Ditemukan 7213 dokumen yang sesuai dengan query
Bali: Pusat penerbitan LPPM Institut Seni Indonesia Denpasar, 2016
MUDRA 31:1 (2016)
Majalah, Jurnal, Buletin Universitas Indonesia Library
Jakarta: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2012
306 UNI r
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Bandung: Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI), 2012
PANGGUNG 26:2 (2016)
Majalah, Jurnal, Buletin Universitas Indonesia Library
Denpasar: Institut Seni Indonesia Denpasar, 2017
700 KJSP
Majalah, Jurnal, Buletin Universitas Indonesia Library
Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI, 1977
392 TIM s
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Denpasar: Pusat Penerbitan LPPMPP Institut Seni Indonesia Denpasar, 2017
700 JSRD
Majalah, Jurnal, Buletin Universitas Indonesia Library
"The Puppeter Mask Klaten is a form of ancient folk arts which the existence cannot be separated £rom the history of the kingdoms in Central Java. Klaten is becoming a place for creative community who are able to create many artistic expressions and one of them called as Dalang Mask. Agrarian culture, communality, family and togethemess are becoming the value of life which represented through Dalang Mask Klaten. However, because of the era change, Dalang Mask Klaten is isolating by modem culture. Also the passed away of the Puppeter, the absence of regeneration process are often occured in the family becomes the reason why this art is difficult to be preserved. This study uses a performance studies approach based on analysis system of performance studies to observe the layen of this arts including the story background, movement, actors, fashion, accompaniment, mask property and contextualization which apply to fmd out the purpose and the idea behind it.. The results showed Puppeter Mask Klaten is not just an object of artistic expression, but also a livehood and communal bonding power. This idea is essential to define Puppeter Mask Klaten in the context of artistic expression as an ideology, something that can be represent the pride of their owners. Art becomes a means of education for the community, both as history review, reflection and also as the provision of visionary towards its future."
MUDRA 31:1 (2016)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Ani Rostiyati
"
ABSTRAKSeni bajidoran Ujang Lanay adalah salah satu kesenian rakyat asal Kecamatan Ciranggon Kabupaten Karawang. Meskipun gempuran globalisasi dan kebudayaan asing sangat kuat menerpa dan mempengaruhi kebudayaan tradisional, namun seni ini tetap eksis dan disukai masyarakat Karawang terutama di pedesaan. Secara estetika, seni bajidoran memiliki keindahan tersendiri, dilihat dari wujud, bobot, dan penampilan. Seni bajidoran menjadi identitas Karawang, karena sudah memberi makna dan menjadu salah satu adat masyarakat Karawang. Bajidoran juga menjadi sistem sosial masyarakat Karawang, suatu sistem yang menjadi kolektivitas milik masyarakat dan berperan sebagai struktur relasi dalam masyarakat tersebut. Tujuan dalam kajian ini, ingin mengungkapkan nilai estetika apa yang terdapat dalam seni bajidoran dan bagaimana seni bajidoran menjadi identitas masyarakat Karawang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan bersifat etnografis terbatas, karena seni tari tidak lepas dari konteks sosiologis, psikologis, antropologis yang mendeskripsikan keseluruhan posisi tari di dalamnya. Adapun pengambilan data melalui observasi, wawancara mendalam pada informan dan studi pustaka serta pengambilan gambar melalui fot0"
Denpasar: Balai Pelestarian Nilai Budaya Bali, 2017
902 JPSNT 24:2 (2017)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
I Wayan Mudana
"Komodifikasi merupakan proses yang tidak hanya berhubungan dengan bagaimana produksi menjadi produk massa, tetapi juga berhubungan bagaimana produk tersebut dapat didistribusikan ke pasar untuk memenuhi kebutuhan konsumen. Seni lukis wayang Kamasan merupakan fenomena komodifikasi dan industri kreatif yang menarik untuk dikaji secara kritis dengan pendekatan culture studies untuk mengetahui keinginan pariwisata. Sebagai alat analisis digunakan teori teori komodifikasi. Metode yang digunakan mengkaji penelitan komodifikasi adalah metode kritis yang bersifat emansipatoris, melibatkan pelukis,dan pelaku bisnis (industri pariwisata). Hasil penelitian ini; (1) produksi seni lukis wayang Kamasan sudah terjadi pengkaburan makna dari makna simbolik menjadi makna ekonomi, keos (brecolage) dan menjadi produksi massa, (2) distribusi seni lukis wayang Kamasan di pasar sangat dinamis, selain untuk memenuhi kebutuhan pasar lokal tetapi juga pasar global berupa produk kreatif. (3) konsumsi seni lukis wayang Kamasan tidak hanya oleh masyarakat lokal sebagai persembahan, tetapi juga oleh pariwisata sebagai souvenir."
Denpasar: Pusat Penerbitan LPPM Institut Seni Indonesia Denpasar, 2017
300 MUDRA 32:1 (2017)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
"Viewed from the perspective of art and culture, in general the province of Nusa Tenggara Barat (NTB) has a very pluralistic cultural diversity, in addition to art and culture that are rooted in tradition and culture of Sasak, there are also art traditions rooted in the cultural traditions of other ethnic which have occupied especially the territory of Lombok and Mataram in the periods of long enough time. The plurality of cultural traditions when explored and developed more broadly becomes an additional point for NTB in the development of the tourism industry. Of the various forms of artistic cultural traditions, the Balinese performing arts is one of art forms that developes in the city of Mataram and has quite high potency if it is involved in the tourism industty. Appeals for more highlighting the indigenous cultural traditions of Sasak people causes the marginalization of Balinese arts and gives very small chance to participate actively in the world of tourism development efforts in Mataram. This phenomenon is examined in this study, particularly related to the issues presented, namely, the role of government, community and tourism components in exploiting the potency of traditional performing arts in the tourism industry as well as the conception of the shape and structure of the traditional performing arts in the tourism industry in the city of Mataram."
MUDRA 31:1 (2016)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library