Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 121199 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Lusi Aprianti
"Tingginya tingkat pengguna infrastruktur berbasis rel seperti Kereta Api dan KRL mempengaruhi pemerintah untuk terus mengembangkan pembangunan infrastruktur rel. Terbukti adanya 23 rencana proyek pembangunan rel pada tahun 2015-2019 yang salah satunya adalah proyek pembangunan Light Rail Transit (LRT) Jabodebek. Banyaknya proyek pembangunan infrastruktur tidak didukung oleh ketersediaan dana pembangunan, dari keseluruhan total dana pembangunan infrastruktur, pemerintah hanya dapat membantu pengeluaran hanya sebesar 28.
Untuk itu diperlukan sumber dana baru agar kebutuhan dalam proses pembangunan, operasi dan pemeliharaan LRT dapat terpenuhi. Model Land Value Capture dapat menjadi solusi pendanaan karena mengacu pada ide bahwa semua porsi kenaikan lahan yang timbul akibat adanya infrastruktur publik harus dikembalikan.
Penelitian ini menghasilkan variabel yang berpengaruh terhadap nilai properti residensial yaitu variabel luas bangunan, jarak ke stasiun LRT, kedekatan dengan mall, taman dan sekolah favorit. Berdasarkan hasil tersebut, didapatkan persamaan model hedonic price sebagai berikut: Ln Harga = 15.098 + 0.839 Mall + 0.335 Taman + 0.141 Jarak LRT(0-400) + 0.123 Jarak.

The high level of use against rail such as Railways and, that affects the government to increase rail infrastructure development. There were 23 plans for rail construction project between 2015-2019, one of them is the Jabodebek Light Rail Transit (LRT) project. The large number of infrastructure development projects is not supported by sufficient funding, in fact the government just only expenditure about 28 from the total budget.
For this reason, a new source of funds is needed for process of building, operating and maintaining LRT. Land Value Capture can be a solution because it refers the idea about all of land value uplift which araising from infrastructure must be returned to public.
This study produces variables that discuss the value of residential property such as building area, distance to LRT stations, proximity to malls, parks and favorite schools. Based on these results, the hedonic price equation model is obtained as follows: Ln Price = 15,098 + 0.839 Mall + 0.335 Parks + 0.141 LRT Distance (0-400) + 0.123 LRT Distance (400-800) + 0.110 LRT Distance (800-1000) + 0.228 in Building + 0,460 Schools.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kevin Lawyer Christian
"Penelitian ini bertujuan untuk mengukur tingkat antusiasme masyarakat terhadap pengoperasian layanan transportasi berbasis rel yaitu LRT DKI Jakarta. Penelitian ini menganalisis kesediaan untuk membayar dan kesediaan untuk berpindah pengguna kendaraan pribadi terhadap layanan LRT DKI Jakarta dengan menggunakan model pilihan. Pada penelitian ini digunakan metode Revealed Preference RP dan Stated Preference (SP). Data yang didapat dilakukan analisis hubungan Willingness to Pay dan Willingness to Shift dan analisis tarif termahal, lalu dilakukan uji korelasi & uji signifikansi Spearman, selanjutnya dibangun model utilitasnya dan dilakukan uji kelayakan model Hosmer & Lemeshow dan uji Omnibus. Setelah dihasilkan model dari setiap kelompok data, dilakukan uji validasi untuk menghasilkan nilai Root Mean Square Error, lalu dilakukan pemilihan model berdasarkan hasil uji uji. Pada model yang terpilih dilakukan uji sensitifitas untuk mengetahui variabel paling sensitif. Hasil dari penelitian ini adalah potensi perpindahan moda pada kelompok pengguna motor adalah 49.2% pada tarif Rp 15.000, 68.6% pada tarif Rp 12.500, 83.1% pada tarif Rp 10.000, 91.7% pada tarif Rp 8.500, 96.1% pada tarif Rp 6.500 dan 98.2% pada tarif Rp 5.000 dan pada kelompok pengguna mobil adalah 50.2% pada tarif Rp 15.000, 64.2% pada tarif Rp 12.500, 76.1% pada tarif Rp 10.000, 85.0% pada tarif Rp 8.500, 90.9% pada tarif Rp 6.500 dan 94.7% pada tarif Rp 5.000.

This study intends to calculate peoples enthusiasm of the LRT DKI Jakarta service. This study analyzes the willingness to pay and willingness to shift of the private transportation user for LRT DKI Jakarta Service using choice model. The survey methods being used are Revealed Preference RP and Stated Preference SP. The data obtained will be analyzed on the relationship between Willingness to Pay and Willingness to Shift and the most expensive price analysis, the Spearman correlation test & Significance test are performed, then the utility model is built and the feasibility test of the Hosmer & Lemeshow model and the Omnibus test. After the model of each data group is generated, a validation test is performed to produce the value of Root Mean Square Error, then the model is selected based on the results of the tests. In the selected model, a sensitivity test is performed to determine the most sensitive variable. The results of this study are probabilities of mode shifting on specific price. The potentials for motorcycle user group are 49.2% at Rp 15,000, 68.6% at Rp 12,500, 83.1% at Rp 10,000, 91.7% at Rp 8,500, 96.1% at Rp 6,500 and 98.2% at Rp 5,000 and for the car user group are 50.2% at Rp. 15,000, 64.2% at Rp. 12,500, 76.1% at Rp. 10,000, 85.0% at Rp. 8,500, 90.9% at Rp. 6,500 and 94.7% at Rp. 5,000."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ahmad Fauzi
"Pemerintah Kota Depok merencanakan jaringan trayek angkutan umum massal atau koridor utama kota. Pada peta kepadatan penduduk Kota Depok, terdapat kepadatan penduduk yang lebih tinggi pada wilayah infrastuktur jalan yang lain yang sejajar dengan rute usulan pemerintah, sehingga terdapat potensi untuk dijadikan opsi rute lain dibandingkan dengan opsi rute yang sudah diusulkan pemerintah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui rute terbaik antara opsi rute usulan pemerintah dengan opsi rute lainnya berdasarkan selisih pendapatan dan biaya operasional kendaraan. Penelitian dilakukan dengan menentukan opsi rute alternatif untuk dibandingkan dengan rute usulan pemerintah. Metode penelitian yang digunakan adalah metode regresi logistik, sehingga kebutuhan jenis data yang diperlukan adalah data nominal dan ordinal yang didapatkan melalui survei. Metode survei pada penelitian ini adalah dengan metode Stated Pereference dan Revealed Preference. Data survei dikelompokkan untuk dilakukan uji korelasi Spearman dan uji Stepwise, kemudian dibentuk model fungsi utilitas dan uji kelayakan, dilakukan uji validasi Root Mean Square Error untuk mendapatkan model terbaik, dan terakhir dilakukan uji komparasi Mann-Whitney. Penelitian ini menggunakan dasar SK Dirjen Perhubungan Darat No. 687 Tahun 2002 untuk menghitung biaya operasional kendaraan. Nilai selisih pendapatan dengan biaya operasional kendaraan yaitu sebesar Rp44.124.016 untuk rute usulan pemerintah, kemudian untuk rute opsi 1 sebesar Rp3.073.355, dan terakhir yaitu rute opsi 2 memiliki selisih sebesar Rp2.997.742. Rute terbaik layanan BST Depok sebagai feeder LRT di Stasiun Harjamukti adalah rute usulan pemerintah dengan keuntungan terbesar.

The City Government of Depok is planning a network of mass public transport routes or the city's main corridors. On the population density map of Depok City, there is a higher population density in other road infrastructure areas that are parallel to the government's proposed route, so there is potential to be used as another route option compared to the route option that has been proposed by the government. This study aims to determine the best route between the government's proposed route options and other route options based on the difference in income and vehicle operating costs. The research was conducted by determining alternative route options to be compared with the government's proposed route. The research method used is the logistic regression method, so that the type of data needed is nominal and ordinal data obtained through surveys. The survey method in this study is the Stated Pereference and Revealed Preference methods. The survey data was grouped for the Spearman correlation test and the Stepwise test, then a utility function model and feasibility test were formed, a Root Mean Square Error validation test was carried out to get the best model, and finally the Mann-Whitney comparison test was carried out. This study uses the basis of SK Dirjen Perhubungan Darat No. 687 Tahun 2002 to calculate vehicle operating costs. The value of the difference between income and vehicle operating costs is Rp44.124.016 for the government's proposed route, then for the option 1 route it is Rp3.073.355, and finally, the option 2 route has a difference of Rp2.997.742. The best route for the Depok BST service as an LRT feeder at Harjamukti Station is the route proposed by the government with the biggest profit."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fathiya Salsabila
"Pembangunan LRT Jabodebek menghabiskan anggaran lebih dari Rp 28 triliun. Pembangunan LRT ini dapat mempengaruhi elastisitas harga properti komersial dan perkantoran yang terletak disekitar stasiun LRT yang dapat menguntungkan pihak dari pemilik properti dengan LRT. Oleh karena itu dibuat sebuah model untuk mengetahui pengaruh dari pembangunan LRT terhadap harga properti komersial dan perkantoran serta karakteristik lainnya yang mempengaruhi. Model dibuat dengan analisis big data dalam mendapatkan data properti serta dilakukan pemetaan data properti terhadap stasiun LRT Jabodebek dikawasan Jakarta Selatan. Berdasarkan perhitungan yang dilakukan maka 13% dari properti komersial yang tersebar di Jakarta Selatan terletak dalam radius 1 km dari stasiun LRT dengan harga properti tertinggi sebesar Rp 133 juta.
Hasil awal dari penelitian ini menunjukkan bahwa variabel yang mempengaruhi nilai properti adalah luas bangunan, jumlah ruang, kedekatan dengan rumah sakit dan properti yang berada di kawasan Rasuna Said dengan persamaan : LnHarga = 14,288 + 0,524 LnLuas-0,068 Rumahsakit-0,077 RasunaSaid + 0,032 LnRuang + %error. Berdasarkan persamaan tersebut maka dilakukan pembuatan prediksi model berdasarkan benchmarking dengan persamaan berikut : LnHarga = 13,4735 + 0,49383LnLuas-0,07200 Rumahsakit-0,08153 RasunaSaid + 0,03050 LnRuang + 0,4373LRT radius 0-300 +0,4175LRTradius300-600 +%error.

LRTJabodebek built with estimated cost more than 29 trillion. This LRT project suspected has an effect on the elasticity of property prices for commercial and offices property located around LRT stations that can benefit the property owners by LRT development. Therefore a model was created to determine the effect of LRT development on the prices of commercial and office property and other influencing characteristics. The model was made by analysis of big data in obtaining property data and property data mapping was carried out against LRT Jabodebek stations in South Jakarta. Based on calculations, 13% of commercial and office property spread in South Jakarta is located within 1 km radius from the LRT station with the highest property price Rp 133 million.
The results of this study show that the variables that affect property values are building area, number of spaces, proximity to hospitals and properties in the Rasuna Said area with the equation: Ln Price = 14,288 + 0,524 LnBuldingArea-0.068 Hospital-0.077 RasunaSaid + 0.032 LnNumberofRoom + %error. Based on these equations, a model prediction is made to input Proximity to LRT Station as a variable affected. The Prediction model are : LnPrice = 13,4735 + 0,49383Lnbuildingarea-0,07200 Hospital-0,08153 RasunaSaid + 0,03050 LnNumberofRoom + 0,4373LRT radius 0-300 +0,4175LRTradius300-600 +%error.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Asa Ibnu Hazmy
"Pembangunan transportasi umum massal di ibu kota mondorong berbagai macam kebutuhan. LRT sebagai salah satu tranportasi yang berada dalam tahap pembangunan tentu memiliki berbagai bentuk kebutuhan perancangan. Salah satu kebutuhan yang ada adalah kebutuhan akan peningkatan pelayanan pada LRT. Perancangan suara merupakan salah satu hal yang dapat dicoba untuk dapat menyelesaikan permaslahan yang ada.
Perancangan suara dilakukan dengan menggunakan metode Product Sound Design dengan tujuan menyelesaikan permasalahan tunantera disaat menaiki LRT. Dalam proses pembuatannya suara di evaluasi melalui bebrapa metode seperti evaluasi psiko akustik serta dilakukan Focus group Discussion (FGD) Bersama dengan tunanetra. Disaat suara telah terbuat dilakukan pula perancangan sistem sebagai implememtasi suara pada LRT.

Development of mass public transportation in the capital city encourages a variety of needs. LRT as one of the transportation which is in the development stage certainly has various forms of design needs. One of the needs is the need for service improvement in the LRT. Sound design is one of the things that can be tried to be able to solve the problems that exist.
Sound design is done using the method with the aim of solving the problem of blind people on the LRT. In the process of making sound, it was evaluated through several methods such as psycho-acoustic evaluation and conducted Focus group Discussion (FGD) with blind people. When the sound has been made a system is designed as an implementation of sound in the LRT.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Imanuel Franciskus
"LRT Jakarta dibangun untuk mengatasi permasalahan transportasi di DKI Jakarta, Rencana pembangunan LRT Jakarta akan dilanjutkan dari Velodrome hingga Dukuh Atas. Namun, saat ini terdapat moda transportasi lain dengan rute yang tumpang tindih/overlapping lebih dari 50% dengan LRT Jakarta, yaitu Transjakarta rute Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis variabel yang mempengaruhi berpindahnya pengguna Transjakarta, membuat model fungsi utilitas, dan menganalisis potensi kesediaan berpindah pengguna moda transportasi Transjakarta akibat pengoperasian LRT Jakarta rute Velodrome – Dukuh Atas. Penelitian ini menganalisis kebijakan terbaik terkait status operasional Transjakarta rute Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 ketika LRT Jakarta rute Velodrome – Dukuh Atas beroperasi. Metode analisis penelitian yang digunakan adalah metode analisis kuantitatif yaitu metode analisis data deskriptif dan metode analisis data inferensial (regresi logistik biner). Data yang dibutuhkan pada penelitian ini adalah data perjalanan responden untuk membagi kelompok data dan data preferensi kesediaan berpindah responden. Data tersebut didapat dengan metode survei yaitu metode stated preference dan revealed preference. Hasil data dikelompokkan dan dilakukan uji korelasi Spearman, kemudian dibentuk fungsi utilitas dari variabel yang berkorelasi kuat dan model tersebut diuji dengan uji kelayakan Omnibus dan Hosmer and Lemeshow Test. Selanjutnya, dilakukan uji validitas dengan membentuk model logit biner lalu diuji dengan metode Root Mean Square Error (RMSE) untuk membandingkan data real dan data model. Kemudian, dipilih model terbaik dari masing-masing kelompok data dan diakhiri dengan uji komparatif Mann-Whitney untuk melihat perbedaan dua kelompok data. Berdasarkan hasil model terbaik, potensi perpindahan moda transportasi dari transjakarta ke LRT Jakarta pada tarif Rp8.500 sebesar 5.99% untuk kelompok 1 dan 29.55% untuk kelompok 2. Hasil tersebut menunjukkan bahwa berlanjutnya operasional transjakarta merupakan kebijakan terbaik karena lebih dari 50% dari pengguna Transjakarta Koridor 4 tetap menggunakan Transjakarta ketika LRT Jakarta rute Velodrome – Dukuh Atas beroperasi.

The Jakarta LRT was built to overcome transportation problems in DKI Jakarta. The Jakarta LRT development plan will continue from the Velodrome to Dukuh Atas. However, currently there are other modes of transportation with routes that overlap more than 50% with the Jakarta LRT, namely Transjakarta Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 route. This study aims to analyze the variables that influence the migration of Transjakarta users, create a utility function model and analyze the willingness potential of Transjakarta users for switching modes of transportation due to the operation of the Jakarta LRT for the Velodrome – Dukuh Atas route. This study analyzes the best policies related to the operational status of Transjakarta route Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route is operating. The research analysis method used is the quantitative analysis method, namely the descriptive data analysis method and the inferential data analysis method (binary logistic regression). The data needed in this study are data of the respondents' travel routes to divide the data groups and data on the respondents' willingness to switch modes of transportation. The data will be obtained using a survey method, namely stated preference and revealed preference method. The results were then grouped and analyzed using the Spearman rank correlation test, then a utility function was formed from variables that were strongly correlated and the model was tested with the Omnibus and Hosmer & Lemeshow feasibility tests. Furthermore, validity was tested by forming a binary logit model and then tested with the Root Mean Square Error (RMSE) method to compare real data and model data. Then, the best model was selected from each data group and ended with the Mann-Whitney comparative test to see the differences between the two data groups. Based on the results of the best model, the potential for switching modes of transportation from Transjakarta to LRT Jakarta at a rate of IDR 8.500 is 5.99% for group 1 and 29.55% for group 2. These results indicate that continuing Transjakarta operations is the best policy because more than 50% of Transjakarta Corridor 4 users choose to continue using Transjakarta when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route operatesThe Jakarta LRT was built to overcome transportation problems in DKI Jakarta. The Jakarta LRT development plan will continue from the Velodrome to Dukuh Atas. However, currently there are other modes of transportation with routes that overlap more than 50% with the Jakarta LRT, namely Transjakarta Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 route. This study aims to analyze the variables that influence the migration of Transjakarta users, create a utility function model and analyze the willingness potential of Transjakarta users for switching modes of transportation due to the operation of the Jakarta LRT for the Velodrome – Dukuh Atas route. This study analyzes the best policies related to the operational status of Transjakarta route Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route is operating. The research analysis method used is the quantitative analysis method, namely the descriptive data analysis method and the inferential data analysis method (binary logistic regression). The data needed in this study are data of the respondents' travel routes to divide the data groups and data on the respondents' willingness to switch modes of transportation. The data will be obtained using a survey method, namely stated preference and revealed preference method. The results were then grouped and analyzed using the Spearman rank correlation test, then a utility function was formed from variables that were strongly correlated and the model was tested with the Omnibus and Hosmer & Lemeshow feasibility tests. Furthermore, validity was tested by forming a binary logit model and then tested with the Root Mean Square Error (RMSE) method to compare real data and model data. Then, the best model was selected from each data group and ended with the Mann-Whitney comparative test to see the differences between the two data groups. Based on the results of the best model, the potential for switching modes of transportation from Transjakarta to LRT Jakarta at a rate of IDR 8.500 is 5.99% for group 1 and 29.55% for group 2. These results indicate that continuing Transjakarta operations is the best policy because more than 50% of Transjakarta Corridor 4 users choose to continue using Transjakarta when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route operatesThe Jakarta LRT was built to overcome transportation problems in DKI Jakarta. The Jakarta LRT development plan will continue from the Velodrome to Dukuh Atas. However, currently there are other modes of transportation with routes that overlap more than 50% with the Jakarta LRT, namely Transjakarta Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 route. This study aims to analyze the variables that influence the migration of Transjakarta users, create a utility function model and analyze the willingness potential of Transjakarta users for switching modes of transportation due to the operation of the Jakarta LRT for the Velodrome – Dukuh Atas route. This study analyzes the best policies related to the operational status of Transjakarta route Pulogadung 2 – Dukuh Atas 2 when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route is operating. The research analysis method used is the quantitative analysis method, namely the descriptive data analysis method and the inferential data analysis method (binary logistic regression). The data needed in this study are data of the respondents' travel routes to divide the data groups and data on the respondents' willingness to switch modes of transportation. The data will be obtained using a survey method, namely stated preference and revealed preference method. The results were then grouped and analyzed using the Spearman rank correlation test, then a utility function was formed from variables that were strongly correlated and the model was tested with the Omnibus and Hosmer & Lemeshow feasibility tests. Furthermore, validity was tested by forming a binary logit model and then tested with the Root Mean Square Error (RMSE) method to compare real data and model data. Then, the best model was selected from each data group and ended with the Mann-Whitney comparative test to see the differences between the two data groups. Based on the results of the best model, the potential for switching modes of transportation from Transjakarta to LRT Jakarta at a rate of IDR 8.500 is 5.99% for group 1 and 29.55% for group 2. These results indicate that continuing Transjakarta operations is the best policy because more than 50% of Transjakarta Corridor 4 users choose to continue using Transjakarta when the Jakarta LRT Velodrome – Dukuh Atas route operates."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Syifa Farhani Ramadhan
"Guna menyediakan layanan yang dapat mempermudah mobilisasi untuk warga Kota Depok serta mengurangi kemacetan di kota tersebut, pemerintah Kota Depok merencanakan untuk menyediakan layanan berbasis rel Cibubur-Pondok Cina (LRT Cibubur-Pondok Cina). Penelitian ini memiliki tujuan untuk menganalisis faktor yang paling berpengaruh dalam menentukan potensi permintaan, menganalisis tarif yang paling sesuai, membuat model yang paling sesuai, dan menganalisis tingkat potensi permintaan dari penyelenggaraan LRT Cibubur-Pondok Cina. Metode analisis yng digunakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan model logit binomial dengan pembangunan fungsi utilitas melalui pendekatan analisis regresi logistik. Proses pengambilan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner dengan menggunakan metode survei Revealed Preference dan Stated Preference. Kuesioner tersebut kemudian diuji menggunakan uji validitas dan uji reliabilitas. Data yang didapatkan dikelompokkan ke dalam beberapa kelompok data. Setiap kelompok data dilakukan uji korelasi dengan metode Rank Spearman dan dilakukan pula metode Stepwise untuk menentukkan variabel bebas yang masuk ke dalam pemodelan. Setelah itu, dilakukan proses pembentukan fungsi utilitas, uji kelayakan, dan uji validasi serta dilakukan pemilihan model terbaik. Berdasarkan pengolahan data yang telah dilakukan, diketahui bahwa variabel yang paling berpengaruh terhadap potensi perminataan LRT Cibubur-Pondok Cina adalah Biaya 1 Kali Perjalanan, Tarif LRT, dan Penghematan Waktu, dengan tarif yang paling sesuai menurut preferensi responden adalah sebesar Rp10.000,00. Model yang digunakan dalam menentukan potensi permintaan diantaranya U = -0.472 + 0.289X11, U = 5.944 - 1.503X16, dan U = 1.328 - 0.309X17. Potensi permintaan penyelenggaraan LRT Cibubur-Pondok Cina berdasarkan preferensi tarif sebesar Rp10.000,00 adalah 80.77%.

In order to provide services that can facilitate mobilization for Depok City residents and reduce congestion in the city, the Depok City government plans to provide Cibubur-Pondok Cina rail-based services (Cibubur-Pondok Cina LRT). This study aims to analyze the most influential factors in determining potential demand, analyze the most suitable tariff, create the most suitable model, and analyze the level of potential demand for the implementation of the Cibubur-Pondok Cina LRT. The analytical method used in this study is to use a binomial logit model with the construction of a utility function through a logistic regression analysis approach. The data collection process was carried out by distributing questionnaires using the Revealed Preference and Stated Preference survey methods. The questionnaire was then tested using validity and reliability tests. The data obtained were grouped into several data groups. Each group of data was tested using the Rank Spearman method and the Stepwise method was also used to determine the independent variables included in the modeling. After that, the process of forming a utility function, feasibility test, and validation test is carried out and the best model is selected. Based on the data processing that has been done, it is known that the variables that have the most influence on the potential demand for the Cibubur-Pondok Cina LRT are the Cost of 1 Trip, LRT Tarrifs, and Time Savings, with the most suitable tariff according to respondents' preferences being IDR 10,000.00. The models used in determining potential demand include U = -0.472+0.289X11, U = 5.944-1.503X16, and U = 1.328-0.309X17. The potential demand for the implementation of the Cibubur-Pondok Cina LRT based on tariff preferences of Rp10,000.00 is 80.77%."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Alexander Darmawan
"Indonesia, beberapa tahun belakangan ini, melakukan pembangunan berbagai infrastruktur untuk menunjang aktivitas masyarakatnya. Salah satu infrastruktur yang menjadi proyek proritas pemerintah merupakan infrastruktur transportasi seperti MRT Jakarta yang terdiri dari 2 fase. MRT Jakarta fase pertama memiliki 13 stasiun dari Bundaran HI hingga Blok M. MRT Jakarta diharapkan dapat mengurai kemacetan pada jalur transportasi padat tersebut. Proyek MRT Jakarta memakan biaya yang besar sehingga menimbulkan masalah dalam aspek pendanaan. Efek keuntungan yang diberikan oleh adanya MRT Jakarta belum dilirik oleh pemerintah sebagai salah satu sumber pendanaan. Oleh karena itu, penelitian ini melakukan pengidentifikasian variabel-variabel yang mempengaruhi nilai lahan disekitar stasiun MRT Jakarta untuk menentukan nilai yang berhak diambil oleh pemerintah sebagai hasil dari investasi MRT Jakarta pada wilayah disekitarnya berdasarkan waktu periode pembangunan proyek. Dengan adanya estimasi nilai ini, diharapkan pemerintah dapat mengembangkan sistem pengambilan nilai lahan yang akan mengalami kenaikan nilai pada pembangunan MRT Jakarta fase kedua sebagai modal investasi maupun untuk operasional. Pada penelitian ini ditemukan bahwa zona 0-200 merupakan zona dengan kenaikan nilai lahan yang paling besar yaitu 17% untuk apartemen (2019) dan 15% untuk rumah tapak (2018).

Indonesia, in recent years, has been developing various infrastructures to support its community activities. One of the infrastructure that has became government priority project is transportation infrastructure, such as MRT Jakarta that consist of 2 phase. The first phase of MRT Jakarta has 13 transit station from Bundaran HI to Blok M. MRT Jakarta expected to be able to unravel congestion on road lane with the same destination. MRT Jakarta project costs a lot of money, causing problems in financing the project. The benefits provided by MRT Jakarta has not been seen by the government as a source of funding. Therefore, this study identifies variables that effect the value of land around MRT Jakarta transit station to determine the value that can be captured as the result of MRT Jakarta investment based on project time period. By using this value estimation, it is expected that the government can develop a land value capture system from land that will experience an increase in value from the construction of the second phase of the MRT Jakarta as investment capital or operations. In this study it was found that zones 0-200 m were the zones with the largest increase in land values, namely 17% for apartments (2019) and 15% for houses (2018)."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Maulindira Elrizqi
"ABSTRAK
Pembangunan kawasan TOD sedang marak dilakukan di Indonesia khususnya di ibukota setelah dikeluarkannya Peraturan Menteri Agraria dan Tata Ruang pada tahun 2017. Hal ini mendorong peningkatan pasokan unit apartemen di Jakarta, khususnya pada daerah sekitar stasiun. Namun hal ini bertolak belakang dengan tingkat penjualan properti residensial yang justru menurun dan terparah pada tahun 2019. Oleh sebab itu penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui faktor yang mempengaruhi prefrensi konsumen dalam membeli properti residensial di kawasan TOD, yang berfungsi sebagai dasar perencanaan apartemen resdensial di kawasan TOD agar tinggi peminat. Lalu didapatkan hasil bahwa untuk konsumen yang ingin membeli properti lebih mengutamakan faktor finansial dibandingkan tipe properti dibandingkan status pernikahan. Sedangkan konsumen yang ingin menyewa properti lebih mengutamakan faktor tipe properti dibandingingkan finansial dibandingkan status pernikahan. Dan didapatkan informasi bahwa semakin tinggi penghasilan seseorang, maka semakin rendah minatnya untuk tinggal di kawasan TOD. Selain itu, data menunjukkan bahwa pengguna internet mobile di Indonesia mencapai 53% dari total penduduknya, angka ini menempati peringkat tertinggi di ASEAN dan ke-enam di dunia. Hal ini kemudian dimanfaatkan oleh peneliti untuk mengembangkan aplikasi berbasis mobile phone yang melayani jual-beli properti residensial di kawasan TOD. Aplikasi tersebut sudah selesai dikembangkan dengan memiliki 6 fitur diantaranya My Preference yang dapat memberikan rekomendasi unit apartemen yang tepat sesuai preferensi masing-masing pengguna menggunakan data yang disebar melalui kuesioner dengan 125 responden dan diolah menggunakan aturan fuzzy, Search My Apartment, My Store, Simulasi KPR, Payment Gateway, Dan Profile Setting.

ABSTRACT
TOD area development is being done in Indonesia especially in the capital after the issuance of the Minister of Agrarian and Spatial Regulation in 2017. This has led to an increase in the supply of apartment units in Jakarta, particularly in the area around the station. However, this is contrary to the level of residential property sales which decreases and is the worst in 2019. Therefore this study aims to find out the factors that influence consumers' preferences in buying residential property in the TOD area, which serves as the basis for planning residential apartments in the region TOD for high interest. Then the results are obtained for consumers who want to buy property give priority to financial factors over property type than marital status. Whereas consumers who want to rent a property give priority to the type of property factors financially compared to marital status. And it was found that the higher a persons income, the lower their interest in living in the TOD area. Besides, data shows that mobile internet users in Indonesia account for 53% of the total population, this figure ranks highest in ASEAN and sixth in the world. This was then used by researchers to develop mobile phone-based applications that serve the sale and purchase of residential property in the TOD area. The application has been developed by having 6 features including My Preferences can provide recommendations for the right apartment unit according to each users preferences using data distributed through a questionnaire with 125 respondents and processed using fuzzy rules, Search My Apartment, My Store, KPR Simulation, Payment Gateway, and Profile Settings."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Agatha Vania Salim
"Kendala fiskal yang dialami pemerintah dalam penyediaan fasilitas transit yang memadai menjadi pendorong akan butuhnya sumber pendanaan lain. Land value capture (LVC) dapat menjadi salah satu alternatif sumber pembiayaan bagi pemerintah dan/atau transit agency. Akan tetapi, di Indonesia, mekanisme-mekanisme Land Value Capture belum dimaksimalkan potensinya. Selain itu, di Indonesia, atau di negara manapun, belum terdapat sebuah platform yang dapat digunakan sebagai sarana penerapan land value capture. Oleh sebab itu, penelitian ini berupaya untuk menentukan persentase keuntungan yang dapat ditarik oleh pemerintah dan potensi pendapatan yang dapat diterima oleh pemerintah atau transit agency lewat mekanisme LVC berbasis pajak atau iuran. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dengan persentase increment sebesar 5.8%, pemerintah sudah dapat menutup 53.8% dari biaya investasi MRT Jakarta Fase I. Dari hasil tersebut, penulis mengajukan tarif pajak sebesar 0.3% dan 0.1% untuk properti residensial yang berada pada radius 100 m-400 m dan 400 m-700 m dari stasiun transit. Tarif sebesar 2.5% dan 2.4% dapat dikenakan pada properti-properti komersial yang berada pada radius 0 m-300 m dan 300 m-600 m. Lewat penelitian ini diajukan pula sebuah skema land value capture berbasis pajak yang dapat diimplementasikan melalui aplikasi ponsel berbasis pasar properti. Melalui aplikasi tersebut, pemerintah dapat memberikan tagihan pajak kepada wajib pajak, dan wajib pajak dapat melihat dan membayar tagihan tersebut hanya dengan sentuhan jari.

Fiscal constraints that are experienced by the government in providing adequate transit facilities became the driving force in exploring other means of financing. Land value capture (LVC) can be an alternative source of financing for the government and/or transit agency. However, in Indonesia, the potential of land value capture have not been fully tapped. In addition, in Indonesia, or in any other country for that matter, there is no online platform that can be used as a tool for implementing land value capture. Therefore, this study aims to determine the incremental rate that can be captured by the local government and the potential revenue that can be generated through tax/fee-based LVC. It turns out that a 5.8% value capture rate can recover 53.8% of the total investment made by the government to deliver the first phase of MRT Jakarta project. Based on the result, we propose a tax rate of 0.3% and 0.1% for residential properties within the radius of 100 m-400 m and 400 m-700 m from transit station, respectively. A tax rate of 2.5% and 2.4% for commercial properties within the radius of 0-300 m and 300-600 m, respectively, is also proposed. A digital platform in the form of property market-based application is then proposed to help implement a tax-based land value capture mechanism. The proposed application can be a very useful tool for government to issue tax billing based on property transaction data, and facilitate payment of proposed tax with only the touch of the users' fingertips.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>