Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 15576 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Arie Sukanti Sumantri
"Many international covenants and constitutions have recognized housing and shelter needs as one of many human right aspects. This paper intends to clarify the particular issues relating to paragraph 19 of the United Nations Millennium Declaration, on resolving city slum problems. The Declaration has also embedded initiative to achieve a significant improvement in the lives of at least 100 million slum dwellers as proposed in the ?Cities without Slums? by 2020. In the local perspectives, based on existing regulations analysis, the Special Region (DKI) of Jakarta has many problems on forthcoming implementation. Vertical land utilization model by way of storey houses development becomes an alternative to settle the demographic and housing problems. More legal research needs to be conducted to find the best effective national policy in the future. Urban land use, proposed as starting points, will be able to explore how to provide and undertake vertical land utilization and city planning to resolve city slums problems by providing both housing needs and city attractiveness as an integrated planning."
University of Indonesia, Faculty of Law, 2011
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
[Place of publication not identified]: [Publisher not identified], 1999
361 INT
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
"Human activities in urban land will modify the original landforms by cut and fill, and compaction of the land surface. Due to human activities, geomorphological process will be more active and might be able to deteriorate the physical environment in urban area. This research is aimed to study the geomorphological characteristics in relation to the land degradation of Yogyakarta’s urban area. Observation is used in this research. Sample areas for field observation and measurement re based on landform unit and urban land use. Descriptive-qualitative analysis will be used to correlate the landform unit characteristics and land cover of urban area. The result of this study shows that the land degradation of Yogyakarta urban area is caused by erosion of land surface in the settlement areas, erosion on road segments, deposition on the road segments and drainage channels, inundation on the roads and mass movement of the river banks.
"
GEOUGM 27:70 (1995)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Payne, Geoffrey K.
London: Leonard-Hill, 1977
363.58 PAY u
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
"Kampung kota tidak bisa dipisahkan dari kota dan perkembangan kota, lebih-lebih bagi Bandung sebagai kota keempat terpadat di Indonesia. Pada 402 luasan hektar lahan, terdapat 205.465 penduduk. Populasi selalu memiliki keterkaitan dengan masalah perumahan, termasuk bagi kota Bandung, dari 139 kelurahan, tercatat 60 dalam kondisi buruk, hanya 17 pada kondisi yang baik. Kota selalu berkembang, sementara tanah tidak, kemudian masalah menjadi semakin rumit, terjadi invasi lahan terhadap permukiman oleh berbagai jenis fungsi. Konflik lahan selalu menjadi isu sehari-hari, juga di Kota Bandung. Ruang juga arsitektur mendapatkan gangguan , semakin buruk dari hari ke hari. Pemerintah kota memiliki wewenang untuk mengatur hal tersebut tapi masalah selalu muncul karena terjadi pembangunan sebagai Negara berkembang, meskipun suatu kota adalah kota yang terencana. Selalu terjadi kenyataan tidak seperti rencana. Mengkaji dari perkembangan kota di Negara maju, meskipun suatu kota adalah kota yang terencana, hal tersebut sulit dihindari. Terjadi peningkatan invasi lahan , yang diperebutkan adalah lokasi, lokasi dan lokasi, pengusiran selalu terjadi sementara terhadap penduduk-penduduk illegal. Pada kondisi ini hendaknya peneliti menjadi fasilitator. Terlebih penelitian mengenai aplikasi manajemen lahan masih sangat terbatas untuk kota-kota di Indonesia. Adapun penelitian ini adalah sebuah cara untuk mengatasi permasalahan tersebut.
"
710 JIAUPI 8:1 (2008)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Qonitah Puspita Halimah
"Hunian merupakan elemen sosial, budaya, dan ekonomi yang menunjang berlansungnya perkembangan sebuah kota atau kawasan. Secara langsung taraf hidup manusia berkembang seiring dengan terjaganya kondisi hunian dan perkembangan kota. Perkembangan kota yang terjadi juga beriringan dengan munculnya berbagai masalah. Salah satunya, akibat pertumbuhan penduduk diluar rencana maka kebutuhan akan rumah tinggal bertambah. Sedangkan lahan atau bumi ini tidak pernah bertambah luas dari sisi ukurannya. Maka lahan yang tadinya dibutuhkan untuk memenuhi kebutuhan dasar manusia berupa tempat tinggal semakin menipis. Jika lahan yang tersedia terbangun hanya untuk kebutuhan tempat tinggal akan banyak aspek lain yang tergusur untuk kebutuhan papan manusia, salah satunya ruang publik dan ruang terbuka hijau.
Dalam buku Revealing Architectural Design yang berjudul Framework, Methods, and Tools ( 2014 ) karya Philip D.Plowright, yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Indonesia, yang menyebutkan bahwa “masalah yang dibicarakan sebenarnya tidak dapat di selesaikan tapi hanya dapat di negosiasikan, karena dalam ranah sosial masalah tidak pernah terpecahkan; mereka lebih cenderung melibatkan konflik yang ingin diselesaikan”
Maka dalam hal ini permasalahan yang datang seiring dengan perkembangan kota dan keterbatasan lahan akan hunian tempat tinggal, tidak sepenuhnya terselesaikan dengan adanya solusi baru. Dengan keterbatasan lahan, akan memunculkan ide membangun hunian vertikal untuk memenuhi kebutuhan dasar manusia berupa tempat tinggal. Berdasarkan kondisi perumahan dan luas kawasan eksisting yang dirancang dalam Masterplan baru Kawasan Pasar Baru milik PPAr Universitas Indonesia tahun 2020, dilakukan pengelompokan tipe hunian menjadi 3 tipe. Pada proyek kali ini hunian termasuk dalam kategori Co-housing yang terletak pada distrik 3 yang mana merupakan area sentral sekaligus pusat rekreasi kawasan Pasar Baru

Occupancy is a social, cultural, and economic element that supports the ongoing development of a city or region. Directly, the standard of human life develops along with the maintenance of housing conditions and the development of the city. The development of the city that occurs also goes hand in hand with the emergence of various problems. One of them, due to population growth outside the plan, the need for housing increases. While this land or earth has never increased in size in terms of size. So the land that was needed to meet basic human needs in the form of a place to live is getting thinner. If the available land is built only for housing needs, many other aspects will be displaced for the needs of human boards, one of which is public space and green open space.
In the Revealing Architectural Design book entitled Framework, Methods, and Tools (2014) by Philip D. Plowright, which has been translated into Indonesian, which states that "the problems being discussed cannot actually be solved but can only be negotiated, because in the realm of social problems are never solved; they are more likely to involve conflicts that they wish to resolve”
So in this case the problems that come along with the development of the city and the limited land for residential housing, are not fully resolved with the new solution. With limited land, will bring up the idea of ​​building a vertical residence to meet basic human needs in the form of a place to live. Based on housing conditions and the size of the existing area designed in the new Masterplan of the New Market Area belonging to PPAr, University of Indonesia in 2020, residential types are grouped into 3 types. In this project, the residence is included in the Co-housing category which is located in district 3 which is a central area as well as a recreation center for the Pasar Baru area.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
PR-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Dyah Nurwidyaningrum
"ABSTRAK
Penghuni di hunian vertikal perkotaan lebih rentan mengalami Building Related Illness karena sistem tata udara Air Conditioning (AC) yang mengalami penyusutan mutu. Ini menyebabkan Kualitas Udara Dalam Ruang (KUDR) di unit hunian perkotaan cenderung lebih buruk daripada hunian horisontal di Jakarta. Tujuan penelitian ini menyusun model dimensi manusia penghuni dan pengelola dengan pengetahuan, persepsi, dan partisipasi untuk mencapai hunian vertikal perkotaan yang sehat dan berkelanjutan dengan KUDR. Metode riset yang digunakan ialah korelasional multivariat dengan analisis PLS-SEM (Partial Least Square-Structural Equation Model) dan mengaplikasikan model dengan ANN-SOM (Artificial Neural Network-Self Organizing Map). Hasil penelitian menunjukkan kesatuan dimensi penghuni dan dimensi pengelola yang efektif untuk KUDR adalah dengan konstruk dimensi pengelola sebagai variabel penekan kepada dimensi penghuni yang mempengaruhi KUDR. Kompetensi pengelola sangat mempengaruhi penghuni untuk mengupayakan KUDR dan mendorong perubahan perilaku sehat di hunian vertikal perkotaan. Keselarasan dalam pengetahuan, persepsi, dan partisipasi. Pemenuhan kenyamanan fisik dan psikis penghuni oleh pengelola mempengaruhi perilaku partisipasi dalam kesehatan dan menggerakkan keberlanjutan hunian perkotaan.

ABSTRACT
Residents in urban vertical housing are more susceptible to Building Related Illness due to the depreciation of air conditioning (AC) systems, causing Indoor Air Quality (IAQ) in urban residential units is worse than in horizontal housing in Jakarta. The purpose of this study is to develop a model of the human dimensions of the residents and the managers with knowledge, perception, and participation to achieve the healthy and sustainable urban vertical housing with the IAQ. The research method is a multivariate correlation, analyze with Partial Least Square-Structural Equation model (PLS-SEM) and application to the model with Artificial Neural Network-Self Organizing Map(ANN-SOM). The result of the study shows the unity of the resident and manager dimensions is effective with the construct of the manager dimensions as the suppressing variable of the resident dimensions that influence IAQ. The manager competency significantly affects the residents to strive for IAQ and encourage healthy behavioral changes in urban vertical housing. The conformity of knowledge, perception, and participation then the fulfillment of the physical and psychological comfort for the residents by the managers influences the behavior of participants in health and drives the sustainability of urban housings.
"
Depok: Universitas Indonesia. Sekolah Ilmu Lingkungan, 2019
D2585
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Wegelin, Emiel Arthur
Leiden: Martinus Nijhoff Social Sciences Division, 1977
339.259 5 WEG u
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Mohamad Ivan Aji Saputro
"Transit-Oriented Development (TOD) adalah salah satu konsep perencanaan kota yang berfokus pada keberlanjutan. Penelitian ini menganalisis pengaruh hunian vertikal dan faktor-faktor pendorong dalam pemilihan moda transportasi, dengan tujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi para pelaku perjalanan dalam memilih antara transportasi massal dan kendaraan pribadi. Menggunakan metode Analytic Hierarchy Process (AHP) dan studi eksploratif, penelitian ini melibatkan responden yang dianggap ahli dalam pemilihan moda transportasi. Hasil analisis menunjukkan bahwa keselamatan (28,3%) merupakan faktor utama dalam pemilihan moda transportasi, diikuti oleh faktor keamanan (23,3%), kehandalan (12,3%), kenyamanan (11,7%), kebersihan (10,2%), aksesibilitas (8,4%), dan biaya (5,8%). Berdasarkan faktor-faktor tersebut, kendaraan pribadi (74,4%) lebih dipilih dibandingkan dengan kendaraan umum (25,6%).

Transit-Oriented Development (TOD) is a city planning concept that focuses on sustainability. This research analyzes the influence of vertical housing and driving factors in choosing transportation modes, with the aim of identifying factors that influence travelers in choosing between mass transportation and private vehicles. Using the Analytic Hierarchy Process (AHP) method and exploratory studies, this research involved respondents who were considered experts in choosing transportation modes. The results of the analysis show that safety (28.3%) is the main factor in choosing a mode of transportation, followed by safety factors (23.3%), reliability (12.3%), comfort (11.7%), cleanliness (10, 2%), accessibility (8.4%), and cost (5.8%). Based on these factors, private vehicles (74.4%) are preferred compared to public transportation (25.6%)."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>