Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type unmediated (rdamedia); computer (rdamedia)
Carrier Type volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier)
Physical Description xiv, 176 pages : illustration ; 30 cm + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, lantai 3
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
T41840 15-17-144740183 TERSEDIA
No review available for this collection: 20388806
 Abstract
ABSTRACT
Penelitian ini mendiskripsikan proses difusi inovasi dalam penerapan Knowledge Management dengan melihat elemen-elemennya yaitu penerapan KM sebagai inovasi, pemanfaatan saluran-saluran komunikasi, waktu dan sistem sosial, pada organisasi non-profit yang memberlakukan aktifitas/program KM secara tidak wajib. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif etnografis pada organisasi non-profit di Jakarta yang merupakan tempat peneliti bekerja saat waktu penelitian. Penelitian ini menjelaskan dan menggambarkan melalui pengamatan berperan serta, bagaimana aktivitas/program KM disampaikan kepada penerima yaitu staf/unit kerja melalui saluran komunikasi dengan tahapan keputusan inovasi dalam organisasi TNP2K. Penelitian ini menjelaskan saluran komunikasi yang digunakan dalam proses difusi penerapan KM serta menggambarkan secara rinci tahapan keputusan staf pada aktifitas KM dengan menjelaskan sikap-sikap yang diamati pada tahap pengetahuan, persuasi, keputusan, konfirmasi dan keberlanjutan sehingga peneliti dapat mengidentifikasi sikap menerima dan menolak aktiftas/program KM. Penelitian ini juga menjelaskan apa saja yang menjadi variabel yang berpengaruh terhadap tahapan difusi penerapan KM yang dikaitkan dengan temuan Rogers yaitu Karakteristik Aktifitas/Program KM, Jenis Keputusan pada Tahapan Difusi Penerapan KM, Saluran Komunikasi Penerapan KM, Kondisi Sistem Sosial di TNP2K dan Peran Agen Perubah.
ABSTRACT
This study describes the process of diffusion of innovation in Knowledge Management Implementation by observes its elements, which are the KM Implementation as an innovation, the use of communication channels, time and social system, which KM activity/program are not mandatory in the organization. This study used a qualitative ethnographic method on a non-profit organization in Jakarta, a place where researchers work during the research. This study describes and illustrates through participant observation, how the KM activity / program delivered to the recipient that are staff / work units through a communication channel with the stages in the innovation decision in TNP2K. This study describes the communication channels used in the diffusion process of the KM implementation and describes in detail the stages of decision-staff on KM activities by explaining attitudes were observed in stages of knowledge, persuasion, decision, confirmation and sustainability so that researchers can identify the attitude of accepting and rejecting of KM activity/program. This study also describes what are the variables that affect the diffusion of KM implementation associated with Rogers? findings which are characteristics of KM Activity / Program, Decision type on Diffusion Stages of KM implementation, Communication Channels, Conditions of Social Systems in TNP2K and the agents of change role.