Ditemukan 125 dokumen yang sesuai dengan query
Mochamad Novel
"Dalam menjalankan tugasnya, aparatur penegak hukum tidak terlepas dari kemungkinan untuk melakukan perbuatan yang bertentangan dengan ketentuan perundang-undangan yang berlaku. Salah satu upaya untuk menjamin perlindungan terhadap hak asasi seorang tersangka atau terdakwa dalam proses peradilan pidana adalah melalui lembaga hukum yang dibentuk sebagai fungsionalisasi dan re-evaluasi terhadap sub-sistem peradilan pidana yang telah ada yang bertujuan sebagai lembaga pengawasan terhadap upaya paksa dari penegak hukum yang diberikan kewenangan oleh undang-undang dalam hal penegakan hukum (law enforcement). Dengan arah kebijakan yang didasarkan dalam rangka pembaharuan hukum pidana yang menuju pada proses hukum yang adil (due process of law), dibentuk lembaga Hakim Komisaris sebagai upaya dalam pengawasan upaya paksa yang dilakukan penegak hukum dalam menjalankan tugas dan kewenangannya. Upaya paksa dalam penegakan hukum pada sistem peradilan pidana (Criminal Justice System) terakumulasi pada sub-sistem peradilan pidana dalam tahapan penyidikan dan penuntutan. Pada tahapan penyidikan dan penuntutan ini, Penyidik dan Penuntut Umum memiliki kewenangan untuk melakukan Penghentian Penyidikan dan atau Penghentian Penuntutan dengan syarat dan ketentuan yang telah ditetapkan dalam KUHAP, tentunya dibutuhkan tindakan pengawasan terhadap kewenangan aparatur penegak hukum agar dalam melaksanakan kewenangannya tidak melakukan penyelewengan ataupun penyalahgunaan wewenang. Penerapan lembaga Hakim Komisaris merupakan mekanisme hukum yang diharapkan menjadi tahap minimalisasi terjadinya pelanggaran-pelanggaran Hak Asasi Manusia dalam sistem peradilan pidana terhadap upaya paksa yang tidak sesuai dengan prosedur yang telah ditentukan berdasarkan sistem litigasi. Hakim Komisaris secara tidak langsung melakukan pengawasan atas pelaksanaan upaya paksa yang dilakukan oleh Penyidik dalam rangka penyidikan maupun Penuntut Umum dalam rangka penuntutan, mengingat tindakan upaya paksa pada dasarnya melekat pada instansi yang bersangkutan. Melalui lembaga ini juga dimungkinkan adanya pengawasan antara Kepolisian dan Kejaksaan dalam hal Penghentian Penyidikan dan Penghentian Penuntutan. Sehingga dapat dikatakan bahwa Hakim Komisaris adalah lembaga yang merupakan salah satu model pengawasan secara horizontal yang diakomodir oleh Hukum Acara Pidana dalam rangka pembaharuan sistem peradilan pidana.
In its running tasks, law enforcement apparatus is not apart from the possibility to perform acts which are conflict with the legislation and regulations. One effort to ensure the protection of human rights of a suspect or defendant in the criminal justice process through the institution of law is establishing the institution namely Judicial Commissioner as the function and re-evaluation subsystem of criminal justice System that are aimed as a control force to the efforts of law enforcement has been given by law. With the policy directions that are based i n the framework of criminal law to the fair process (due process of law), Judicial Commissioner is established as a supervision to the force efforts made in the law enforcement. At the stage of investigation and prosecution, the investigator and the general prosecutor have the authority to make termination of investigation and prosecution with the terms and conditions stipulated in the criminal justice system. It is needed the supervision to them in order to carry authority, not to misuse or abuse authority. With the Judicial Commissioner, it is hopefully expected to minim ize the occurrance of violations of human rights in the criminal justice system toward the force efforts that does not comply with the procedure who have been determined based on the litigation system. Judicial Commissioner indirectly supervise the implementation of the force action which is done by the investigators in the investigation and by the general prosecutors in the prosecution effort. Through this institution, it is also possible for the supervision of police and prosecutors in the case of termination of investigation and termination of the prosecution. So that it can be said that the Judicial Commissioner is a horizontally control model in the framework of criminal justice system."
Depok: Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2009
T25929
UI - Tesis Open Universitas Indonesia Library
Hertina Oktalia
"Skripsi ini menganalisis perpanjangan sunset policy dan tindak lanjut yang dapat dilakukan pemerintah setelah penerapan sunset policy. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis latar belakang perpanjangan sunset policy; dampak dari perpanjangan sunset policy; serta tindak lanjut yang dapat dilakukan pemerintah setelah penerapan sunset policy. Penelitian ini menggunakan pendekatan mixed approach.
Hasil penelitian ini menyarankan adanya penegakan hukum yang tegas (law enforcement) setelah penerapan sunset policy; perbaikan sistem administrasi perpajakan untuk memelihara database yang diperoleh semasa penerapan sunset policy.
The focus of this study is the reasoning of sunset policy?s extension and the further action that can be done by government after the implementation of sunset policy. The purpose of this study are to analyse the reason of sunset policy?s extension; to analyse the impact of sunset policy's extension; to analyse the further action that can be done by government after the implementation of sunset policy. This research used both qualitative and quantitative method called mixed approach. The data were collected by means of deep interview and existing statistic.
The researcher suggests that the government should do the law enforcement after the implementation of sunset policy and improve the tax administration system."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2009
S-Pdf
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Sutan Remy Sjahdeini
"On law enforcements in Indonesia."
Jakarta: Prestasi Pustaka, 2006
363.23 PEN
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Morgan, Gwenda
London: UCL Press, 1998
364.942 8 MOR r
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Bayualam Permana
"
ABSTRAKMaintaining good order at sea requires strong maritime law enforcement presence. Surrounded by 3.2 million square km of waters, it is not an easy task for Indonesian maritime law enforcement agency. Indonesian waters are considered prone to maritime incidents and security threats such as piracy or armed robbery at sea. According to annual report released by IMB, the number of piracy/armed robbery at sea is the highest in the world. Since the enactment of Law Number 32 of 2014 concerning Maritime Affairs, Indonesia has its own designated coast guard agency, namely ?Bakamla?. However, Bakamla is not the only maritime enforcement agency in Indonesia, there are other institutions that still exercising eachown jurisdiction and authority in many sectors on the sea until now. Without strong coordination, maritime law enforcement efforts could be ineffective and inefficient. This article analyzes current situation and coordination policy among Indonesian maritime law enforcement or maritime security agency. This article also will review the maritime security institutions and coordination model from other states, namely Australia and China as a reflection to Indonesia. Australia and China were selected as comparison since their recent policy changes concerning maritime security institutions, and each of these states took a different approach.Author suggests that consolidation among all the maritime security institution is necessary,or at least there should be a strong regulatory framework and transparent coordination policy enforced by the Government."
Jakarta: Universitas Indonesia, 2016
340 UI-JURIS 6:1 (2016)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Bagir Manan
Jakarta: Asosiasi Advokat Indonesia, 2009
340 BAG m
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library
JK 8:5 (2011)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
JK 8:3(2011)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Andy Apriyanto
"Peran Indonesia sangat besar dalam rangka pemberantasan peredaran gelap narkoba. Indonesia melalui BNN terus meningkatkan kerjasama dengan dunia Internasional dalam rangka melakukan pemberantasan peredaran gelap Narkoba. Salah satu Lembaga penegak hukum di luar negeri tersebut adalah National Narcotic Control China (NNCC). Antara BNN dengan NNCC terus meningkatkan kerjasama yang dilatar belakangi dengan adanya sebuah Memorandum of Understanding (MoU) untuk memberantas peredaran gelap dan penyelundupan narkoba. Dalam prakteknya pelaksanaan MoU saja tidak cukup, diperlukan koordinasi-koordinasi formal maupun informal untuk mendapatkan terobosan-terobosan dalam setiap penanganan kasus yang di hadapi. Koordinasi tersebut haruslah dilatar belakangi dengan rasa saling percaya dan saling menguntungkan, salah satu kasus yang di tangani dan di pecahkan antara BNN dengan NNCC adalah penyelundupan 1,4 juta ekstasi oleh Fredy Budiman. Dalam pengungkapan kasus tersebut, selain ada payung kerjasama MoU antara BNN dengan NNCC, dibutuhkan juga suatu kegiatan koordinasi yang dapat menciptakan terobosan-terobosan dalam memecahkan suatu permasalahan.
Indonesia is very large role in the framework of combating illicit drug trafficking. ndonesia through BNN continue to enhance cooperation with the international community in order to combat illicit trafficking of drugs. One of the law enforcement agencies abroad are National Narcotic Control China (NNCC). Between BNN with NNCC continue to enhance cooperation with the backdrop of a Memorandum of Understanding (MoU) to combat the trafficking and drug smuggling. In practice the implementation of the MoU is not enough,the necessary coordination-formal and informal coordination to get breakthroughs in any case handling in the face. In practice the implementation of the MoU is not enough, This coordination should be a background with mutual trust and mutual benefit, one of the cases were handled and solved between BNN with NNCC is 1.4 million ecstasy smuggling by Fredy Budiman. In the case of disclosure, in addition to an umbrella of cooperation MoU between BNN with NNCC, it needed a coordination activities to create breakthroughs in solving a problem."
Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2016
T-Pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
Dutton, Michael R.
New York: Cambridge University Press , 1992
363.23 DUT p
Buku Teks Universitas Indonesia Library