Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 119161 dokumen yang sesuai dengan query
cover
I Wayan Suwira Satria
"The Hindu Balinese society has a strong stand on respecting nature in the ritual processes. The knowledge of which, is a precious contribution to the environment as it is described in the anthropo-, bio-, and eco-centric ethics. The Hindu Balinese people has described themselves as both micro- and macro-cosmos, and that they are obliged to keep harmony the relations of God, man, and nature, known as the concept of tri Hita Kirana which consists for Parahyangan (God), Pawongan (man), and Palemahan (the earth or the world). The Balinese sense of loyalty, submission, and loving devotion to God has to be expressed by their efforts to maintain harmony with nature and other human beings. The religions and cultural rituals in Bali, in essence, are not only theological, or mere esthetical, but they express the value of harmony between man and culture."
Depok: Departemen kewilayaan FIB Universitas Indonesia, 2009
360 JETK 1:1 (2009)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
"The Hindu Balinese society has a strong stand on respecting nature in the ritual processes. The knowledge of which, is a precious contribution to the environment as it is described in the anthropo-, bio-, and eco-centric ethics. The Hindu Balinese people has described themselves as both micro- and macro-cosmos, and that they are obliged to keep harmony the relations of God, man, and nature, known as the concept of tri Hita Kirana which consists for Parahyangan (God), Pawongan (man), and Palemahan (the earth or the world). The Balinese sense of loyalty, submission, and loving devotion to God has to be expressed by their efforts to maintain harmony with nature and other human beings. The religions and cultural rituals in Bali, in essence, are not only theological, or mere esthetical, but they express the value of harmony between man and culture."
JUETIKA
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Yunita Zelvita T.
"Kecemasan beberapa kalangan atas krisis ekologi pada dasawarsa terakhir ternyata membawa dampak yang signifikan secara teoritis. Karena ternyata terdapat permasalahan yang lebih fundamental di balik fakta krisis ekologi yaitu, krisis persepsi. Paradigma antroposentris-instrumental yang digunakan ternyata merupakan biang masalah, karena di dalam model berpikir ini terdapat kerangka konseptual opresif yang mengabaikan relasi manusia dengan alam. Paradigma ini hanya memandang alam sebagai sumberdaya dan bernilai sebatas kemanfaatannya bagi manusia. Oleh karena itu perlu dilakukan perubahan paradigma. Permasalahan seputar Mengapa terjadi pergeseran paradigma ? Apa alternatifnya? Apa kelebihan konsep tersebut dan apa relevansinya secara teoritis ? adalah pertanyaan yang coba dijawab dalam skripsi ini. Penulisan skripsi ini difokuskan pada konsep dan gerakan deep ecology yang muncul sebagai kepedulian etis dengan mempertanyakan asumsi di balik permasalahan. Deep ecology merupakan usaha untuk merubah cara pandang antroposentris. Ide deep ecology, menurut penggagasnya, Arne Naess, lahir dari kepedulian atas relasi dominan yang eksploitatif. Perubahan paradigma ini dimulai dari kesadaran psikologis manusia akan posisi ontologis alam. Relasi yang terjalin memberikan konsekuensi etis yang berdampak besar dalam objektivitas ilmu pengetahuan. Sementara gerakan deep ecology sendiri merupakan aktualisasi komitmen dari konsekuensi etis dalam kehidupan sehari-hari. Metode dari penulisan skripsi ini adalah deskripsi interpretatif dari analisis atas literatur karya Naess tentang deep ecology. Dalam pembahasan ini ditemukan bahwa Deep ecology sendiri yang menolak paradigma antroposentris, tak terelakkan merupakan ekstensifikasi dari etika antroposentris. Deep ecology dianggap sebagai gerakan radikal karena memperluas cakupan moralnya tidak terbatas pada manusia tapi pada keseluruhan komunitas ekologis. Relevansi teoritis dari konsep deep ecology adalah tidak berkutat di tataran teoritis tapi diaktualisasikan pada komitrnen etis dalam gaya hidup seseorang. Agar fondasi etikanya otonom, deep ecology menganggap bahwa tiap anggota komunitas ekologis memiliki nilai intrinsik. Nilai intrinsik yang dimaksud adalah nilai yang terdapat pada entitas, tidak tergantung pada fungsi entitas tersebut bagi manusia. Konsep mengenai nilai.intrinsik disuntikan oleh deep ecology karena nilai fungsional dari alam merupakan alasan sikap dominasi manusia terhadap alam. Perluasan nilai kemanusiaan yang tidak terpisahkan dari alam oleh Naess dituangkan dalam ecosophy Tnya. Dan kerangka filsafat personal ini, Naess menganjurkan perubahan paradigma dilandaskan pada ecosophy personal yang sesuai dengan logika derivasi. Tujuan dilakukan penulisan skripsi ini adalah mengangkat konsep deep ecology Arne Naess sebagai alternatif dari paradigma antroposentris yang sarat dengan dominasi.

Abstract
Public anxiety of environmental crisis in late decade, brings significant impact in realm of theoritics. Appearently it is because the underlying assumptions behind environmental problem, a crisis of perception. Instrumental-antropocentric view, which is used by science is the source of problems, because in this way of thingking exists opresif conceptual framework which neglect the man and nature relations. These paradigm viewing nature as resources and valued according its used for human purposes. The emergence of deep ecology idea and its movement as ethical concern which is questioning the underlying assumption behind the problem. Deep ecology is an effort to change the antropocentric way of thingking with non antopocentric approach. The deep ecology idea, according to the founder, Arne Naess, is born because the concerning of exploitative dominance relations. Formerly, this change of paradigm begin from human self-awareness for nature ontological position. The interconnectedness between man and nature produce ethical consequences which also give a big impact in science objectivity. While, the deep ecology movement itself commited for actualization in our daily life. Unavoidable, deep ecology is an ethical extension of antropocentric ethics. Deep ecology viewed as radical movement because extent the moral consideration not only in human but also to entire enviromental community. Deep ecology not ceased in theoritical realm but also derived its idea in ethical commitment in personal lifestyle. So, in order that the ethical foundation autonomous, deep ecology consider that natural world has intrinsic value. Intrinsic value mean valuing nature in and of itself. These value is independent and not depend on the function of the entity for human purposes. The intrinsic value concept incited by deep ecology because the instrumental value of nature was the reason of human domination. The extension of humanity is unseparable from nature. These idea is translating in Naess Ecosophy T . From this personal philosophical framework, Naess propose the change of paradigm based in personal ecosophy which suitable with derivational logic. Keywords : Ethical extension, interconnectedness, web of life, deep ecology, ecosophy T, gestalts, self-realisation, intrinsic value, community, contextual identity, biospheric egalitarianism."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2007
S16078
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sindy
"Diskursus lingkungan tidak terlepas dari persoalan mengenai bagaimana relasi yang terbentuk antara manusia dan alam. Sebagai salah satu pemikiran lingkungan, Sosial Ekologi yang digagas Murray Bookchin, menyoroti problem hierarki-dominasi sosial sebagai titik permasalahan ekologi. Sosial Ekologi memandang bahwa problem hierarki-dominasi sosial ini mempengaruhi persepsi dan relasi manusia dengan alam. Sosial Ekologi mengajukan perubahan sistem relasional lingkup sosial, dan menawarkan visi alternatif dari alam sebagai cerminan keberagaman dalam kesatuan dinamis dan relasi komplementer yang bebas dari unsur hierarki dan dominasi. Dalam pandangan seperti ini, baik relasi antar manusia sosial-masyarakat manusia , dan seluruh entitas alam digambarkan sebagai sesuatu yang tumbuh berdampingan dalam keberagama, serta bebas dari relasi superior dan inferior, yang ia sebut sebagai masyarakat ekologis.

An environmental discourse cannot be separated with the relation between human and its nature. As a part of environmental philosophy, Social Ecology presented by Murray Bookchin focuses on the hierarchical social domination as an ecological problem. Social Ecology argues that this problem influences the perspective and relation between human and nature. It also proposes a relational system change in the social circle and offers an alternative vision from the nature as a reflection of unity, diversity, and complementary relation which is free from any hierarchy and domination. In this point of view, both societal relationship and every entities belong to the nature shall be described as a harmonious diversity, and also free from superior inferior relationship, which Bookchin refers to as an ecological society.
"
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
S69069
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Edinburgh: Edinburgh University, 1997
179.1 PHI
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Nash, Rederick Frazier
Madison, Wis. : University of Wisconsin Press, 1989
179.1 NAS r
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Gede Prama
Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2006
113.8 GED m
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Whatmore, Sarah
London: Sage, 2003
304.2 WHA h
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Allen, T.F.H.
Chicago: University of Chicago Press, 1988
577.01 ALL h
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Plumwood, Val
London: Routledge, 2002
304.2 PLU e
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>