Full Description
| Cataloguing Source | LibUI ind rda |
| Content Type | text (rdacontent) |
| Media Type | unmediated (rdamedia); computer (rdamedia) |
| Carrier Type | volume (rdacarrier); online resource (rdacarrier) |
| Physical Description | xiv, 105 pages : illustration ; 28 cm + appendix |
| Concise Text | |
| Holding Institution | Universitas Indonesia |
| Location | Perpustakaan UI, Lantai 3 |
- Availability
- Digital Files: 1
- Review
- Cover
- Abstract
| Call Number | Barcode Number | Availability |
|---|---|---|
| S64402 | 14-18-438112090 | TERSEDIA |
| No review available for this collection: 20431253 |
Abstract
ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang pengelolaan retribusi pelayanan pasar di Kota Solok. Penelitian ini merupakan penelitian post positivist dengan jenis penelitian bersifat deskriptif. Teori yang digunakan adalah teori manajemen pendapatan daerah, retribusi daerah, dan retribusi pasar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penyebab tidak tercapainya target penerimaan retribusi pelayanan pasar adalah tidak optimalnya pengelolaan retribusi pelayanan pasar yang dilakukan oleh Kantor Pengelolaan Pasar. Pada tahap identifikasi, kurangnya pengawasan terhadap pergantian pedagang, serta masih banyak pedagang yang tidak mengetahui kewajibannya sebagai wajib retribusi. Pada tahap penetapan, kurangnya pemahaman petugas tentang hubungan antara retribusi dengan pelayanan yang diberikan, selain itu target yang ditetapkan tidak sesuai dengan potensi, serta tarif yang dikenakan tidak sesuai dengan peraturan. Pada tahap pemungutan, tidak adanya penegakkan hukum kepada petugas maupun pedagang yang melanggar, serta adanya ketidaknyamanan bagi pedagang disebabkan oleh kondisi pasar yang tidak tertata.
ABSTRACT
This thesis discusses about management of market service charges by Market Management Office at Solok City. This research is a post-positivist research with the type of descriptive research. The theory is used to analyze this research include local revenue management, user charges, and market charges. The result showed that the reason why the target of market service charges?s revenue couldn?t be achieved is the not optimal management of market service charges. At the stage of identification, there are lack of control of the exchange of the seller and many sellers still not aware of their obligations as a charges payer. At the stage of assessment, there are lack of understanding about the relation between user charges and the services provided, and then the target set does not accordance with the potential, as well as the tariff imposed is also not accordance with the regulation. At the stage of collection, there are lack of law enforcement to the officer nor the seller and the seller feel inconvenience caused by market conditions that are not well-ordered.
Skripsi ini membahas tentang pengelolaan retribusi pelayanan pasar di Kota Solok. Penelitian ini merupakan penelitian post positivist dengan jenis penelitian bersifat deskriptif. Teori yang digunakan adalah teori manajemen pendapatan daerah, retribusi daerah, dan retribusi pasar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penyebab tidak tercapainya target penerimaan retribusi pelayanan pasar adalah tidak optimalnya pengelolaan retribusi pelayanan pasar yang dilakukan oleh Kantor Pengelolaan Pasar. Pada tahap identifikasi, kurangnya pengawasan terhadap pergantian pedagang, serta masih banyak pedagang yang tidak mengetahui kewajibannya sebagai wajib retribusi. Pada tahap penetapan, kurangnya pemahaman petugas tentang hubungan antara retribusi dengan pelayanan yang diberikan, selain itu target yang ditetapkan tidak sesuai dengan potensi, serta tarif yang dikenakan tidak sesuai dengan peraturan. Pada tahap pemungutan, tidak adanya penegakkan hukum kepada petugas maupun pedagang yang melanggar, serta adanya ketidaknyamanan bagi pedagang disebabkan oleh kondisi pasar yang tidak tertata.
ABSTRACT
This thesis discusses about management of market service charges by Market Management Office at Solok City. This research is a post-positivist research with the type of descriptive research. The theory is used to analyze this research include local revenue management, user charges, and market charges. The result showed that the reason why the target of market service charges?s revenue couldn?t be achieved is the not optimal management of market service charges. At the stage of identification, there are lack of control of the exchange of the seller and many sellers still not aware of their obligations as a charges payer. At the stage of assessment, there are lack of understanding about the relation between user charges and the services provided, and then the target set does not accordance with the potential, as well as the tariff imposed is also not accordance with the regulation. At the stage of collection, there are lack of law enforcement to the officer nor the seller and the seller feel inconvenience caused by market conditions that are not well-ordered.