Full Description

Record of Work Karya Akhir
Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type computer (rdamedia)
Carrier Type online resource (rdacarrier)
Physical Description xvi, 132 pages : illustration ; 28 cm + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI, Lantai 3
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
TA-Pdf 16-19-627711589 TERSEDIA
No review available for this collection: 20485817
 Abstract
ABSTRAK
Dalam rangka mendorong pertumbuhan ekonomi digital melalui pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di masyarakat, Kementerian Komunikasi dan Informatika menyelenggarakan Program Satu Juta Domain berupa bantuan situs web dengan nama domain Indonesia dan hosting lokal gratis selama satu tahun kepada UMKM, sekolah, pondok pesantren, komunitas, dan desa. Tujuan dari program ini adalah untuk mendorong UMKM memasuki pemasaran online, mendorong pertumbuhan konten-konten positif melalui situs web yang dibangun oleh sekolah, pondok pesantren, komunitas dan desa. Program yang dibangun dari tahun 2016 sampai tahun 2018 telah menyalurkan bantuan sebanyak 55.399 situs web yang tersebar di seluruh Indonesia, namun kurang mendapatkan respon positif dari penerima bantuan yang dilihat dari jumlah penerima bantuan yang melanjutkan penggunaan situs web tersebut pada tahun 2017. Penelitian ini bertujuan melakukan analisis faktor-faktor yang memengaruhi niat melanjutkan penggunaan situs web pada penerima bantuan domain .id. Model penerimaan teknologi yang digunakan pada penelitian ini adalah Expectation Confirmation Model (ECM) dan Technology Organization Environment (TOE) Framework. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang bersifat exploratory research dengan pengumpulan data menggunakan Google Form. Jumlah responden yang terkumpul sebanyak 367 responden yang tersebar di 20 provinsi. Data di olah menggunakan metode partial least square-structural equation model (PLS-SEM) dengan aplikasi Smart-PLS dan Microsoft Excel. Hasil penelitian menemukan bahwa variabel training dan program assistant tidak memberikan pengaruh rasa manfaat pada pengguna. Variabel competitive pressure dan firm size tidak berpengaruh terhadap continuance usage intention. Variabel subjective norms berpengaruh paling signifikan terhadap continuance usage intention situs web, diikuti oleh variabel satisfaction dan perceived usefulnes. Terdapat 81% responden yang berniat melanjutkan penggunaan situs webnya.
ABSTRACT
In order to encourage digital economic growth through Information and Communication Technology (ICT) in the community, the Ministry of Communication and Informatics has a One Million Domain Program providing websites free for a year with Indonesian domain names and local hosting to SMEs, schools, Islamic boarding schools, community, and village. The aim of this program is to encourage SMEs entering online marketing, encouraging the growth of positive content through websites built by schools, Islamic boarding schools, communities and villages. The program, which was built from 2016 to 2018, has distributed 55,399 websites spread throughout Indonesia, but received negative response from beneficiaries as seen from the number of beneficiaries who continue the website usage in 2017. This study aims to analyze factors that influence the continuance website usage intention on beneficiaries. The technology acceptance model used in this study is the Expectation Confirmation Model (ECM) and the Technology Organization Environment (TOE). This research is exploratory-quantitative research by collecting data using Google Form. The number of respondents collected was 367 respondents spread across 20 provinces. Processing Data uses partial least square method-structural equation model (PLS-SEM) with Smart-PLS and Microsoft Excel applications. The results of the study found that training and program assistants variables did not gives users a sense of usefulness. Competitive pressure and firm size variables did not affect the intention of continuance use. The subjective norm variable is the most significant for the continuity of the use of website intentions, followed by satisfaction and perceived usefulness variables . Around 81% of respondents intend to continue the website usage.