Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 154584 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Erika Nur Safitri
"Sastra anak merupakan sarana potensial dan efektif untuk menyampaikan nilai-nilai sosial dalam membangun pemikiran pembacanya, termasuk gambaran mengenai gender. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sumber data yang digunakan adalah majalah anak Kunang-kunang terbitan Yayasan Santo Paulus Ende tahun pertama sebanyak 12 edisi pada tahun 1973—1974. Konsep yang digunakan dalam penelitian ini adalah konsep gender. Dalam melihat persoalan gender, penelitian ini menggunakan teori stereotip pada identitas, peran, dan relasi gender. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam sastra anak, identitas, peran, dan relasi gender tergambarkan melalui cerita anak pada tokoh anak laki-laki, anak perempuan, ayah, ibu, suami dan istri. Identitas gender berkaitan dengan keadaan alamiah (nature) dan konstruksi sosial budaya (nurture). Peran gender yang ditemukan yaitu tradisional bahwa perempuan dominan di ranah domestik dan modern bahwa laki-laki dan perempuan berada di ranah publik. Selanjutnya, terdapat relasi gender atas bawah dan setara. Secara garis besar, gambaran identitas, peran, dan relasi gender dalam majalah Kunang-kunang merupakan hasil konstruksi sosial yang dibentuk oleh stereotip atau pelabelan dalam masyarakat.

Children's literature is a potential and effective medium for conveying social values in shaping the thinking of its readers, including portrayals of gender. This research employs a qualitative descriptive method. The data source used is Kunang-kunang, a children's magazine published by the Santo Paulus Ende Foundation, with twelve issues in its first year from 1973 to 1974. The conceptual framework employed in this study is the concept of gender. In examining gender issues, this research utilizes the concept of stereotypes in gender identity, roles, and relations. The findings reveal that children's literature portrays gender identity, roles, and relations through stories involving male and female child characters, fathers, mothers, husbands, and wives. Gender identity is linked to both natural (nature) and sociocultural (nurture) constructions. The discovered gender roles are traditional, with women being dominant in domestic realms, and modern, with both men and women in public domains. Additionally, gender relations involve hierarchical and egalitarian dynamics. In summary, the portrayal of gender identity, roles, and relations in Kunang-kunang magazine reflects a social construction shaped by stereotypes and labeling prevalent in society."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Deby Septiani
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas mengenai upaya majalah Kunang-kunang dalam memenuhi kebutuhan akan bacaan anak-anak Indonesia pada masa revolusi. Dunia anak merupakan dunia yang penuh warna, kehidupannya yang unik membuat anak-anak menjadi subjek kajian sosial, khususnya sejarah yang menarik untuk dibahas. Tulisan tentang majalah Kunang-kunang hanyalah potongan kecil mengenai gambaran dunia anak Indonesia di masa revolusi. Dimana ketika masa itu, kehidupan anak-anak Indonesia berada dalam situasi yang lsquo;buram rsquo;. Keburaman itu muncul dalam wujud kurangnya perhatian terhadap bacaan untuk anak-anak Indonesia dalam mewarnai kehidupan mereka dimasa revolusi. Metode dan sumber yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode sejarah, yaitu: melalui tahap heuristik, kritik sumber sehingga didapatkan fakta sejarah yang benar-benar mendekati kenyataan peristiwa yang ditulis. Selanjutnya dilakukan tahap interpretasi data, dan tahap terakhir adalah historiografi atau penulisan sejarah. Sumber yang digunakan penulis dalam penelitian ini berupa sumber arsip, koran, majalah sejaman, serta buku-buku sebagai sumber pendukungnya. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kehadiran majalah anak Kunang-kunang mampu memberikan dampak tersendiri bagi kehidupan dan perkembangan anak-anak Indonesia di masa revolusi. Dengan adanya majalah anak Kunang-kunang, anak-anak Indonesia berhasil memiliki ruang dalam berkarya dan mampu melatih kreativitas mereka lewat beragam tulisan yang dihasilkan.

ABSTRAK
This thesis explaining about how to Kunang kunang Magazines entertaining and educating children in Indonesia with their content in Revolutionary Era. Children rsquo s world is a life full of color and unique, that rsquo s why, Children rsquo s world is interesting to be a subject of researches. This thesis which explaining about Kunang kunang Magazines is just a small pieces of puzzle about Indonesian Children rsquo s life in Revolutionary Era where rsquo s children rsquo s life on that era is on a stake. That rsquo s because children rsquo s in this era doesn rsquo t had a good attention from government and their parents about education especially in reading. Method and Source which has used on this research is a Historical Science Method, which is using Heuristic, Source Critic which has been gathered, interpretation source after criticize gathered source and historiography or rewrite the situation based on Data and Historical Science Literature. Data source used by the Author on this research is an Archive and related Magazines according to year where Kunang kunang Magazines is released, Newspaper, and some Book which explaining about children on revolutionary era. The result of this research showing The Existence of Kunang kunang Magazines is giving a great impact to Indonesian Children rsquo s life on this revolutionary era. With Kunang kunang Magazines existence in Indonesia, children rsquo s has a good chance in creating some great work and expand their creativity with a writing media which children made."
2917
S68681
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Noor Fauzia
"Sastra dapat menjadi potret keadaan sebuah zaman sehingga masyarakat dapat melihat secara utuh bagaimana kondisi pada masa itu. Pada tahun 1950, Indonesia memiliki visi dan cita-cita membangun bangsa melalui penanaman nilai sosial dan nilai patriotisme. Representasi kedua nilai ini ditemukan dalam 10 cerpen majalah anak Kunang-Kunang tahun 1950. Permasalahan dirumuskan ke dalam dua pertanyaan penelitian, yaitu (1) bagaimana nilai sosial direpresentasikan melalui 10 cerpen majalah Kunang-Kunang pada tahun 1950? dan (2) bagaimana nilai patriotisme direpresentasikan melalui 10 cerpen majalah Kunang-Kunang pada tahun 1950?” Penelitian bertujuan untuk menunjukkan representasi nilai sosial dan nilai patriotisme yang termuat dalam 10 cerpen majalah Kunang-Kunang pada tahun 1950. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan nilai sosial terlihat melalui perilaku tolong menolong, kekeluargaan, kesetiaan, kepedulian, saling memiliki, empati, dan kerja sama. Sementara itu, nilai patriotisme terlihat melalui perilaku kesadaran terhadap kondisi negara, semangat dalam membangun cita-cita, bela negara, rasa cinta terhadap tanah air, keinginan untuk memajukan bangsa, meneladani pahlawan, setia kepada negara, melaksanakan kewajiban sesuai dengan tugas dan profesi, dan kesadaran untuk merdeka serta lepas dari segala bentuk penjajahan. Kehadiran nilai sosial dan nilai patriotisme dalam kesepuluh cerpen ini menunjukkan bahwa adanya konstruksi anak melalui sastra dalam menghadapi persoalan sosial, politik, dan ekonomi Indonesia pada masa pascakemerdekaan.

Literature can be a portrait of the situation of an era so that people can see completely how the conditions were at that time. In 1950, Indonesia had a vision and aspiration to build a nation through protecting social values ​​and patriotism values. The representation of these two values ​​is found in 10 short story magazines for the 1950's. and (2) how is the value of patriotism represented through 10 short stories from the Firefly magazine in 1950?” The research aims to show the representation of social values ​​and the values ​​of patriotism contained in 10 short stories from the magazine Fireflies in 1950. This research uses a qualitative descriptive method. The results of the study show that social values ​​can be seen through the behavior of helping each other, kinship, loyalty, caring, mutual belonging, empathy, and cooperation. Meanwhile, the value of patriotism can be seen through awareness of the condition of the country, the spirit of building ideals, defending the country, a sense of love for the motherland, the desire to advance the nation, emulating heroes, loyalty to the country, carrying out obligations in accordance with duties and professions, and awareness. to be independent and free from all forms of colonialism. The presence of social values ​​and patriotism values ​​in the ten short stories shows that there is a construction of children through literature in dealing with Indonesia's social, political and economic problems in the post-independence period."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Umar Kayam
Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 1999
899.22 UMA s
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Fatma Yusuf Eko Suwarno
"ABSTRAK
Karya sastra anak kerapkali memperkuat gagasan gender, entah itu melalui representasi gender, konstruksi gender, dll. Sebagai kerangka teoretisnya, penelitian ini bergantung pada teori Judith Butler tentang identitas yang dibangun secara sosial dan teori esensialisme gender untuk mempelajari konstruksi identitas gender tokoh utama dalam The Miraculous Journey of Edward Tulane karya Kate Dicamillo. Dalam teorinya, Judith menyatakan bahwa identitas gender kita adalah produk konstruksi sosial yang diabadikan melalui wacana-wacana untuk menciptakan rasa identitas yang melekat; yang berarti bahwa itu bukan proses alami. Sebaliknya, pendekatan esensialisme pada identitas gender menekankan bahwa ada esensi sejati dalam identitas gender kita. Makalah ini, dengan demikian, berfokus pada analisis kontestasi antara konstruksi sosial identitas gender dan esensialisme gender yang dipostulasikan dalam buku ini. Jurnal ini juga mengkaji bagaimana konstruksi identitas gender Edward - yang digambarkan melalui konstruksi sosial ndash; sebetulnya mengemukakan ide esensialisme gender.

ABSTRACT
Children 39;s literature often reinforces the idea of gender, whether it is through the representation of genders, the construction of genders, etc. As its theoretical framework, this study depends on Judith Butler 39;s theory of socially constructed identity and the theory of gender essentialism to study gender identity construction of the main character in Kate Dicamillo 39;s The Miraculous Journey of Edward Tulane. In her theory, Judith states that our gender identity is a product of social construction that is perpetuated through discourses to achieve a sense of inherent identity, meaning that it is not a natural process. On the contrary, essentialism approach on gender identity stresses that there is a true essence in our gender identity. This paper, thus, focuses on analyzing the contestation between the social construction of gender identity and gender essentialism that is postulated in the book. It also examines how the construction of Edward 39;s gender identity mdash;which is articulated to be embodying a socially constructed identity mdash;propounds the idea of gender essentialism."
2018
Mk-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Indah Rizky Astrinita
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang perkembangan Majalah Anak : Majalah
Bobo tahun 1973 - 2000. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa Majalah
Bobo adalah inisiasi dari Ibu Tinneke untuk menciptakan ruang bagi anak ? anak
di dalam Koran Kompas. Menanggapi banyaknya animo masyarakat untuk rubrik
ini, akhirnya dijadikan sebuah majalah bernama Bobo. Bobo hadir sebagai suatu
bacaan alternative dengan mangsa pasar anak ? anak. Majalah Bobo mempunyai
misi untuk mencerdaskan anak bangsa, dengan cara mengemas isi majalah dengan
menghadirkannya media bermain dan belajar untuk anak.. Metode yang
digunakan didalam skripsi ini adalah studi kepustakaan dan wawancara.

ABSTRACT
This thesis is about the development of children?s magazine : Bobo
Magazine 1973 ? 2000. From the result it can be concluded that Bobo is the
intiation of Mrs. Tineke to make a space for children on Kompas Newspaper.
Responding to the amount of public interest in this column, eventually Bobo was
turned into a magazine. Bobo born as an alternative for the children. Bobo
magazine?s mission is to educate the children of the nation, in they way making
playing and learning contents. The method used on this thesis is the study of
literature and interviews."
2016
S65839
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rodiah
"Anak diharapkan mampu memahami nilai kebersamaan dalam berinteraksi di lingkungan sosial. Nilai tersebut dapat menjadi dasar setiap anak dalam berperilaku dengan teman- temannya. Permasalahannya bagaimanakah cara mengetahui nilai kebersamaan dalam berinteraksi. Salah satu yang dapat dijadikan cara untuk mendapatkannya adalah melalui bacaan sastra berupa cerpen anak. Penelitian ini bertujuan menguraikan nilai kebersamaan dalam cerpen Doni dan Athan dalam kumpulan cerpen Payung-Payung Impian. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yang menyajikan penelitian berdasarkan fakta-fakta yang ada, serta memaparkan data dalam bentuk kata-kata tertulis. Pendekatan struktural dalam sastra anak dan sosiologi sastra digunakan untuk menelusuri keberadaan nilai kebersamaan. Hasil penelitian menunjukkan nilai kebersamaan tergambar melalui struktur karya dalam sistem uraian yang terdapat dalam tema, tokoh dan penokohan, alur, latar, dan sudut pandang. Berdasarkan uraian tersebut dapat disimpulkan bahwa nilai kebersamaan yang tercermin dalam cerpen tersebut berupa tindakan saling membantu, menghargai, dan melengkapi satu sama lain.
Children are expected to be able to understand the value of togetherness in interacting in a social environment. These values can be the basis for every child in how they behave with their friends. The problem is how to find out the value of togetherness in interaction. One way to get it is through reading literature in the form of children's short stories. This research aims to describe the value of togetherness in the short stories Doni and Athan in the short story collection Payung-Payung Impian. This research uses a descriptive qualitative method which presents research based on existing facts, and presents data in the form of written words. A structural approach in children's literature and literary sociology is used to explore the existence of togetherness values. The research results show that the value of togetherness is reflected through the structure of the work in the description system contained in theme, characters and characterization, plot, setting and point of view. Based on this description, it can be concluded that the value of togetherness reflected in the short story is in the form of mutually helping, appreciating and complementing each other."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2024
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Umar Kayam
Jakarta: Pustaka Jaya, 1972
899.22 UMA s
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Ranti Hisyadiah
"ABSTRAK
Dalam sastra anak, emosi merupakan salah satu tema yang dibahas dan diyakini memiliki kontribusi besar bagi perkembangan kepribadian anak. Karya sastra anak yang dibahas dalam penelitian ini adalah Die Pinabriefe karya Martin Baltscheit tahun 2003. Karya ini menceritakan tokoh anak Henrietta yang kehilangan bonekanya. Selain boneka, ayah Henrietta juga baru saja pergi meninggalkan rumah tanpa memberikan pesan. Selama bonekanya hilang dan ayahnya pergi dari rumah, Henrietta mendapatkan surat-surat yang memiliki elemen fantasi dan sangat mempengaruhi emosinya. Die Pinabriefe merupakan cerita yang berakar dari unsur realita, namun terdapat elemen fantasi melalui model penceritaan Implizierte Sekund ? ? ? ? rwelt atau dunia sekunder secara implisit melalui surat fantasi Pina yang berpergian ke Regenbogenland atau pulau pelangi. Oleh karena itu, penelitian ini akan memperlihatkan bagaimana strategi narasi dalam penggambaran emosi yang diekpresikan oleh tokoh Henrietta terkait dengan tema kehilangan. Penggambaran emosi berfokus pada saat Henrietta dihadapkan antara unsur realitas dan elemen fantasi yang masuk ke kehidupannya. Hasil penelitian yang didapat dengan menggunakan strategi narasi terkait emosi yaitu perlu adanya fantasi pada dunia anak sebagai bentuk anak membutuhkan kesenangan, antisipasi, hiburan dan sebagai bentuk untuk mengimbangi permasalahan tokoh Henrietta dalam kehidupannya, salah satunya rasa kehilangan.

ABSTRACT<>br>
In children literature, emotion is one of themes that being discussed and believed to have a major contribution to the development of the child rsquo s personality. One of children rsquo s literature that discussed in this research is Die Pinabriefe by Martin Baltscheit in 2003. It tells about the character named Henrietta, who lost her doll named Pina. Besides her doll, Henrietta rsquo s father also just left her without leaving any message to her. During the time when Pina is lost and his father is gone, Henrietta gets letter that has a fantasy element and greatly affects her emotion. Die Pinabriefe is a story, which came from the element of reality, but there is also an elements of fantasy through narrations model named implizierte sekundarwelt or implicitly secondaryworld. This secondary world came through Pina rsquo s fantasy latter, who travels to Regenbogenland or the rainbow island. Therefore, this reasearch will show how the narrative strategy in emotional depiction that expressed by Henrietta rsquo s character is related to the theme of loss. Emotional depiction focused on when Henrietta is confronted between the reality and the element of fantasy that enters her life. The results that obtained by using narration strategy related to emotion is that fantasy is important to childrens rsquo world as a form that children requires a pleasure, anticipation, entertainment and to balance Henrietta rsquo s problems in her life, one of them is sense of loss. "
Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sally Joice
"[Skripsi ini membahas tentang penggunaan verba refleksif berdasarkan kategorikategori makna dalam kumpulan cerita anak-anak Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy karya Leo Tolstoy. Analisis skripsi ini menggunakan metode deskriptif analitis, yaitu memaparkan data kemudian menganalisis data tersebut dengan teori morfologi Savko dan teori verba refleksif Vinogradov. Berdasarkan hasil analisis, kategori makna verba refleksif yang mendominasi adalah kategori ?makna refleksif sejati?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?.;This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children?s stories Vse Luč?ie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ?meaning category of actual
reflexive verbs?., This thesis discusses about the usage of reflexive verbs according to meaning categories in a collection of children’s stories Vse Lučšie Skazki i Rasskazy by Leo Tolstoy. The analysis of this thesis uses analytical descriptive method which explains and analyses data by using theory of morphology by Savko and theory of reflexive verbs by Vinogradov. According to the result of this analysis, meaning category of reflexive verbs which dominates: ‘meaning category of actual
reflexive verbs’.]"
2015
S57836
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>