company's emergency response system.
"
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2013
S44907
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Setyo Antarikso Husodo
"ABSTRAK
Peningkatan efisiensi volumetris pada kendaraan adalah hal yang sangat dituntut pada saat ini. Pada VW 1200, sering dilakukan perubahan kapasitas isi silindemya, dan hal tersebut akan mengubah nilai efisiensi volumetrisnya.
Sistem pengisian udara-bahan bakar mempunyai peranan panting dalam menentukan nilai etisiensi volumetris dari suaru motor. Peningkatan isi silinder pada VW 1200 cc menjadi 1600 cc memerlukan perhitungan ulang pada sistem induksinya, dimana katup adalah salah satu faktor yang perlu diperhitungkan kembali.
Penggunaan katup yang tepat akan menghasilkan efisiensi yang lebih baik
sehingga perubahan kapasitas silinder yang diikuti perubahan sistem pengisian hahan bakar-udara, akan diperoleh efisiensi yang optimum.

"
2001
S37105
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Henky Suskito Nugroho
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2003
02/Nug/p
UI - Laporan Penelitian  Universitas Indonesia Library
cover
Hari Nurcahyadi
"RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting merupakan salah satu perangkat Radioimmunoassay (RIA). Perangkat RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting yang terdapat di instalasi kedokteran nuklir Badan Tenaga Nuklir Nasional (BATAN) saat ini dalam kondisi sudah tidak dapat dioperasikan lagi. Untuk dapat dioperasikannya kembali perangkat RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting ini, diperlukan rancang bangun pada sistem kontrol pergerakan sample changer. Rancang bangun dilakukan pada bagian elektronik dan pada bagian perangkat lunak.
Rancang bangun yang dilakukan pada bagian elektronik adalah pembuatan modul driver penggerak motor dan penggunaan modul antar muka Universal Serial Bus (USB) Devasys I2C I/O sebagai basis sistem kontrol dan sebagai media komunikasi antara perangkat sistem dengan Personal Computer (PC). Rancang bangun yang dilakukan pada bagian perangkat lunak adalah bagian pengendali dari sistem kontrol pergerakan sample changer, termasuk visualisasi kontrolnya, sehingga proses pergerakan sample bekerja dan berfungsi secara fleksibel dan optimal.

RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting is one of nuclear medicine peripheral Radioimmunoassay (RIA). Peripheral RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting that was available at nuclear medicine installation of National Nuclear Energy Of Indonesia (BATAN) this time in condition have no longer used. To get be run back this peripheral RIA Nucleus Model 1600 Gamma Counting, it is need to design and developt on system control of sample changer movement.
Design and development system will done on electronics part and software part. On electronics part, design and development that done is to invent driver module of starting motor and using purpose Universal Serial Bus (USB) interface Devasys I2C I/O module as controls system base and as communication media among peripheral system with Personal Computer (PC). On software part, design and development that done is on controller sectioned of sample changer movement control systems, including it's control visualisation, so sample movement process can work and function optimaly and flexible.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2009
S51131
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Sena Mahendra
"Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui perubahan tingkat hibriditas yang optimum dari sistem penggerak hibrid serial-paralel. Bahan bakar yang digunakan merupakan campuran premium etanol (gasohol) 5 % dan 10 % pada berbagai tingkat torsi. Hasil pengujian menunjukkan bahwa pada campuran 10 % gasohol (E-10) terjadi peningkatan tingkat hibriditas. Tingkat hibriditas optimum pada torsi 3,5 Nm menunjukkan peningkatan sebesar 42 %. dan pada torsi yang sama terjadi penurunan konsumsi daya listrik sebesar 10,2 % .Hasil pengujian menggunakan gasohol 10% (E-10) menunjukkan peningkatan konsumsi bahan bakar sebesar 9%.

This research was conducted to determine the optimum of level of hybridity of hybridness power system. The fuel used is a premium mixture with ethanol (gasohol) 5% and 10% at various levels of torque. The results show that the mixture of 5% gasohol (E-10) increase the level of hybridity. The optimum of hybridity level at 3.5 Nm of torque shows an increase of 42%. and at the same torque decrease power consumption 10.2%. The test results using 10% gasohol (E-10) showed the increased fuel consumption 9%."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2011
T28328
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Darwin Felim
"Beban kapal Tugboat disuplai dengan menggunakan generator dimana menggunakan genset sebagai penggerak utamanya sehingga menggunakan bahan bakar, dengan tujuan untuk mengurangi penggunaan bahan bakar sehingga dapat memulai gerakan “Go Green”. Karena negara Indonesia juga memiliki potensi PLTS yang cukup tinggi karena merupakan negara tropis maka dipilih sebagai sumber energi listrik sekunder untuk kapal. Dengan menggunakan PLTS maka akan menghemat bahan bakar serta dapat menghemat biaya harian dimana terutama pada siang hari PLTS dapat mensuplai energi listrik ke kapal yang dapat disimpan ke baterai dahulu. Simulasi desain panel surya ini menggunakan perangkat lunak ETAP. Serta dalam simulasi tersebut melakukan analisa aliran daya dan analisa hubung singkat. Dimana dengan menggunakan panel surya dapat mengurangi COE dari 3928 sebelum menggunakan panel surya namun setelah menggunakan panel surya COE menjadi 3068.

Generator is use to supply Tugboat ship’s electrical loads which generator need fuel to generate electricity, in purpose of reducing the use of fuel with the “Go Green” movement. Indonesia is known as tropical country which has high potential of solar panel energy to generate electricity, which is why solar panel is selected to become secondary power source for the ship. By using solar panel it will reduce amount of fuel used and reduce fuel cost expecially at noon solar panel can supply electricity directly to load or charge battery which can be used later. Solar panel study design is conducted using ETAP software. In the simulation, load flow analysis and short circuit analysis are going to be used. By using solar panel, which can lead to reduce energy cost from COE of 3928 without using solar panel system into COE of 3068 with solar panel."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Heru
"Indonesia merupakan salah satu negara dengan potensi kelautan terbesar didunia. Hal ini karena luas lautan Indonesia mencapai 75 % dari luas keseluruhan wilayah Indonesia. Walaupun memiliki potensi yang besar, tetapi pemanfaatan terhadap sumber kelautan ini belum optimal. Salah satu kendalanya adalah kurangnya armada kapal untuk menangkap ikan. Armada kapal yang digunakan oleh sebagian besar nelayan saat ini merupakan kapal yang memiliki keterbatasan dalam hal jarak tempuh, kapasitas muat ikan dan peralatan untuk menangkap ikan. Kondisi ini diperparah dengan cepatnya umur pemakaian mesin pada kapal nelayan tersebut. Sebagian besar mesin yang digunakan pada kapal nelayan ini, merupakan mesin yang bukan diperuntukan digunakan dilaut (marine use). Penggunaan mesin ini (nonmarine use) dilakukan para nelayan karena harganya yang lebih murah jika dibandingkan dengan harga mesin untuk digunakan dilaut (marine use). Meskipun demikian, mesin jenis ini (non-marine use) belum tentu sesuai jika diaplikasikan pada kapal nelayan. Hal ini dapat dilihat dari cepatnya umur pemakaian mesin ini. Salah satu penyebabnya adalah kurang cocoknya cooling system pada mesin tersebut. Kendala ini dapat diatasi dengan merancang cooling system yang lebih sesuai. Aspek desain yang digunakan untuk merancang cooling system ini adalah terpenuhinya kebutuhan heat transfer requirement dan dimensi cooling system yang compact. Desain cooling system yang dihasilkan, diharapkan sesuai untuk digunakan pada non-marine use engine sehingga dapat menambah umur pemakaian mesin itu sendiri.

Indonesia is one of the countries with the highest sea potential in the world. This is due to the sea area that covers Indonesian territory up to 75%. Even though with this large potential on the sea, but the use of this resource has not yet come to optimal stage. One of the main obstacles is the lack of the ship armada to catch fish. The ships armadas that have been used by most fishermen today are ships that have limitation on sailing distance, load capacity and equipment to catch fishes. This condition becomes more severe with the sort period of the engine usage. Most of the engine that is use on the fishermen ship is not meant to operate on the sea (marine use). The used of this engine by the fishermen due to the lower price compared with the price of marine-use engine, even though this non-marine use engine can not be 100% compatible to apply on the fishermen ship. This condition can be identified by the short period of the engine usage. One of the causes the engine to break down is because the cooling system can not work properly. This problem could be overcome by designing cooling system that more suitable to applied on the non-marine use engine. The design aspects that will be used to design this cooling system are the heat transfer requirements are achieve and the compactness of the cooling system dimension. The cooling system design that will be produce hopefully will suitable to work on the nonmarine use engine and finally it can make the engine usage period longer."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2006
S38074
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>