Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 134743 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Nazrul Rahman
"Bio-oil fraksi non-oksigenat memiliki kandungan alkena yang tinggi hal tersebut menyebabkan tingginya ignition delay time dan nilai kalor yang rendah jika dibandingkan dengan bahan bakar diesel komersial. Reaksi hidrogenasi diperlukan sebagai upgrading Bio-oil fraksi non-oksigenat agar dapat memiliki karakteristik mendekati bahan bakar diesel komersial. Tujuan dari penelitian ini adalah menentukan efek kecepatan putar impeller tipe flat blade turbine terhadap karakteristik biofuel produk upgrading Bio-oil fraksi non-oksigenat. Parameter yang dinilai mencakup kandungan ikatan rangkap, branching index, viskositas dan nilai kalor. Investigasi dilakukan terhadap kecepatan putar pengaduk reaksi hidrogenasi pada 200 s.d. 500 rpm dengan rentang 100 rpm. Kemudian dianalisis dengan menggunakan metode FTIR, GC-MS, H-NMR, dan viskometer. Penggunaan self-inducing impeller diharapkan dapat menghemat penggunaan gas hidrogen. Dari hasil penelitian ditemukan bahwa penggunaan self-inducing impeller berhasil mengkonveksi gas hidrogen ke dalam fasa liquid namun tanpa memerlukan suplai hidrogen yang kontinu sehingga penggunaannya lebih hemat. Peningkatan kecepatan putar pengaduk pada reaksi hidrogenasi menyebabkan peningkatan tingkat hidrogenasi Bio-oil untuk range 200 s.d. 400 rpm dan sedikit penurunan pada kecepatan putar 500 rpm karena terbentuknya vortex kearah posisi impeller. Biofuel pada kecepatan putar 400 rpm yang paling mendekati diesel komersial ditinjau dari HHV dan viskositas. Berdasarkan parameter branching index maka biofuel pada kecepatan putar 200 rpm yang paling mendekati diesel komersial.

Bio-oil non-oxygenate fraction has a high alkene content which causes high ignition delay time and low heating value when compared to commercial diesel fuel. Hydrogenation reaction is needed as upgrading process for non-oxygenate fraction Bio-oil in order to have the characteristics close to commercial diesel fuel. The purpose of this study is to determine the effect of the rotating speed of the flat blade turbine type impeller on the biofuel characteristics from upgrading process. The parameters assessed include the double bond content, branching index, viscosity and heat value. Investigations were carried out on the rotational speed of the hydrogenation reaction stirrer at 200 s.d. 500 rpm with a range of 100 rpm. Then analyzed using FTIR, GC-MS, H-NMR, and viscometer methods. The use of self-inducing impeller is expected to save the use of hydrogen gas. From the results of the study it was found that the use of self-inducing impeller succeeded in converting hydrogen gas into the liquid phase but without the need for a continuous supply of hydrogen so that it is more efficient. Increasing the stirring speed of the stirrer in the hydrogenation reaction causes an increase in the extent of hydrogenation for the range of 200 s.d. 400 rpm and a slight decrease in the rotational speed of 500 rpm due to the formation of vortex towards the impeller position. Biofuel at a rotational speed of 400 rpm which is most close to commercial diesel when viewed from HHV and viscosity. Based on the branching index parameters the biofuel at the rotational speed of 200 rpm which is the closest to commercial diesel.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Billi
"Stabilitas termal dan nilai kalor yang rendah serta korosivitas yang tinggi menjadi alasan perlu dilakukan upgrading bio-oil hasil pirolisis melalui hidrogenasi. Pada penelitian ini, bio-oil dihasilkan melalui slow co-pyrolysis bonggol jagung dan polipropilena untuk memperoleh yield dan fraksi non-oksigenat yang tinggi. Pemisahan fasa oksigenat dari bio-oil selanjutnya dilakukan untuk mengurangi beban katalitik proses hidrogenasi. Penelitian ini melangsungkan reaksi hidrogenasi fraksi non-oksigenat bio-oil dalam reaktor tangki berpengaduk berkatalis Ni/Al2O3 pada tekanan 8 bar dan temperatur 184oC. Tujuannya adalah untuk menjenuhkan ikatan rangkap sehingga dihasilkan biofuel dengan kandungan ikatan rangkap, branching index, viskositas, dan nilai kalor mendekati diesel. Pengaruh kecepatan putar pengaduk terhadap karakteristik biofuel selanjutnya diinvestigasi pada rentang 350 s.d. 800 rpm. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan kecepatan putar pengaduk berdampak pada penurunan kandungan ikatan rangkap serta peningkatan derajat percabangan, berat molekul, nilai kalor, dan viskositas biofuel. Biofuel yang dihasilkan melalui hidrogenasi dengan kecepatan putar 800 rpm menghasilkan kualitas mendekati diesel dalam hal distribusi berat molekul, kandungan alkena (0%), dan HHV (47,22 MJ/kg). Namun, parameter branching index dan viskositas yang masing – masing bernilai 1,392 dan 11,85 cSt belum mendekati karakteristik diesel
Low thermal stability and heating value as well as high corrosivity requires pyrolitic bio-oil to undergo upgrading through hydrogenation. In this work, bio-oil is produced by slow co-pyrolysis of corncobs and polypropylene to give high yield and high amount of non-oxygenated fraction. Oxygenated phase separation from bio-oil is then conducted to reduce catalytic load for hydrogenation. This work performs hydrogenation of bio-oil’s non-oxygenated fraction in a stirred tank reactor equipped with Ni/Al2O3 catalyst under condition of 8 bar and 184oC. The aim is to saturate alkene to produce biofuel with alkene content, branching index, viscosity, and heating value approaching that of diesel fuel. The effect of stirrer’s speed on biofuel’s characteristics is then investigated in the range of 350 to 800 rpm. Result shows that the increase of stirrer’s speed gives effects on the decrease of vinyl content as well as increase of branching index, molecular weight, heating value, and viscosity. Biofuel produced by hydrogenation under 800 rpm has quality approaching that of diesel fuel in terms of molecular weight distribution, vinyl content (0%), and HHV (47.22 MJ/kg). However, branching index and viscosity, which are respectively 1.392 and 11,85 cSt, have not been able to reach diesel’s characteristics yet."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Elizabeth Verdiana Listiono
"ABSTRAK
Hidrogenasi dilakukan terhadap fraksi non-oksigenat bio-oil hasil slow co-pyrolysis bonggol jagung dan plastik polipropilena. Dalam reaksi hidrogenasi, terjadi proses adisi gas hidrogen pada ikatan rangkap bio-oil sehingga diperoleh biofuel dengan karakteristik berupa viskositas, disstribusi berat molekul, dan branching index yang kemudian dibandingkan dengan diesel komersial. Penjenuhan dengan hidrogenasi dilakukan dalam suatu tangki berpengaduk 300mL dengan jenis down-flow 45o pitched blade turbine pada tekanan rendah akibat dominasi bio-oil fasa cair Konfigurasi tersebut mampu menarik dan mempertemukan gas hidrogen dengan bio-oil dan katalis berupa Ni/Al2O3 yang memiliki selektivitas yang baik serta mampu memberikan yield yang tinggi. Percobaan dilakukan pada berbagai variasi tekanan gas hidrogen untuk menganalisis hubungan kedua variabel tersebut terhadap karakteristik biofuel yang dihasilkan. Variabel lain berupa durasi reaksi dikontrol selama 2 jam, sedangkan laju alir gas hidrogen dan temperatur hidrogenasi disesuaikan dengan nilai tekanan gas hidrogen. Pada variasi tekanan gas hidrogen bernilai antara 4 hingga 10 bar, peningkatan tekanan gas hidrogen menghasilkan biofuel dengan penurunan persentase senyawa alkena dari 4,14% hingga 0,00%, namun terjadi peningkatan nilai branching index dari 1,29 hingga 1,56, distribusi berat molekul, dan viskositas dari 9,06 hingga 10,86 cSt yang semakin menjauhi bahan bakar komersial.
ABSTRACT
Hydrogenation is implemented on non-oxygenated fraction of bio-oil produced from slow co-pyrolysis of corncob and popypropylene plastic. The process is conducted by addition of hydrogen gas on bio-oil double bonds occured to produce biofuel whose quality is compared to those of commercial diesel fuel which is characterized by its viscosity, molecular weight distribution and branching number. The saturation process is conducted in 300 mL stirred tank reactor with down-flow 45o pitched blade turbine impeller operated in low pressure due to the domination of liquid phase of bio-oil. This configuration enables pullout and mixing of hydrogen gas with bio-oil and catalyst. Ni/Al2O3 catalyst is used to obtain high selectivity and yield of hydrogenation reaction. The experiment is performed on several variation of hydrogen gas pressure to analyze their effects on characteristics of produced biofuel. The hydrogenation duration is controlled in 2 hours, while the hidrogen gas flow and hydrogenation temperatur are adjusted by the hydrogenation gas pressure. At the low pressure of hydrogen gas range from 4 to 10 bar, the increasing of hydrogen gas pressure produces biofuel with decreasing alkene compound from 4.14% to 0.00%, yet has increasing branching index from 1.29 to 1.56, low molecular weight distribution, and viscosity from 9.06 to 10.86 cSt which move further from commercial fuel characteristics."
2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ivan Yoandi
"Bio-oil hasil produksi dari ko-pirolisis biomassa tidak dapat langsung digunakan sebagai bahan bakar untuk mesin karena sifat-sifatnya yang asam, korosif dan tidak stabil. Pada penelitian ini, bio-oil fraksi non-oksigenat akan di-upgrade untuk menghasilkan diesel menggunakan metode hidrogenasi untuk mengeliminasi ikatan rangkap pada bio-oil untuk meningkatkan kestabilannya. Hidrogenasi bio-oil dilakukan secara semi-batch menggunakan gas-entrainment impelleryang me-resirkulasi gas hidrogen pada reaktor untuk meningkatkan kontak antara hidrogen, bio-oil dan katalis Ni/Al2O3serta menghemat kebutuhan hidrogen. Dengan begitu, transfer hidrogen ke bio-oil terjadi secara konvektif akibat perbedaan tekanan dan dibawa oleh aliran bio-oil. Hidrogenasi dilakukan pada suhu 184°C dengan kecepatan putar pengaduk 400 rpm. Penelitian ini mempelajari pengaruh dari tekanan pada reaksi hidrogenasi terhadap karakteristik biofuel yang dihasilkan. Tekanan hidrogenasi divariasikan pada nilai 4, 6, 8, dan 10 barg. Peningkatan tekanan menyebabkan peningkatan transfer massa hidrogen secara konvektif sehingga tingkat hidrogenasi juga meningkat. Ikatan rangkap pada biofuel pada tekanan 6 barg sudah hampir seluruhnya terhidrogenasi. Peningkatan tekanan lebih lanjut tidak akan menurunkan jumlah alkena secara signifikan dan akan mengurangi jumlah sikloalkana. Hidrogenasi bio-oil juga berakibat pada peningkatan branching index (BI), HHV dan viskositas kinematik. Peningkatan tekanan hidrogenasi meningkatkan branching index dari biofuel dan berada di rentang 0.78 sampai 0.98. Nilai ini jauh dari BI dari bahan bakar diesel komersial (0.40). Nilai HHV dari biofuel mendekati nilai HHV dari bahan bakar komersial. Peningkatan tekanan hidrogenasi sampai 6 barg akan menurunkan viskositas kinematik biofuel, dan peningkatan lebih lanjut akan meningkatkan viskositasnya. Pada tekanan hidrogenasi 6 barg, viskositas kinematik dari biofuelnya adalah 3.02 cSt.

Bio-oil produced from the co-pyrolysis of biomass cannot be used directly as an engine fuel due to its acidic, corrosive and unstable nature. In this research, non-oxygenate bio-oil will be upgraded to produce diesel using hydrogenation to eliminate double bonds which will stabilize the fuel. Hydrogenation is done by semi-batch using gas-entrainment impeller to recirculate hydrogen gas to improve contact of hydrogen, bio-oil, and Ni/Al2O3 catalyst, as well as reducing the hydrogen consumption. Hydrogenation is done at a temperature of 184°C with an impeller speed of 600 rpm. It allows the convection of hydrogen due to pressure difference and is brought by the flow of bio-oil. Hydrogenation is conducted at 184°C with a stirring speed of 400 rpm. This research studies the effect of pressure of the hydrogenation reaction on the biofuel characteristics. Pressure will be varied at 4, 6, 8, and 10 barg. Increase in pressure causes the increase of hydrogen transfer through convection and hence the hydrogenation degree also increases. Double bonds in biofuel are mostly eliminated at hydrogenation pressure of 6 barg. Further increase in pressure does not significantly decrease the double bonds and will decrease the cycloalkane. Hydrogenation of bio-oil also increases the branching index (BI), HHV and kinematic viscosity. Increase in hydrogenation pressure increases the branching index to 0.78 to 0.98, significantly higher than commercial diesel (0.40). The HHV values of the biofuel are similar to the commercial fuel. Increase in hydrogenation pressure up to 6 barg decreases the kinematic viscosity of biofuel, while further increase of pressure will increase its kinematic viscosity. At 6 barg hydrogenation pressure, the kinematic viscosity of biofuel is 3.02 cSt."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Widodo Wahyu Purwanto
"The application of bio-oil for biofuel has been limited due to its low heating value, high acidity and high oxygenate content. pursuant to the urgency of obtaining access to sustainable energy from renewable resources, the studies for bio-oil upgrading have been recently placed in high priority. this study is aimed at identifying the effect of biomass types on bio-oil product characteristics. the conversion of several types of biomass, i.e. rice straw, rubberwood (hevea brasiliensis), and palm empty fruit bunches (efb) to bio-oil by-products was investigated in a catalytic fast pyrolysis (cfp) reactor using a ni/zsm-5 nickel nitrate and zeolite catalyst at 550oc and at atmospheric pressure. the results show that ni/zsm-5 catalyst has actively enhanced the de-oxygenation reaction process and aromatic production. the composition of aromatic compounds in bio-oil from rubberwood, rice straw, and efb are 10.25 wt%, 7.8 wt%, and 5.98 wt%, respectively. in the absence of a catalyst, bio-oil from rice straw contains no aromatics."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:7 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Muhamad Fandhi
"Bio-oil hasil produksi dari co-pyrolysis CPO-PP tidak dapat langsung digunakan sebagai bahan bakar untuk mesin karena masih mengandung oksigenat yang cukup banyak, korosif, dan tidak stabil. Pada penelitian ini, katalis ZrO2/α-Al2O3-TiO2 diharapkan dapat memperbaiki karakteristik bio-oil dan menciptakan bahan bakar yang memiliki karakteristik mendekati bahan bakar komersial. Katalis disintesis dengan suhu variasi suhu kalsinasi 1150oC dan laju pemanasan 7oC/menit. Pada proses catalytic co-pyrolysis dilakukan variasi komposisi polipropilena pada umpan yang digunakan (0%PP, 50%PP, dan 90%PP) dengan memasukkan katalis sebanyak 15% dari total umpan. Penelitian ini dilakukan menggunakan reaktor tangki berpengaduk dengan jumlah umpan 200 gram, kecepatan pemanasan 10oC/menit, suhu pirolisis 550oC, kecepatan pengadukan 80 rpm, dan laju alir gas nitrogen 100 ml/menit. Produk bio-oil terbaik dihasilkan pada variasi 50%PP dengan yield bio-oil sebesar 50%. Penggunaan katalis ZrO2/α-Al2O3-TiO2 dapat meningkatkan produksi alkana dan alkena dengan menurunkan kandungan asam karboksilat dan keton di dalam biofuel. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan katalis mampu memaksimalkan reaksi deoksigenasi, Berdasarkan analisis GC-MS, H-NMR, dan C-NMR senyawa yang paling dominan adalah alkana dan alkena.

Bio-oil produced from co-pyrolysis CPO-PP cannot be used directly as fuel for engines because it still contains a lot of oxygenate, is corrosive, and unstable. In this study, the ZrO2 / α-Al2O3-TiO2 catalyst is expected to improve the characteristics of bio-oil and create a fuel that has characteristics close to commercial fuels. The catalyst was synthesized with calcination temperature variations of 1150oC and heating rates of 7oC/minute. In the catalytic co-pyrolysis process, variations in the composition of polypropylene in the feed is used (0% PP, 50% PP, and 90% PP) and were carried out by adding a catalyst as much as 15% of the total feed. This research was conducted using a stirred tank reactor with a feed amount of 200 grams, heating rate 10oC/minute, pyrolysis temperature 550oC, stirring speed 80 rpm, and nitrogen gas flow rate of 100 ml/minute. The best bio-oil products are produced in variations of 50% PP with a bio-oil yield of 50%. The use of ZrO2/α-Al2O3-TiO2 catalysts can increase the production of alkanes and alkenes by reducing the carboxylic acid and ketone content in biofuels. This shows that the use of a catalyst is able to maximize the deoxygenation reaction. Based on the GC-MS, H-NMR, and C-NMR analysis the most dominant compounds are alkanes and alkenes."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fakhri Raihan Ramadhan
"Ko-pirolisis polipropilena dan minyak kelapa sawit memberikan cara pemanfaatan limbah plastik polipropilena. Penelitian ini akan meneliti reaksi ko-pirolisis di dalam reaktor tangki berpengaduk menggunakan katalis ceramic foam ZrO2/Al2O3-TiO2 untuk mengakomodasi ukuran molekul reaktan yang besar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan pengaruh laju pemanasan dan komposisi rasio umpan plastik polipropilena dari 0, 25, 50, 75, dan 100 % berat umpan terhadap hasil produk ko-pirolisis dan komposisi bio-oil. Produk dari ko-pirolisis akan dianalisis menggunakan metode Karl- Fischer, FTIR, GC-MS, C-NMR, dan DEPT 135 untuk menentukan kemungkinan jalur reaksi, komposisi senyawa, dan ikatan kimia yang ada di dalam bio-oil dan wax. Terdapat pengaruh laju pemanasan dan rasio umpan polipropilena terhadap jumlah produk dan senyawa kimia di dalam bio-oil. Penggunaan katalis ceramic foam ZrO2/Al2O3-TiO2 mampu meningkatkan kualitas dan yield produk akhir. Sistem pirolisis katalitik laju pemanasan tinggi tidak menunjukkan efek sinergis antara PP dan CPO dalam yield dan komponen non-oksigenat karena fraksi non-oksigenat yang rendah di bio-oil dan yield bio-oil yang rendah. Sistem pirolisis termal menunjukkan efek sinergis yang lebih tinggi antara PP dan CPO terhadap yield bio-oil yang lebih tinggi. Sistem pirolisis katalitik laju pemanasan rendah menunjukkan efek sinergis tertinggi antara PP dan CPO dalam hal jumlah fraksi non-oksigenat dan yield dari bio-oil. Analisis C-NMR dan DEPT-135 dari bio-oil menunjukkan bahwa sistem katalitik dan termal dengan laju pemanasan tinggi memiliki jumlah karbon yang terikat pada oksigen lebih tinggi dibandingkan dengan sistem katalitik laju pemanasan rendah yang menunjukkan efisiensi deoksigenasi yang lebih tinggi.

Co-pyrolysis of polypropylene and crude palm oil gives the benefit of utilizing plastic waste of polypropylene. In the present research, co-pyrolysis reaction in a stirred tank reactor will be investigated using ZrO2/Al2O3-TiO2 ceramic foam catalyst to accommodate the large molecular size of reactants. The objectives are to obtain effects of heating rate and feed composition of polypropylene plastic from 0, 25, 50, 75, and 100 wt.% of total feed weight on yields of co-pyrolysis products and composition of bio-oil. The products were analyzed using Karl-Fischer, FTIR, GC-MS, C-NMR, and DEPT 135 to determine the possible reaction pathway, compound compositions, and chemical bonds in the bio-oil and wax. There is an effect of heating rate and feed composition on the yield and chemical compound of the product. The use of ZrO2/Al2O3-TiO2 ceramic foam catalyst improve the quality and yield of the final product. Catalytic high heating rate pyrolysis showed no synergetic effects between PP and CPO on bio-oil yield and non- oxygenates components due to low non-oxygenates fractions in bio-oil and low bio-oil yield. Thermal pyrolysis showed synergetic effects between PP and CPO on bio-oil yield. Catalytic low heating rate pyrolysis showed high synergetic effects between PP and CPO in terms of the quantity of non-oxygenates fractions in bio-oil and the bio-oil yield. C- NMR and DEPT-135 of bio-oil suggested that catalytic and thermal high heating rate system contained higher amount of carbon bound to oxygen compared to the catalytic low heating rate system which indicated higher deoxygenation efficiency."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rilam Alfa Firdaus
"Tert amyl methyl ether (TAME) adalah senyawa aditif oksigenat dari golongan eter yang dapat diproduksi dengan distilasi reaktif. Masalah utama dari penggunaan kolom distilasi reaktif adalah adanya kombinasi sistem reaksi dan pemisahan dalam satu kolom sehingga menghasilkan sistem yang sangat kompleks akibat dari interaksi setiap variabel proses yang saling mempengaruhi satu dengan yang lain. Oleh karena itu, dibutuhkan jenis pengendalian dengan kinerja yang dapat menjaga kondisi operasi tetap stabil dan mampu menangani gangguan proses dengan baik seperti Model Predictive Control (MPC). Pada penelitian ini, dilakukan simulasi pengendalian proses produksi TAME yang menggunakan kolom distilasi reaktif berskala pabrik dengan MPC dan proportional integral (PI) pada simulator HYSYS V11. Model untuk mewakili kondisi dinamis pada sistem ini didekati dengan model FOPDT. Untuk mendapatkan hasil yang optimal parameter MPC di-tuning menggunakan metode fine-tuning, yang kemudian dibandingkan kinerjanya dengan pengendali PI yang di­-tuning menggunakan autotuner yang sudah tersedia pada simulator HYSYS. Hasil simulasi menunjukan bahwa MPC memberikan hasil yang lebih baik dibanding pengendali PI dengan peningkatan kinerja pengendalian sebesar 54.4% dalam uji pelacakan setpoint. Selain itu, uji gangguan pun dilakukan dengan meningkatkan laju alir umpan kolom distilasi reaktif sebesar 10%. Pada uji gangguan MPC memberikan respon yang lebih cepat dan stabil sehingga menghasilkan peningkatan kinerja pengendalian sebesar 64.4% dibanding pengendali PI.

Tert amyl methyl ether (TAME) is an ether used as oxygenated fuel additive that can be synthesized using reactive distillation. The major problem with the use of reactive distillation is the existence of the combination of reaction and separation on a single column that makes the reactive distillation process become very complex systems due to its interaction among process variables. Therefore, it is very important to use the types of control methodologies that can stabilize the operating condition and provide satisfactory control performance due to the complexity of the reactive distillation process dynamics such as model predictive control (MPC). In this study, a simulation of plantwide control by MPC and PI for TAME production is investigated in HYSYS V11. In this research, the dynamics model representing the process was approached by the first order plus dead time (FOPDT) model. MPC was tuned by fine-tuning method, meanwhile the PI controller was tuned by autotuner that is available in HYSYS. The results show that MPC can produce an improvement in setpoint tracking test by 54.4% compared to the PI controller. A disturbance of 10% increases in the feed flow rate of reactive distillation was done to see the controller responses. MPC has faster dan more stable responses than the PI controller and 64.4% improvement was produced by MPC compared to the PI controller."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andika Mardianto
"Biofuel merupakan alternatif yang sangat potensial sebagai bahan bakar fosil. Hidrodeoksigenasi trigliserida menjadi salah satu metode yang dapat digunakan dalam pembuatan biofuel. Penelitian ini akan memperlihatkan reaksi hidrodeoksigenasi pada trigliserida dengan reaktor tangki berpengaduk menggunakan katalis Ni-Cu/ZrO2. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui pengaruh dari kecepatan stirrer dengan nilai 500, 600, 700 dan 800 RPM serta penggunaan pirolisat PP sebagai pelarut terhadap yield dan komposisi produk biofuel. Reaksi hidrodeoksigenasi berlangsung pada temperatur 3600C, tekanan gas H2 14 bar dan waktu reaksi 4 jam. Produk biofuel akan dianalisis dengan metode FTIR dan GCMS yang digunakan untuk mengetahui komposisi produk, ikatan kimia, dan jalur reaksi yang terjadi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semakin tinggi kecepatan stirrer menyebabkan yield biofuel naik namun efisiensi HDO turun. Pada kondisi kecepatan stirrer tinggi diperkirakan efek steric hindrance sangat tinggi akibat dari solubilitas H2 tinggi sehingga adsorpsi pada trigliserida menjadi sulit terjadi. Hasil GCMS menunjukkan bahwa produk hidrokarbon dengan panjang 18 dan 16 karbon banyak dijumpai sehingga jalur reaksi hidrodeoksigenasi dominan terjadi. Penggunaan pirolisat PP memberikan akses transfer massa yang lebih baik bagi umpan dan katalis, terbukti dengan yield yang naik hingga 66,7% dari kondisi tanpa pirolisat PP dan meningkatkan konversi.

Biofuel is a promising alternative as substitute of fossil-based fuel. Biofuel can be synthetized from various method, one of them is hydrodeoxygenation of triglycerides. This research will show the hydrodeoxygenation reaction of triglyceride in stirred tank reactor using Ni-Cu/ZrO2 catalyst. The objective of this research is to obtain the effect of stirring rate from 500, 600, 700 and 800 RPM also obtained the effect of pyrolysate polypropylene as substitution solvent in yield and composition of biofuel. The reaction is operated at 3600C, 14 bar H2, and reaction time 4 hour. Biofuel products were analyzed using FTIR and GCMS to determine the product composition, chemical bond, and reaction pathway. From the GCMS data, with increase of stirring rate caused the biofuel yield is increase but the HDO efficiency decrease. In the high stirring rate, it is estimated that the steric hindrance is high due to the high solubility of H2 that caused the difficulty to adsorption of triglycerides. The GCMS data show that the dominance of C-16 and C-18 hydrocarbon in the product that determined the main pathway reaction is hydrodeoxygenation. The pyrolisate PP solvent giving better mass transfer access to triglycerides and catalyst, that raised the biofuel product yield to 66,7% from the condition without pyrolysate PP and increased the conversion rate."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ratna Monasari
"ABSTRAK
Bioethanol saat ini banyak dikembangkan untuk penggunaan bahan bakar kendaraan bermotor. Pemanfaatan low grade bioethanol merupakan awal mula penelitian ini dilakukan. Berawal dari pembuatan compact distillator pada mesin SI karburator untuk memperoleh high grade bioethanol dengan memanfaatkan gas buang sampai pada penelitian terbaru mengenai penggunaan zat aditif yang dicampurkan pada bahan bakar ethanol dengan bensin untuk mendapatkan performa dan emisi yang lebih baik. Pengujian dilakukan pada mesin SI 125cc pada engine dyno dengan menggunakan 7 variasi bahan bakar diantaranya, E0, E5, E10, E15, E5 aditif, E10 aditif, dan E15 aditif. Hasil pengujian diperoleh bahwa penambahan ethanol umumnya dapat meningkatkan performa motor uji yang dihasilkan, dan dengan penambahan zat aditif oxygenated cyclohexanol pada beberapa variasi bahan bakar dihasilkan kenaikan torsi dan daya yang dihasilkan. Sama halnya dengan performa, emisi gas buang CO dan HC pun mennurun akibat pengunaan ethanol sebagai campuran bahan bakar, dan sebaliknya nilai CO2 meningkat oleh karena molekul ndash;OH yang terkandung dalam campuran bahan bakar dengan aditif akan bereaksi dengan CO. CO2 juga dinilai sebagai salah satu indikator pembakaran yang sempurna. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh zat aditif terhadap performa dan emisi gas buang yang dihasilkan oleh motor uji.

ABSTRACT
Bioethanol is currently widely developed for the use of vehicle fuel. Utilization of low grade bioethanol is the beginning of this research conducted. Starting from the manufacture of compact distillator on carburetor SI engine to obtain high grade bioethanol by utilizing exhaust gas up to the latest research on the use of additives in fuel mixture ethanol and gasoline to get better performance and emission gas. The test was performed in a 125 cc SI engine on engine dynamometer using 7 variants of fuel, E0, E5, E10, E15, E5 adfitive, E10 additive, and E15 additive. The results obtained that the addition of ethanol can generally improve the performance, and with the addition of oxygenated cyclohexanol additive in some variations of fuel produces increased torque and power generated. Same with performance, CO, and HC exhaust emissions are reduced due to the use of ethanol as a fuel mixture, and the value of CO2 increases because the ndash OH molecules contained in the fuel mixture with the additive will react with CO. CO2 is also rated as one of the perfect burning indicators. This study aims to see the effect of additives on the performance and exhaust emission produced by the motor test."
2018
T51548
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>