:: Artikel Jurnal :: Kembali

Artikel Jurnal :: Kembali

The Indonesian values scale: an empirical assessment of the short-form scale

by Sabrina O. Sihombing (Faculty of Economics Universitas Pelita Harapan, 2014)

 Abstrak

Culture is an important variable that influences people?s behavior. Culture involves several elements, such as language, myth, ritual, custom, artifact, law, and values. However, values are known as the most important elements in describing culture. In 2011, a survey was conducted in Jakarta, Bandung, Semarang, and Surabaya with 2,000 respondents to identify current Indonesian values. The results showed that Indonesian values could be operationalized with 35 items and seven dimensions of mutual assistance: democracy, religion, harmony, hospitality, religious fanaticism, and individualism. On the other hand, the extensive number of Indonesian values items (i.e., 35 items) may have several practical problems, such as longer questionnaires and sample requirements. Therefore, a short-form scale of Indonesian values is needed to enhance the understanding of Indonesian culture through its values. This research aimed to provide a short-form instrument for understanding Indonesian values. Specifically, this research explores psychometric assessments, including the dimensionality, reliability, and validity of the original and short-form scales of Indonesian values. In 2013, a survey with more than 1,000 questionnaires was distributed in Jakarta, Tangerang, Bandung, Semarang, and Surabaya. This research produced a short-form scale of Indonesian values that involves 13 items and the three dimensions of religion, democracy, and harmony. This paper provides an analysis of the data, a discussion of the findings, research limitations, and directions for future research.

Budaya merupakan salah satu variabel yang penting dalam memahami perilaku manusia. Budaya terdiri dari beragam elemen seperti bahasa, mitos, ritual, kebiasaan, benda artefak, hukum, dan nilai. Nilai merupakan elemen utama yang dapat menggambarkan budaya. Untuk memahami nilai orang Indonesia, survei dilakukan di beberapa kota seperti Jakarta, Bandung, Semarang, dan Surabaya di tahun 2011. Survei tersebut melibatkan 2.000 responden yang bertujuan untuk mengidentifikasikan nilai-nilai bangsa Indonesia saat ini. Hasil survei menunjukkan bahwa nilai-nilai bangsa Indonesia dapat digambarkan dengan 35 indikator yang membentuk 7 dimensi, yaitu: gotong royong, demokrasi, keagamaan, harmoni, ramah tamah, fanatisme keagamaan, dan individualisme. Akan tetapi, jumlah 35 indikator dapat menyebabkan beberapa masalah seperti kuesioner menjadi lebih panjang dan jumlah persyaratan sampel. Bentuk skala yang lebih singkat dibutuhkan untuk memahami budaya Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan bentuk yang singkat untuk mengukur nilai-nilai bangsa Indonesia melalui analisis yang meliputi dimensionalitas, keandalan, dan validitas ukuran. Survey dilakukan dengan menyebarkan 1.000 kuesioner di Jakarta, Tangerang, Bandung, Semarang, dan Surabaya di tahun 2013. Hasil analisis menghasilkan bentuk singkat yang terdiri dari 13 indikator yang membentuk 3 dimensi utama, yaitu: keagamaan, demokrasi, dan harmoni. Artikel ini menyampaikan analisis data, pembahasan hasil temuan, keterbatasan penelitian, dan arahan untuk penelitian selanjutnya.

 File Digital: 1

 Metadata

No. Panggil : PDF
Entri utama-Nama orang :
Subjek :
Penerbitan : [Place of publication not identified]: Faculty of Economics Universitas Pelita Harapan, 2014
Sumber Pengatalogan : LibUI eng rda
ISSN : 24069183
Majalah/Jurnal : Makara Hubs-Asia
Volume : Vol. 18, No. 2, Desember 2014: Hal. : 97-108
Tipe Konten : text
Tipe Media : computer
Tipe Carrier : online resource
Akses Elektronik : http://hubsasia.ui.ac.id/index.php/hubsasia/article/view/3465
Institusi Pemilik : Universitas Indonesia
Lokasi : Perpustakaan UI, Lantai 4, R. Koleksi Jurnal
  • Ketersediaan
  • Ulasan
No. Panggil No. Barkod Ketersediaan
PDF 03-19-882007240 TERSEDIA
Ulasan:
Tidak ada ulasan pada koleksi ini: 20441319