Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 12 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Muhammad Nabil Fairuza Zahran
Abstrak :
Pembangunan infrastruktur di Indonesia membutuhkan banyak penyambungan material dengan berbagai metode pengelasan yang efektif. Teknologi ini dikembangkan untuk dapat melakukan pengelasan logam berbeda jenis atau umum disebut Dissimilar Metal Welding (DMW), seperti baja karbon dengan baja tahan karat. Proses ini dapat dilakukan menggunakan metode pengelasan Gas Tungsten Arc Welding (GTAW) dengan kontrol masukan panas yang efisien. Penyambungan A36 dengan SS316L menggunakan logam pengisi ER309L menjadi opsi yang dapat dilakukan untuk membentuk material unggul yang benefisial dan aplikatif. Hasil pengelasan DMW akan mempengaruhi sifat mekanik yang dihasilkan dengan memperhatikan dilusi dan sudut kampuh sebagai faktor yang mempengaruhinya, seperti V Groove 75 ̊, V Groove 60 ̊, dan Single Bevel Groove 30 ̊. Berdasarkan hasil pengujian, didapatkan bahwa semakin besar sudut kampuh akan menghasilkan persentase dilusi yang semakin rendah dengan pembentukan kandungan delta ferit yang semakin besar. ......Infrastructure development in Indonesia requires a lot of material joining with various effective welding methods. This technology was developed to be able to weld different types of metals or commonly called Dissimilar Metal Welding (DMW), such as carbon steel with stainless steel. This process can be performed using Gas Tungsten Arc Welding (GTAW) method with efficient heat input control. Joining A36 with SS316L using ER309L filler metal is an option that can be done to form superior materials that are beneficial and applicable. DMW welding results will affect the mechanical properties produced by considering dilution and the angle of the seam as influencing factors, such as V Groove 75 ̊, V Groove 60 ̊, and Single Bevel Groove 30 ̊. Based on the test results, it is found that the larger the angle of the groove will result in a lower percentage of dilution with the formation of a larger delta ferrite content.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Jessica Adriana
Abstrak :
Penelitian ini didasarkan pada kebutuhan untuk menggabungkan material dengan sifat mekanik yang berbeda guna memperoleh sifat mekanik gabungan yang lebih baik dan biaya yang lebih rendah, yang sering digunakan dalam berbagai industri, seperti industri petrokimia, minyak dan gas, pembangkit listrik, serta otomotif. Penelitian ini dilakukan untuk memahami pengaruh variasi logam pengisi terhadap mikrostruktur dan nilai kekerasan pada penyambungan baja tahan karat 316L dan baja karbon rendah A36 menggunakan metode pengelasan Tungsten Inert Gas (TIG). Pengelasan dua jenis material dilakukan dengan menggunakan tiga variasi logam pengisi, yaitu ER309L, ER316L, dan ER308LSi. Pengujian yang dilakukan meliputi pengujian mikrostruktur menggunakan mikroskop optik, pengujian kekerasan dengan metode microvickers, serta analisis unsur kimia menggunakan pengujian OES. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variasi logam pengisi mempengaruhi mikrostruktur dan nilai kekerasan pada daerah lasan dan Heat Affected Zone (HAZ). Salah satu hasil signifikan dari penelitian ini adalah bahwa penggunaan logam pengisi ER309L menghasilkan nilai kekerasan yang lebih tinggi dan mikrostruktur yang lebih halus pada sambungan las dibandingkan dengan logam pengisi lainnya. Hal ini menunjukkan bahwa pemilihan logam pengisi yang tepat sangat penting untuk meningkatkan kualitas sambungan las pada material dengan karakteristik yang berbeda. ......This research is based on the necessity to combine materials with different mechanical properties to achieve better combined mechanical properties and lower costs, which are frequently used in various industries, such as petrochemical, oil and gas, power generation, and automotive industries. This study aims to understand the effect of filler metal variation on the microstructure and hardness values in the welding of 316L stainless steel and low carbon steel A36 using the Tungsten Inert Gas (TIG) welding method. The welding of the two types of materials was conducted using three variations of filler metals, namely ER309L, ER316L, and ER308LSi. The tests conducted included microstructure analysis using an optical microscope, hardness testing using the microvickers method, and chemical element analysis using OES testing. The results showed that the variation in filler metals affects the microstructure and hardness values in the weld area and the Heat Affected Zone (HAZ). One of the significant findings of this study is that the use of ER309L filler metal resulted in higher hardness values and a finer microstructure in the weld joint compared to the other filler metals. This indicates that the appropriate selection of filler metal is crucial for improving the quality of weld joints in materials with different characteristics.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Togatorop, Juan Rhema Christopher
Abstrak :
Kemajuan teknologi mendorong berbagai industri untuk menggunakan sambungan material baja tahan karat asutenitik AISI 316L dan baja karbon feritik ASTM A36, yang dapat mengoptimalkan kinerja dan mengurangi biaya produksi. Namun, perbedaan material pada dissimilar welding ini pastinya akan memiliki kecenderungan terjadinya korosi galvanik berkaitan dengan potensial elektrokimia dan komposisi kimia yang berbeda. Salah satu metode penyambungan yang umum digunakan adalah pengelasan TIG yang memakai filler metal untuk menyambungkan kedua material. Pada penelitian ini menggunakan tiga jenis logam pengisi yang berbeda, yaitu ER308LSi, ER309L, dan ER316L. Variasi logam pengisi yang digunakan untuk penyambungan kedua material tersebut telah diteliti dan ditelaah hubungannya terhadap perilaku korosi. Untuk mendukung analisis dan pembahasan penelitian, dilakukan pengujian komposisi kimia, pengamatan mikrostruktur, dan pengujian Linear Polarization Resistance (LPR). Hasil penelitian menunjukkan bahwa logam pengisi ER309L memberikan kinerja korosi yang paling optimal dibandingkan dengan ER308LSi dan ER316L. Analisis hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa komposisi kimia, terutama unsur Cr dan Mo, serta fasa mikrostruktur yang terbentuk pada logam pengelasan berperan penting dalam menentukan perilaku korosi, khususnya pada hasil daerah pengelasan. ......Technological advancements are driving various industries to use the joint materials of austenitic stainless steel AISI 316L and ferritic carbon steel ASTM A36 to optimize performance and reduce production costs. However, the material differences in dissimilar welding tend to induce galvanic corrosion due to differing electrochemical potentials and chemical compositions. One commonly used joining method is TIG welding, which employs filler metal to connect the two materials. This study utilized three different filler metals, ER308LSi, ER309L, and ER316L, to examine their effects on corrosion behaviour in the welded joint. Chemical composition testing, microstructure observation, and Linear Polarization Resistance (LPR) testing were conducted to support the analysis and discussion. The results indicated that the ER309L filler metal provided the most optimal corrosion performance compared to ER308LSi and ER316L. The study revealed that chemical composition, particularly the elements Cr and Mo, as well as the microstructural phases formed in the weld metal, play a crucial role in determining corrosion behaviour, especially in the weld area.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ragil Sumantri Setyo
Abstrak :
Metode Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) merupakan metode yang sedang berkembang saat ini. Metode ini adalah proses produksi yang digunakan untuk 3D print atau memperbaiki bagian logam, yang mengakibatkan metode WAAM sangat potensial dan inovatif. Skripsi ini menyajikan studi awal metode WAAM pada pengelasan dissimilar menggunakan Tungsten Inert Gas (TIG) otomatis, yang melibatkan stainless steel 316 dengan filler aluminium ER5356 , yang bertujuan untuk mencari hasil pengelasan yang terbaik dengan permukaaan yang rapih dan cacat las seminimal mungkin, dengan menggunakan polaritas AC dan DC dan arus 60 A – 170 A. Kecepatan pengelasan konstan di 3.125 cm/s dan gas pelindung menggunakan Argon dengan flowrate konstan sebesar 11 L/min. Hasil yang didapat menunjukkan bahwa pengelasan menggunakan filler ER5356 hanya optimal menggunakan polaritas DC pada arus 160A. Sedangkan filler ER1100 optimal pada range arus 115A – 130A dengan menggunakan polaritas DC dan arus 75A dengan menggunakan polaritas AC. Disarankan menggunakan polaritas DC untuk kedua filler karena hasil manik lebih konsisten. Studi WAAM ini masih tahap awal, maka pengembangan yang lebih lanjut dibutuhkan untuk mendapatkan hasil yang sempurna. ......Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) is a method that is currently being developed until now. This method is a production process used for 3D print or to repair metal parts, which makes the WAAM method very potential and innovative. This thesis presents a preliminary study of the WAAM method using automatic Tungsten Inert Gas (TIG) welding, involving stainless steel 316 with aluminium fillers ER5356 , which aims to find the best welding results with a clean surface and minimal defects, using both AC and DC polarity, weld current at 60 A – 170 A. The welding speed is constant at 3.125 cm/s and Argon is used as a shielding gas with a constant flowrate of 11 L/min. The results obtained show that welding using ER5356 filler is optimal only using DC polarity at 160A. While the ER1100 filler is optimal in the current range of 125A – 130A using DC polarity and 75A using AC polarity. It is recommended to use DC polarity for both fillers because the bead results are more consistent. This WAAM study is still in its early stages, so more development is needed to get perfect results.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Hafizh Zein
Abstrak :
Pada dissimilar metal welding dibutuhkan perhatian lebih, karena adanya perbedaan komposisi kimia, sifat mekanik, dan struktur mikro yang mempengaruhi kualitas hasil las. Kualitas las yang optimal memiliki kekuatan tarik dan ductility yang baik sehingga pada sambungan las tidak mengalami kegagalan. Pada penelitian ini dilakukan pengelasan antara pipa A335 P11 dan SS304L yang dilakukan untuk menghasilkan sambungan las dengan sifat mekanik yang lebih baik dengan harga yang lebih murah. Pengelasan A335 P11 dan SS304L dilakukan dengan metode Gas Tungsten Arc Welding (GTAW) yang merupakan proses pengelasan busur dengan elektroda non-consumable, serta penggunaan filler ER309L yang diketahui paling optimal digunakan dalam dissimilar welding. Setelah proses pengelasan dilakukan Post Weld Heat Treatment (PWHT) pada temperatur 550oC untuk meningkatkan ketangguhan dan menghilangkan tegangan sisa. holding time PWHT berpengaruh terhadap kekuatan tarik dan kekerasan, Oleh karena itu pada penelitian ini terdapat sampel dengan variasi holding time untuk mengetahui pengaruhnya terhadap sifat mekanik kekuatan tarik dan kekerasan. Berdasarkan penelitian holding time yang semakin lama akan menurunkan kekuatan tarik dan meningkatkan ductility pada sambungan hasil las. Perlakuan PWHT pada temperature 550oC juga dapat meningkatkan nilai kekerasan. ......In dissimilar metal welding, more attention is needed, because there are differences in chemical composition, mechanical properties, and microstructure that affect the quality of the weld. Optimal quality welds have good tensile strength and ductility so that the welded joints do not fail. In this study, welding was carried out between A335 P11 and SS304L pipes to produce a welded joint with better mechanical properties at a lower price. Welding of A335 P11 and SS304L was carried out using the Gas Tungsten Arc Welding (GTAW) method, which is an arc welding process with non-consumable electrodes, and the use of filler ER309L which is known to be the most optimal for use in dissimilar welding. After the welding process, Post Weld Heat Treatment (PWHT) is carried out at a temperature of 550oC to increase toughness and eliminate residual stresses. PWHT holding time has an effect on tensile strength and hardness. Therefore, in this study there were samples with various holding times to determine the effect on the mechanical properties of tensile strength and hardness. Based on research, a large holding time will reduce tensile strength and increase ductility in welded joints. PWHT treatment at 550oC can also increase the hardness value.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sultan Salman Aufa
Abstrak :
Paduan Aluminium AA5083 banyak digunakan dalam industri kelautan, bejana tekan, gerbong kereta api, badan kendaraan, badan truk tip, dan lain-lain, karena kinerjanya yang luar biasa di lingkungan yang ekstrim. Pada penelitian ini pengelasan Tungsten Inert Gas (TIG) autogenous atau pengelasan tanpa kawat las dilakukan untuk menganalisis geometri manik berdasarkan rasio lebar banding kedalaman (W/D), mikrostruktur hasil lasan khususnya pada daerah Heat Affected Zone (HAZ), serta profil kekerasan yang ditimbulkan. Pengelasan ini dilakukan secara bead on plate yang melibatkan material paduan aluminium seri 5xxx berbentuk pelat dengan dimensi 120 x 50 mm dengan tebal 5 mm yang menggunakan gas argon sebagai gas pelindung. Proses pengelasan menerapkan variasi masukan panas dengan memodifikasi besar arus dan kecepatan pengelasan. Selanjutnya, dilakukan pengukuran geometri manik berdasarkan makrostruktur, pengujian metalografi, dan pengujian kekerasan. Hasil dari penelitian ini menyiratkan bahwa dengan meningkatnya besar arus terjadi peningkatan kedalaman manik, sedangkan peningkatan kecepatan pengelasan akan menghasilkan manik yang sempit, dan secara umum peningkatan masukan panas akan meningkatkan kedalaman dan lebar manik serta menurunnya rasio W/D. Terjadi kenaikan ukuran butir pada daerah HAZ dan porositas yang berkurang seiring dengan meningkatnya masukan panas. Profil kekerasan menunjukkan kekerasan tertinggi berada pada wilayah logam dasar, terjadi penurunan nilai kekerasan pada daerah logam las dan HAZ sejalan dengan masukan panas yang meningkat. ......AA5083 Aluminum Alloy is widely used in the marine, pressure vessel, railroad car, vehicle bodies, tipping truck bodies, etc. due to its outstanding performance in extreme environments. In this study, autogenous Tungsten Inert Gas (TIG) welding or welding without filler metal was carried out to analyze the bead geometry based on the ratio of width to depth (W/D), the microstructure of the welds, especially in the Heat Affected Zone (HAZ) area, as well as the resulting hardness profile. The welding was carried out in a bead on plate manner which involved 5xxx series aluminum alloy material in the form of a plate with dimensions of 120 x 50 mm and a thickness of 5 mm using argon gas as a shielding gas. The welding process applies variations in heat input by modifying the magnitude of the current and the speed of welding. Then, the resulting weldments were analyzed using a measurement of bead geometry based on macrostructure, metallographic testing, and hardness testing. The results of this study imply that with increasing current there is an increase in bead depth, while an increase in welding speed will produce a narrow bead, and in general an increase in heat input will increase the depth and width of the bead and decrease the W/D ratio. In addition, there is an increase in grain size in the HAZ region and a decrease in porosity with increasing heat input. The hardness profile shows the highest hardness in the base metal and a decrease in the hardness value in the weld metal as well as in the HAZ as the heat input increase.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Zainal Luthfi
Abstrak :
Proyek revitalisasi pipa alat penyiram pada spherical tank pada Depot LPG Tanjung Priuk, Jakarta Utara merupakan proyek milik PT. Pertamina Patra Niaga. Terdapat 3 unit alat penyiram yang akan dilakukan revitalisasi pipa pada 3 unit spherical tank. Pengawasan mutu pada produk sambungan las pada proyek revitalisasi pipa alat penyiram mengacu pada ASME Code sebagai referensi mutu. ASME Code yang sangat berpengaruh pada proyek revitalisasi pipa alat penyiram ini adalah ASME Sec IX, ASME B31.3, dan ASME B16.5. Direct Acceptance Product merupakan suatu ukuran persentase produk yang dapat diterima melalui pengujian. Rejection Rate digunakan sebagai persentase produk sambungan las yang reject yang dihasilkan oleh welder, produk tersebut akan diuji dengan metode uji tak rusak (Non-destructive Test) Liquid Penetrant. ......Spherical tank sprinkler pipe revitalization project at Depot LPG Tanjung Priuk, Jakarta Utara is a project owned by PT. Pertamina Patra Niaga. There are 3 sprinkler unit which will be revitalized in 3 spherical tank units. Quality control process of welding joint product in this revitalization project based on ASME Code as quality reference. ASME Code used in sprinkler revitalization project are ASME Sec IX, ASME B31.3, and ASME B16.5. Direct Acceptance Product is a count of product acceptance percentage by examination. Rejection rate is used as rejected percentage of welding joint product produced by welder, there product will be examined by Non-destructive Test Liquid Penetrant Methode.
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
Contents : - Recent Developments in the Understanding of Stainless Steel Welding Metallurgy - Tailoring the Phase Balance During Laser and GTA Keyhole Welding of SAF 2205 Duplex Stainless Steel - Pitting Corrosion Resistance of Duplex Stainless Steels Multipass Welds - Investigation of the Kinetics of the Ferrite/Austenite Phase Transformation in the HAZ of a 2205 Duplex Stainless Steel Weldment - Effect of GTAW Flux on the Microstructure and Properties of Austenitic, Super Austenitic and Super Duplex Stainless Steel Welds - COlumnar-to-Equiaxed Transition During Solidification of Steel Welds - Analysis of Autogenous Gas Tungsten Arc and Laser Welding of Superaustenitic Stainless Steels for Naval Combatant Hulls - Laser Welding of Superaustenitic Stainless Steel - Prediction of Solidification Mode and Hot Cracking Susceptibility in Laser Welds of High Nitrogen Stainless Steels - HAZ Properties of High Nitrogen Austenitic Stainless Steel - Ductility-Dip Cracking Susceptibility of Austenitic Alloys - Fatigue Crack Propagation of Stainless Steel Welds - Hot Cracking Resistance of Laser and Hybrid Welded Austenitic Stainless Steels - Improved Models for Predicting Ferrite Content in Stainless Steel Welds - Progress in Joining Austenitic Stainless Steels by Friction Stir Welding - Effect of Twin-Induced Grain Boundary Engineering on Intergranular Corrosion in Austenitic Stainless Steel - Effect of CTE on Fatigue Cracking of Stainless Steel Vessels - Recent Developments in Transport Phenomena in Fusion Welding - Laser Weld Keyhole Dynamics - Computer Modeling of Keyhole Mode Laser Welding to Avoid Macro-porosity - Dimensionless Relationships for the Keyhole Weld Characteristics in AZ80 Magnesium Alloy - Numerical Modeling of Stationary GTA Welding - Validation of Computed Weld Pool Temperature Profiles for GTA Welding of Gamma TiAl - Anode Heat Transfer in GTA Welding - A k-E Model for Turbulent Weld Pool Convection in Gas Metal Arc Welding Process - Analysis of Friction Stir Weld Using the Inverse-Problem Approach - Phase Distribution and Transformation Dynamics in Fusion Welds Using In-situ Synchrotron Diffraction Methods - Advanced Characterization Techniques for Weld Microstructures - Nonequilibrium solidification in Fe-C-Al-Mn steel welds - Mapping Phase Transformations in the Heat-Affected-Zone of Carbon Manganese Steel Welds Using Spatially Resolved X-Ray Diffraction - Modeling of Ferrite to Austenite Transformation and Real Time Mapping of Phases During GTA Welding of 1005 Steel - Magnetic Force Microscopy as a Tool for Weld Metal Studies - Characterization of Delta Ferrite Content in GTAW Deposited Stainless Steel Cladding - Grain Growth in the Heat-Affected Zone of Ti-6Al-4V Welds: Measurements and Three Dimensional Monte Carlo Simulation - Friction Stir Welding Developments - A Detailed Three-Dimensional Transient Heat Transfer Model For Friction Stir Welding - Input Torque Based Thermal Model of Friction Stir Welding of Al-6061 - High-Speed Video Flow Visualization in Friction Stir Welds of Polycarbonate - Visualization of Material Flow During Friction Stir Welding (FSW) of the Same and Dissimilar Aluminum Alloys - Force Sensing in Friction Stir Welding - Microstructural Analysis and Modeling of the Heat Affected Zone in Al 2519 Friction Stir Welds - Thermo-Mechanicat Anatyses of Wetding Atuminium Alloy with TIG and Friction Stir Welding - Residual Stress Distributions in Friction Stir Welded Al Sheets Determined by Neutron Strain Scanning - Effect of Pin Tool Shape on Metal Flow During Friction Stir Welding - Reproduction of Ultra-Fine Grains in Equal Channel Angular Pressed Al Alloy by Friction Stir Process - Improvement of Mechanical Properties in Thixomolded Mg Alloy AZ91D by Friction Stir Welding - The Evaluation of the Mechanical Properties of AA5083 Friction Stir Welds by Electronic Speckle Pattern Interferometry - Investigating Post-Weld Heat Treatments to Increase the Corrosion and the Environmental Cracking Behavior of 7075-T6 Friction Stir Weld - Pitting Corrosion Behavior of Friction Stir Welded 7050-T74 Aluminum Alloy - The Effect of the Welding Conditions on the Nugget Zone in Friction Stir Welds in an AA7010 Alloy - Metallurgical Characterization of Friction Stir Welded 7050-T74 and C458-T3 Aluminum Alloys - Weld Efficiency and Defect Formation: Correlation Between Experiment and Simple Models - Low Plasticity Burnishing of Friction Stir Welds in 2219 Aluminum to Increase Corrosion Fatigue Life - Mechanical Property and Microstructural Evaluation of Friction Stir Welded AL- 6XN - Post-Weld Aging of Friction Stir Wel
Materials Park, Ohio: ASM International, 2003
e20442612
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
The Trends conference attracts the world?s leading welding researchers. Topics covered in this volume include friction stir welding, sensing, control and automation, microstructure and properties, welding processes, procedures and consumables, weldability, modeling, phase transformations, residual stress and distortion, physical processes in welding, and properties and structural integrity of weldments.
Materials Park, Ohio: ASM International, 2009
e20451745
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Abstrak :
The many papers presented in this volume present an integrated approach to welding disciplines. Discussion included the basic sciences of physics, chemistry, and mathematics, along with computer science and mechanical and electrical engineering. Features extensive coverage of friction stir welding technology advances.
Materials Park, Ohio: ASM International, 2006
e20451833
eBooks  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>