Ditemukan 7 dokumen yang sesuai dengan query
Martinis Yamin
Jakarta: Gaung Persada Press, 2006
344.078 MAR s
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Betof, Edward
Abstrak :
Presents the journey of Becton, Dickinson and Company (BD), which created and deployed a leadership development program that relies on its top leaders (even the CEO) to train other leaders. This title helps your organization, too, can learn how to build and implement this vital program.
Alexandria, Virginia: American Society for Training & Development, 2009
e20441100
eBooks Universitas Indonesia Library
Abstrak :
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan pengurusan kurikulum dan pengajaran oleh pengetua terhadap efikasi guru dan kompetensi pengajaran guru, serta kesan effikasi guru dalam hubungan atara pengurusan kurikulum dan pengajaran dengan kompetensi pengajaran. Responden kajian ialah 481 orang guru daripada 55 buah sekolah menengah harian biasa di Terenggana, Malaysia. Soal selidik PIMRS yang diubah suai digunakan untuk mengukur kepemimpinan pengajaran pengetua dalam dimensi mengurus kurikulum dan pengajaran. Soal selidik TES pula digunakan untuk mengukur efikasi guru manakala kompetensi pengajaran guru diukur menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SGM. Data dianalisis menggunakan model persamaan struktur (SEM) berbantukan program AMOS 18. Dapatan menunjukkan bahawa amalan mengurus kurikulum dan pengajaran menyumbang secara signifikan terhadap efikasi guru (β=0.146, CR=3.075, P=0.002) dan kompetensi pengajaran (β=0.335, CR= 7.033, P=0.00). Dapatan juga menunjukkan efikasi guru secara positif menyumbang terhadap kompetensi pengajaran guru (β=0.287, CR=6.565, P=0.00). Selain itu dapatan juga menunjukkan efikasi guru menjadi pemboleh ubah perantara dalam hubungan antara mengurus kurikulum dan pengajaran dengan kompetensi pengajaran guru.
JBSD 1:2 (2013)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Abstrak :
Sistem Pembelajaran Alternatif (ALS) telah menyebabkan berlakunya percanggahan pendapat berkenaan membaca dalam kalangan guru (penunjuk ajar). Program ini merupakan inisiatif kerajaan Filipina bagi melengkapkan remaja lepasan sekolah dengan empat kemahiran utama untuk lulus ujian penempatan dan setara. Audit pengetahuan yang dijalankan ke atas penunjuk ajar ALS yang terpilih di Dasmarinas, Cavite telah mendapati cara kerja dan pengetahuan teknikal dalam kalangan penunjuk ajar adalah tidak selaras. Ini meliputi dari segi aspek pembacaan dan ujian membaca ALS serta pedagogi antara ALS dan pembelajaran formal di dalam kelas. Terdapat beberapa perkara yang perlu dberi penekanan seperti pemahaman misi serta visi ALS dalam konteks pengajaran membaca, kebolehdapatan dan penyelenggaraan fasiliti serta penilaian membaca terhadap pelajar. Penentuan dan analisis perkara-perkara tersebut adalah bagi mempertingkat program membaca di Dasmarinas, Cavite yang merangkumi kemajuan pengajaran ALS yang berkait rapat dengan pembacaan dan pengajaran membaca, pendekatan genre dalam pengajaran ALS terhadap peserta dan penyediaan fasiliti yang akan menggalakkan budaya membaca dalam kalangan peserta dan lulusan. Pelaksanaan perkara-perkara tersebut seharusnya mampu membangunkan modal insan dan pembangunan komuniti secara mapan.
JBSD 1:2 (2013)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Maswito
Tanjungpinang: Milaz Grafika, 2010
371.1 MAS n
Buku Teks Universitas Indonesia Library
Abstrak :
This study investigates the challenges that six pre-service EFL teachers of a Bachelor of Education (Sarjana Pendidikan) program experienced in conducting field practicum. This study employs a qualitative research design, with a phenomenological approach. Data was gathered through in-depth interviews. The interview data was then scrutinized and codified, respective to emergent themes through thematic analysis procedures (Merriam, 1988 in Emilia, 2007, p. 84). The findings showed that the pre-service teachers experienced challenges related to lesson preparation, classroom management, and communication breakdown within their field practicum. The study concludes with a recommendation and justification for teacher preparation programs to provide pre-service teachers with: robust theoretical frameworks in order to design instruction; practical experience in classroom management; profound knowledge of English language; and activities that develope strong confidence in teaching. In addition, teacher preparation programs are endorsed to formally inform mentor teachers regarding their roles and responsibility in the practicum.
IJE 7:2 (2014)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Wina Sanjaya
Jakarta: Kencana Prenada Media, 2011
371.1 WIN p
Buku Teks Universitas Indonesia Library