[PART 1Situation AnalysisHistory, which has been considered as boring stuff, and the largeinfluence of foreign culture are the reasons why a lot of teenagers inIndonesia are not interested in studying their own history and culture.Even mass media which has an important part in educating peoplerarely raised both themes into a regular topic. Though history andculture are important things that should be known by the younggeneration. Therefore, they need more information which can provideknowledge about history and culture of Indonesia. “IndoTraxia”program is expected to be able to provide that information forteenagers. PART 2Benefits and Objectives of the Developing PrototypePublic Benefit: To provide information and knowledge about historyand culture of Indonesia to the teenagers.Benefit for Radio Station: To indicate that Trax FM Jakarta concernsabout current social condition that is Indonesian teenagers are startingto be less-interested in their own nation’s history or culture.Social Objective: To be the main source of information, as well as toprovide information about history and culture for listeners.Economic Objective: To attract sponsorships by offering unusual andeducative content that also concerns to social circumstances of theteenagers today who are less-interested in studying their own historyand culture. PART 3The Developing PrototypeThe program is called “IndoTraxia” by using feature format. It picksup various themes of history and culture of Indonesia. “IndoTraxia” isplanned to be broadcasted at Trax FM Jakarta on Monday to Friday,at 09.30-09.35, 18.30-18.35, 15.30-15.35, 21.30-21.35 and 23.30-23.35 WIB. The primary target is teenager whose age 15-21, and arelocated in Jabodetabek, with SES A, B, C+; while the secondary targetis young people age 22-25. PART 4The EvaluationPre test will be conducted using Focus Groud Discussion (FGD)method two weeks before the launch of the program. Totalparticipants are 12 which are divided into two groups. Meanwhile, theevaluation will be conducted after the first four episodes being aired.It will be done by FGD as an instrument and by seeing responsescoming in through various channels. PART 5The BudgetTotal Budget of Prototype Production : 385.000 IDRTotal Budget of Production (13 episodes): 13.475.000 IDREstimation of income (13 Episodes): 214.025.000 IDRThe Budget of Pre Test: 691.400 IDRThe Budget for Evaluation: 813.500 IDR, Sejarah yang sudah terlanjur dianggap membosankan serta gempurankebudayaan asing yang masuk, membuat banyak remaja Indonesiatidak tertarik untuk mempelajari sejarah dan kebudayaan negaranyasendiri. Media massa yang punya peran besar dalam mengedukasimasyarakat pun hanya sedikit yang mengangkat kedua tema tersebutmenjadi program rutin. Padahal sejarah dan kebudayaan adalah halpenting yang harus diketahui oleh anak bangsa. Oleh karena itu,mereka membutuhkan informasi yang mampu memberi pengetahuantentang sejarah dan kebudayaan Indonesia. Program “IndoTraxia”diharapkan bisa menjadi program yang mampu memenuhi kebutuhanbagi remaja tersebut.BAGIAN 2Manfaat dan Tujuan Pengembangan PrototipeManfaat Bagi Khalayak: Memberikan informasi dan pengetahuanmengenai sejarah dan kebudayaan Indonesia kepada para remaja.Manfaat Bagi Stasiun Radio: Menunjukkan bahwa Trax FM Jakartapeduli dengan kondisi sosial saat ini, yaitu banyak remaja yang mulaitidak tertarik dengan sejarah dan kebudayaan Indonesia.Tujuan Sosial: Menjadi sarana informasi serta memenuhi kebutuhanpendengar akan informasi mengenai sejarah dan kebudayaanIndonesia yang masih minim diangkat media massa.Tujuan Ekonomi: Menarik para sponsor dengan menawarkan kontenyang tidak biasa, jarang, mengedukasi, dan juga peduli terhadapkeadaan sosial para remaja saat ini yang kurang tertarik dengansejarah dan kebudayaan bangsanya sendiri. BAGIAN 3Prototipe yang dikembangkanProgram ini bernama “IndoTraxia” dan berformat feature. Programini mengangkat berbagai tema sejarah dan kebudayaan Indonesia,serta direncanakan untuk disiarkan di Trax FM Jakarta pada hariSenin hingga Jumat pukul 09.30-09.35, 18.30-18.35, 15.30-15.35,21.30-21.35 dan 23.30-23.35. Target pendengar utama program iniadalah remaja dengan usia 15-21 tahun yang berada di Jabodetabek,dengan SES A, B, dan C+. Sedangkan target sekundernya adalahanak muda dengan usia 22-25 tahun. BAGIAN 4EvaluasiPre test dilakukan dengan metode Focus Groud Discussion (FGD).Peserta berjumlah 12 orang yang dibagi menjadi dua kelompok. Pretest akan dilakukan dua minggu sebelum program “IndoTraxia”disiarkan dengan daftar pertanyaan FGD sebagai instrumen.Sedangkan, evaluasi akan dilakukan setelah empat episode pertamaditayangkan. Evaluasi dilakukan dengan FGD dan melihat berbagairespon yang masuk melalui berbagai channel. BAGIAN 5AnggaranJumlah Anggaran Pembuatan Program: Rp 385.000,-Jumlah Biaya Produksi 35 episode: Rp 13.475.000,-Prakiraan Pendapatan 35 Episode: Rp 214.025.000,-Jumlah Anggaran Pre Test: Rp 691.400,-Jumlah Anggaran Evaluasi: Rp 813.500,-] |