Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type unmediated (rdamedia); computer (rdamedia)
Carrier Type volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier)
Physical Description xiv, 79 pages : illustration ; 28 cm + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, Lantai 3
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
S62793 14-18-396444193 TERSEDIA
No review available for this collection: 20430125
 Abstract
ABSTRAK
Mahasiswa keperawatan memiliki tanggung jawab dalam memberikan asuhan keperawatan dengan berlandaskan kode etik keperawatan. Kode etik keperawatan berfungsi sebagai pedoman dalam memberikan asuhan keperawatan yang kompeten, etis, dan dapat dinilai. Namun masih terdapat banyak fenomena mahasiswa keperawatan melalaikan peran serta tanggung jawab profesinya dengan bersikap tidak etis. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui karakteristik responden dan hubungan antara tingkat pengetahuan tentang kode etik dengan sikap etis sebagai perawat pada mahasiswa FIK UI. Penelitian menggunakan metode cross-sectional dengan rancangan deskriptif korelatif dan pendekatan secara stratified random sampling terhadap 147 mahasiswa keperawatan FIK UI. Analisis data menggunakan uji chi-square menunjukkan tidak terdapat hubungan yang bermakna antara tingkat pengetahuan kode etik dengan sikap etis responden (p value=0,731). Mengetahui bahwa pendidikan secara formal saja tidak cukup untuk membentuk sikap etis sebagai perawat maka perlu ditindaklanjuti lebih serius khususnya bagi institusi pendidikan keperawatan dengan mengintegrasikan program pengembangan sikap etis terhadap seluruh kurikulum mata ajar.
ABSTRACT
Nursing students have a responsibility to provide nursing care based on the ethic code of nursing. The ethical code of nursing is used as a guideline to provide the competent, ethical, and valuable nursing care. Nonetheless, nursing students face unique challenges in applying ethical care for their patient.The purpose of this study was to determine the characteristics of respondents and the relationship between level of knowledge about the ethical code of nursing with the nursing ethical attitude of students at FIK UI. The study used cross-sectional methods with correlative descriptive design, and stratified random sampling of 147 nursing students at FIK UI. Data analysis using a chi-square test showed no significant relationship between level of knowledge about the ethical code of nursing with the nursing ethical attitude of the respondents (p value = 0.731). Knowing that formal education is not enough to establish the ethical attitudes of nurses, this study recommended the integration for the ethical attitude development program entire the course curriculum for nursing institutions.