Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 8 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Phillips, Roland
"A Clients Guide to Health and Safety for a Construction Project is a fully up-to-date and straightforward guide which aims to assist construction clients in understanding the health and safety duties imposed upon them by the Construction (Design and Management) Regulations 2007 and to help ensure that a project is safe to build, use and maintain."
London : [RIBA , ], 2008
e20440111
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Abdulah Anshor
"Skripsi ini membahas mengenai Human Reliability Assessment (HRA) pada proses pembangunan Jembatan Penyeberangan Orang (JPO) pada Proyek Stasiun LRT PT X menggunakan metode Human Error Assessment and Reduction Technique (HEART) dengan tujuan untuk mengetahui Human Error Probability (HEP) yang terdapat dalam proses pekerjaan pengeboran di pembangunan JPO. Penelitian ini adalah penelitian semikuantitatif dengan desain studi deskriptif yang dilakukan dengan observasi langsung proses pekerjaan pengeboran oleh 90 orang pekerja tukang bangunan di Stasiun LRT Bekasi Barat, Ciracas, dan Harjamukti. Hasil penelitian berupa jumlah HEP, dimana nilai HEP tertinggi di Stasiun LRT Bekasi Barat terdapat pada tugas Penentuan Titik Bor dengan jumlah 71,68% kemungkinan terjadinya kesalahan manusia, di Stasiun LRT Ciracas terdapat pada tugas Pengeboran dengan jumlah 49,87%, dan di Stasiun LRT Harjamukti terdapat pada tugas Pemasangan Pipa Tremi dengan jumlah 74,68% serta menyarankan adanya pengendalian dari jenis error serta kondisi yang memungkinkan error (EPCs) untuk mencegah kejadian human error yang dapat mengakibatkan kecelakaan kerja.

This thesis discusses the Human Reliability Assessment (HRA) in the construction process of the pedestrian bridge at PT X LRT Station Project using Human Error Assessment and Reduction Technique (HEART) with the aim of knowing the Human Error Probability (HEP) contained in the drilling work process in the construction. This research is a semi-quantitative research with a descriptive study design conducted by direct observation of the drilling work process with 90 construction workers as the sample at West Bekasi, Ciracas, and Harjamukti LRT Stations. The results of the study are the number of HEP, where the highest HEP value at the West Bekasi LRT Station is in the Drill Point Determination task with a total of 71.68% the possibility of human error, at the Ciracas LRT Station there is in the Drilling task with a total of 49.87%, and at the Ciracas LRT Station the drilling task is 49.87%. The Harjamukti LRT is found in the Tremi Pipe Installation task with a total of 74.68% and suggests controlling the types of errors and conditions that allow errors (EPCs) to prevent human error events that can lead to work accidents.
"
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Aprilia Dhiya Ulhaq
"Dari setiap proyek konstruksi yang ada seperti gedung, jalan, bendungan, saluran irigasi, jembatan, dan terowongan, Bendungan merupakan salah satu proyek yang memiliki probabilitas kecelakaan kerja tertinggi di dunia. Dengan menyusun rencana keselamatan kerja berbasis WBS yang telah distandarisasi sebagai objek dalam penelitian ini untuk menganalisis risiko yang berhubungan dengan kecelakaan kerja, diharapkan dapat mengurangi tingkat kecelakaan kerja yang mungkin terjadi. Penelitian ini bertujuan untuk menyusun rencana keselamatan kerja untuk mengurangi angka kecelakaan kerja sebagai salah satu indikator kinerja Kesehatan dan Keselamatan Kerja (K3), dengan menggunakan metode kualitatif. Penelitian ini akan mengidentifikasi dan mengklasifikasikan bahaya konstruksi yang substansial pada jalan akses, jembatan, terowongan dan juga saluran pengalihan. Selain itu, studi ini juga akan menyusun pedoman rencana keselamatan yang dikembangkan berdasarkan format standar Permen PU No. 05 / PRT / M / 2014. Pedoman keselamatan mengacu pada bahaya yang telah diidentifikasi berdasarkan WBS. Manual ini diharapkan dapat membantu meningkatkan kinerja K3 dengan menurunkan angka kecelakaan kerja.

From every existing construction project such as buildings, roads, dams, irrigation channels, bridges and tunnels, the dam is one of the projects that has the highest probability of work accidents in the world. By compiling a standardized WBS-based work safety plan as an object in this study to analyze the risks associated with work accidents, it is hoped that it can reduce the level of work accidents that may occur. This study aims to develop a work safety plan to reduce the number of accidents at work as an indicator of Occupational Health and Safety (K3) performance, using qualitative methods. This study will identify and classify substantial construction hazards on access roads, bridges, tunnels and diversion channels. In addition, this study will also compile a safety plan guideline which is developed based on the standard format of Permen PU No. 05 / PRT / M / 2014. The safety guidelines refer to the hazards identified under the WBS. This manual is expected to help improve K3 performance by reducing the number of work accidents.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Astrid Dwi Lestari
"Sedikit sekali pembahasan mengenai kebutuhan kesehatan kerja dalam kawasan Universitas. Kurangnya penerapan SMK3 pada bidang konstruksi di kawasan Universitas menyebabkan tingginya angka kecelakaan kerja. Pembuatan rencana keselamatan kerja (safety plan) pada tahap inisiasi dapat mengurangi dan mencegah potensi bahaya yang akan terjadi. Salah satu cara yang dapat digunakan untuk mengurangi kecelakaan kerja adalah dengan mengembangkan safety plan menggunakan BIM (Building Information Modelling) dan sistem informasi berbasis WEB. Penggunaan BIM dapat mengidentifikasi potensi bahaya dan menghilangkan bahaya pada tahapan awal dalam siklus proyek. Selain itu, penggunaan sistem informasi berbasis WEB berguna untuk memudahkan arus informasi keselamatan. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan safety plan untuk meningkatkan kinerja safety dari aktivitas pekerjaan struktur dan arsitektur proyek konstruksi bangunan gedung. Metode penelitian yang digunakan adalah validasi pakar, wawancara, studi literatur dan studi kasus. Objek studi kasus pada penelitian ini adalah Gedung Kuliah Bersama S FTUI. Hasil validasi sistem informasi yang berhasil dikembangkan menyatakan bahwa pengembangan safety plan menggunakan BIM berbasis WEB mempermudah komunikasi didalam pengawasan K3 dan berdampak positif terhadap kelancaran proyek konstruksi bangunan gedung karena pekerja yang tidak mengerti bahaya pekerjaan menjadi lebih paham sehingga dapat mencegah terjadinya kecelakaan kerja dan meningkatkan kinerja safety.

There is very little discussion about the needs of occupational health within the university area. The lack application of OHSMS in construction sector of University area causes a high number of work accidents. Using safety plan at the initiation stage can reduce and prevent potential hazards that will occur. One of the methods can be used to reduce work accidents is by developing a safety plan using BIM and a WEB-based information system. The use of BIM can identify potential hazards and eliminate hazards at an early stage in the project cycle. In addition, the use of WEB-based information system is useful for facilitating the flow of safety information. The purpose of this research is to develop a safety plan to improve the safety performance of structural and architectural work activities in building construction projects. The research method used is expert validation, interviews, literature studies and case studies. The object of case study in this research is the Building of S FTUI. The results of validation information system that have been successfully developed state that the development of a safety plan using WEB-based BIM facilitates communication in K3 supervision and has a positive impact on the smooth running of building construction projects because workers who do not understand work hazards become more aware so can prevent work accidents and improve safety performance."
Jakarta: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
cover
Muhammad Mansur
"Penelitian ini bertujuan untuk melihat efektivitas pemeriksaan K3 yang dibantu oleh drone dan inspeksi K3. Rancangan ini merupakan penelitian kualitatif. Pengambilan data dilakukan pada bulan Mei 2019 pada dua Proyek konstruksi yaitu Proyek pemasangan kaca di perpustakaan Universitas Indonesia (Proyek A) dan Proyek Biker Outer Ring Road (BORR) Selatan Universitas Indonesia (Proyek B). Data observasi melalui observasi dengan acuan daftar periksa yang mematuhi Brazzillian NR 18 dan Inspeksi K3 Konstruksi UPT K3L UI serta dilakukan wawancara mendalam kepada beberapa informan. Hasil penelitian menunjukkan kewenangan waktu pada inspeksi K3 dengan drone lebih baik 37,5% (Proyek A) dan 40% (Proyek B) inspeksi K3 konvensional. Hasil penelitian menunjukkan jangkauan inspeksi K3 dengan drone yang lebih baik karena drone dapat menjangkau tempat yang tinggi (Proyek A) dan memiliki jarak tempuh yang jauh (Proyek B). Hasil Penelitian juga menunjukkan bahwa temuan inspeksi K3 dengan drone dapat dinilai lebih banyak dari pemeriksaan K3 konvensional pada kedua Proyek. Hasil dokumentasi inspeksi K3 dengan drone dapat digunakan untuk memutar kembali hasil inspeksi K3 agar didapatkan hasil dari berbagai perspektif. Inspeksi K3 dengan drone tetap memiliki kelemahan dimana tidak dapat melakukan interaksi arah dan daya baterai yang membuat hasil dokumentasi inspeksi K3 menjadi kurang detail. Untuk mendapatkan hasil inspeksi K3 yang lebih optimal, dapat dilakukan Integrasi antara kedua metode inspeksi K3 tersebut.

This study aims to see the effectiveness of OSH checks assisted by drones and K3 inspections. This design is a qualitative research. Data collection was carried out in May 2019 on two construction projects, namely the glass installation project at the University of Indonesia library (Project A) and the University of Indonesia's Southern Outer Ring Road (BORR) Biker Project (Project B). Observation data through observation with reference to a checklist that complies with Brazzillian NR 18 and K3 Construction Inspection UPT K3L UI as well as in-depth interviews with several informants. The results showed that the time authority for OSH inspections with drones was 37.5% better (Project A) and 40% (Project B) conventional K3 inspections. The results showed that the K3 inspection range with drones is better because drones can reach high places (Project A) and have long distances (Project B). The research results also show that the findings of OHS inspection by drone can be valued more than conventional K3 inspections in the two projects. The results of OHS inspection documentation by drone can be used to play back the results of OHS inspections so that results from various perspectives are obtained. OHS inspection with drones still has a weakness where it cannot interact with direction and battery power which makes the results of OHS inspection documentation less detailed. To get more optimal OHS inspection results, an integration of the two OHS inspection methods can be carried out."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2019
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Niken Rahmita Sari
"PT. MRT Jakarta sebagai moda transportasi publik dengan risiko kerja tinggi perlu dengan detail memperhatikan arahan kebijakan Sistem Manajemen Keselamatan dan Kesehatan Kerja (SMK3). Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis implementasi kebijakan SMK3 pada PT. MRT Jakarta menggunakan teori model implementasi kebijakan (communication, resources, disposition, dan bureaucratic structure). Penelitian ini menggunakan pendekatan post-positivist dengan teknik pengumpulan data kualitatif melalui wawancara mendalam dengan 17 narasumber, observasi, serta studi kepustakaan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terpenuhinya 16 indikator membuat PT. MRT Jakarta dinilai berhasil dalam mengimplementasikan kebijakan SMK3. Berdasarkan hasil analisis, hambatan terkait pergantian kerja pegawai nyatanya tidak terlalu berpengaruh pada implementasi SMK3 karena adanya komunikasi proaktif dengan pekerja. Tantangan atas penurunan penjualan tiket pada PT. MRT Jakarta pun dapat diatasi melalui penerapan crisis management dan mampu mengidentifikasi dengan tepat kebutuhan terkait K3 yang menjadi prioritas untuk dilakukan. Adapun konsistensi kebijakan SMK3 melalui kebijakan terintegrasi perlu diperhatikan implementasi dari pekerjanya.


PT. MRT Jakarta as a public transportation with high work risk needs to pay close attention to the policy directions for the Occupational Safety and Health Management System (OSHMS). Therefore, this study aims to analyze the implementation of OSHMS policies at PT. MRT Jakarta uses the theory of policy implementation models (communication, resources, disposition, and bureaucratic structure). This study uses a post-positivist with qualitative data collection techniques through in-depth interviews with 17 sources, observations, and literature study. The results showed that the fulfillment of 16 indicators made PT. MRT Jakarta is considered successful in implementing the SMK3 policy. Based on the results of the analysis, obstacles related to employee job turnover do not really affect the implementation of SMK3 because of proactive communication with workers. Challenges over the decline in ticket sales at PT. MRT Jakarta can also be overcome through the implementation of crisis management and being able to correctly identify the needs related to K3 which are priorities to be carried out. As for the consistency of the SMK3 policy through integrated policies, it is necessary to pay attention to the implementation of the workers.

 

"
Depok: Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Lupton, Sarah
"This guide looks at health and safety in relation to design and construction, focusing primarily on helath and safety in the workplace. The primary statutory instrument with respect to health and safety in the workplace is the health and safety at work act etc."
London : [RIBA, ], 2003
e20440323
eBooks  Universitas Indonesia Library