[ABSTRAK Iklan merupakan suatu hal yang lekat dalam keseharian kita. Penggunaan bahasa yang menarik menjadi kunci keberhasilan dalam sebuah iklan untuk menarik calon konsumen. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memaparkan bagaimana penggunaan bahasa yang digunakan di dalam 8 sub judul booklet Honda CR-V berbahasa Belanda terbitan tahun 2009 dalam mempengaruhi pemikiran pembacanya. Dengan menggunakan metode kualitatif analisis dilakukan terhadap 8 sub judul halaman yang ada di dalam booklet tersebut. Hasil analisis dari pengolahan data ini menujukkan bahwa penggunaan gaya bahasa dalam booklet Honda CR-V ini berfungsi untuk menekankan pada aspek teknologi, membuat kalimat menjadi lebih menarik, serta untuk mempengaruhi pemikiran pembaca di Belanda. ABSTRACT Advertising is something that is inherent in our daily lives. The use of interesting language is the key to success in advertisement, namely to attract potential customers. The purpose of this research is to describe how the use of language especially the figure of speeches in the subtitlesi of the Honda CR-V?s booklet 2009 can influence the mind of the reader. Using the qualitative method, the analysis was performed on the 8 subtitles. The results of the analysis show that the use of figure of speeches emphazise the technological aspects, making the subtitles more attractive, and to influence the mind tof the potential readers in the Netherlands., Advertising is something that is inherent in our daily lives. The use of interesting language is the key to success in advertisement, namely to attract potential customers. The purpose of this research is to describe how the use of language especially the figure of speeches in the subtitlesi of the Honda CR-V’s booklet 2009 can influence the mind of the reader. Using the qualitative method, the analysis was performed on the 8 subtitles. The results of the analysis show that the use of figure of speeches emphazise the technological aspects, making the subtitles more attractive, and to influence the mind tof the potential readers in the Netherlands.] |