Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type unmediated (rdacontent); Computer (rdadontent)
Carrier Type volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier)
Physical Description xiii, 51 pages : illustration ; 28 cm + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, Lantai 3
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
S59209 14-21-240122738 TERSEDIA
No review available for this collection: 20411091
 Abstract
Penggunaan gas bumi yang merupakan non-renewable energy, perlu lebih diefisienkan. Hal tersebut menyebabkan segmentasi pelanggan gas di sektor industri penting untuk dilakukan, agar dapat dibentuk strategi pemasaran atau penetapan tarif yang tepat. Penelitian ini dilakukan di PT Perusahaan Gas Negara (PGN) dengan menggunakan salah satu metode data mining, yaitu Self-Organizing Map (SOM), untuk dihasilkan klasterisasi pelanggan berdasarkan karakteristik penggunaannya, sebagai acuan dalam pembentukan segmentasi pelanggan gas bumi. Variabel area, jenis pelanggan, sektor industri, rata-rata penggunaan, standar deviasi penggunaan, dan total penyimpangan menjadi variabel yang digunakan dalam penelitian ini. Hasilnya adalah terdapat 37 klaster dan 9 segmen yang terbentuk, dari 838 data pelanggan yang digunakan dalam penelitian ini. Kesembilan segmen ini menggambarkan secara umum karakteristik pelanggan gas bumi di PT PGN. ...... The usage of the natural gas which is non-renewable energy, needs to be more efficient. It also results the customer segmentation is the necessary thing to do, in order to set up a marketing strategy or a determination of the appropriate tariff. This research was conducted at PT PGN using one of the methods of data mining, i.e. Self-Organizing Map (SOM), that resulted the clustering of customer based on the characteristic of its user, as a reference to create the customer segmentation of natural gas user. Variable of area, type of customer, the industrial sector, the average usage, standard deviation of the usage, and the total deviation become the variable which are used in this research. It results 37 cluster and 9 segment, from 838 customer data which are used in this research. These 9 segments illustrate the general characteristic of the natural gas customer of PT PGN.