Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 40 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Rani Adriana
Abstrak :
Karya proyek ini mendeskripsikan hasil evaluasi buku alma/ Korean I yang digunakan sebagai buku pegangan pada mata kuliah Bahasa Korea Sumber yang diselenggarakan oleh Program studi Korea Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia selama beberapa tahun terakhir ini. Tujuan karya proyek ini adalah untuk mengetahui kesesuaian antara bahan ajar dengan konteks pembelajaran di mana buku tersebut digunakan. Untuk mendukung evaluasi, dilakukan serangkaian analisis yang berkenaan dengan tampilan fisik bahan ajar, apa yang dituntut oleh bahan ajar tersebut dari penggunanya, dan apa yang terkandung di balik penyusunan buku tersebut. Hasil analisis bahan ajar dilihat kesesuaiannya dengan situasi target mencakupi latar belakang budaya, pengguna, dan tujuan. ......This project describes the evaluation process of PJ- aJ Korean 1 book which has been used as a textbook of Bahasa Korea Sumber held by the Faculty of Humanities University of Indonesia for the the last few years. The objective of this evaluation project is to show the suitability of the teaching materials for the learning context where the book is used. To support the evaluation, a series of analysis has been done related to the physical appearance of the teaching materials, what is required by the textbook from its users and what is the reason behind writing the book. The output of textbook evaluation analysis will be compared to the target situation involving cultural background, users, and forthcoming evaluation purposes.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2007
T37212
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fashila Desfianti
Abstrak :
Tesis ini membahas pengaruh penerapan membaca kritis dalam proses pembelajaran kemahiran membaca bahasa Jepang pada tingkat universitas. Penelitian ini merupakan penelitian praeksperimental yang melibatkan dua kelompok pemelajar yang terbagi dalam kelas eksperimen dan kelas kontrol. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan eksplanasi tentang penerapan kegiatan membaca kritis dan pengaruhnya terhadap kemampuan pemelajar dalam proses pembelajaran kemahiran membaca TBJ. Populasi penelitian ini adalah pemelajar Indonesia jurusan bahasa Jepang sebagai bahasa asing (JFL) yang telah menerima pemelajaran bahasa Jepang selama dua tahun di universitas. Pemelajar di kelas eksperimen menerima pembelajaran kemahiran membaca dengan kegiatan membaca kritis, sedangkan pemelajar di kelas kontrol menerima pembelajaran kemahiran membaca dengan strategi membaca cepat dan latihan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan membaca kritis tidak dapat meningkatkan kemampuan pemelajar secara signifikan. Namun, hasil kuesioner dan wawancara menunjukkan bahwa respon pemelajar terhadap penerapan kegiatan membaca kritis cukup positif. Selain itu, penelitian ini juga menunjukkan bahwa penggunaan tes terbuka lebih tepat diberikan kepada kelompok pemelajar yang mendapatkan kegiatan membaca kritis dibandingkan dengan tes pilihan ganda. Kendala yang dialami oleh pemelajar ketika mengikuti pembelajaran kemahiran membaca dengan kegiatan membaca kritis yaitu kesulitan dalam pemahaman kosakata dan struktur kalimat yang digunakan dalam teks berbahasa Jepang.
This thesis discusses the implementation of critical reading in the learning process of Japanese language reading skills on undergraduate level. This study is a pre-experimental study involving two groups of learners, which are divided into control and experimental classes. It aims to explain the effect of critical reading implementation on learners ability to comprehend Japanese texts in Japanese reading class. The study population was Indonesian learners majoring in Japanese as a foreign language (JFL) who have been studying Japanese for two years in university. In the experimental class, students received reading skills learning with critical reading activities, while students in the control class received reading skills learning with speed reading strategies and exercises. The result showed that the implementation of critical reading could not significantly improve learners reading abilities. However, the result of the questionnaire and interviews indicate that the students response to the implementation of critical reading activities was quite positive. In addition, the result showed that the use of open-ended questions is more appropriate to assess critical reading rather than multiple choice test. The constraints which were experienced by students when they took part in this course is understanding vocabulary and sentence structures which are used in Japanese texts.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2020
T54465
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Salim H.S. author
Abstrak :
Pemelajaran bahasa Inggris merupakan suatu aktivitas yang tidak mudah dilakukan. Hal ini disebabkan oleh status bahasa Inggris sebagai bahasa asing sehingga tidak digunakan secara luas di masyarakat. Padahal, pemelajaran bahasa asing yang baik adalah dengan cara menggunakannya. Kenyataan ini memengaruhi tingkat pencapaian pengetahuan bahasa Inggris, khususnya kosakata. Peran kosakata ini penting sehingga upaya penguasaannya pun perlu dipertimbangkan dan diintegrasikan dalam pemelajaran bahasa Inggris. Kosakata berperan penting dalam pemelajaran bahasa Inggris. Pertama, kosakata kata merupakan elemen dasar bahasa dan setiap bahasa memiliki kosakata. Kedua, transfer pesan melalui bahasa Inggris dibawa oleh kata, khususnya kata leksikal. Kata leksikal merupakan kata utama yang bertugas membawa makna bahasa. Selain kata leksikal, dua kelas kata yang lainnya adalah kata tugas dan interjeksi. Peran kosakata yang penting dalam pemelajaran bahasa Inggris menjadi alasan pengenalan tiga permainan berbasis kosakata ini. Permainan dimaksud adalah Time Bomb"s Counting Down ( TBCD), Tail Eats Head (TEH), dan Broken Chains (BC). Ketiga permainan ini dipilih karena dalam penerapannya terdapat aktivitas-aktivitas yang dapat memperkaya kosakata dan memperkuatnya dalam mental lexicon pemelajar. Selain itu, permainan ini juga mengandung unsur kompetisi dan kesenangan. Unsur kompetisi dapat memotivasi pemelajar untuk berpartisipasi aktif dalam permainan, sedangkan unsur kesenangan dapat menimbulkan perasaan positif pada diri pemelajar sehingga pemelajar siap berinteraksi dalam proses pemelajaran bahasa Inggris secara keseluruhan. Ada beberapa alasan pengenalan dan pengujicobaan ketiga permainan ini. Pertama, pengenalan permainan dapat memberikan manfaat bagi pemelajaran bahasa Inggris. Kedua, permainan ini perlu diujicoba agar manfaatnya bagi pemelajaran bahasa Inggris dapat diketahui lebih jelas. Ketiga, ujicoba permainan dapat membuktikan bahwa permainan ini dapat diterapkan dan ada kesesuaian antara rasional teoretis dan faktual. Analisis hasil ujicoba permainan menunjukkan adanya proses mengingat kata dari dalam mental lexicon pemelajar. Khusus dalam permainan TBCD, pengingatan kata tersebut menunjukkan adanya hubungan antarkata berdasarkan relasi makna kata (semantik), hubungan kemiripan atau kesamaan bunyi (fonologi), dan hubungan kesamaan ejaan (ortografi). Selain itu, analisis hasil juga menunjukkan adanya proses "pelupaan", "pemfosilan", dan "otomatisasi". Salah satu contoh proses pelupaan tersebut adalah "efek bak mandi", sebuah istilah oleh Aitchison (2003), yaitu kecenderungan pemelajar mengingat bagian depan dan akhir kata lebih baik daripada bagian tengah kata bahasa Inggris. Namun, Aitchison hanya membahas bagian bunyi kata yang salah bukan ejaannya. Analisis data kuisioner dan observasi menunjukkan bahwa ketiga permainan ini dapat diterima oleh pemelajar. Selain itu, pengaplikasian permainan ini dapat menciptakan suasana kondusif dalam kelas, interaksi positif lintas individu, dan berpotensi menjadi faktor stimulan pemelajaran bahasa Inggris secara keseluruhan.
Learning English is not an easy activity. The status of English as a foreign language makes its usage in the society limited. In fact, a good learning of a foreign language is by using it communicatively. This influences the mastery of the English knowledge, especially its vocabulary. The role of vocabulary is so important in a language that the efforts to master it should be taken into consideration and integrated into an English learning process. Vocabulary plays an important role in learning English. First, vocabulary is the basic element of language and every language has it. Second, transferring a message through English is carried by its words, especially lexical words. Lexical words belong to one of the three major word classes. Lexical words have function as the main carriers of meanings. The other two word classes are function words and inserts. The important role of vocabulary in learning English becomes the reason of introducing three vocabulary based games. They are Time Bomb"s Counting Down ( TBCD), Tail Eats Head (TEH) and Broken Chains (BC). The three games are introduced as there are some activities that enable learners to enrich and strengthen their vocabulary in their mental lexicon. Besides, the games also include competitive and fun elements. Competitive element can motivate any learners to participate and fun element can raise a positive feeling that can make learners ready to attend and participate actively in the whole learning process. There are some reasons why the introduction of the games and applying them are necessary. First, the introduction may give valuable benefits to the learners. Second, the games need to be applied in order to find whether the possible benefits to the English learning can be identified more clearly. Third, the application of the games can provide some proofs that the games are applicable and that the theoretical rationale goes along with the factual one. The analysis of the games" results show that recalling process of words from mental lexicon occurs in the games. The results, especially the results of TBCD, show that the formation of words is based on certain word-relation patterns. The word-relation patterns include semantic relation, phonological similarities, and orthographic similarities. Moreover, the analysis results also suggest the evidence that process of forgetting, fossilization, and automatization occur. One example of the process of forgetting is the tendency of the learners to remember the beginnings and the ends of words better than the middle ones. This case is like in "the bathtub effect" of Aitchison (2003). However, the discussion of the bathtub effect of Aitchison mainly deals with the mistakes of the sounds of the words, not the ones of the spellings. Analysis of the data from the questionnaire and observation indicates that the three games are acceptable. Moreover, the application of the games can create a conducive situation, positive interaction among the learners, and potentially becomes stimulant factor for the whole learning of English in the classroom.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2008
T25121
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Shabrina Wulan Nursita
Abstrak :
Pelajar Indonesia sering menghadapi kesulitan ketika harus menulis dalam Bahasa Inggris, khususnya dalam membentuk struktur kalimat yang baku dan berterima. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan jenis-jenis kesalahan sintaksis yang terdapat pada tulisan mahasiswa, menemukan jenis kesalahan yang paling dominan, dan menjabarkan faktor-faktor yang mungkin menjadi penyebab kesalahan tersebut. Data dikumpulkan dari tulisan mahasiswa pada mata kuliah Penulisan Ilmiah dalam Bahasa Inggris 2011-2012. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analisis. Data dianalisis dengan mengklasifikasikan kesalahan menggunakan kategori linguistik, kategori permukaan dan kategori efek komunikatif dari Dulay (1982). Dalam mencari penyebab dari kesalahan-kesalahan sintaksis yang dilakukan mahasiswa, teori- teori utama yang digunakan diambil dari Corder (1982), Selingker (1972), dan Richards (1974). Teori-teori tersebut pada akhirnya menguatkan hipotesis peneliti yaitu penyebab kesalahan sintaksis yang dilakukan oleh mahasiswa adalah dikarenakan faktor interlingual yaitu interferensi bahasa pertama pada bahasa target. Berdasarkan hasil temuan, hipotesis tersebut berhasil terbukti hanya sejauh pada kesalahan yang jumlahnya banyak dan dominan, dan kesalahan yang paling banyak ditemukan adalah pada kategori frase kata benda dalam penggunaan determinan. ......Indonesian students often face difficulties when they have to write in English, especially in forming accurate and acceptable sentences. This research aims to describe the kinds of errors which occur in students' writing, to find the dominant errors, and to seek the most possible factors causing those errors. The research data were collected from the students' writing in English Research Writing course year 2011-2012. This research used descriptive analysis method. The data were analized by classifying the errors using linguistic category, surface structure category, and communication effect category from Dulay (1982). The main theories used in this research were taken from Corder (1973), Selinker (1972), and Richards (1973). The research findings indicated that the hypothesis was confirmed only for frequent and dominant errors found in using determiners in noun phrase category.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S42683
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Muhammad Umar Sadikin
Abstrak :
Selebriti sering kali berusaha untuk mendapatkan kembali popularitas mereka dan menghindari "dibatalkan" di media sosial setelah dikritik atas perilaku yang menyakitkan hati. Salah satu pendekatan umum adalah meminta maaf secara publik di media sosial, dengan beberapa orang memilih untuk muncul secara langsung saat meminta maaf. Diasumsikan bahwa selebriti-selebriti ini menggunakan strategi permintaan maaf yang tepat serta gerakan tubuh untuk menciptakan permintaan maaf yang kuat dan efektif. Penulis percaya bahwa keberadaan fitur visual dalam menyampaikan permintaan maaf publik sama pentingnya dengan aspek linguistik, terutama dalam proses pembuatan makna. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan strategi permintaan maaf serta gerakan tubuh dalam video permintaan maaf publik yang dilakukan oleh tiga selebriti Amerika: Will Smith, Ellen DeGeneres, dan Hannah Brown. Untuk melakukan penelitian ini, penulis menggunakan pendekatan multimodal, yang dapat membantu mengurai berbagai mode komunikasi dalam penelitian ini — baik yang linguistik maupun yang non-linguistik. Analisis non-linguistik dalam penelitian ini difokuskan pada analisis pandangan mata (gaze analysis), yang terhubung dengan klasifikasi strategi permintaan maaf yang digunakan dalam video-video tersebut. Dalam melakukan analisis, penulis menggunakan teori fungsi pandangan mata yang dikembangkan oleh Leathers dan Eaves (2008), sedangkan strategi permintaan maaf dianalisis berdasarkan teori yang diajukan oleh Trosborg (1994). Hasil penelitian menunjukkan bahwa setiap strategi permintaan maaf cenderung berhubungan dengan perilaku mata tertentu saat dilakukan oleh pembicara. ......Celebrities often attempt to regain their popularity and avoid being "canceled" on social media after being criticized for offensive behavior. One common approach is to apologize publicly on social media, with some opting to appear in person during the apology. It is assumed that these celebrities use both appropriate apology strategies and gestures to craft a potent and effective apology. The author believes that the existence of visual features in delivering a public apology is as significant as the linguistic aspect, especially in the meaning-making process. This study aims to examine the use of apology strategies as well as gestures in public apology videos done by three American celebrities: Will Smith, Ellen DeGeneres, and Hannah Brown. To carry out this study, the author involves a multimodal approach, which can help to unravel the different modes of communication in this study — linguistic and non-linguistic. The non-linguistic analysis in this study is specified to gaze analysis, which is linked to the classification of the apology strategies used in the videos. In conducting the analysis, the author utilizes the theory of gaze function devised by Leathers and Eaves (2008), whereas the apology strategies are analyzed by the theory proposed by Trosborg (1994). The result shows that each apology strategy tends to be associated with certain eye behaviours when it is performed by the speakers.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Zahra Anindya Prameswari
Abstrak :
YouTube, sebagai media digital, dapat menjadi alat untuk mengonstruksi dan merepresentasikan identitas sosial. Dapat diakses oleh audiens dari seluruh dunia, YouTube juga membuat batasan antara dunia Barat dan Timur semakin semu, memberi jalan bagi orang-orang dari kedua budaya tersebut untuk berbagi pengaruh kepada audiens mereka. Dalam video YouTube mereka, Korean Englishman mengonstruksi dan merepresentasikan budaya Korea, dimana hal ini menunjukkan adanya narasi pasca-kolonial yaitu orang Barat bernarasi tentang orang Timur. Melalui Model Diskursif dari Pendekatan Konstruksionis dalam Teori Representasi oleh Stuart Hall serta perspektif pasca-kolonial dalam Teori Orientalisme, makalah ini menganalisis bahwa meskipun Korean Englishman bertujuan memperkenalkan budaya Korea kepada orang Inggris dan dunia, terdapat jejak-jejak pandangan Orientalisme dalam representasi mereka terhadap budaya Korea yang terlihat dalam 2 video yang akan dianalisis dalam makalah ini. Dalam mengidentifikasi tanda-tanda Orientalisme, analisis tekstual akan digunakan sebagai metode. Makalah ini menemukan bahwa perspektif Orientalisme seperti pembedaan, stereotip, dan eksotisisasi budaya Timur ditemukan dalam representasi budaya Korea oleh orang Inggris yang juga menyebabkan normalisasi perspektif Orientalisme yang dapat dilihat melalui penggunaan bahasa dan nada percakapan. Hal ini menunjukkan bahwa perilaku pasca-kolonial masih terjadi di zaman digital, meskipun disampaikan melalui sarana yang berbeda dan cara yang lebih halus. ......YouTube, as a digital medium, can be used as a tool to construct and represent social identities. Having the ability to reach a worldwide audience, YouTube also makes the barrier between the West and the East more subtle, paving the way for people embodying both cultures to share and create influence towards their audience. In their YouTube videos, Korean Englishman construct and represent Korean culture, which reflects a postcolonial narration of the West narrating the East. Through the Discursive Model of the Constructionist Approach of Representation by Stuart Hall and the postcolonial perspective of Orientalism, the paper attempts to analyze how although Korean Englishman aimed to capture and introduce Korean culture to British people and the world, there are traces of Orientalist views in their representation of Korean culture which are shown in 2 of their videos that are analyzed in this paper. In identifying the signs of Orientalism, the analysis will use textual analysis as a method. The article discovers that orientalist values such as otherness, stereotyping, and exoticization of the East are found in the representation of Korean culture by the British which perpetuates the normalization of orientalist views impacted by the language use and tone of the conversations. This reveals how postcolonial events are still prevalent in the digital era, although displayed in different mediums and delivered in a more indirect manner.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2023
MK-pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Mauidhotun Nisa
Abstrak :
ABSTRAK
Tesis ini merancang silabus pedagogi matrikulasi bahasa Arab untuk mahasiswa PMIAI ICAS-Paramadina Jakarta. Perancangan silabus diawali dengan analisis kebutuhan baik secara internal maupun eksternal. Silabus pedagogis yang dihasilkan merupakan silabus yang terintegrasi, yakni memadukan antara konten (topik) dan academic reading skill (keterampilan membaca akademik) yang mengacu pada pendekatan Arabic for Academic Purposes (bahasa Arab untuk tujuan akademik). Penelitian ini menggunakan ancangan kualitatif dengan melakakan kuantitfikasi data. Berdasarkan temuan yang diperoleh, diketahui bahwa kemampuan bahasa Arab mahasiswa PMIAI ICAS-Paramadina Jakarta belum memadai untuk membaca dan memahami teks filsafat Islam dan tasawuf dalam bahasa Arab. Oleh karena itu, mahasiswa memerlukan matrikulasi bahasa Arab yang silabusnya dirancang untuk tujuan membaca dan memahami teks filsafat Islam dan tasawuf dalam bahasa Arab.
ABSTRACT
The aim of this project is to design a pedagogy Arabic syllabus for students at PMIAI ICAS-Paramadina Jakarta. The syllabus is an integrated syllabus which combines topic and academic reading skill based on Arabic for Academic Purposes. The process of syllabus design began with need analysis both internally and externally under the qualitative with quantitativeing data. Based on the findings obtained, it is known that students in PMIAI ICAS-Paramadina Jakarta need an Arabic matriculatin for reading and understanding texts purpose since their Arabic proficiency level has not been adequate yet to conduct reading and understanding Islamic philosopy and mysticism texts in Arabic.
2013
T36108
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Alva Nurvina Sularso
Abstrak :
ABSTRAK
Tesis ini membahas evaluasi program pengembangan profesional di kantor cabang lembaga kursus Bahasa Inggris X dengan menggunakan siklus Continuing Professional Development (CPD) pada empat tahapan, yaitu tahap perencanaan, tahap pelaksanaan, tahap evaluasi, dan tahap refleksi. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan alat ukur wawancara semi struktur, observasi, dokumen, dan kuesioner. Hasil penelitian menyarankan bahwa ada beberapa hal yang sebaiknya dilakukan untuk meningkatkan dampak dari implementasi program pengembangan profesional di institusi X, antara lain: adanya sosialisasi lebih lanjut mengenai pentingnya partisipasi guru dalam program pengembangan profesional baik untuk pribadi maupun untuk karir, adanya kesempatan bagi guru untuk terlibat dalam tahap perencanaan programprogram pengembangan profesional institusi, adanya dorongan dari institusi (melalui kepala kursus) bagi guru untuk berinisiatif mengelola program pengembangan profesionalnya sendiri melalui melalui Personal Development Record dan Development Action Plan, dan membuat suatu sistem jaringan CPD dimana masing-masing guru dapat mengakses akun CPD mereka dan mengelola program pengembangan profesional mereka sendiri.
ABSTRACT
The focus of this study is an evaluation of professional development programs in branch offices of English language course X by using Continuing Professional Development (CPD) cycle of four stages of planning, action, evaluation, and reflection. This research is qualitative based with data collection by semistructured interview, observation, document analysis, and questionnaire spreading. The researcher suggests that the institution should do the following actions to improve the impact of professional development programs. First, institution X should conduct further socialization on the importance of teachers’ participation in the CPD programs for the sake of both personal and career development in the institution. Second, institution X should provide an opportunity for teachers to take part in institution’s CPD programs’ planning stage. Third, institution X should encourage teachers (through course principal) to have initiative in organizing their own personal CPD program by making Personal Development Record (PDR) and Development Action Plan (DAP). Lastly, institution X should develop a CPD program or application where each teacher can access their CPD account and run their own personal CPD program.
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
T38615
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Josita Mayadewi Soeyono
Abstrak :
[ABSTRAK
Tesis ini membahas scaffolding dalam interaksi tutor-pemelajar + pemelajarpemelajar secara asinkronis dalam forum diskusi tutorial online Writing 1 Universitas Terbuka berdasarkan aspek manajemen tugas, proses balikan, dan manajemen dalam menjalin ikatan sosial. Penelitian ini adalah studi kasus yang bersifat naturalistik. Data yang digunakan berupa percakapan asinkronis, kuesioner dan wawancara. Hasil analisis membuktikan bahwa pemelajar dapat membangun pengetahuannya secara kolaboratif melalui scaffolding dalam pemelajaran bahasa yang menggunakan media komputer (CMC) secara asinkronis. Namun demikian, kurangnya respon terhadap pertanyaan dan balikan yang dikirimkan, serta respon rekan yang tidak mengarahkan pemelajar untuk meningkatkan kemampuannya menjadikan interaksi ini tidak seluruhnya mengandung scaffolding. Hal ini dapat disebabkan oleh: tutor yang cenderung untuk menunda memberikan respon, respon rekan tidak mengandung balikan, dan pemelajar yang menunggu respon tutor karena tutor diyakini memiliki kompetensi lebih baik dibandingkan rekan, serta fitur interaksi secara asinkronis yang memungkinkan respon diberikan secara tidak simultan atau bahkan diabaikan. Hasil analisis juga menunjukkan bahwa tidak semua pemelajar memanfaatkan scaffolding untuk segera merevisi tulisannya, karena kurang jelasnya instruksi yang diberikan maupun fitur interaksi yang berlangsung secara asinkronis.
ABSTRACT
This thesis focuses on scaffolding in tutor-learner + learner-learner interaction asynchronously on Writing 1 online tutorial discussion forum at Open University based on the following aspects: task management, feedback process, and social cohesiveness. The research is a naturalistic case study. Data are collected through asynchronous chat records, questionnaires, and interviews. The analysis results prove learners are able to construct knowledge in collaboration through scaffolding in language learning using asynchronous computer-mediated communication (CMC). However, scaffolding is not found in the entire interaction since there is a lack of responses towards questions and feedback, and peers? responses do not guide learners to substantial improvement in performance. The reasons of these are: tutor tends to delay in responding, there is often no feedback in peers? responses, learners? belief in tutor?s feedback instead of that of their peers, and a time-delayed frame feature of interaction which makes it possible for users not to send messages simultaneously or simply to ignore responses. The analysis also shows that only a few of learners are using scaffolding to revise their writings immediately. There is no clear instructions about revising their writings and the asynchronous interaction feature are two reasons that make scaffolding less effective.;This thesis focuses on scaffolding in tutor-learner + learner-learner interaction asynchronously on Writing 1 online tutorial discussion forum at Open University based on the following aspects: task management, feedback process, and social cohesiveness. The research is a naturalistic case study. Data are collected through asynchronous chat records, questionnaires, and interviews. The analysis results prove learners are able to construct knowledge in collaboration through scaffolding in language learning using asynchronous computer-mediated communication (CMC). However, scaffolding is not found in the entire interaction since there is a lack of responses towards questions and feedback, and peers’ responses do not guide learners to substantial improvement in performance. The reasons of these are: tutor tends to delay in responding, there is often no feedback in peers’ responses, learners’ belief in tutor’s feedback instead of that of their peers, and a time-delayed frame feature of interaction which makes it possible for users not to send messages simultaneously or simply to ignore responses. The analysis also shows that only a few of learners are using scaffolding to revise their writings immediately. There is no clear instructions about revising their writings and the asynchronous interaction feature are two reasons that make scaffolding less effective., This thesis focuses on scaffolding in tutor-learner + learner-learner interaction asynchronously on Writing 1 online tutorial discussion forum at Open University based on the following aspects: task management, feedback process, and social cohesiveness. The research is a naturalistic case study. Data are collected through asynchronous chat records, questionnaires, and interviews. The analysis results prove learners are able to construct knowledge in collaboration through scaffolding in language learning using asynchronous computer-mediated communication (CMC). However, scaffolding is not found in the entire interaction since there is a lack of responses towards questions and feedback, and peers’ responses do not guide learners to substantial improvement in performance. The reasons of these are: tutor tends to delay in responding, there is often no feedback in peers’ responses, learners’ belief in tutor’s feedback instead of that of their peers, and a time-delayed frame feature of interaction which makes it possible for users not to send messages simultaneously or simply to ignore responses. The analysis also shows that only a few of learners are using scaffolding to revise their writings immediately. There is no clear instructions about revising their writings and the asynchronous interaction feature are two reasons that make scaffolding less effective.]
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan dan Budaya Universitas Indonesia, 2014
T43165
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Karin Sari Saputra
Abstrak :
[ABSTRAK
Tesis ini membahas bagaimana sinkronisasi teknologi Web 2.0, yaitu melalui VoiceThread, dapat membantu pengajar kemahiran berbicara meningkatkan pemberian balikan formatif di pengajaran berbicara. Penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan VoiceThread mampu menjadi salah satu solusi untuk membantu pengajar yang hendak memberi balikan secara spesifik, jelas, dan akurat pada kegiatan performansi lisan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan yang melibatkan enam pemelajar EFL di salah satu perguruan tinggi di Indonesia. Sebelum VoiceThread dapat berperan untuk meningkatkan pemberian balikan formatif, penelitian ini menemukan bahwa pengajar perlu memenuhi lima upaya berikut: (1) Membuat Profil Pemelajar; (2) Membuat Desain Pemelajaran; (3) Memahami Pemberian Balikan Formatif; (4) Menentukan Rubrik Penilaian; dan (5) Implementasi VoiceThread. Implementasi VoiceThread ini didesain tidak hanya bertujuan membantu pengajar meningkatkan pemberian balikan formatif, tetapi juga membuat siswa dapat memerhatikan dan memelajari pemberian balikan formatif pengajar. Untuk mencapai tujuan tersebut, hasil dari penelitian tindakan ini menunjukkan bahwa pemberian balikan formatif melalui VoiceThread menjadi bernilai karena merupakan mekanisme yang mengkombinasikan pertemuan asinkron dan tatap muka. Mekanisme ini kemudian diistilahkan menjadi action research on blended learning.
ABSTRACT
This thesis discusses how synchronizing Web 2.0 technologies, particularly by using VoiceThread, is able to help English speaking teachers to improve their formative feedback in the teaching of speaking skills. This study shows that the use of VoiceThread able to become one of the solutions to help teachers who want to provide specific, clear and accurate feedback on oral performance activities. This study is an action research which involves six EFL learners at one of universities in Indonesia. Before VoiceThread can contribute to improve teachers? formative feedback, this study found that teachers need to do the following five matters, they are: (1) Making learners profile; (2) Making lesson plan; (3) Understanding formative feedback; (4) Determining assessment rubric; and (5) Implementing VoiceThread. Implementing VoiceThread is not only designed to help teachers improve their formative feedback, but also make their students able to notice and learn their teacher?s formative feedback afterward. To achieve these objectives, the result of this action research study indicates that giving formative feedback by using VoiceThread is worthwhile since it is a mechanism that combines the asynchronous learning and face-to-face. Thus, this can be considered as an action research on blended learning., This thesis discusses how synchronizing Web 2.0 technologies, particularly by using VoiceThread, is able to help English speaking teachers to improve their formative feedback in the teaching of speaking skills. This study shows that the use of VoiceThread able to become one of the solutions to help teachers who want to provide specific, clear and accurate feedback on oral performance activities. This study is an action research which involves six EFL learners at one of universities in Indonesia. Before VoiceThread can contribute to improve teachers’ formative feedback, this study found that teachers need to do the following five matters, they are: (1) Making learners profile; (2) Making lesson plan; (3) Understanding formative feedback; (4) Determining assessment rubric; and (5) Implementing VoiceThread. Implementing VoiceThread is not only designed to help teachers improve their formative feedback, but also make their students able to notice and learn their teacher’s formative feedback afterward. To achieve these objectives, the result of this action research study indicates that giving formative feedback by using VoiceThread is worthwhile since it is a mechanism that combines the asynchronous learning and face-to-face. Thus, this can be considered as an action research on blended learning.]
2015
T44278
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4   >>