Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 3 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Namlia Mahabba
"Perhatian terhadap wisata budaya berdampak pada makin pesatnya pula perkembangan daerah potensi wisata. Hal ini berujung pada pentingnya penyeimbangan terhadap penggarapan daerah tersebut melalui optimalisasi unsur-unsur yang terdapat di dalamnya. Industri budaya tidak dapat dipungkiri memandang produk budaya sebagai komoditas. yang kemudian tumbuh pesat, menjadikan daerah tersebut bertransformasi menjadi mesin penggerak ekonomi. Sayangnya, pengaruh komersialisme seringkali menggeser nilai-nilai yang dianut akar budaya. Apabila hal ini terjadi pada suatu daerah yang dipreservasi, maka perlu dicari suatu strategi yang tidak melemahkan nilai obyek-obyek di dalamnya. Aspek-aspek keseharian sebagai bagian yang dialami masyarakat menjadi alternatif bentuk dukungan terhadap preservasi sebuah wilayah. Aspek yang terkait pengalaman interaktif sensori dengan lingkungan fisik, serta ritme yang tercipta dari repetisi aktivitas berperan penting dalam meningkatkan kepedulian terhadap sekeliling. Aspek-aspek tersebut menawarkan pertimbangan esensial dalam mendukung usaha preservasi dan industri budaya tanpa saling melemahkan. Skripsi ini berusaha mencatan dan menganalisa elemen dasar keseharian melalui pengamatan perilaku dan elemen spasial di Wijilan.
......Widespread notion about cultural tourism has the impact towards the improvement of potential tourism area. This leads to the importance of balancing the growth of that certain area by optimizing the substances contained. However, culture industry undeniably sees culture as the commodity. Unfortunately, commercialism often swifts the values rooted in the culture. If it happens in a preserved area, then we need to find a strategy that doesn’t weaken the value of the objects while still optimizing the industry as the spirit to enliven the culture. The everyday aspects as a part of the citizen proposed as the alternative to support the effort to preserve an area. Furthermore, aspect that are linked in the sensory interactive experience with the environment, as well as rhythm that is created by the repetition of activities play a big role in gaining awareness towards surroundings. Both tactility and rhythm have their subjectivity since they’re related to personal experience towards surroundings. Those aspects offer essential consideration in supporting both preservation and culture industry. This writing tries to notify and analyze those essential elements of everydayness by observation of behaviors and spatial elements attached in Wijilan."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S45309
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ihya Ulumuddin
"Dengan mengkaji tentang reproduksi batik sebagai cultural goods, studi ini ingin menjelaskan komodifikasi yang dilakukan tokoh batik dengan dukungan media, dan sarana yang ada untuk menghasilkan produk batik dalam ranah industri budaya. Studi ini dilakukan di Kota Pekalongan, Jawa Tengah. Industri budaya dalam penelitian ini dikaji dari beberapa hal, yaitu batik sebagai cultural goods, industri dan komodifikasi batik. Melalui pendekatan kualitatif, pertama reproduksi batik sebagai cultural goods terlihat bahwa telah terjadi transformasi terhadap makna, nilai, dan simbol yang ada dalam produk batik, termasuk dalam praktik pembatikannya, di sini terjadi perubahan dari use value menjadi exchange value. Selanjutnya industri dan komodifikasi batik menunjukkan bahwa kemampuan aktor yang terlibat dalam dunia batik dalam memanfaatkan media, dan sarana yang ada bukan saja menghasilkan produk batik yang sesuai selera pasar, tapi menimbulkan stratifikasi baru yang mewujud dalam batik yang uniqueness, bahkan muncul batik high culture dalam bentuk baru yang bukan dipakai oleh Sultan atau bangsawan, tapi lebih pada kelas tertentu yang orientasi produk nya adalah nilai tukar yang memiliki keuntungan. Secara teoritis, studi ini menunjukkan bahwa kerangka industri budaya mampu melihat secara kritis mengenai fenomena reproduksi batik yang berlangsung di Kota Pekalongan, hal ini mampu menjadi landasan penting dalam memahami permasalahan sebenarnya mengenai industri budaya batik yang sedang berlangsung.
......By reviewing batik reproduction as cultural goods, this study wants to explain the commodification that has been done by batik figures to produce batik in the realm of cultural industry with the support from media and existing facilities. This study was conducted in Pekalongan, Central Java. Cultural industry of batik is examined from batik as cultural goods and an industry to batik commodification. Through a qualitative approach, the reproduction of batik as cultural goods has been experiencing a transformation of meaning, value, and symbols that exist in batik products including its processing practice. It has occurred a changing value from use value to exchange value. Furthermore, the industry and the commodification of batik shows that the ability of the actors involved in the world of batik to use media and existing facilities is not only produce market-tasted batik products but also create a new stratification embodied in batik uniqueness and emerge in the form of high culture batik. It is not used by the Sultan or the nobility but rather used by a specific class whom products orientation is the profit exchange value. Theoretically, this study shows that the cultural industry framework is able to look critically about batik reproduction phenomenon which takes place in Pekalongan. It provides an important foundation to understand the real issues of cultural industry of batik."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2015
T43544
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"The sectors within creative industry and beyond the tourism sector wouldn't develop in separately and acted as competitor, but rather than to support inter sector. Tourism sector would take benefit through other sectors in combining activities together in retain more optimal economic benefit. On this case, it needs deeply analysis on different perceptions among shareholders, and also for both tourism creative industry's policy maker. However, the mapping beyond both kinds of industries has a tremendous aspect to identify its similarity. As the consequence, it is neglectful to need more combination beyond those assets. Tourism sector and creative industry would consistent to support inter sector and other related sectors, in which to offer more diversify tourism & creative industry packages. By using tourism competitiveness indicators, the dynamism within creative industry's mapping would also stimulate the tourism's growth which represents positive impact to creative industry on specific tourism destination. "
JUKIN 5:2 (2010)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library