Full Description
Cataloguing Source | LibUI ind rda |
Content Type | text (rdacontent) |
Media Type | unmediated (rdamedia); computer (rdamedia) |
Carrier Type | volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier) |
Physical Description | xii, 78 pages : illustration ; 28 cm + appendix |
Concise Text | |
Holding Institution | Universitas Indonesia |
Location | Perpustakaan UI, Lantai 3 |
- Availability
- Digital Files: 1
- Review
- Cover
- Abstract
Call Number | Barcode Number | Availability |
---|---|---|
T35791 | TERSEDIA |
No review available for this collection: 20350409 |
Abstract
ABSTRAK
Tesis ini membahas konstruksi identitas yang ada pada penggemar Kpop dalam dua blog penggemar Kpop Korean Chingu dan Yeppopo. Lebih dalam lagi, tesis ini menggali pengaruh konsumsi Kpop terhadap penggemarnya dengan melakukan analisis terhadap elemen-elemen yang ada pada blog serta analisis tekstual terhadap komentar-komentar para anggota blog. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kpop dalam konteks blog Korean Chingu dan Yeppopo merupakan konstruksi ?kekoreaan? yang dibentuk oleh para penggemarnya di Indonesia. Konstruksi identitas Korea yang dikonstruksi dalam kedua blog juga tidak ditampilkan mendominasi identitas Indonesia para anggota blog, namun identitas Korea tersebut telah menjadi bagian dari identitas para blogger dalam kedua blog. Sehingga, para blogger dalam kedua blog memiliki identitas multi yang terus berproses. Selain itu, Kpop dalam konteks blog Korean Chingu dan Yeppopo juga tidak dapat dilepaskan dari konteks produksi dan konsumsi budaya yang dilakukan para fendom Kpop dalam komunitas blog tersebut.
ABSTRACT
This thesis analyses the construction of identity of Kpop fans in two blogs, Korean Chingu and Yeppopo. Further more, this thesis explores the impact of consuming Kpop toward its fans through the analyses of elements in the blog and the textual analayses towards the comments of the blog members. The results of this research show that Kpop in the context of Korean Chingu and Yeppopo blogs is the construction of ?koreanism? created by its fans in Indonesia. This construction then doesn?t reflect domination over Indonesian Identity of both blogs members, however, the Korean Identity has been part of the bloggers identity. Therefore, bloggers of both blogs have multiple identities which will not stop processing. Besides that, the results of the research also show that Kpop in the context of both blogs is not separable from the context of cultural production and consumption by Kpop fans in both blogs communities.
Tesis ini membahas konstruksi identitas yang ada pada penggemar Kpop dalam dua blog penggemar Kpop Korean Chingu dan Yeppopo. Lebih dalam lagi, tesis ini menggali pengaruh konsumsi Kpop terhadap penggemarnya dengan melakukan analisis terhadap elemen-elemen yang ada pada blog serta analisis tekstual terhadap komentar-komentar para anggota blog. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kpop dalam konteks blog Korean Chingu dan Yeppopo merupakan konstruksi ?kekoreaan? yang dibentuk oleh para penggemarnya di Indonesia. Konstruksi identitas Korea yang dikonstruksi dalam kedua blog juga tidak ditampilkan mendominasi identitas Indonesia para anggota blog, namun identitas Korea tersebut telah menjadi bagian dari identitas para blogger dalam kedua blog. Sehingga, para blogger dalam kedua blog memiliki identitas multi yang terus berproses. Selain itu, Kpop dalam konteks blog Korean Chingu dan Yeppopo juga tidak dapat dilepaskan dari konteks produksi dan konsumsi budaya yang dilakukan para fendom Kpop dalam komunitas blog tersebut.
ABSTRACT
This thesis analyses the construction of identity of Kpop fans in two blogs, Korean Chingu and Yeppopo. Further more, this thesis explores the impact of consuming Kpop toward its fans through the analyses of elements in the blog and the textual analayses towards the comments of the blog members. The results of this research show that Kpop in the context of Korean Chingu and Yeppopo blogs is the construction of ?koreanism? created by its fans in Indonesia. This construction then doesn?t reflect domination over Indonesian Identity of both blogs members, however, the Korean Identity has been part of the bloggers identity. Therefore, bloggers of both blogs have multiple identities which will not stop processing. Besides that, the results of the research also show that Kpop in the context of both blogs is not separable from the context of cultural production and consumption by Kpop fans in both blogs communities.