Full Description
Cataloguing Source | LibUI ind rda |
Content Type | text (rdacontent) |
Media Type | unmediated (rdamedia); computer (rdamedia) |
Carrier Type | volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier) |
Physical Description | xii, 122 pages : illustration ; 28 cm + appendix |
Concise Text | |
Holding Institution | Universitas Indonesia |
Location | Perpustakaan UI, Lantai 3 |
- Availability
- Digital Files: 1
- Review
- Cover
- Abstract
Call Number | Barcode Number | Availability |
---|---|---|
T35258 | TERSEDIA |
No review available for this collection: 20349109 |
Abstract
ABSTRAK
Peraturan Menteri Perdagangan No. 68/M-DAG/PER/10/2012 tentang Waralaba Untuk Jenis Usaha Toko Modern dan Peraturan Menteri Perdagangan No. 07/M-DAG/PER/2/2013 tentang Pengembangan Kemitraan Dalam Waralaba Untuk Jenis Usaha Jasa Makanan dan Minuman merupakan pembatasan terhadap asas kebebasan berkontrak. Pembatasan tersebut dilakukan dengan membatasi jumlah outlet/gerai yang dapat dikelola sendiri oleh pemberi waralaba. Asas kebebasan berkontrak berlaku dalam hukum perjanjian didasarkan atas Pasal 1338 Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. Kedua peraturan menteri perdagangan tersebut pada intinya mengatur agar pemberi waralaba bekerja sama dengan cara memprioritaskan pelaku usaha kecil dan menengah. Namun kedua peraturan menteri ini dianggap telah menghalangi kebebasan berusaha terutama ditinjau dari asas kebebasan berkontrak dan persaingan usaha. Tulisan ini berusaha untuk menguraikan isi dan maksud dari kedua peraturan menteri tersebut dan menganalisanya dari sudut kebebasan berkontrak yang diatur dalam Kitab Undang-Undang Hukum Perdata dan persaingan usaha sebagaimana diatur dalam Undang-Undang No. 5 Tahun 1999. Dalam tulisan ini juga dibahas mengenai pengaturan kemitraan usaha besar usaha mikro, kecil dan menengah sebagaimana diatur dalam Undang-Undang No. 20 tahun 2008. Kata kunci: waralaba, gerai, asas kebebasan berkontrak, persaingan usaha
ABSTRACT
Minister of Trade Regulation No. 68/M-DAG/PER/10/2012 on Franchise Business Line Modern Store and Minister of Trade Regulation No.. In 07/MDAG/ PER/2/2013 of Partnership Development Franchises For Business Line Services Food and Beverage is a restriction on the principle of freedom of contract. The restriction is conducted by limiting the amount of outlets / stores that can be managed by the franchisor. The principle of freedom of contract in contract law is based on Article 1338 Code of Civil Law. Both the trade ministerial regulations essentially set the franchisor how to prioritize working with small and medium-sized enterprise. But both ministerial regulations are considered had prevented freedom of doing business, especially in terms of the principle of freedom of contract and business competition. This paper trying to describe the content and intent of both the minister regulations and analyze from the point of freedom of contract that stipulated in the Civil Law and competition as stipulated in Law No. 5 Year 1999. In this paper also discussed the efforts of the partnership arrangements of micro, small and medium enterprises as stipulated in Law No. 20 Year 2008.
Peraturan Menteri Perdagangan No. 68/M-DAG/PER/10/2012 tentang Waralaba Untuk Jenis Usaha Toko Modern dan Peraturan Menteri Perdagangan No. 07/M-DAG/PER/2/2013 tentang Pengembangan Kemitraan Dalam Waralaba Untuk Jenis Usaha Jasa Makanan dan Minuman merupakan pembatasan terhadap asas kebebasan berkontrak. Pembatasan tersebut dilakukan dengan membatasi jumlah outlet/gerai yang dapat dikelola sendiri oleh pemberi waralaba. Asas kebebasan berkontrak berlaku dalam hukum perjanjian didasarkan atas Pasal 1338 Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. Kedua peraturan menteri perdagangan tersebut pada intinya mengatur agar pemberi waralaba bekerja sama dengan cara memprioritaskan pelaku usaha kecil dan menengah. Namun kedua peraturan menteri ini dianggap telah menghalangi kebebasan berusaha terutama ditinjau dari asas kebebasan berkontrak dan persaingan usaha. Tulisan ini berusaha untuk menguraikan isi dan maksud dari kedua peraturan menteri tersebut dan menganalisanya dari sudut kebebasan berkontrak yang diatur dalam Kitab Undang-Undang Hukum Perdata dan persaingan usaha sebagaimana diatur dalam Undang-Undang No. 5 Tahun 1999. Dalam tulisan ini juga dibahas mengenai pengaturan kemitraan usaha besar usaha mikro, kecil dan menengah sebagaimana diatur dalam Undang-Undang No. 20 tahun 2008. Kata kunci: waralaba, gerai, asas kebebasan berkontrak, persaingan usaha
ABSTRACT
Minister of Trade Regulation No. 68/M-DAG/PER/10/2012 on Franchise Business Line Modern Store and Minister of Trade Regulation No.. In 07/MDAG/ PER/2/2013 of Partnership Development Franchises For Business Line Services Food and Beverage is a restriction on the principle of freedom of contract. The restriction is conducted by limiting the amount of outlets / stores that can be managed by the franchisor. The principle of freedom of contract in contract law is based on Article 1338 Code of Civil Law. Both the trade ministerial regulations essentially set the franchisor how to prioritize working with small and medium-sized enterprise. But both ministerial regulations are considered had prevented freedom of doing business, especially in terms of the principle of freedom of contract and business competition. This paper trying to describe the content and intent of both the minister regulations and analyze from the point of freedom of contract that stipulated in the Civil Law and competition as stipulated in Law No. 5 Year 1999. In this paper also discussed the efforts of the partnership arrangements of micro, small and medium enterprises as stipulated in Law No. 20 Year 2008.