ABSTRAK Penelitian ini dilatar belakangi oleh fenomena pelaksanaan pendidikankebangsaan yang dilakukan oleh organisasi non-pemerintah. Ditengah-tengahpudarnya kepedulian generasi muda akan nilai-nilai kebangsaan. Fokus penelitianini adalah pemberdayaan civil society dalam pelaksanaan pendidikan kebangsaandi Pemuda Muhammadiyah, Pemuda Pancasila dan Puslaksuspeta. Penelitian inimenggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Pengumpulan datapenelitian dilakukan dengan wawancara mendalam dan studi dokumentasi. Jumlahinforman penelitian adalah 8 orang. Hasil penelitian menjelaskan bahwapelaksanaan pendidikan kebangsaan yang dilakukan oleh PemudaMuhammadiyah, Pemuda Pancasila dan Puslaksuspeta sebagai civil society.Penelitian ini menggunakan teori civil society Larry Diamond sebagai acuandalam merumuskan karakteristik civil society. Larry Diamond mengemukakankonsep civil society yang memiliki ciri-ciri Organized Social Life that isVoluntary, Self Generating, Self Supporting, Autonomous form the State, Boundby Legal Order or Set of Shared Rules. Pemberdayaan civil society seyogyanyadilakukan dengan pelaksanaan semua ciri-ciri tersebut dan pelaksanaanpendidikan kebangsaan merupakan manifestasi konkrit dalam pemberdayaan civilsociety. Kesimpulan penelitian ini menjelaskan pelaksanaan pendidikankebangsaan di masing-masing civil society; Pemuda Muhammadiyah, PemudaPancasila dan Puslaksuspeta dengan model pemberdayaan civil society yang dikembangkan dalam kegiatan-kegiatan organisasi masyarakat ABSTRACT This study was motivated by the phenomenon of national educationimplementation carried out by non-governmental organization. Amid fadingconcerns the younger generation will be national values. This research focus is theempowerment of civil society in the implementation of national education inMuhammadiyah Youth, Pemuda Pancasila and Puslaksuspeta. This study used aqualitative approach with descriptive methods. Research data collection is done byin-depth interviews and documentation. The number of informants research is 8people. Discussion The study describes the implementation of national educationconducted by the Muhammadiyah Youth, Pemuda Pancasila and Puslaksuspeta ascivil society. This study uses the theory of civil society Larry Diamond as areference in formulating the characteristics of civil society. Larry Diamond arguesthat the concept of civil society has the characteristics of Organized Social Lifethat is Voluntary, Self Generating, Self Supporting, Autonomous form the State,Bound by Legal Order or Shared Set of Rules. Empowerment of civil societyshould be done with the implementation of all of these characteristics and theimplementation of national education is a concrete manifestation of theempowerment of civil society. Conclusions This study describes theimplementation of national education in each of the civil society; PemudaMuhammadiyah, Pemuda Pancasila and Puslaksuspeta with civil societyempowerment model that was developed in the activities of civil societyorganizations. |