Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 3 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Fatimah Dzurriyah Shalihah
"François Schuiten and Benoît Peeters' comic series, Les Cités Obscures, played a significant role in the 1980s shift towards recognising bande dessinée as a media for architecture criticism. Their use of dual utopian/dystopian narratives in comic album form collectively addresses urban issues that were impactful enough to inspire the urban artist and author, allowing critics to engage in extensive dialogues that place the comic’s narrative within its urban context. This undergraduate thesis learns from their first album, Les murailles de Samaris (1983), meaning “The Great Walls of Samaris,” depicting a Xhystos officer, Franz Bauer, investigating the distant city of Samaris to eventually realise the obscured spatiality of the cities being simulated and totalitarian. The objective is to discover the architecture criticisms in the comic album by deconstructing the comic’s ‘infrastructure’ – including the grids, gutters, panels and the urban indicators within them – to reveal the duality of utopia/dystopia in Xhystos and Samaris. This duality will be put into a critical dialogue with the 1980s French debate on the ‘end of modernity,’ involving the architectural utopia/dystopia in Paris and French peripheries, extracted from literary research. This writing addresses urgent urban issues in France depicted in the comic, focusing on the conflicting visions of French national architecture and the lingering trauma from Haussmann and Napoleon III's urban renewals and the Franco-Prussian War from the late nineteenth century, which evidently influenced the consciousness of French architects and urban planners. This led to repeated dystopian outcomes in the 1980s including totalitarianism, class segregation and superficiality of the projects. The analysis reveals the comic’s criticism of French architecture, inviting readers to reflect on the broader implications of urban design and its collective impact on urban structure.
......Serial komik François Schuiten dan Benoît Peeters, Les Cités Obscures, memainkan peran penting dalam pengakuan bande dessinée sebagai media kritik arsitektur pada tahun 1980an. Penggunaan narasi utopia/distopia dalam bentuk album komik memungkinkan para kritikus untuk terlibat dalam dialog ekstensif yang menempatkan narasi komik dalam konteks perkotaannya. Dialog kritis yang diperluas dari komik urban ini penting bagi arsitektur dan ubanitas dalam mengungkap keprihatinan mendesak yang cukup berdampak untuk menginspirasi seniman dan penulis urban. Tesis sarjana ini belajar dari album pertama mereka yang berjudul Les murailles de Samaris (1983), atau “Tembok Besar Samaris,” yang menggambarkan Franz Bauer dari Xhystos menyelidiki kota Samaris dan akhirnya menyadari spasialitas kota yang disimulasikan dan totaliter. Tujuan tesis ini adalah untuk menemukan kritik arsitektur dalam album komik dengan mendekonstruksi 'infrastruktur' komik – termasuk grid, gutter, panel dan indikator perkotaan di dalamnya – untuk mengungkap dualitas utopia/distopia dalam Xhystos dan Samaris. Dualitas ini akan dimasukkan ke dalam dialog kritis dengan perdebatan 1980an tentang ‘akhir modernitas’, yang melibatkan utopia/distopia arsitektur di Paris dan wilayah pinggiran Perancis, diambil dari penelitian sastra. Tulisan ini membahas isu-isu perkotaan urgent di Perancis, fokus pada visi arsitektur nasional Perancis yang tidak selaras dan trauma dari akibat urban renewal Haussmann dan Napoleon III serta Perang Perancis-Prusia dari akhir abad kesembilan belas yang sangat mempengaruhi arsitek dan perencana kota Perancis, dan menyebabkan kejadian distopia berulang di 1980an. Analisis tersebut menunjukkan kritik komik terhadap keadaan arsitektur Perancis dan mengajak pembaca untuk merefleksikan implikasi yang lebih luas dari desain perkotaan dan dampak kolektifnya terhadap struktur perkotaan."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Pandya Asyrafi Devaputra
"Leipzig memenangkan Academy of Urbanism Award sebagai Kota Eropa terbaik tahun ini pada 2019, bukan prestasi yang mudah bagi kota mana pun di daratan Eropa. Namun, penghargaan tersebut menyimpulkan bahwa Leipzig adalah kota Eropa yang ideal di tahun 2019. Gagasan tentang kota Ideal, meskipun merupakan konsep imajiner, telah menjalani beberapa pengujian untuk tujuan materialisasi: Rencana kota ideal, cerita yang dibangun di atas ide kota ideal, dan penghargaan dirayakan untuk memperingati ide kota ideal. Seharusnya, kita dapat menganalisis ide kota ideal melalui semantik dan simbolisme mikrokosmos dan makrokosmos; Kemampuan untuk diamati dengan semantik mikrokosmos dan makrokosmos menjelaskan kelangsungan hidupnya sendiri, yang dapat terjadi jika memenuhi semua elemen kosmik realitas.
......Leipzig won the Academy of Urbanism Award’s best European City of the year in 2019, no easy feat for any city in the European lands. However, the award concludes that Leipzig is the ideal European city in the year 2019. The notion of an Ideal city, albeit an imaginary concept, has been underwent several test for the purpose of materialization: Ideal city plans, stories built upon the idea of an ideal city, and awards celebrated to commemorate the idea of an ideal city. Supposedly, we can analyze the idea of an ideal city through the semantic and symbolism of microcosm and macrocosm; The ability to be observed with the semantic of microcosm and macrocosm explains its own viability of existence, which it can if it fulfills all the cosmic elements of the reality."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
T-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Bayu Kristianto, reviewer
"The main character of the film Pintu terlarang (The forbidden door), Gambir, attains success in the art world by making statues of pregnant women. Part of his creative process is to insert dead foetuses into the wombs of the statues. His troubled soul meets a written request for help by a child he encounters in various places. The journey to find the child leads him to a secret door, revealing a terrifying reality of a dehumanized world. The city, commonly characterized by a sense of vastness, is set in opposition to small, enclosed spaces where individuals converse with their utmost self. The questions explored are: What is the role of space in engendering urban dystopia? In what ways does the selection of different space settings help create a dehumanized world? I argue that urban dystopia is created when the inhabitants of a city return to enclosed spaces in an effort to find an existence. When individuals prefer enclosed spaces and fail to reconstruct existing meanings, tendencies toward dystopia will come forward and city life will degenerate."
Depok: Faculty of Humanities University of Indonesia, 2012
pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library