ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh korosi atmosferlingkungan air laut terhadap disain ketebalan pipa penyalur. Dilakukan pengujianuji komposisi dan uji tarik untuk mengetahui indentifikasi pipa penyalur sesuaidengan API 5L grade B. kemudian dilakukan pengukuran ketebalan aktual pipauntuk mengetahui sisa umur pakai, dilakukan pengujian korosi dengan metodasalt spray dan pengujian lapangan berdasarkan data yang ada, mereview danmenganalisa data pipeline untuk mengetahui nilai risk tertinggi yang dijadikanasumsi dasar ketebalan pipa untuk daerah yang akan dijadikan tempat jalur pipapenyalur. Hasil kalkulasi, sisa umur berdasarkan ketebalan pipa API 5L grade Bdapat layak operasi. Dengan laju korosi 0.67 ipy maka ketebalan untuklingkungan air laut adalah 0.71 inci. dan hasil perhitungan risk tertinggi adalah4.02 maka ketebalan yang tepat adalah 0.51 inci. Dengan ketebalan jauh dariketebalan nominal maka dianjurkan pipa yang melewati laut atau bermalamhingga berhari-hari di dermaga atau pelabuhan perlu dilakukan Coating agar padasaat pemasangan tidak mengalami kemunduran disain. ABSTRACT The main aim of this experiment is to analyze the influence of atmosphericcorrosion of sea water environment to the thickness design of the conduit. Testsperformed are the composition test and tensile test to determine the identificationconduit in accordance with API 5L grade B. Thereafter, the actual thickness ofthe pipe is measured to determine the remaining life, corrosion testing performedby the method of salt spray and field testing based on existing data. The pipelinedata are reviewed and analyzed to determine the highest risk to be the basicassumption thickness of the pipe to be used in the area of the supplier pipeline.The results of calculation of the pipeline remaining life based on the thickness ofthe API 5L grade B have a can reasonable operated. With the corrosion rate of0.67 (ipy) thickness for seawater environment is 0.71 inches and from the riskmanagement, highest risk calculation is 4.02 with the proper thickness is 0.51inches. With a thickness far from the nominal thickness of pipe, it is recommendedfor the pipes, that are distributed through the sea till stay up for days on the pieror port, to be coated so by the time of installation it will not experience a setbackdesign. |