Ditemukan 2 dokumen yang sesuai dengan query
Din Wahid
"This study is about the role of Salafi pesantren (Islamic boarding school) in Salafi da’wa (conveying or inviting to the way of Islam) in Indonesia. A Salafi pesantren is a pesantren that teaches Salafism which mostly derives from the works of Muhammad ibn ‘Abd al-Wahhab, the founder of Wahhabism in Saudi Arabia. Salafi pesantren started to emerge in the late 1980s and were established by graduates from Saudi Arabia and Yemen universities, and supported by alumni of the Institute for the Study of Islam and Arabic (LIPIA) in Jakarta. While the precise number of Salafi pesantren is unavailable, it is estimated that the number reaches 50 pesantren. Salafi pesantren not only teach their students about Salafism, but also accustom them to practice the Salafi manhaj (path) in their daily life. The study focuses on three pesantren: al-Nur al-Atsari in Ciamis, Assunah in Cirebon (both in West Java), and al-Furqan in Gresik, East Java. I analyse various aspects of these educational institutions: their historical development, community responses, educational programs, curriculum, methods of instruction, students’ lives and activities, networks and fundraising."
University of Indonesia, Faculty of Humanities, 2015
pdf
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Sahilun A. Nasir
"Wacana tentang teologi al-Maturidi nampak kurang mendapat perhatian dari orang-orang Islam Indonesia. Tidak kalah krusialnya adalah bahwa karya-karyanya langka untuk ditemukan di negeri ini. Fakta ini begitu berbeda dengan teologi Asy‘ari. Padahal kedua tokoh itu merupakan penganut Ahlus-sunnah wal jama‘ah. Untuk keperluan itu, tulisan ini mengekplorasi metode teologi al-Maturidi terkait dengan sifat-sifat Allah, firman Allah, melihat Allah, dosa besar, dan aktifitas manusia. Pendekatan epistemologi, yang didukung dengan metode hermeneutik, digunakan sebagai alat pembedah untuk memperjelas metode teologinya tentang subjek-subjek tersebut. Akhirnya, tulisan ini menyimpulkan bahwa pengaruh Abu Hanifah dan Mu‘tazilah telah mmberikan kekhasan pada metode teologinya terkait dengan kelima subyek itu."
Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2005
297 JAMI 43:2 (2005)
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library