Article 89 of Law Number 28 of 2014 provides for two National Collective ManagementOrganizations (hereinafter briefly referred to as LMKN), both of which represent the interests ofauthors and owners of related rights. Both of said organizations possess the authority to impose,collect, and distribute royalties obtained from commercial users. The Minister of Law and HumanRights inaugurated commissioners assigned to said Authors’ Rights LMKN and Related RightsLMKN. The LMKN is bound to have an operational effect on previously existing LMKs in Indonesia.Therefore, the objective of this study is to assess whether the existing LMKs feel that their needsare accommodated by the introduction of the LMKN. This research also aims to reveal the causingfactors of the conflict which has been occurring between LMKs and Authors/Musicians/Singers,between LMKs, and between LMKs and Commercial Users of Songs/Music. This research also aimsto elaborate on the existing regulation patterns concerning LMKs worldwide. The research willbe conducted by using normative and empirical legal research method. Normative research willbe conducted to examine the normative aspects of LMKs and LMKN. On the other hand, empiricalresearch will be aimed at understanding and analyzing the outlook of actors, in particular LMKsexisting prior to the 2014 Copyright Law coming into effect. This research is expected to come upwith recommendations concerning the regulation of music/song LMKs in Indonesia in the future.Undang-undang Nomor 28 tahun 2014 tentang Hak Cipta dalam Pasal 89 memberikan duaLembaga Manajemen Kolektif Nasional (selanjutnya disebut sebagai LMKN), yang merupakanperwakilan kepentingan dari pencipta dan pemilik hak cipta dari hak-hak terkait. Kedua lembagatersebut memiliki kewenangan untuk menetapkan, memungkit, dan mendistribusikan royaltiyang diperoleh dari pengguna komersial. Menteri Hukum dan HAM mengangkat komisionerLMKN Pencipta dan LMKN Hak Terkait di Indonesia. Sehingga, tujuan dari tulisan ini adalah untukmeninjau apakah LMK yang ada telah merasa bahwa kebutuhan LMK tersebut telah diakomodasidengan pendirian LMKN. Selain itu juga, tulisan ini bertujuan untuk mengungkapkan faktorpenyebab konflik yang tengah terjadi antara LMK dan Pencipta/Musisi/Penyanyi, antara LMK,dan antara LMK dan pengguna komersial dari lagu/musik. Tulisan ini juga bertujuan untukmenjabarkan ketentuan peraturan mengenai LMK yang ada di dunia. Tinjauan ini akan dilakukandengan metode normatif dan empiris. Kajian normatif akan dilakukan untuk memeriksa aspeknormatif dari LMK dan LMKN. Di sisi lain, kajian empiris ditujuan untuk memahami danmenganalisa pandangan dari para pelaku, khususnya LMK yang telah ada sebelum UU Hak Cipta2014 berlaku. Kajian ini diharapkan dapat menghasilkan rekomendasi mengenai peraturan LMKmusik/lagu di Indonesia di masa depan. |