Penelitian ini menganalisis makna kata `ikhlas` dan `rida` dalam Alquran yang dilatarbelakangi hasil pengamatan penulis di masyarakat dalam penggunaan kata ikhlas dan rida. Dalam masyarakat kata ikhlas dan rida digunakan untuk menyatakan rasa rela terhadap sesuatu. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode analisis komponen makna yang dikemukakan oleh Eugene Nida pada tahun 1975. Dalam bukunya yang berjudul Componential Analysis of Meaning: An Introduction to Semantic Structures, Eugene Nida menyatakan terdapat tiga bentuk komponen makna, ketiga komponen makna tersebut adalah komponen makna umum, komponen pembeda, dan komponen pelengkap. Dalam melakukan analisis komponen makna terdapat 4 langkah, yaitu: penamaan, parafrasa, pendefinisian, dan terakhir adalah pengklasifikasian. Hasil dari penelitian ini adalah komponen makna umum dari ikhlas adalah `keikhlasan`, komponen makna umum dari rida adalah `rela`, komponen makna pembeda dari ikhlas adalah `ketulusan`, `kejujuran`, `keterbukaan`, dan `kesetiaan`, komponen makna pembeda dari rida adalah `persetujuan`, `kesenangan`, `kepuasan`, `penerimaan`, `sanki`, dan `perdamaian`. `Ikhlas` adalah aktivitas yang dilakukan manusia hanya untuk Allah dan agama-Nya. `Rida` adalah aktivitas yang dilakukan manusia kepada Allah, agama, dan sesama manusia. This study analyzes the meaning of the words `ikhlas`ÃÂÃÂÃÂàand `rida` in the Alquran which is based on the writer`s observations in the community in the use of the words `ikhlas` and `rida`. In society the words `ikhlas` and `rida` are used to express a feeling of willingness to something. This research was conducted using the meaning component analysis method proposed by Eugene Nida in 1975. In his book entitled Component Analysis of Meaning: An Introduction to Semantic Structures, Eugene Nida states that there are three forms of meaning components, the three components of meaning are general meaning components, distinguishing components, and complementary components. In analyzing the meaning components, there are 4 steps, namely: naming, paraphrasing, defining, and finally classifying. The results of this study are the components of the general meaning of ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂikhlasÃÂâÃÂÃÂÃÂàare `sincerity`, the component of the general meaning of `rida` is `willing`, the components of the distinguishing meaning of `ikhlas` are `sincerity`, `honesty`, `openness`, and `loyalty`, the components of the distinguishing meaning of `rida` are ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂapprovalÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ, ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂpleasureÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ, ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂsatisfactionÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ, ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂacceptanceÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ, ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂsanctionÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ, and ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂpeaceÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂ. ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂIkhlasÃÂâÃÂÃÂÃÂàis an activity carried out by humans only for Allah and His religion. ÃÂâÃÂÃÂÃÂÃÂRidaÃÂâÃÂÃÂÃÂàis an activity carried out by humans towards God, religion, and fellow humans. |