Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 6495 dokumen yang sesuai dengan query
cover
"The lack of standardised guidelines for the preparation and submission of work schedule has contributed to several problems in construction project especially the extra efforts that have to be put in before parties involved in the project accept the work plan. This paper explores the current practice in project scheduling in the Malaysian construction industry and proposes guidelines that will alleviate the current problems in project scheduling. The methodology adopted was through interviews and questionnaire survey. The findings of the survey form a basis for the formulation of the guidelines. It consists of four main aspects of project scheduling which are process of acceptance of work schedule, responsibilities of the contracting parties, application of work schedule, and implications of work schedule. With the establishment of these guidelines a standardised approach for the preparation and submission of work schedule can be achieved thus will be able to minimise some of the problems that are currently hinder the full application of project scheduling in various construction projects. The proposed guidelines will pave the way for the inclusion of work schedule as part of the contract document."
620 MJCE 20:2 (2008)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Febri Vabiono P.
"Penentuan rute dan jadwal merupakan masalah yang terdapat dalam masalah distribusi yang dikenal dengan istilah vehicle routing problem (VRP). Rute dan jadwal yang optimal akan memberikan kontribusi terhadap penurunan biaya distribusi. Masalah distribusi dalam penelitian ini adalah pengisian bahan bakar unit loader yang tersebar di area tambang. Posisi unit loader ini berpindah-pindah dalam waktu yang tertentu sesuai dengan area mana yang akan ditambang. Oleh karena itu, dibutuhkan suatu model rute dan jadwal pengisian bahan bakar unit loader yang optimal yang bisa mengakomodasi terjadinya perpindahan posisi unit loader ini.
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh model rute dan jadwal pengisian bahan bakar unit loader yang optimal dan mencegah unit loader berhenti beroperasi karena kehabisan bahan bakar. Algoritma Tabu Search akan digunakan untuk menyelesaikan masalah penentuan rute dan jadwal dalam penelitian ini. Algoritma Tabu Search merupakan salah satu algoritma metaheuristik yang ampuh untuk digunakan menyelesaikan masalah optimasi kombinatorial seperti VRP. Algoritma ini akan digunakan untuk merancang sebuah model optimasi menggunakan program MATLAB.
Hasil dari penelitian ini adalah diperolehnya model rute dan jadwal pengisian bahan bakar unit loader yang akan digunakan untuk menentukan rute dan jadwal pengisian bahan bakar unit loader yang optimal setiap harinya.

Routes and Schedules determination are problem that occur in distribution problem which is known as vehicle routing problem. Optimal routes and schedules will contribute to lowering the cost of distribution. Distribution problems in this study are loader units refueling that scattered in the mine area. The position of the loader unit to move in a certain time according to which area to be mined. Therefore, we need an optimal model of the routes and schedules of loader units refueling that can accommodate the movement of the loader units position.
This study aims to obtain an optimal model of routes and schedules of loader units refueling and to prevent loader units from stop operating due to running out of fuel. Tabu Search algorithm is used to solve the problem of determining the routes and schedules in this study. Tabu Search algorithm is one of the powerful metaheuristic algorithms to be used to solve combinatorial optimization problems like VRP. With this algorithm, an optimization model will be designed using the MATLAB program.
Result of this study is to obtain a routes and schedules model of loader unit that will be used to determine the optimal routes and schedules of loader units refueling on the daily basis.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S46836
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nurul Syahbela
"Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pencatatan dan penyajian laporan keuangan Pondok Pesantren AB pada saat ini serta memberikan usulan perbaikan untuk pencatatan dan penyajian laporan keuangan di Pondok Pesantren AB di Sumatera Selatan sesuai dengan Pedoman Akuntansi Pesantren yang ditetapkan oleh IAI dan Bank Indonesia. Mengingat Pedoman Akuntansi Pesantren baru dikeluarkan pada tahun 2018 oleh karena itu penerapannya masih belum masif dilakukan di Indonesia khususnya pesantren-pesantren di daerah terpencil. Dikhawatirkan rentannya terjadi masalah dikemudian hari dikarenakan Pihak Pondok tidak memisahkan harta Pendiri dengan harta yayasan, laporan keuangan yang dibuat sangat sederhana, serta arus kas yang dicatat mencampuradukan keuangan Pendiri, Asrama dan Madrasah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan instrumen data berupa analisis dokumentasi, wawancara, dan Focus Group Discussion. Rekomendasi penerapan dalam penelitian ini menggunakan standar Pedoman Akuntansi Pesantren (PAP) oleh IAI tahun 2018. Hasil Penelitian ini adalah sebuah evaluasi pencatatan dan penyajian laporan keuangan Pondok Pesantren AB saat ini serta rekomendasi penerapan pencatatan dan penyajian laporan Keuangan Pondok Pesantren AB agar sesuai dengan Pedoman Akuntansi Pesantren (PAP).

This research aims to evaluate the recording and presentation of financial statements in Pondok Pesantren AB at present, and to provide suggestions for improvement in the recording and presentation of financial statements in Pondok Pesantren AB in South Sumatra, in accordance with the Accounting Guidelines for Pesantren established by the Indonesian Institute of Accountants (IAI) and Bank Indonesia. Considering that the Accounting Guidelines for Pesantren were only issued in 2018, their implementation is still not widespread in Indonesia, especially in pesantrens located in remote areas. There is a concern that problems may arise in the future due to the lack of separation between the assets of the Founder and the foundation, the simplicity of the financial statements produced, and the commingling of cash flows from the Founder, Dormitory, and Madrasah. This research uses a qualitative descriptive method with data instruments including document analysis, interviews, and Focus Group Discussions. The recommended implementation in this study follows the Accounting Guidelines for Pesantren (PAP) issued by the IAI in 2018. The results of this research provide an evaluation of the current recording and presentation of financial statements in Pondok Pesantren AB, as well as recommendations for the implementation of recording and presentation of financial statements in accordance with the Accounting Guidelines for Pesantren (PAP)."
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Tri Nurhayatiningsih
"

ABSTRAK

Nama : Tri Nurhayatiningsih
Program Studi : Mutu Layanan Kesehatan
Judul : Analisis Hubungan Faktor Individu dan Faktor Tim Kerja Terhadap
Perilaku Petugas Kesehatan dalam Mendukung Keselamatan Pasien di
RSUP Persahabatan Jakarta Tahun 2019
Pembimbing : Prof. DR. R. Ayu Dewi Sartika, Apt, Msc
Rumah sakit sebagai suatu organisasi yang bergerak dalam bidang pelayanan kesehatan
dituntut untuk selalu meningkatkan mutu pelayanannya. Salah satu parameter untuk
menilai mutu rumah sakit adalah penilaian akreditasi oleh lembaga yang telah
tersertifikasi nasional maupun internasional. Fokus penilaian pada proses akreditasi
adalah peningkatan mutu berkelanjutan yang mengutamakan keselamatan pasien.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa gambaran perilaku tenaga kesehatan dalam
mematuhi standar pelayanan yang mengutamakan keselamatan pasien sehingga risiko
insiden yang dapat membahayakan keselamatan pasien menjadi berkurang dan
berdampak terhadap mutu pelayanan yang lebih baik. Penelitian ini dilakukan dengan
mix method observasi lapangan dan metode kuantitatif dengan desain cross sectional.
Sampel penelitian menggunakan simple random sampling dengan jumlah sampel
sebanyak 161 responden. Pengumpulan data sekunder dilakukan melalui observasi
lapangan dan telaah dokumen sedangkan data primer dilakukan melalui pengisian
kuesioner. Hasil penelitian diketahui perilaku petugas yang mendukung keselamatan
pasien pada tingkat kepatuhan 90% sebanyak 64%. Faktor yang mempunyai hubungan
dengan perilaku petugas mendukung keselamatan pasien adalah pendidikan (p value
0,001), profesi (p value 0,047), pengetahuan (p value 0,029), sikap (p value 0,001),
supervise (p value 0,001) dan kerjasama tim (p value 0,001) dengan variabel dominan
dari hasil analisis multivariate adalah sikap (OR 12,382) dan confounding factor umur,
pendidikan, profesi pengetahuan, supervise dan kerjasama tim, namun tidak didapatkan
adanya interaksi antar variabel tersebut. Butir permasalahan yang masih rendah pada
perilaku adalah terkait beban kerja dimana masih ada yang memaksakan bekerja saat
kondisi lelah dan konsentrasi berkurang serta mengerjakan yang diluar kewenangannya.
Upaya yang perlu dilakukan untuk memperbaiki perilaku terkait keselamatan pasien
adalah dengan melakukan pemetaan dan penghitungan beban kerja pegawai khususnya
unit pelayanan pasien, membuat materi edukasi terkait keselamatan pasien melalui
media audio visual, memasukan perilaku terkait keselamatan pasien ke dalam penilaian
kinerja pegawai, membuat program yang dapat memacu pegawai untuk berupaya
menjadikan perilaku keselamatan menjadi budaya kerja. Upaya perbaikan keselamatan
pasien harus dikelola dengan pendekatan sistemik. Sistem ini dapat dilihat sebagai suatu
sistem terbuka, di mana sistem terkecil akan dipengaruhi, bahkan tergantung pada
sistem yang lebih besar.
Kata kunci: keselamatan pasien rumah sakit, perilaku petugas, faktor individu, faktor
tim kerja


ABSTRACT

Name : Tri Nurhayatiningsih
Study Program : Quality Health Services
Title : Analysis of Correlation Individual and Team Work Factor with
Behavior of The Health Providers in Supporting Patient Safety at
Persahabatan Hospital Jakarta
Counsellor : Prof. DR. R. Ayu Dewi Sartika, Apt, Msc
The hospital as an organization engaged in the field of health services is required to
always improve the quality of the services. A parameter for assessing the quality of
hospitals is the assessment of accreditation by institutions that have been national and
international certified. The focus of assessment on the accreditation process is
continuous quality improvement that prioritizes patient safety. This study aims to
analysis description of the behavior of health workers to adhere the service standards
that prioritize patient safety so that the risk of patient safety incidents had been reduced
and have impact on better service quality. This research was conducted with a mix
method study of field observation and quantitative study with a cross sectional design.
The study sample used simple random sampling with a total sample of 161 respondents.
Secondary data collection was carried out through field observations and document
studies while the primary data was carried out through filling in questionnaires. The
results of the study revealed that the behavior of officers who supported patient safety at
90% compliance that amount of 64%. Factors that have a relationship with the behavior
of supporting patient safety are education (p value 0.001), profession (p value 0.047),
knowledge (p value 0.029), attitude (p value 0.001), supervision (p value 0.001) and
teamwork (p value 0.001) with the dominant variable from the results of multivariate
analysis is attitude (OR 12,382) and confounding factor are age, education, profession,
knowledege, supervision and team work, in the otherside not found interaction of that
varaible. The problems that are still low on behavior are related to workloads there are
still who force work when conditions are tired and the concentration is reduced, the
other who work that is beyond their authority. To improve behavior related to patient
safety is to mapping and calculate employee workload, especially the unit of patient
services, make educational materials related to patient safety through audio visual
media, incorporate behaviors related to patient safety into employee performance
indicator, create programs that can support employees to try make safety behavior to be
a work culture.
Keywords: hospital of patient safety, health provides behavior, individual factors, team
work factors

"
Depok: Universitas Indonesia, 2019
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"
ABSTRACT
The AAOP Guidelines for Assessment, Diagnosis, and Management of Orofacial Pain is an invaluable resource for all health care professionals who evaluate and treat patients with orofacial pain and face the daunting task of "keeping up with the literature" in the rapidly emerging arena of pain management in clinical practice. This new edition continues to emphasize evidence-based knowledge and, for the first time, offers a summary of key points at the beginning of each chapter. Other important changes include an entirely new chapter on sleep and its relationship to pain and well-being; new imaging guidelines for the diagnosis of headache, TMD, and neuropathic pain; a new section on dysesthesias related to neuropathic pain; comprehensive descriptions of SUNCT/SUNA in the chapter devoted to primary headache disorders; and recommendations for quantitative sensory testing, narcotic agreement, and brief screening questionnaires used in patient assessment. Most important, the differential diagnosis and TMD chapters reflect the recommendations of the long-awaited RDC/TMD taxonomy, which will have a significant impact on clinical practice. "
Chicago: Quintessence Publishing Co, Inc, 2013
617.52 ORO
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Philadelphia: Wolters Kluwer, 2018
613.7 ACS
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Ray-Jones, Alan
"Book is already used for the arrangement of most office libraries and for product information in the UK. Research work carried out by the building research establishment has shown that the system can provide a satisfactory means of structuring sets of working drawings. It is also used for the arrangement of the national building specification, and is aligned closely with the standard form of cost analysis."
London : [RIBA enterprises, ], 2002
e20439839
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
"Permasalahan konflik penjadwalan ruangan (timetabling) sering dihadapi hampir sebagian besar institusi akademis di Indonesia, salah satunya di Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia (Fasilkom UI). Peningkatan jumlah mahasiswa setiap tahun yang tidak diikuti oleh peningkatan jumlah dan kapasitas kelas menjadi faktor penyebab utama. Selama ini sistem penjadwalan masih dilakukan secara manual, sehingga membutuhkan waktu yang relatif lama dan menyebabkan optimasi pengalokasian kebutuhan ruangan menjadi kurang efisien. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan pendekatan yang sesuai dalam menyelesaikan masalah timetabling tersebut. Beberapa pendekatan yang dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah ini antara lain algoritma Tabu Search, Simmulated Annealing, Graph Coloring, dan Integer Linear Programming (ILP). Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan algoritma ILP karena ILP merupakan model yang paling tepat untuk menyelesaikan masalah timetabling di Fasilkom UI. Algoritma ini dapat meminimalkan waktu yang diperlukan untuk melakukan penjadwalan dari sebulan menjadi hitungan menit.

Abstract
Room scheduling conflict issues (timetabling) are facing most of the academic institutions in Indonesia, one is in the Faculty of Computer Science (Fasilkom) Universitas Indonesia (UI). In the number of students each year followed by no increase in the number and capacity of the class became the main factor. During this scheduling system is still done manually so it takes a relatively long time so that the optimization is less efficient allocation of space requirements. This study aims to find an appropriate approach in solving the timetabling problem. Several approaches can be used to solve these problems include Tabu Search algorithm, Simmulated Annealing, Graph Coloring, and Integer Linear Programming (ILP). In this study we used the ILP algorithm for ILP is the most appropriate model to solve the timetabling problem in Fasilkom UI. This algorithm can minimize the time required to perform the scheduling of a month becomes a matter of minutes."
Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2011
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Gonzales, Ralph
New York: Lange medical books , 2006
616 GON c
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Siti Asiah
"Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis implementasi SK Rektor No. 1575/SK/R/UI/2009 tentang Tata Persuratan di Pusat Administrasi Universitas Indonesia. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan observasi, analisis dokumen, dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa belum semua unit di PAU melaksanakan pedoman tata persuratan yang telah ditetapkan oleh Universitas Indonesia. Hal ini disebabkan karena staf di unit lebih nyaman dengan apa yang sudah mereka lakukan selama ini tanpa menemui masalah yang berarti. Beberapa faktor yang mempengaruhi dalam implementasi antara lain sumber daya manusia, sumber dana, informasi, fasilitas, SOP, dan deskripsi kerja.
This research is qualitative research with case study method. The objective of this research is to analyse the implementation of SK Rektor No. 1575/SK/R/UI/2009 about Tata Persuratan (correspondence) in Cental Administration of University of Indonesia. Technique of data collection was conducted by means of observation, document analysis, and interview. The result of this research shows that not all of units in Cental Administration of University (PAU) apply the guideline which was decreed by University of Indonesia. It is achieved because of the staff in every unit feel convenience with all they have done with no serious problem. Few factors that affect the implementation are human resources, budgeting, information, facilities, SOP, and job description."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2011
T28636
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>