Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 67 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Kruszelnicki, Karl
Jakarta: Gramedia, 2005
500 KRU m
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Seoul: Yeowanmidio, 2007
KOR 398.205 YOW m
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
McNamee, Stephen J., 1950-
Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield, 2014
305.513 MCN m
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Lee, Yun-ki
Phaju: Illimwon, 2007
KOR 398.21 LEE k
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Resingk, G.J.
Hague: W. van Hoeve, 1968
959.8 RES i
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Bozic, Sreten
Melbourne: Gold Star, 1972
398.21 BOZ a
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Ayatullah Humaeni
"
This article discusses various myths spread in several areas of Banten. How Bantenese society understands and believes in myths that have spread and are still maintained from generations to generations and how the roles and functions of myths for Bantenese society constitute the main focus of this article. This article is field research using ethnographical methods based on in anthropological perspective. To analyze the data, the researcher uses a structural-functional approach. Library research, participant-observation, and depth-interview are methods used to collect the data. Myth is a part of folklore that appear in almost every culture of the world, especially in traditional or pre-literate cultures. Various researches, especially conducted by Western scholars, show how myths appear in various socio-religious activities of the society. Myths are also considered have moral values for the society that believes in them. The existence of myths in Bantenese society has influenced, more or less, the socio-religious life of the Bantenese. Myths, in some cases, also play significant roles and functions for Bantenese society such as strengthening something, maintaing cultural identity and solidarity of the society, and keeping prestige and social status."
2012
PDF
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Winda Phriliani
"ABSTRAK
Makalah ini menganalisis tentang penggambaran agama dalam film PK dengan menggunakan semiotik Roland Barthes. Ada banyak penelitian yang menganalisis penggambaran agama dalam sastra. Namun, masih sedikit sekali penelitian yang melakukan penggambaran agama dalam film. PK memunculkan isu sensitif tentang agama, terutama agama Hindu. Untuk mengetahui penggambaran agama dalam sebuah film, saya memusatkan perhatian pada penggambaran karakter utama, interaksinya dengan karakter dan dialog lain dalam film PK. Dari analisis penanda, petanda, dan mitos dalam adegan, saya menemukan bahwa agama dalam film ini digambarkan sebagai sesuatu yang membatasi dan memecah belah seseorang maupun kelompok masyarakat, berfungsi sebatas simbol identitas, menggelikan, dan juga gagal dalam mempertahankan nilai moral di masyarakat.

ABSTRACT
This paper performed an exploratory semiotic analysis Roland Barthes on the portrayal of religion in PK film. There are many studies analyzing religion portrayal in literature. However, there is still little research on the portrayal of religion films. PK brings up a sensitive issue about religion, especially for Hindu. In order to discover the depiction of religion in a film, I focus on the portrayal of the main character, his interaction with other character and dialogues in PK film. From analyzing the signifier, signified, and myth in the scenes, I found that religion in this film is represented as something restrictive and divisive, symbol of identity, a ludicrous, and it also failed to maintain the moral value in the society."
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Balqis Khairunnisa
"ABSTRAK
Jurnal ini membahas tentang ?? Ch ng 39; , sebagai mitos dewi bulan dalam mitologi Cina. Dewi bulan merupakan salah satu dari sekian banyak dewi yang dipercaya oleh masyarakat Cina. Dalam mitos Cina, Chang rsquo;E dikisahkan sebagai manusia biasa yang terbang ke bulan setelah meminum obat keabadian. Malam pertengahan musim gugur dianggap sebagai malam dengan bulan purnama paling terang sepanjang tahun. Oleh karena itu, setiap tahun pada pertengahan musim gugur selalu dilakukan pemujaan pada dewi bulan. Pemujaan tersebut diwariskan secara turun-temurun sejak masa dinasti, sehingga saat ini sudah menjadi tradisi dalam masyarakat Cina. Pemujaan dewi bulan dilakukan karena dipercaya dapat membawa kemakmuran.

ABSTRACT
This journal examines the myth of Chang rsquo E as moon goddess in Chinese mythology. Moon Goddess is one of the Goddesess that is worshipped by most of Chinese people. In Chinese mythology, Chang 39 E was a human who flew to the moon after drinking the immortal elixir. A full moon night in the Mid Autumn is believed to be the brightest full moon among others. Therefore, every full moon night in the Mid Autumn, Chinese people always do a ritual in order to worship Moon Goddess. The ritual is done from generation to generation since the dynasty period in China, hence it is already become a tradition among Chinese people. These days, this ritual is still done by many people because they believe that it can bring prosperity to their life. "
2017
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Gita Nurul Utami
"Ekofeminisme memberikan suatu pendekatan baru terhadap dunia yang dimana tidak perlu adanya pertentangan mengenai sesuatu yang rasional atau irasional. Hal ini terdapat di dalam ekofeminisme yang menguraikan fungsi-fungsi mitos dalam relasi sosial juga lingkungan hidup. Dimana mitos-mitos ini digunakan sebagai spritualitas kritis yang memiliki kegunaan pengetahuan untuk seluruh kehidupan. Salah satu mitos yang berguna untuk manusia dan lingkungan adalah mitos mengenai hubungan manusia dengan alam dalam mengelola pertanian secara tradisional. Keberadaan mitos seperti ini membuat kita mengingat peran diri sendiri dalam menjaga dan menghargai alam. Terdapat krisis spiritualitas dan nilai-nilai mitos didalam kehidupan masyarakat modern yang memiliki hubungan dengan lingkungan. Beberapa mitos diyakini oleh kelompok-kelompok masyarakat sebagai simbol dan keyakinan mereka untuk lebih menghargai lingkungan atau alam. Artikel ini menggunakan metode ekofeminisme yang mengaitkan pengetahuan irasional dengan teori dari Charlene Spretnak dan Dewi Chandraningrum. Dengan menggunakan mitos-mitos yang dianggap sebagai pengetahuan irasional,justru masyarakat dapat lebih menghargai alam dan tidak semata-mata melihat alam sebagai objek yang dapat dieksploitasi untuk kepuasan manusia.

Ecofeminism provides a new place for the world, where there is no need for opposition to something rational or irrational. Ecofeminism found which describes the functions of myth in social relations as well as the environment. Where these myths are used as critical spirituality that has the use of knowledge for all life. One myth that is useful for humans and the environment is the myth about the relationship between humans and nature in managing agriculture traditionally. The existence of myths like this makes us remember the role of ourselves in maintaining and respecting nature. There is a crisis of spirituality and mythical values in the life of modern society that has a relationship with the environment. Some myths are believed by community groups as a symbol and their belief to be more respectful of the environment or nature. This article uses the ecofeminism method which links irrational knowledge with the theories of Charlene Spretnak and Dewi Chandraningrum. By using myths that are considered irrational knowledge, people can appreciate nature more and not merely see nature as an object that can be exploited for human satisfaction."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2019
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7   >>