Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 4 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Vinka Aldavia
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk memahami mekanisme panoptik digital dalam pengawasan melalui media sosial. Industri transportasi publik mengalami berbagai dinamika dan perubahan dalam operasinya, salah satunya pada perilaku penumpang. Pengguna transportasi dapat memanfaatkan media sosial untuk mengawasi operasi moda transportasi publik, khususnya MRT Jakarta dalam penelitian ini. Hasil penelitian menemukan bahwa media sosial sebagai tempat yang ideal untuk melakukan pengawasan, di mana kekuasaan-pengetahuan beroperasi di dalamnya dan menciptakan mekanisme panoptik digital. Panoptikon digital memungkinkan pengawasan terhadap operasi MRT Jakarta berjalan secara efektif. Secara umum, penelitian ini dapat memberikan gambaran untuk memahami mekanisme panoptik yang terjadi pada konteks masyarakat digital.
ABSTRACT
This study aims to understand the work of panoptic as a surveillance mechanism in the digital space, focusing on social media. The public transportation industry has encountered various dynamics, internal and external changes of its operation, one of which is the behavior of passengers. Social media users can now utilize social media to monitor the operation of public transportation, especially the MRT Jakarta in this study. The results found that the characteristics of social media have rendered an ideal means for surveillance, where power and knowledge reside to facilitate a panoptic mechanism. It is suggested digital panopticon enables the supervision of MRT Jakarta to work effectively. This study also offers a framework to understand the work of panoptic in a digital society.

Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ayun Amrity
Abstrak :
Tujuan penelitian ini adalah menjelaskan intimasi yang terbentuk melalui kencan buta dan kencan kilat secara virtual. Studi-studi sebelumnya terkait kencan buta banyak berfokus pada aplikasi kencan online, yaitu bagaimana individu membentuk citra diri secara visual, persepsi mereka, serta wujud dari komodifikasi cinta dan kesepian. Berbeda dengan ciri khas kencan online, Virtual Blind Date membatasi individu secara visual dan membatasi Individu untuk memilih pasangannya sendiri. Individu hanya bisa membangun hubungan dalam waktu 15 menit dan melalui telepon suara saja. Peneliti berargumen bahwa intimasi yang dikembangkan melalui Virtual Blind Date berpotensi menjadi confluent love karena interaksinya yang cenderung netral gender melalui obrolan yang mengutamakan usaha (respon) resiprokal, penilaian terhadap pasangan yang bersifat reflektif terhadap keinginan/ kriteria individual, hubungan yang rapuh, dan peserta memiliki kemampuan untuk melanjutkan atau tidak melanjutkan interaksi. Sehingga, pembentukan intimasi dalam waktu singkat tersebut sesuai dengan karakteristik confluent love. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui observasi partisipatoris dan wawancara mendalam para partisipan di @VirtuaBlindDate. ......The purpose of this study is to explain the intimacy that is formed through blind dating and virtual speed dating. Previous studies related to blind dating have mostly focused on online dating applications, namely how individuals form a visual self-image, their perception, and the manifestation of the commodification of love and loneliness. In contrast to the characteristics of online dating, Virtual Blind Date limits the participant to choose their partner. Individuals can only build relationships within 15 minutes and via voice calls. The researcher argues that intimacy developed through Virtual Blind Date has the potential to become confluent love because of its gender-neutral interactions through conversations that prioritize reciprocal efforts (responses), reflective assessments of their partners based on individual desires/criteria, fragile relationships, and participants' choice to continue or discontinue the interaction. Thus, the formation of intimacy in a short time is following the characteristics of confluent love. This study uses a qualitative approach through participatory observation and in-depth interviews with participants at @VirtuaBlindDate.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Farisha Aqilah
Abstrak :
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan menjelaskan brand community yang terbentuk melalui media sosial (Instagram dan Twitter) grup musik/musisi indie asal Jatinangor, The Panturas dan bagaimana mereka menjalankan brand engagement. Dengan berkembangnya industri musik di era digital, kesempatan untuk musisi menjadi lebih dekat dengan komunitas pendengar musik mereka semakin mudah. Penelitian ini ingin mengetahui bagaimana brand community tersebut dapat dibentuk dari perspektif musisi itu sendiri, apa yang mereka alami, dan juga bagaimana mereka berinteraksi dengan audiens untuk membentuk komunitas tersebut. Selain itu, peneliti ingin melihat korelasi antara brand engagement dengan brand community yang terbentuk. Dengan mewawancarai pihak grup musik independen, The Panturas dimana mereka mempunyai brand community yang cukup besar dengan engangement yang kuat, peneliti dapat melihat bagaimana mereka memanfaatkan platform media sosial mereka dalam membentuk kedua hal tersebut. ......This research aims to explore and explain the brand community that is formed through social media (Instagram and Twitter) of a Jatinangor based independent band, The Panturas along with how they maintain a strong brand engagement. With the development of the music industry in this digital era, the opportunity for musicians to get closer to their fan community is easier than ever. This research wants to know how the brand community can be formed from the perspective of the musicians themselves, what they experience and also how they interact with the audience to form the community. The researcher also wants to examine the correlation of how brand engagement can affect its brand community. By interviewing the independent music group, The Panturas who has a big brand community following and strong brand engagement, the researcher can understand how they use the social media platforms they have to their advantage in forming the two.
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Recent advances in digitization are transforming healthcare, education, tourism, information technology, and some other sectors. Social media analytics are tools that can be used to measure innovation and the relation of the companies with the citizens. This book comprises state-ofthe-art social media analytics, and advanced innovation policies in the digitization of society. The number of applications that can be used to create and analyze social media analytics generates large amounts of data called big data, including measures of the use of the technologies to develop or to use new services to improve the quality of life of the citizens. Digitization has applications in fields from remote monitoring to smart sensors and other devices. Integration generates data that need to be analyzed and visualized in an easy and clear way, that will be some of the proposals of the researchers present in this book. This volume offers valuable insights to researchers on how to design innovative digital analytics systems and how to improve information delivery remotely.
Boca Raton: CRC Press, 2022
e20534324
eBooks  Universitas Indonesia Library