Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type computer (rdamedia)
Carrier Type online resource (rdacarries)
Physical Description xii, 48 pages : illustration ; appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
S-pdf 14-22-64201203 TERSEDIA
No review available for this collection: 20489420
 Abstract
Keterlibatan orang tua diketahui memiliki peranan penting dalam perkembangan konsep diri anak dan remaja. Penelitian ini secara khusus bertujuan untuk mengetahui hubungan antara keterlibatan ayah dengan konsep diri pada remaja. Responden yang berpartisipasi dalam penelitian ini merupakan remaja akhir dengan rentang usia 18-21 tahun sebanyak 415 orang mahasiswa. Keterlibatan ayah didefinisikan sebagai partisipasi ayah dalam berbagai aspek kehidupan anaknya. Konsep diri didefinisikan sebagai persepsi individu mengenai dirinya sendiri yang dibentuk oleh interaksi individu dengan lingkungan. Keterlibatan ayah terdiri dari dua domain yang diukur menggunakan skala dari Finley dan Schwartz (2004), yaitu Nurturant Fathering Scale (NFS) untuk mengukur keterlibatan ayah dalam domain afektif, dan Reported Father Involvement Scale (RFIS) untuk mengukur keterlibatan ayah dalam domain perilaku. Konsep diri diukur menggunakan Adolescents Self-Concept Short Scale (ASCSS) dari Veiga dan Leite (2016). Hasil pengukuran menggunakan teknik statistik Pearson Correlation menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara keterlibatan ayah, baik dalam domain afektif maupun domain perilaku, dengan konsep diri pada remaja. Parental involvement is known to play an important role in the development of childrens and adolescents self-concepts. This research is specifically aimed to examine the relationship between father involvement and self-concept in adolescents. Respondents who participated in this study were late adolescents with age range of 18-21 years, as many as 415 college students. Father involvement is defined as fathers participation in various aspects of his child's life. Self-concept is defined as an individuals perception of itself formed by individual interactions with the environment. Father involvement consisted of two domains measured by the scale of Finley and Schwartz (2004), is Nurturant Fathering Scale (NFS) to measure the involvement of fathers in affective domain, and Reported Father Involvement Scale (RFIS) to measure father's involvement in behavioural domain. Self-concept is measured using the Adolescents Self-Concept Short Scale (ASCSS) of Veiga and Leite (2016). The measurement results using the Pearson Correlation statistical technique shows that there is a significant link between father involvement, both in the affective domain and the behavioural domain, and the self-concept in adolescents