Full Description
Cataloguing Source | LibUI ind rda |
Content Type | text (rdacontent) |
Media Type | unmediated (rdamedia); computer (rdamedia) |
Carrier Type | volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier) |
Physical Description | xii, 71 pages : illustartion ; 30 cm + appendix |
Concise Text | |
Holding Institution | Universitas Indonesia |
Location | Perpustakaan UI, Lantai 3 |
- Availability
- Digital Files: 1
- Review
- Cover
- Abstract
Call Number | Barcode Number | Availability |
---|---|---|
S58740 | TERSEDIA |
No review available for this collection: 20412330 |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini ingin mengetahui hubungan antara keterlibatan orang tua dan keterlibatan peserta didik di sekolah pada peserta didik SMA. Partisipan penelitian ini berjumlah 180 peserta didik SMA. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional. Definisi keterlibatan orang tua adalah sikap dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh orang tua untuk memajukan dan mendukung perkembangan akademik, sosial dan kognisi anak yang dilakukan di dalam lingkungan rumah maupun sekolah. Definisi keterlibatan peserta didik di sekolah adalah usaha yang dikeluarkan oleh peserta didik baik berupa tingkah laku, emosi maupun kognisi, ketika mengikuti aktivitas di sekolah. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari alat ukur School Engagement- McArthur (Lippman, 2008) dan High School and Family Partnership (Epstein, et al., 1993). Hasil penelitian menunjukan adanya korelasi yang positif dan signifikan antara keterlibatan orang tua dan keterlibatan peserta didik di sekolah pada peserta didik SMA.
ABSTRACT
The pupose of this study is to investigate the relationship between parent involvement and school engagement of high school students. Participants of this study were 180 high school students. The data were collected using convenience sampling method. This is a correlational study with quantitative methods. Parent involvement define as parent attitudes and behavior to promote and support child‟s academic, social and cognitive development in at home and at school. Meanwhile, school engagement is the student‟s effort to engage thoroughly in behavior, emotional and cognitive, while taking part in school activities. The instruments that used in this study is School Engagement- McArthur (Lippman, 2008) and High School and Family Partnership (Epstein, Connor-Tadros & Salinas, 1993). Results showed a positive and significant relationship, between parent involvement and school engagement of high school students.
Penelitian ini ingin mengetahui hubungan antara keterlibatan orang tua dan keterlibatan peserta didik di sekolah pada peserta didik SMA. Partisipan penelitian ini berjumlah 180 peserta didik SMA. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional. Definisi keterlibatan orang tua adalah sikap dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh orang tua untuk memajukan dan mendukung perkembangan akademik, sosial dan kognisi anak yang dilakukan di dalam lingkungan rumah maupun sekolah. Definisi keterlibatan peserta didik di sekolah adalah usaha yang dikeluarkan oleh peserta didik baik berupa tingkah laku, emosi maupun kognisi, ketika mengikuti aktivitas di sekolah. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari alat ukur School Engagement- McArthur (Lippman, 2008) dan High School and Family Partnership (Epstein, et al., 1993). Hasil penelitian menunjukan adanya korelasi yang positif dan signifikan antara keterlibatan orang tua dan keterlibatan peserta didik di sekolah pada peserta didik SMA.
ABSTRACT
The pupose of this study is to investigate the relationship between parent involvement and school engagement of high school students. Participants of this study were 180 high school students. The data were collected using convenience sampling method. This is a correlational study with quantitative methods. Parent involvement define as parent attitudes and behavior to promote and support child‟s academic, social and cognitive development in at home and at school. Meanwhile, school engagement is the student‟s effort to engage thoroughly in behavior, emotional and cognitive, while taking part in school activities. The instruments that used in this study is School Engagement- McArthur (Lippman, 2008) and High School and Family Partnership (Epstein, Connor-Tadros & Salinas, 1993). Results showed a positive and significant relationship, between parent involvement and school engagement of high school students.