Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 5 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Wini Wulansari
"ABSTRAK
Kasus penyalahgunaan maupun ketergantungan NAPZA akibat gangguan jiwa atau
sebaliknya merupakan masalah kesehatan jiwa. Para ahli mengatakan bahwa jika
seseorang yang memiliki gangguan jiwa namun tidak terdiagnosis akan mengarah
kepada penyalahgunaan NAPZA. Begitu pula mereka yang memiliki risiko tinggi
gangguan jiwa akibat pengaruh genetik, lingkungan, masalah sosial dan lainnya
akan mendorong mereka ke arah penyalahgunaan NAPZA Laporan BNN
menyebutkan bahwa hingga akhir November 2015, jumlah penyalahguna di
Indonesia mengalami peningkatan yang signifikan dari 4,2 juta jiwa menjadi 5,9
juta jiwa. Sedangkan penyalahguna yang melakukan program rehabilitasi sebagai
upaya pengobatan tercatat baru mencapai 100 ribu jiwa. Berdasarkan hal tersebut,
pemerintah perlu membuat suatu upaya pencegahan dan pengendalian
penyalahgunaan NAPZA dengan membentuk masyarakat yang memiliki ketahanan
dan kekebalan terhadap penyalahgunaan NAPZA. Upaya tersebut adalah
melakukan skrining penggunaan zat. Skrining ini bertujuan untuk menggali
informasi pasien terkait keterlibatannya dengan penggunaan NAPZA. Skrining
dapat membantu petugas kesehatan untuk mencatat dan melaporkan kasus
penyalahgunaan zat di wilayah Puskesmas. Penelitian ini bertujuan untuk
membangun sistem informasi skrining NAPZA untuk kesehatan jiwa. Penelitian ini
menggunakan skrining dengan metode ASSIST. Sistem ini memberikan informasi
yang berguna bagi pasien untuk meningkatkan status kesehatannya dan
memberikan gambaran kasus penyalahgunaan NAPZA yang berguna bagi
Puskesmas untuk menentukan langkah yang tepat melaksanakan pencegahan dan
pengendalian penyalahgunaan NAPZA di wilayah kerja Puskesmas.

ABSTRACT
The problem of mental health is very large and cause a significant health burden. Some causes of mental health problems include genetic factors and other common factors such as brain disorders due to injury and accidents, depression due to economic problems, family problems, and abuse of narcotics, psychotropic substances and other addictive substances. The BNN report says that by the end of November 2015, the number of drugs abuser in Indonesia has increased significantly from 4.2 million people to 5.9 million people. While drugs abuser who perform the rehabilitation program as a treatment effort recorded only 100.000 people. Based on this, the government needs to make an effort to prevention and control of drug abuse by forming a society that has resilience and immunity against drug abuse. The effort is to screen for substance use. This screening aims to explore patient information related to their involvement with drug use. Screening can help health workers to record and report substance abuse cases in the public health center area. This study aims to build a system of drug screening information for mental health. This research used screening with ASSIST method. The drugs screening information system provides useful information for patients to improve their health status and provides an illustration of drug abuse cases that are useful for public health center to determine appropriate measures to implement prevention and control of drug abuse in public center health working areas.
"
2017
T48427
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Noerfitri
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang masalah pengelolaan rekam medis lansia pada
Program Santun Lansia di UPTD Puskesmas Pondok Gede, Bekasi. Tujuan dari
skripsi ini ialah merancang sistem informasi rekam medis bagi lansia yang dapat
digunakan untuk menghasilkan informasi yang valid, lengkap, dan tepat waktu
serta untuk mendukung peningkatan pelayanan bagi lansia di UPTD Puskesmas
Pondok Gede Kota Bekasi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian
kualitatif. Hasil penelitian berupa sistem informasi rekam medis lansia yang dapat
diterapkan di UPTD Puskesmas Pondok Gede Kota Bekasi.

ABSTRACT
This thesis studies about matters which happen in elderly medical record
management at Elderly Assist Program in Pondok Gede Community Health
Center, Bekasi. The purpose of this thesis is designing information system of
medical record for elderly that can be used to produce valid, complete, and on
time information and also to support care upgrading for elderly in Pondok Gede
Community Health Center, Bekasi. This research used qualitative research method.
Result of this research information system of Elderly Medical Record which can
be used in Pondok Gede Community health center, Bekasi."
2011
S-Pdf
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Fauzi Makarim
"

Komponen dorsiflexion assist orthotic ankle joint fleksibel adalah salah satu komponen pada jointed ankle-foot orthosis (AFO) yang digunakan menghabilitasi pasien yang memiliki kelainan drop foot. Total biaya fabrikasi jointed AFO masih mahal karena belum ada pemanufaktur lokal untuk komponen joint fleksibel ini sehingga masih beralih pada komponen impor. Rekayasa balik dilakukan pada komponen impor yang paling banyak digunakan agar dapat dirancang ulang dan dimanufaktur dengan teknologi 3D printing. Optimalisasi desain dimulai dengan analisis finite element untuk mengobservasi material dan momen dorsifleksor berian dari komponen. Selanjutnya dibangun sebuah rancangan bentuk geometri yang dapat dimodifikasi agar: (1) dapat menyesuaikan besar momen dorsifleksor yang diberikan dan (2) menyesuaikan dengan material yang digunakan saat fabrikasi 3D printing.


A flexible dorsiflexion assist orthotic ankle joint is one of the components of a jointed ankle-foot orthosis (AFO). A jointed AFO is typically used to habilitate a patient who diagnosed with drop foot. Locally, the total cost of fabricating a jointed AFO is relatively high due to lack of local manufacturer, hence buying the imported ones. A reverse engineering to the most popular imported component is done to later be re-designed and manufactured using 3D printer. Optimization of the design begins with a finite element analysis to observe the material and the dorsiflexor moment assistance from the component. Hereinafter, a customizable design for its geometrical shape is created in order to: (1) adjust its dorsiflexion moment assistance, and (2) optimizes it with the 3D printing material.

"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nazaruddin
"Universitas Indonesia mengkonversi sebuah bus listrik (EV-BUS) dengan sumber energi dari baterai utama 384 VDC 300 AH dan baterai sekunder 25,8 VDC 100 AH. Tenaga diteruskan untuk penggerak utama 200 kW dengan motor BLDC, AC 15 kW, sistem kemudi hidrolik 7,5 kW, kompresor 4 kW untuk sistem pengereman, masing-masing dengan motor induksi, dan 2,4 kW untuk aksesori lainnya. Diharapkan daya listrik 7,5 kW ini dapat direduksi oleh sistem kemudi listrik hingga 20%. Penelitian ini dalam rangka konversi sistem kemudi hidrolik (HPS) menjadi sistem tenaga listrik (EPS). Sistem kemudi elektrik dipilih karena pengoperasiannya yang ringan dan kemudahan dalam pengontrolannya. Sistem kemudi elektrik ini menggunakan motor booster sebagai penggerak bantu pengemudi dalam menggerakkan batang kemudi. Posisi booster motor akan mempengaruhi bentuk gerak dinamis secara keseluruhan dari sistem EPS.
Penelitian ini dimulai dengan pengumpulan data sistem kemudi pada kendaraan skala besar, untuk menijau perkembangan sistem kemudi elektrik khususnya pada jenis bus. Bus yang akan didata meliputi jenis bus dengan mesin pembakaran dalam dan juga bus listrik yang ada saat ini. Saat ini EV-Bus Molina UI menggunakan jenis hydraulic power steering yang akan dikonversi menjadi electric power steering. Perbedaan nyata antara kendaran ukuran kecil (city car) dan bus besar adalah jarak yang jauh dari kolom kemudi dan sumbu roda depan, yaitu sejauh 2380 mm, sekitar dua kali lipat dari kendaraan ukuran kecil. Struktur yang terlibat dalam sistem ini adalah wheel drive, steering column, lower steering column, rack and pinion gear, assist motor, drop link, drag link, drop link extension, drag link extension, tie rod, knuckle, kingpin, tyre, axle beam dan beberapa lainnya. Hubungan antar komponen-komponen ini dari roda kemudi sampai roda akan dijadikan sebagai dasar untuk mengembangkan model dinamik sistem kemudi pada EV-Bus ini. Nilai kekakuan, inersia, dan redaman setiap link akan mempengaruhi torsi pengemudi dan motor bantu sebagai fungsi kecepatan roda pada bus listrik ini. Struktur kemudi EV-Bus terdiri dari struktur truss dan struktur frame dengan mekanisme kinematik yang terdiri dari dua hubungan empat batang yang disatukan. Dalam keadan statik, roda depan menerima beban vertikal 60000 N, dengan koefisien gesek 0,7, diperlukan gaya pada tie rod sebesar 29.000 N. Pemilihan material S45C JIS 4051 ekivalen dengan KS 1045 aman untuk struktur kemudi ini. Tegangan von misses paling besar terjadi drop link extension sebesar 190,72 MPa dengan faktor keamanan terkecil sebesar 3. Dengan kecepatan belok roda depan sebesar sekitar 0,548 m/s, maka diperlukan minimal daya sebesar 3,3 kW. Jenis motor listrik sebagai assist motor adalah motor AC asynchronous dengan peletakkan motor pada tie rod

University of Indonesia converted an electric bus (EV-BUS) with an energy source from a 384 VDC 300 AH main battery and a 25.8 VDC 100 AH secondary battery. Power is transmitted to the 200 kW prime mover with BLDC motor, 15 kW AC, 7.5 kW hydraulic steering system, 4 kW compressor for braking system, each with induction motor, and 2.4 kW for other accessories. It is expected that this 7.5 kW electric power can be reduced by an electric steering system by up to 20%. This research is in the context of converting a hydraulic steering system (HPS) into an electric power system (EPS). The electric steering system was chosen because of its light operation and ease of control. This electric steering system uses a booster motor as a driving force to assist the driver in moving the steering rod. The position of the booster motor will affect the overall dynamic form of the EPS system.
This research begins with collecting steering system data on large-scale vehicles, to review the development of the electric steering system, especially on the type of bus. The buses that will be recorded include the types of buses with internal combustion engines as well as the current electric buses. Currently, the Molina UI EV-Bus uses a hydraulic power steering type which will be converted to electric power steering. The real difference between a city car and a big bus is the distance from the steering column and the front axle, which is 2380 mm, about twice that of a small vehicle. The structures involved in this system are wheel drive, steering column, lower steering column, rack and pinion gear, motor assist, drop link, drag link, drop link extension, drag link extension, tie rod, knuckle, kingpin, tire, axle beam. and some others. The structures involved in this system are wheel drive, steering column, lower steering column, rack and pinion gear, motor assist, drop link, drag link, drop link extension, drag link extension, tie rod, knuckle, kingpin, tire, axle beam. and several others. The relationship between these components from the steering wheel to the wheels will be used as the basis for developing a dynamic model of the steering system on this EV-Bus. The value of stiffness, inertia, and damping of each link will affect the torque of the driver and auxiliary motor as a function of wheel speed on this electric bus. The steering structure of the EV-Bus consists of a truss structure and a frame structure with a kinematic mechanism consisting of two four-bar linkages joined together. In the static state, the front wheel receives a vertical load of 60000 N, with a coefficient of friction of 0.7, the required force on the tie rod is 29,000 N. The material selection of S45C JIS 4051 equivalent to KS 1045 is safe for this steering structure. The greatest von misses stress occurs in drop link extension of 190.72 MPa with the smallest safety factor of 3. With a front wheel turning speed of about 0.548 m/s, a minimum power of 3.3 kW is required. The type of electric motor as an assist motor is an asynchronous AC motor with the motor placed on the tie rod.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"The book focuses on the orbital dynamics and mission trajectory (transfer or target trajectory) design of low-energy flight in the context of modern astrodynamics. It investigates various topics that either offer new methods for solving classical problems or address emerging problems that have yet to be studied, including low-thrust transfer trajectory design using the virtual gravity field method; transfer in the three-body system using invariant manifolds; formation flying under space-borne artificial magnetic fields; and the orbital dynamics of highly irregular asteroids. It also features an extensive study of the orbital dynamics in the vicinity of contact binary asteroids, including the 1:1 ground-track resonance, the equilibrium points and their stability, and the third-order analytical solution of orbital motion in the vicinity of the non-collinear equilibrium point."
Singapore: Springer Nature, 2019
e20509179
eBooks  Universitas Indonesia Library