Full Description

Cataloguing Source LibUI ind rda
Content Type text (rdacontent)
Media Type computer (rdamedia)
Carrier Type online resource (rdacarrier)
Physical Description xiv, 130 pages : illustration + appendix
Concise Text
Holding Institution Universitas Indonesia
Location Perpustakaan UI
 
  •  Availability
  •  Digital Files: 1
  •  Review
  •  Cover
  •  Abstract
Call Number Barcode Number Availability
T-pdf 15-22-20563358 TERSEDIA
No review available for this collection: 20517428
 Abstract
Sejak COVID-19 menimpa Indonesia, pemerintah mengimbau seluruh siswa untuk melakukan pembelajaran jarak jauh (PJJ), yaitu sebuah kondisi dimana pengajar dan peserta didik tidak berada di tempat yang sama. Perubahan sistem pembelajaran ini tentunya mempengaruhi berbagai kondisi peserta didik, termasuk bagaimana ia mempersepsikan pengalaman belajar yang dimiliki. Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah kesiapan belajar online dapat memprediksi persepsi mahasiswa terhadap belajar. Partisipan pada penelitian ini adalah mahasiswa yang melaksanakan PJJ selama masa pandemi (N=540). Hasil menunjukkan bahwa kesiapan belajar online mempengaruhi persepsi terhadap belajar baik secara langsung maupun tidak langsung melalui motivasi akademik. Regulasi diri dan sikap terhadap e-learning yang dimiliki mahasiswa memperkuat kaitan antara motivasi akademik dan persepsi terhadap belajar yang dimiliki. Namun, hubungan tidak langsung antara kesiapan belajar online dan persepsi terhadap belajar tidakbergantung pada regulasi diri dan sikap terhadap e-learning yang dimiliki. Hal ini menandakan bahwa siswa yang sudah siap untuk menjalani PJJ serta memiliki motivasi yang tinggi, dapat mempersepsikan pengalaman belajarnya dengan baik. ......Since COVID-19 reached Indonesia, the government notify all students to conduct distance learning: a condition in which lecturers and students are not in the same place. The change over this learning system certainly affects students? psychological conditions, including how they perceive their learning experiences. This study investigated whether online learning readiness can predict perceived learning. Participants in this study were undergraduate students who undergo distance learning during pandemic (N = 540). The results showed that online learning readiness predicts perceived learning both directly and indirectly through academic motivation. However, self-regulated learning and attitudes toward elearning could strengthen the link between academic motivation and perceived learning. The indirect relationship between online learning readiness and perceived learning was not conditional on the students? self-regulated learning and attitudes toward e-learning. This indicates that students who are ready for online learning and highly motivated are more likely to perceive their learning better.