Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 3312 dokumen yang sesuai dengan query
cover
cover
Amalia Khaerani
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran tentang religiusitas spiritualitas, serta pencarian makna hidup dari sudut pandang kaum gay muslim di Jakarta. Penelitian dilakukan dengan mengambil dua orang subjek pria gay dengan rentang usia 21-34 tahun. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus intrinsik. Data dihimpun dengan metode wawancara mendalam terhadap kedua subjek, kemudian dilakukan analisis intra-subjek dan analisis inter-subjek. Penulis menggunakan Teori Ekologi Bronfenrenner sebagai acuan untuk membuat pertanyaan umum seputar kehidupan subjek. Religiusitas diukur dengan lima dimensi dari teori Glock dan Stark (1965), yaitu ideological dimension (dimensi ideologi), ritualistic dimension (dimensi ritual), experiential dimention (dimensi eksperensial), intellectual dimension (dimensi intelektual), dan practices/consequences dimension (dimensi praktis/konsekuensi). Spiritualitas diukur dengan teori tahapan keimanan milik James Fowler (1981), yaitu primal faith (usia 0-2 tahun), intuitive-projective faith (usia 3-7 tahun) , mythic-literal stage (usia 8-12 tahun), conventional stage (usia 13-20 tahun), individualistic-reflective stage (usia 21-34 tahun). Pada tahapan keimanan hanya diambil lima dimensi karena subjek penelitian yang diambil berusia 21-34 tahun. Sedangkan untuk pencarian makna hidup menggunakan teori Viktor Frankl tentang tiga prinsip makna hidup, yaitu, bahwa hidup manusia memiliki arti di segala aspeknya, bahkan pada titik terendah kehidupan manusia. Prinsip kedua yaitu motivasi keinginan individu untuk mencari makna dari hidupnya. Prinsip ketiga adalah manusia memiliki kebebasan untuk menentukan sikap, bahkan di situasi-situasi menyedihkan yang sangat sulit diubah. Hasil penelitian ini menggambarkan bahwa religiusitas dan spiritualitas masing-masing memiliki makna yang berbeda dalam sudut pandang subjek, namun dalam pencarian makna hidup, kedua subjek memiliki pandangan yang hampir sama yaitu menjadi manusia yang lebih baik. hasil penelitian lain menunjukkan bahwa religiusitas dan spiritualitas dalam pencarian makna hidup kedua subjek memiliki peran tertentu meskipun pada salah satu subjek peran tersebut tidaklah besar.

ABSTRACT
This research aims to describe how gay Muslims define religiosity, spirituality, and the meaning of life from their point of view. Two gay Muslims in Jakarta were interviewed deeply for this research; both of them are on the range 21-34 years of age. This is a qualitative research which uses intrinsic case study as the method. The author interviewed all two subjects and then performed the intra-subject and inter-subject analyses. The author used Bronfenbrenner's Ecological Theory as a background theory to deliver general question about each subject's life. Based on Glock and Stark's (1965) five dimensions, religiosity is measured by ideological dimension, ritualistic dimension, experiential dimension, intellectual dimension, and practice/consequences dimension. On the other hand, spirituality was based on James Fowler's (1981) stages of faith, which are primal faith (age 0 to 2 years old), intuitive-projective faith (age 3 to 7 years old), mythic-literal stage (age 8 to 12 years old), conventional stage (age 13 to 20 years old), individualistic-reflective stage (age 21 to 34 years old). Only five out of seven stages of faith were used in this research, due to subjects' age. For the search of the meaning of life, Viktor Frankl's 3 principles on searching for the meaning of life were used. First, life has its own meaning in every aspect even-at the worsts. Second, it is a will to search for the meaning of life. Third, a person has the right to take any actions toward any given situations, even the worst one. From the interview, it can be concluded that each subject has different points of view on religiosity and spirituality. However, both subjects stated that on the search for meaning of life, they always try to be kind to God's creature. At last, both religiosity and spirituality have influenced both subjects' lives in different ways and portions."
2019
T55377
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Harahap, Miftah Ainul Hayati
"Kepuasan hidup merupakan keadaan hidup yang sudah mencapai titik puas dengan terpenuhinya keinginan dan tuntutan. Setelah masa pandemi COVID-19 ini, mahasiswa masih menjadi kelompok yang terancam kepuasan hidupnya karena berbagai hal dan tuntutan yang harus diadaptasikan. Sementara faktor spiritualitas menjadi bagian dalam diri yang dihubungkan dengan kepekaan akan adanya kuasa dari zat yang paling tinggi (Tuhan), alam ataupun tujuan yang lebih bermakna. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara spiritualitas dengan kepuasan hidup mahasiswa keperawatan post pandemi COVID-19. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif cross sectional dengan metode clueter random sampling dengan mengumpulkan 99 sampel. Kuesioner yang digunakan dalam penelitian ini karakteristik responden data demografi, kuesioner Satisfaction with Life Satisfaction Scale (SWLS), kuesioner Daily Spiritual Experience Scale (DSES), kuesioner Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). Mayoritas responden memiliki kepuasan hidup yang kurang (50,5%), spiritualitas yang baik (53,5%), dan dukungan sosial yang tinggi (61,6%). Hasil dari penelitian ditemukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara spiritualitas dengan kepuasan hidup pada mahasiswa keperawatan, namun ditemukan adanya hubungan antara dukungan sosial dengan kepuasan hidup mahasiswa keperawatan.

 


Kepuasan hidup merupakan keadaan hidup yang sudah mencapai titik puas dengan terpenuhinya keinginan dan tuntutan. Setelah masa pandemi COVID-19 ini, mahasiswa masih menjadi kelompok yang terancam kepuasan hidupnya karena berbagai hal dan tuntutan yang harus diadaptasikan. Sementara faktor spiritualitas menjadi bagian dalam diri yang dihubungkan dengan kepekaan akan adanya kuasa dari zat yang paling tinggi (Tuhan), alam ataupun tujuan yang lebih bermakna. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara spiritualitas dengan kepuasan hidup mahasiswa keperawatan post pandemi COVID-19. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif cross sectional dengan metode clueter random sampling dengan mengumpulkan 99 sampel. Kuesioner yang digunakan dalam penelitian ini karakteristik responden data demografi, kuesioner Satisfaction With Life Satisfaction Scale (SWLS), kuesioner Daily Spiritual Experience Scale (DSES), kuesioner Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). Mayoritas responden memiliki kepuasan hidup yang kurang (50,5%), spiritualitas yang baik (53,5%), dan dukungan sosial yang tinggi (61,6%). Hasil dari penelitian ditemukan bahwa tidak ada hubungan yang signifikan antara spiritualitas dengan kepuasan hidup pada mahasiswa keperawatan, namun ditemukan adanya hubungan antara dukungan sosial dengan kepuasan hidup mahasiswa keperawatan.

Life satisfaction is a state of life that has reached the point of being satisfied with the fulfillment of desires and demands. After the COVID-19 pandemic, students are still a group whose life satisfaction is threatened due to various things and demands that must be adapted. While the spirituality factor becomes a part of the self that is associated with sensitivity to the existence of power from the highest substance (God), nature or a more meaningful purpose. The purpose of this study was to determine the relationship between spirituality and life satisfaction of nursing students after the COVID-19 pandemic. This research is a quantitative cross-sectional study using random sampling method by collecting 99 samples. The questionnaire used in this study is the demographic data of respondents, the Satisfaction With Life Satisfaction Scale (SWLS) questionnaire, the Daily Spiritual Experience Scale (DSES) questionnaire, the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) questionnaire. The majority of respondents have less life satisfaction (50.5%), good spirituality (53.5%), and high social support (61.6%). The results of the study found that there was no significant relationship between spirituality and life satisfaction in nursing students, but a relationship was found between social support and life satisfaction in nursing students."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Erika Asri Adriati
"Kanker payudara merupakan kasus kanker terbanyak di seluruh dunia. Pada tahun 2020 tercatat 16,6% kasus kanker payudara di Indonesia. Penyakit kanker payudara yang dialami pasien berdampak pada fungsi fisik, psikologis, dan spiritual yang mempengaruhi kualitas hidup pasien kanker payudara. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara aspek spiritualitas dengan kualitas hidup pasien kanker payudara di Rumah Sakit Kanker Dharmais Jakarta. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan menggunakan desain penelitian cross sectional. Jumlah sampel yang dicapai pada penelitian ini adalah 135 responden. Teknik pengambilan sampel ini adalah purposive sampling. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini Daily Spiritual Experience Scale (DSES) dan The European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ-C30). Dalam penelitian ini menunjukan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara karakteristik sosiodemografi dan karakteristik penyakit dengan kualitas hidup pasien kanker payudara dengan (p > 0,05), terdapat hubungan yang signifikan pada dukungan sosial dan aspek spiritualitas (p < 0,05) dengan kualitas hidup pasien kanker payudara. Peneliti selanjutnya diharapkan dapat memperhatikan faktor-faktor penting untuk mempertahankan aspek spiritualitas pada pasien kanker payudara.

Breast cancer is the most common cancer cases worldwide. In 2020, there were 16.6% of breast cancer cases in Indonesia. Breast cancer experienced by patients has an impact on physical, psychological, and spiritual functions that affect the quality of life of breast cancer patients. The purpose of this study is determine the relationship between aspects of spirituality with breast cancer quality of life at Dharmais Cancer Hospital Jakarta. The type of research is quantitative using a cross sectional research design. The number of samples achieved in this study were 135 respondents. The sampling technique is purposive sampling. The instruments used in this study were the Daily Spiritual Experience Scale (DSES) and The European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ-C30). The results of data analysis shows no significant relationship between sociodemographic characteristics and disease characteristics with the quality of life of breast cancer patients (p > 0.05), there was a significant relationship on social support and spirituality aspects (p < 0, 05) with the quality of life of breast cancer patients. Future researchers are expected to pay attention to important factors to maintain aspects of spirituality in breast cancer patients."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gledis Merry Sepang
"Tujuan studi ini adalah untuk mengidentifikasi hubungan antara dukungan keluarga, spiritual dan dukungan gereja dengan kualitas hidup pasien kanker bersuku Minahasa. Metode merupakan penelitian dengan jenis cross-sectional, teknik pengambilan data Consecutive Sampling, pada 150 pasien kanker bersuku Minahasa. Menggunakan kuesioner dalam bentuk google form, responden mengisi 5 instrumen yaitu kuesioner demografi, (ESSI), (DSES), Pelayanan Kunjungan Gereja, dan (EORTC QLQ-C30). Hasil Analisa statistik menunjukkan variabel konfonding stadium kanker dan variabel independen, dukungan keluarga, dukungan spiritual, dan dukungan gereja berhubungan secara signifikan dengan kualitas hidup pasien kanker bersuku Minahasa (nilai p <0,05). Hasil analisis akhir pemodelan regresi multivariat didapatkan (OR) variabel dukungan spiritual yaitu 0,338. Artinya dukungan spiritual yang tinggi sebagai faktor pencegah pada variabel kualitas hidup yang rendah. Kesimpulan berdasarkan hasil analisis yang didapat diharapkan rumah sakit dapat mengfasilitasi ketiga hal ini serta dapat memberikan pelatihan khusus bagi para pemuka agama khusus melayani pasien kanker. dan memperhatikan keseimbangan jumlah kerohanian dengan jumlah pasien.

The aim of this study was to identify the relationship between family, spiritual and church support with the quality of life of Minahasa cancer patients. The method is a cross-sectional study, Consecutive Sampling technique, on 150 Minahasa cancer patients. Using a questionnaire in the form of google form, respondents filled out 5 instruments namely demographic questionnaires, (ESSI), (DSES), Church Visiting Services, and (EORTC QLQ-C30). Statistical analysis showed that the confounding variable of cancer stage and independent variables, family support, spiritual support, and church support were significantly associated with the quality of life of Minahasa cancer patients (p value <0.05). The results of the final analysis of multivariate regression modelling obtained (OR) variable spiritual support is 0.338. This means that high spiritual support is a preventive factor in low quality of life variables. Conclusions based on the results of the analysis obtained, it is hoped that the hospital can facilitate these three things and can provide special training for religious leaders specifically serving cancer patients. and pay attention to the balance of the amount of spirituality with the number of patients."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Wright, Stephen G.
London : Whurr, 2005
610.7 WRI r
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Setiawan Sabana
Surabaya: Gracia Art Gallery, 2006
R 790 SET s
Buku Referensi  Universitas Indonesia Library
cover
New York: The guilford press, , 2005
200.19 HAN
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
"Paloutzian (experimental and social psychology, Westmont College) and Park (psychology, U. of Connecticut) provide a 33-chapter handbook on the psychology of religion and spirituality, for social and clinical psychologists, pastoral counselors, and students and researchers in psychology and religious studies. Psychologists and a few religious studies specialists from the US and some countries in Europe address the foundations, including definitions, core issues, measurement assessment, research methods, psychodynamic psychology and religion, and evolutionary psychology as a foundation for the psychology of religion; religious and spiritual development across the lifespan; and the neural and cognitive bases of religion and connections to emotion, personality, culture, and social behavior. They discuss religious practices and rituals, conversion experiences, prayer, spiritual struggles, fundamentalism, forgiveness, values, and morality, and implications for individual and collective well-being in terms of health, mental health, coping, psychotherapy, workplace spirituality research, terrorism, and other areas. New topics in this edition include cross-cultural issues, spiritual goals, emotional values, and mindfulness. Most chapters have been redesigned or rewritten, with 25 new and eight revised chapters. The main themes of the book are more integrated, and the introductory and concluding chapters argue that the application of religious meaning systems and the multilevel interdisciplinary paradigm can allow reconceptualization of the field and expand research. Annotation ©2013 Book News, Inc., Portland, OR (booknews.com"
New York, NY: Guilford Press, 2013
200.19 HAN
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Giordan, Giuseppe
"This book seeks to examine the possible meanings and consequences associated with this contrast in terms of the similarities and differences that affect those who use these terms with respect to the everyday practices that they themselves employ or believe should follow from being self-defined as “religious” or “spiritual”, or not. The several chapters in this volume take up the religious-spiritual contrast specifically through investigations into practice."
Dordrecht, Netherlands: Springer, 2011
e20400775
eBooks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>